cissy schreef:Het hangt oa vd chauffeur af maar ook van de route (hobbelige binnenwegen of strakke snelweg) de buitentemperatuur en of paard deken om heeft of niet. Denk dat het maar een heel klein deel is welke trailer je hebt.
Mijn ervaring is dat mensen er teveel dekens op gooien. Paarden staan zich de hele weg in balans te houden. Dat is makkelijker en minder vermoeiend op de snelweg dan op binnenwegen met hobbelige stukken en veel rotondes of bochten. Logischerwijs worden ze dan warmer dan rechtuit te rijden.
Zeiltje open of dicht scheelt ook veel warmte.
Heb eens een paard moeten wegbrengen die op de heenweg vreselijk zweette (plasje op de grond in de trailer) bij andere chauffeur, bij mij week later zelfde route terug en geen druppel zweet. Lag duidelijk aan de chauffeur.
Die dingen zijn mij inderdaad ook allemaal al opgevallen.
Daarom krijgt hij nooit een deken op, tenzij het een lange winterse rit is, dan krijgt hij een zweetdekentje op.
Ik merk ook duidelijk het verschil tussen binnenwegen en autostrade, verschillende chauffeurs,... Ik ben mij bewust van al deze dingen en probeer dat allemaal uiteraard zo goed mogelijk te regelen.
Het zou gewoon prettig zijn als ik meteen de juiste trailer koop, wat volgens mij zonder twijfel ook mee bij draagt aan dit alles
Je evenwicht bewaren is ontzettend inspannend, het ogenschijnlijk rustig staan wat je denkt te zien is wellicht een beetje verstard, allen zeilen bij om voor zijn/haar gevoel overeind te blijven, mesten ook vorm van angst/spanning. Ik heb het noodgedwongen een keer gedaan (mag niet dus op groot leeg parkeerterrein) Ons paard liet zich bijna vallen in de bochten, hij ging dan volledig in paniek hangen, echt doodeng. Hij deed het niet in een ander willekeurige trailer, dat hebben we uitgeprobeerd. Ik ben er dus in gegaan om zelf eens te polsen of er mischien iets is aan geluiden ofzo, was echt vreselijk, hobbels zijn onverwacht, zo ook bochten, je verliest compleet je balans als je niet je benen wijdt uit elkaar zet en wappert met je armen en wat ik al zei, dat is echt ontzettend inspannend, en dan reden we nog langzaam. Ik tip hier ook om de staart bij het paard te houden en niet over de stang te hangen, dat belemmerd enorm voor hun evenwicht, de staart is echt het roer : )) Bij ons bleek de paniek veroorzaakt te worden door het voor-raam, dat hebben de Ifors, we hebben m afgeplakt en niets meer aan het handje, maar wel nog bezweet.
Ligt briljant achter mn auto en ik heb echt met al een hoop trailers in de rondte gestuurd. Westfalia heeft ook eigen soort vering, aan alle kanten onafhankelijk ofzo... Is in ieder geval heel stabiel. Ifor heeft ook eigen vering, maar is wel weer anders dan westfalia. Beiden schijnen heel goed te zijn, maar met ifor heb ik geen ervaring.