verzekering losgebroken paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 18:58

Wat is er mis met gewoon de gevraagde informatie geven?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 10:40

LDRD schreef:
Wat is er mis met gewoon de gevraagde informatie geven?

Wie zegt dat daar wat mis mee is?
En wie zegt dat dat niet gebeurd?

tengeltje11

Re: verzekering losgebroken paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 10:43

Da is dan toch gewoon iets tussen verzekeringen onderling?die komen er heus weluit.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 10:58

Blijkbaar was de wei al open voordat de paarden "aangelijnd" waren. Ja, dat is best slordig, ik kan me voorstellen dat de aansprakelijkheid verzekering van de eigenaar in dit geval uit gaat zoeken of er niet iemand nalatig is geweest.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 16:43

Tessebes schreef:
Blijkbaar was de wei al open voordat de paarden "aangelijnd" waren. Ja, dat is best slordig, ik kan me voorstellen dat de aansprakelijkheid verzekering van de eigenaar in dit geval uit gaat zoeken of er niet iemand nalatig is geweest.

Wie zegt dat de wei al open was voordat de paarden vast waren?
Je moet geen dingen zeggen waar je niets van weet

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 18:32

Misschien moet je wat duidelijker zijn ipv alleen maar commentaar leveren.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 18:35

Tessebes schreef:
Misschien moet je wat duidelijker zijn ipv alleen maar commentaar leveren.

Ik hoef niet duidelijker te zijn over wat er is gebeurd
Dat doet namelijk niet ter zaken over de vraag die gesteld is
Maar jij zorgt er nu voor dat er verhalen in de wereld komen die niet waar zijn
Maar goed blijkbaar is dat Bokt

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 18:57

Dat is het risico als je geen complete informatie levert. Ik las dat het paard uitgebroken was bij het binnen halen en het halstertouw nog niet vast zat.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 19:10

ponyparadijs schreef:
Wie is er aansprakelijk voor het gebeuren als het paard is losgebroken

De eigenaar die op het moment van los breken niet in de buurt was?

De 'pension houder'/ verzorger die op het moment van los breken op een afgesloten land de paarden wil vastklikken om binnen te halen?
Maar deze dus nog niet vast had

Wat ik bedoel is dat op het moment dat het een half uur eerder was gebeurd er niemand in de buurt was en het paard ook door het draad was gegaan

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 01:12

Mijn pensionhouder is voor dit soort dingen verzekerd!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 03:05

Wat is jouw rol in het verhaal? Je bent niet de eigenaar?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 06:27

Corelli schreef:

Doet het iets ter zaken aan de vraag?
Ik denk dat het niet uitmaakt welke rol ik heb

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 06:43

Maar wat is dan precies je vraag? Is een eigenaar altijd aansprakelijk bij schade wanneer een paard is losgebroken? Ja!
Wil je de TENZIJ variant beantwoord hebben dan zul je de juiste randvoorwaarden moeten vermelden.
Doe je dat niet dan gaan mensen die zelf invullen. Voor mij is een paard namelijk niet losgebroken wanneer het zich op een afgesloten weiland bevindt. Dan is het hooguit ontsnapt uit het stuk waar ik graag wil dat het verblijft.

Zelfs al zouden we alle informatie hebben dan is het nog niet te zeggen of het voldoende is om die tenzij variant te beantwoorden. Ga er dus maar vanuit dat de eigenaar altijd aansprakelijk is. Dit doe ik ook na in dik 30 jaar verschillende, niet te begrijpen, verzekeringskwesties te hebben gezien.

Paard wordt gestolen, breekt los en veroorzaakt schade. Dader 'gevlogen', eigenaar aansprakelijk.

Paard schopt minderjarig meisje in het gezicht met als gevolg zware gebitsschade. Vader officieel eigenaar en die wordt door verzekering dochter, welke dus ook zijn verzekering is, aansprakelijk gesteld. Dit omdat er nog jaren ' gevolg'schade is. Zou zij zelf later een verzekering afsluiten dan kan deze de claim overnemen.

Mijn conclusie: zorg als eigenaar voor een AVP waar je zwart op wit hebt dat je paard meeverzekerd is.

Edit: door jouw geheimzinnigheid krijg ik de indruk dat jij de pensionhouder bent waar ze het op af willen schuiven. Een ieder die bedrijfsmatig (=geld ontvangt voor diensten die hij/zij verleent aan anderen) dient in het bezit te zijn van een goede AVB. Daar schort het vaak aan dus dan gaan pensionhouders zich begrijpelijkerwijs zorgen maken. Heeft een pensionhouder die wel dan hoeft deze zich geen zorgen te maken. Verzekeringen regelen dit onderling wel.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 07:37

ponyparadijs schreef:
Corelli schreef:

Doet het iets ter zaken aan de vraag?
Ik denk dat het niet uitmaakt welke rol ik heb

Vind ik wel, om je beter te kunnen adviseren wat wel of niet te doen

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 07:41

TS wat reageer je kribbig! Dat heeft niets te maken met 'zo zal Bokt wel zijn'...mensen vragen je dingen om een compleet beeld van de situatie te vormen en je correct te antwoorden. Wees blij dat ze die moeite doen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 07:43

beatje schreef:
In België is het zo dat als get paard uitbreekt door een ondeugdelijke omheining ,de eigenaar vd stalling verantwoordelijk is.We hebben dat eens voorgehad .gebeurt het met bv binnenzetten omdat het paard vervelend is en zich losrukt dan is de eigenaar van het paard verantwoordelijk. Hoe het in Nl zit weet ik niet.

Nee, toch niet. Als de eigenaar bij het paard is of op stal aanwezig is, dan is hij aansprakelijk. Als de eigenaar niet op het terrein is, dan is de beheerder vh paard (de staleigenaar) of de persoon die op dat moment het paard hanteert (bv een verzorgster die met het paard bezig is) verantwoordelijk

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 07:54

Dit heeft niets te maken met hoe bokt is, maar in hoeverre jij informatie verstrekt en mensen daarop reageren. Het is niet raar dat mensen het verhaal aanvullen wanneer dit niet volledig is. Het is dan aan jou om hier wel of niet meer over te vertellen maar probeer wel te onthouden dat er wordt gereageerd vanuit de intentie om te helpen en mee te denken.
Jij legt een hulpvraag neer en daar wordt op gereageerd. Dat dit niet enkel reacties zijn waarop je had gehoopt of waar je iets mee kunt is dan wellicht vervelend maar met zo'n reactie van jouw kant zullen mensen het de volgende keer wel laten om je nog eens te helpen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 08:01

Ik vind het verbazingwekkend hoeveel mensen hier hun best blijven doen terwijl ts niet de gehele info geeft, en als ze dat zelf proberen in te vullen de deksel op de neus krijgen.
Ts alles valt en staatet het hele verhaal, maar ga er maar vanuit dat de pension houder alleen aansprakelijk te stellen valt als hij iets met het paard gedaan heeft wat geheel niet in de afspraken van de stallingsovereenkomst staat.
Verder denk ik te zoek t lekker verder zelf uit en kom maar terug met je vraag als je normaal kan reageren op mensen die je proberen te helpen

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 11:55

Als je uitsluitend juridisch advies wilt, dan kun je beter contact opnemen met je rechtsbijstand, rechtswinkel of advocaat. Een forum is nou eenmaal om te discussiëren en als je dat niet aanstaat, dan kun je er beter je vraag niet stellen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 12:22

Duhelo schreef:
beatje schreef:
In België is het zo dat als get paard uitbreekt door een ondeugdelijke omheining ,de eigenaar vd stalling verantwoordelijk is.We hebben dat eens voorgehad .gebeurt het met bv binnenzetten omdat het paard vervelend is en zich losrukt dan is de eigenaar van het paard verantwoordelijk. Hoe het in Nl zit weet ik niet.

Nee, toch niet. Als de eigenaar bij het paard is of op stal aanwezig is, dan is hij aansprakelijk. Als de eigenaar niet op het terrein is, dan is de beheerder vh paard (de staleigenaar) of de persoon die op dat moment het paard hanteert (bv een verzorgster die met het paard bezig is) verantwoordelijk

Goed voor ons dat de verzekering het anders zag.Die heeft keurig alle schade betaald die de paarden op straat veroorzaakt hebben.Denk dat het echt wel zit zoals ik zei.Neem aan dat de KBC wel weet waar ze over praten en liever niet zouden betalen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 12:53

Ik neem aan dat mijn verzekeraar het ook wel weet en liever niet zou betalen :+. Ik heb het onlangs nog nagevraagd. Sowieso is al dat verzekeringsgedoe moeilijk en merk ik dat de ene verzekeraar iets anders zegt tov een andere verzekeraar. Ik ga er inderdaad van uit dat als mijn paard schade toebrengt aan derden dat het altijd voor mijn rekening (verzekering) is, ongeacht de omringende situatie, want uiteindelijk is dat toch alleen maar woord tegen woord.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 12:55

TS bel de verzekeringsmaatschappij. Zij weten het, zij hebben er verstand van.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 17:15

rien10 schreef:
TS bel de verzekeringsmaatschappij. Zij weten het, zij hebben er verstand van.

Verzekeringsmaatschappijen zullen liever niet uitkeren als ze er onderuit kunnen komen. Ik weet dus niet of dit een goed advies is.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 17:21

Mijn verzekeraar heeft me dat desgevraagd ooit als volgt uitgelegd: het hangt er vanaf of het uitbreken voortkomt uit de eigen energie van het paard of dat het een gevolg is van het handelen van een persoon (niet de eigenaar) die met het paard bezig is.

Dus bijvoorbeeld:
1) Paard schrok van een opvliegende vogel, gaat aan de haal, breekt uit en komt op de weg. Komt voort uit eigen energie van het dier => eigenaar is aansprakelijk.
2) Paard laat zich slecht vangen, pensionhouder gaat er wild roepend en rennend achteraan waardoor het paard in paniek uitbreekt en op de weg komt. Komt voort uit actie van de pensionhouder => pensionhouder is aansprakelijk.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 17:21

Duhelo schreef:
Ik neem aan dat mijn verzekeraar het ook wel weet en liever niet zou betalen :+. Ik heb het onlangs nog nagevraagd. Sowieso is al dat verzekeringsgedoe moeilijk en merk ik dat de ene verzekeraar iets anders zegt tov een andere verzekeraar. Ik ga er inderdaad van uit dat als mijn paard schade toebrengt aan derden dat het altijd voor mijn rekening (verzekering) is, ongeacht de omringende situatie, want uiteindelijk is dat toch alleen maar woord tegen woord.

Als pensionhouder ben je verantwoordelijk voor een deugdelijke omheining.Als paarden er door heen gaan of in ons geval een boom op de omheining en de paarden gaan daardoor lopen,zijn de kosten voor de gene waarvan het pension is.

Verplaats ik (pensionhouder) het paard vd wei naar de stal hij trekt zich los en rent daardoor de weg op dan zijn het gedragingen eigen aan het paard en moet de eigenaar betalen.
Zo werkt het bij onze verzekering in ieder geval.