Dochter hoge verwachting wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 13:18

Tja ook als ze oefent en ze is zo gestresst of heftig in haar reactie omdat ze zo nodig moet en wil dan zou ik haar echt al heel duidelijk maken dat dat de bedoeling niet is hoor. Zo gaan 'we' (paard / pony / familie / concurrenten) niet met elkaar om en zo gaat dat dus niet gebeuren.

Dus of dimmen of einde oefening.

Persoonlijk hou ik echt wel van competitie, vind ook dat kinderen daar van mogen houden maar geen gechagerijn, gejank of gefrustreerd afreageer gedrag. Dan is het afgelopen naar je kamer en je gedraagt je maar.

Moet wel leuk blijven :)) _O- zeg kost al een godsvermogen allemaal en dan ook nog een chagarijnig of gefrustreerd kind, tjonge jonge wat een lol :roll: := :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 13:20

Ooh grappig zeg! Ik weet niet of ik echt een strevertje ben geweest... Vroeger op de manege hadden wij diploma rijden, maar ik ging nooit om het winnen.
Wel herken ik een andere eigenschap van je dochter, en dat is dat ik er slecht tegen kon als dingen niet gingen zoals ik had verwacht.

Ik werd dan niet boos, maar ik kon er gewoon heel slecht mee om gaan. Tot huilen aan toe. En hoe groot was nu de ramp dat ik me eventjes moest aanpassen? Ik had bijzondere dagen altijd van te voren in mijn hoofd zitten. Zó zou het moeten gaan. Gebeurde dat niet, had ik een nare bijsmaak van die dag en was het niet de bijzondere dag geworden die had had moeten worden.

Door schade en schande ben ik wijs geworden gelukkig. Ik kan er nu prima mee omgaan.
Ik denk ook dat dat het belangrijkste is. En ik zou vragen gaan stellen over de competitie die ze wil uitschakelen. "Waarom wil je hem/haar verslaan?" En leg er bij uit dat persoon X het misschien helemaal niet erg vind om onderaan te eindigen, omdat ze het voor haar plezier doet en niet voor het winnen. Ik denk niet dat het zin heeft om aan je dochter te vertellen dat meedoen belangrijker is dan winnen. Juist uitleggen dat niet iedereen het belangrijk vindt om te winnen, lijkt me een veel betere insteek. Dán gaat ze misschien nadenken. Vragen stellen: "Waarom zou iemand winnen NIET belangrijk vinden?"
Het niet op haar betrekken...

Iedere wedstrijdruiter heeft wel eens zoiets: "Zó, DIE wil ik (een keer) verslaan." En daar is ook helemaal niets mis mee... Zolang het niet de overhand heeft. We zijn ons er bijna allemaal wel van bewust dat we ook nog te maken hebben met een levend dier van een kleine 600 kilo die een eigen wil heeft en ook wel eens zijn dag niet heeft.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 13:27

Ik zou haar zeggen dat ze maar beter van het minste uit moet gaan, dat het dan altijd mee valt, je zal maar net een jury treffen die zich irriteert aan iets, en haar daar op elk punt om afstraft.
Ze komt nog maar net kijken en dan is het vaak zo dat je onderaan de lat en ja ook onder aan de ranglijst staat.

Ik weet nog heel goed toen mijn eigen dochter begon, op de manege tijdens onderlinge wedstrijdjes reed ze inmiddels L niveau en won dan vaak wel een prijsje, das wel een heel ander L niveau dan bij de knhs kwamen wij toen achter.
De eerste B wedstrijd had ze dan ook 165 punten, was dat even een tegenvaller!
maar in de loop van de tijd verbeterde dat gelukkig, maar dat moet zeker groeien.
En ook wanneer je dan weer een klasse hoger gaat, verneem je dat de punten toch vaak wel wat lager worden dan weer omdat je ook weer in die klasse moet groeien.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 14:50

Mijn dochter is 10 dus een leeftijd waar ze zich het wel degelijk beseft maar nog net niet lekker kan relativeren. Wbt lichtrijden en netjes zitten, vrijrijdend gaat het goed maar zodra je een proef oefend lijkt ze alles vergeten, vermoedelijk door de spanning, alles goed moeten/willen doen.
Dus vandaar dat ik dat als doel voor haar heb gesteld, stapje 1 en daarna de rest.
In de hoop zo het wat behapzamer te maken voor dr.

Van wedstrijden weghouden wil ik niet, ze vind het ondanks alle spanning enz enz volgens mij wel echt leuk, pony op zn mooist, zelf toch ook je zo netjes mogelijk opdossen. En dat vind ik prima maar het moet wel echt een leuk feestje blijven!

In mijn pony tijd heb ik de leukste wedstrijdjes gereden, lekker lol met je pony en als alles klopte je winstpunten. Ikzelf vond het een heerlijke tijd, ongedwongen en gewoon een hele leuke dag hebben.
Dat gun ik haar ook maar zie dat dit haar daar wellicht in gaat tegenhouden....

Het liefste had ik dr bixie laten starten om bovenstaande maar dat word in de regio hier bijna niet georganiseerd helaas.

@bigone ik let zeker goed op of ze niet met kleine dingen aan de haal gaat om zo haar frustratie te botvieren. Trekken, keer hard been zijn al een no-go, zweep heeft ze niet verder (gelukkig)

dresjoepie

Re: Dochter hoge verwachting wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 14:54

Zijn er bijvoorbeeld oefen clinics bij jou in de buurt? Dan is het toch nog niet helemaal voor het echie En krijgt ze hulp! En ze gaan natuurlijk gwn in volornaad van start

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 15:02

Elke keer gewoon herhalen dat er niets spannend is anders moet ze zich maar voorstellen dat de jury in korte broek zit Ik had er vroeger ook zo eentje in huis, maar dan net andersom. Winnen was zo normaal voor haar dat juist de ellende begon wanneer ze eens verloor. Dat relativeren wat iemand hierboven zei, dat kunnen zelfs allang volwassen ruiters vaak niet. Ik heb door de jaren heen maar enkele ruiters gehoord die vertelden dat ze op wedstrijd gingen om te zien waar ze stonden in de africhting.

lochsong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 15:04

Zoals anderen al gezegd hebben, het enige belangrijke is dat ze frustratie niet op de pony en anderen om haar heen botviert. De kans dat ze winstpunten rijdt is klein tenzij ze een supergoede pony heeft. B is niet zo makkelijk als het lijkt! Ze leert het vanzelf!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 15:07

dresjoepie schreef:
Zijn er bijvoorbeeld oefen clinics bij jou in de buurt? Dan is het toch nog niet helemaal voor het echie En krijgt ze hulp! En ze gaan natuurlijk gwn in volornaad van start

Zou ik niet doen. Hoop werk, waarom? Met welk doel? Het is geen wedstrijd. Wedstrijden relativeren moet ze leren tijdens wedstrijden.

Komt vanzelf goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 15:11

Fnrs proefjes is misschien nog een optie?

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 15:11

lochsong schreef:
Zoals anderen al gezegd hebben, het enige belangrijke is dat ze frustratie niet op de pony en anderen om haar heen botviert. De kans dat ze winstpunten rijdt is klein tenzij ze een supergoede pony heeft. B is niet zo makkelijk als het lijkt! Ze leert het vanzelf!

Ze rijd op mijn eigen wedstrijdpony, loopt bij mij Z maar is 1 met een gebruiksaanwijzing die ze zeker nog niet doorheeft. Voordeel wel dat hij zelf alles al heeft gezien dus van het terrein, andere pony's etc niets heeft. Dus ja aan de ene kant heeft ze een kant en klaar dier aan de andere kant is het een eigenwijs die pas echt gaat lopen als alles op de juiste nette manier word gevraag. Anders heeft ie zoiets van doei doet het zelf, ga maar fietsen ofzo

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 15:18

Vindt vooral het stukje met die en die kan ik er met gemak uitrijden een lastig stukje. Het moet leuk zijn voor de jeugd en zeker elkaar dingen gunnen. Dat zou voor mij een stukje zijn om nog met elkaar te bespreken . Dat doelen stellen prima is maar het nu nog niet gaat om elkaar eruit te rijden. Blij zijn voor elkaar is ook heel belangrijk

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 15:23

Mooi haar neus laten stoten

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 15:31

Het is haar eerste keer joh. Eerst maar eens kijken wat ze na deze wedstrijd doet. Ik zou me er nu nog niet druk om maken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 16:10

Idd haar neus laten stoten, maar wel goed blijven communiceren.
Zal je net zien dat ze ook echt wint :D Dat sterkt haar dan natuurlijk in het verwachtingspatroon.
Ik denk dat het wel heel goed is dat je het in de gaten houd, ook met het oog op de toekomst met studeren etc. Het zou echt heel rot zijn als ze zichzelf zo'n druk op legt dat ze faalangst gaat ontwikkelen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 16:41

Van te voren met haar bespreken wat de mogelijkheden zijn, waaronder dus de mogelijkheid dat het "fout" gaat en ze dus niet wint. Bespreken dat als het "fout" gaat, wat de consequenties zijn als ze vervolgens haar verdriet/woede/frustratie botviert op de pony of op mensen die er ook niets aan kunnen doen. Vervolgens vertrouwen op het beoordelingsvermogen van de pony. Je schrijft dat die het snapt en het vertikt als je het niet netjes vraagt. Dat is voor jou een mooie indicatie van hoe je dochter er op zit.

Zo te lezen heb jij het ook prima door trouwens.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 17:27

Zie dat je pony Z loopt, mooi voor je dochter zo'n leerpony maar misschien toch proberen duidelijk te maken dat het bij haar een B pony is want daar kunnen natuurlijk ook haar verwachtingen en opmerkingen als: Die rij ik er af!! wegkomen.

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 17:44

Ik denk dat je haar gewoon die wedstrijd moet laten rijden. Zelf een beetje laten ontdekken en kijken hoe het allemaal werkt. Want zo te horen word de pony daarin niet slecht behandeld door haar frustratie en heb jij daar zelf prima controle over. Verder lijkt me jou pony een prima pony voor jou dochter. Zal ze zeker Veel van gaan leren!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 20:01

Dochter al op wedstrijd geweest??

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-18 20:18

Ja net terug bigone, heel netjes gereden, geen uitspattingen ;) en 2x net aan winst.
Zeker niet de beste van de groep en dat realiseerde zich ook maar toch rozet (vanwege de winstpunten) dus ze was daar zeker, gelukkig maar, al heel tevreden mee!

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 20:20

Aj dat had ik toen ik klein was ook, 1 keer op de pony afgereageerd en me moeder zette me zo in de auto.

Week in de zonervakantie niet naar stal.. in de clubles voor iedereen de pony van mijn zakgeld van wel 2 gulden een zak vol lekkers moeten geven hihi en me excusses aanbieden.

Wat heb ik gejankt! Nooit meer gedaa n haha

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 20:21

Kijk, dat is een geweldig begin en hele fijne organisatie dat kinderen beloont worden met een rozet voor het nette rijden. Feliciteer haar maar van mij en wens haar maar een warm welkom bij de officiele dressuurruiters!!! Top.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 20:46

Fijn dat haar eerste wedstrijddag goed is verlopen. Gefeliciteerd met de winstpunten. *\o/*

Ik weet niet hoe je tegenover social media staat, maar persoonlijk vind ik Jill Huijbregts een positief rolmodel voor jonge ruiters. In haar vlog op YouTube kan je haar volgen achter de schermen op internationale wedstrijden. Ze verteld ook veel over haar wedstrijddoelen die vaak niet winnen zijn, maar goed inrijden en ontspannen rondrijden oid.

In ieder geval succes met de verdere wedstrijdcarriere!

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 20:51

mvdbijl schreef:
Aj dat had ik toen ik klein was ook, 1 keer op de pony afgereageerd en me moeder zette me zo in de auto.

Week in de zonervakantie niet naar stal.. in de clubles voor iedereen de pony van mijn zakgeld van wel 2 gulden een zak vol lekkers moeten geven hihi en me excusses aanbieden.

Wat heb ik gejankt! Nooit meer gedaa n haha

Zoooo :D
Dat was een beste actie van je moeder :(:)

Fijn Dieseltje, dat het zo leuk is gegaan met je dochter!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 22:17

Klinkt als een mooie eerste ervaring: wel winst, mooie rozet maar niet eerste geworden. Dochter kon er ook me leven blijkbaar, gaaf!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 22:25

mijn dochter altijd verteld dat we gingen voor de voorlaatste plek.. en alles daarboven was vakmanschap, haar kunnen, haar rijden.
en werd ze laatste: dan was een ander net iets beter dan haar.
wedstrijden zijn om je kunnen aan een derde te tonen en te zien waar je staat in de training van je paard, in competitie verband.