Een veulen kopen, hoe gaat dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 09:33

Een aanbetaling zou ik doen en de rest bij ophalen / brengen.
Op het moment dat het dier bij jou op het terrein is, zijn de kosten voor jou als eigenaar.
Tot die tijd is alles op verantwoording en kosten van de fokker.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 12:03

Ik heb vorig jaar mijn eerste veulen gekocht. We gingen kijken bij een fokker die ik al 15 jaar ken. Veulentjes kijken 'voor de leuk'. Jaja :') En daar stond ze, een prachtig groot merrieveulen van een paar dagen oud.
Afbeelding

Ik kwam en zag, en zij overwon. Zelfde avond nog gebeld dat ik haar wilde kopen. Bij deze fokker is het zo dat je een bedrag aanbetaalt (25%) en zij tot het veulen vier maanden oud is de verantwoording dragen. Zij regelen ook alles, paspoort/chip, ontworming, hoefsmid etc. Feyre is met 5,5 maand naar mij toe gekomen. We zouden haar halen, uiteindelijk kwam het zo uit dat ze gebracht is. Bij brengen heb ik de rest van het bedrag betaald.

Ik ging elke twee weken even kijken bij haar. Daardoor wist ze ook wie ik was, en was niet álles helemaal nieuw toen ze verhuisde.

Wachten tot veulen oud genoeg is en dan pas gaan kijken kan... maar waar Feyre vandaan komt waren alle veulens al ruim voor die tijd verkocht. Plus dat het zo leuk is om ze te zien ontwikkelen!

Janine1990

Re: Een veulen kopen, hoe gaat dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 12:25

Afgelopen jaren twee keer betrokken geweest bij de aankoop.

Eigenaar van mijn paard heeft twee keer twee hengstveulens gekocht.

De eerste keer bij twee verschillende fokkers. Hij is wezen kijken en heeft ze gekocht. Paar weken later (toen laat in het seizoen besloten) opgehaald.
Afgelopen jaar heeft hij bij de ene fokker weer twee veulens gekocht. Beide min of meer gereserveerd voordat ze geboren waren (als de hengstenhouder ze niet wil, dan wil ik ze, hengstenhouder wilde de vraagprijs niet betalen dus eigenaar van mijn paard kreeg ze). Gewacht tot ze waren afgespeend, en afgelopen december opgehaald.

Beide keren pas bij ophalen betaald.

Nientsje

Re: Een veulen kopen, hoe gaat dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 12:28

Toen ik mijn paard kocht -was een jaarlingerhengst- betaalde ik eerst de helft.

Ik had nog geen plek om hem te stallen dus dat moest ik eerst nog regelen.

Toen ik plaats gevonden had, kwamen ze hem kosteloos brengen en kregen ze de andere helft van het geld.

Ik heb in de tussentijd niks voor hem hoeven betalen, dus daar had ik geluk mee.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 11:02

Ik verkoop mijn veulens altijd behoorlijk snel na de geboorte.
Komt een begadigde kijken en is het wat,dan betalen ze mij een voorschot waarvan ik een documentje opstel. Het resterende bedrag wordt betaald wanneer het veulen effectief naar hun toegaat.
Alle kosten daartussen vallen op mij,ook als het veulen onverwacht ziek moest worden (wat ook al gebeurd is),het veulen wordt ook gewoon nog bekapt wanneer het nodig is etc.
Ik doe het al jaren zo en dat gaat goed,tevreden verkoper en tevreden kopers. :)

_kmbn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 10:13

Bij mij dan geen veulen maar een tweejarige rechtstreeks van het land van de fokker...

Ik ben in November de eerste keer geweest, ik ging eigenlijk voor een hengsten veulen maar dat werd dus een 2 jarige merrie. Daardoor wou ik voor ik een besluit had gemaakt nog een keer langs. Toen kwamen we gezamenlijk tot het besluit om de merrie daar tot drie jaar te laten staan ( mei dit jaar). De fokker wou dat ik niks betaalde, met de reden: stel ze kreeg een trap, ziekte e.d. is dit voor de fokker. Wél een rechtsgeldig contract met daarin staande dat mits er geen afkeuring, of ongevallen gebeuren de koop moet doorgaan.

Ik heb aangeboden om in tussen tijd maandelijkse kosten te betalen. De fokker zelf gaf aan dat het niet nodig was ( 60 ha weiland en verder alleen hooi). Omdat ik zelf mij daar toch niet helemaal prettig bij voelde betaal ik het bekappen, tandarts inentingen, ontworming e.d die tussentijds zullen plaatsvinden.

Ik moet wel zeggen de fokker is echt een super relaxede man die echt alleen het aller beste voor ze wilt, en de eis is soweiso dat de veulens tot ze 1,5 -2 jaar zijn blijven staan. Dus ik kon er gelukkig nog een jaartje bij aan snoepen..

Edit: ik kan zo vaak langs komen als ik wil.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 10:23

pretty schreef:
Ik verkoop mijn veulens altijd behoorlijk snel na de geboorte.
Komt een begadigde kijken en is het wat,dan betalen ze mij een voorschot waarvan ik een documentje opstel. Het resterende bedrag wordt betaald wanneer het veulen effectief naar hun toegaat.
Alle kosten daartussen vallen op mij,ook als het veulen onverwacht ziek moest worden (wat ook al gebeurd is),het veulen wordt ook gewoon nog bekapt wanneer het nodig is etc.
Ik doe het al jaren zo en dat gaat goed,tevreden verkoper en tevreden kopers. :)

Dit lijkt mij de fijnste constructie. En t verder niet te ingewikkeld maken .

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 04:36

DiantaM schreef:
Wil je weten hoe het juridisch in elkaar zit of wil je weten wat gangbaar is met betalen etc. Want juridisch is dit wat ingewikkelder

Van wat gangbaar is heb ik inmiddels een vrij helder beeld. Als jij toevoegingen hebt over hoe eea juridisch in elkaar zit hoor ik dat graag :)

Bedankt iedereen voor de antwoorden!