Haflinger springt over wei omheining omheining

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 10:38

Je kan vragen of je deze in de bovenkant van de palen mag draaien en daar een net wit lint doorheen.

Soortgelijk heb ik thuis gemaakt destijds en dat was hier voldoende om er niet meer uit te springen.

Geen idee of je een vaste weide hebt, hoeveel palen/lengte je nodig bent.
https://www.agradi.nl/ako-afstands-ring ... -stuks.htm

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 10:40

bruintje123 schreef:
Amanda
Als er minder stroom op staat op delen is de omheining ook niet deugdelijk.
Ik heb zelf uitbrekers gehad. Ja gehad, want kan nu de stroom dagen er af laten en ze proberen het niet meer.
Maar dat is wel omdat ze geleerd hebben overal een dikke klap stroom te krijgen.
Een draad laag genoeg te hebben zodat ze niet hun manen onder de draad kunnen stoppen, maar hun neus de draad eerst raakt. En hoog genoeg dat ze springen ook niet proberen.

En het klopt in die tijd moet je de stroom er niet af laten, dat kan dan nog niet.
Dat is gewoon slordig.

En ze weten precies de plekken te vinden. Een pluk te hoog gras of een te lage tak en je verliest al stroom :j
Zelfde als met een plekje doorgeroest draad. Dat is van een afstand niet altijd te zien, maar doet wel wat met je stroomdoorvoer. Is niet slordig, maar niet altijd meteen ontdekt.
Mijn stalgenootje was heel slordig met het draad dichtdoen. Alleen de bovenste dicht bijvoorbeeld. Tsja :+
Ze heeft het snel afgeleerd haha.
En dan nog. Ook als er genoeg stroom op staat kunnen ze er onderdoor. Die van mij gaat op zijn knieën, gooit het draad op zijn manen want dan voel je het niet/minder en schiet er dan onderdoor.
Ze zijn best slim :+

TS: weet je al of je haf er nu onderdoor of overheen gaat?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 10:42

MarliesV schreef:
Je kan vragen of je deze in de bovenkant van de palen mag draaien en daar een net wit lint doorheen.

Soortgelijk heb ik thuis gemaakt destijds en dat was hier voldoende om er niet meer uit te springen.

Geen idee of je een vaste weide hebt, hoeveel palen/lengte je nodig bent.
https://www.agradi.nl/ako-afstands-ring ... -stuks.htm

Als pensionhouder zou ik daar niet blij van worden, de palen rotten dan sneller door.

Verder ben ik het eens met ruitje, ik zou ook niet voor 1 pensionpaard mijn hele omheining aan willen passen als deze verder deugdelijk is, dan geef ik die plek wel aan een andere pensionner. Maar ik zou wel de eigenaar in staat stellen om tijdelijke oplossingen aan te brengen om te kijken of het probleem getackeld kan worden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 10:42

Ruitje
Hoezo ombouwt voor 1 paard?
Dat heb je vooraf toch al in orde voordat je paarden op pension gaat nemen?
Je weet dat er zulke paarden bestaan.

En nee de echte lopen dan ook niet door.
Heb er hier op pension gehad waar van verteld werd die loopt overal door.
Ja 1 keer en dan schrokken ze zo van de klap dat ze het we uit hun bol lieten.

O.a een fjord had er op diverse stallen een reputatie van, hier echt maar 1 keer en heeft hier 5 jaar gestaan.

Amanda ik weet dat ze die plekken weten te vinden.
Zo een heb ik zelf ook gehad. Die zag je de draad af scannen met zijn tastharen :+
Die is er op pension ook wel eens uitgekomen, stalhouder vond het wel handig, wist hij waar hij moest nakijken :D
Zo kan je het ook zien :)

Er onderdoor doen ze niet als de draad op 20 cm zit, want dan moet eerst de neus voordat de manen kunnen.
Ik heb zelf een tinker staan die dat doet. Had mijn draad ook op 50 cm zitten en inderdaad dat is te hoog.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 10:45

bruintje123 schreef:
Ruitje

Als het puur het springen is en de rest blijft er keurig achter dan ga ik niet mijn hele omheining naar bijv. 1.70m verhogen voor één pensionner nee. Ik weet dat zulke paarden bestaan maar die mogen dan een ander plek zoeken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 10:48

GDG schreef:
bruintje123 schreef:
Ruitje

Als het puur het springen is en de rest blijft er keurig achter dan ga ik niet mijn hele omheining naar bijv. 1.70m verhogen voor één pensionner nee. Ik weet dat zulke paarden bestaan maar die mogen dan een ander plek zoeken.

Dat vind ik een rare instelling dan. dan beter geen pension beginnen.
Daarnaast zijn er maar weinig ponys die de 170 nodig hebben hoor. :)
springpaarden is wat anders, maar als je die aanneemt ja dan zou ik zorgen voor een goede omheining.
Die van mij is 180 hoog. Ja daar kunnen ze uit, maar dat zullen er niet veel meer doen.

9 van de 10 keer is het zo waar paarden uitbreken dat je denkt := geen wonder.
Ts beantwoord ook niet de vraag hoe de omheining er dan uitziet :)

hagelslag

Re: Haflinger springt over wei omheining omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 11:07

_O-

Oh god haflinger.... De mijne gaat ook graag even buiten het hek kijken hoe het daar is...
3 jaar geleden deed ze dat vaker als nu.
Nu moeten we gewoon opletten dat er een flinke klap stroom op staat, ze genoeg te eten hebben.

En ehm ja nu het gras weer groen word is dat ook een dingetje... Ze staan op een zandpaddock en zodra als dat ze gras wil eten gaat ze er ook echt onderdoor als er niet genoeg stroom op staat

misz_blont

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 11:14

Hier heb ik hetzelfde probleem.
Ze sprong regelmatig over de afrastering en het maakt bij ons niet uit of er stroom op stond en hoe hoog het was.
Los laten springen in een bak met een afrastering van 1.60 was soms niet te doen. Dan nam ze de afrastering ipv hindernis.

Haar veulen deed vanaf dag 1 eigenlijk precies hetzelfde. Die kon je ook niet in een weide houden, want stond er altijd netjes buiten (wij dachten eerst dat die er onderdoor kroop, totdat wij erbij waren en hem er gewoon overheen zagen springen)

Maar uiteindelijk is het bij beide overgegaan. Ze staan nu wel in een afrastering van 1.60 (bewust) en met losspringen is het nog steeds mega opletten.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 11:14

bruintje123 schreef:
Dat vind ik een rare instelling dan. dan beter geen pension beginnen.
Daarnaast zijn er maar weinig ponys die de 170 nodig hebben hoor. :)
springpaarden is wat anders, maar als je die aanneemt ja dan zou ik zorgen voor een goede omheining.
Die van mij is 180 hoog. Ja daar kunnen ze uit, maar dat zullen er niet veel meer doen.

9 van de 10 keer is het zo waar paarden uitbreken dat je denkt := geen wonder.
Ts beantwoord ook niet de vraag hoe de omheining er dan uitziet :)

Tuurlijk, er zijn ontzettend veel omheiningen die van geen kant deugen en dan is het als pensionhouder treurig als je je er zo makkelijk vanaf maakt. Maar als ik een wél deugdelijke omheining heb en die ene haf heeft 1.70m nodig (zoals hier eerder in het topic al een voorbeeld van werd genoemd), dan ga ik dat dus echt niet aanpassen. Ik ben helemaal voor een deugdelijke omheining en vind dat ook de plicht van een PH, maar als ik die heb dan ga ik niet verdere kosten maken voor die ene uitzondering. Geen rare instelling hoor, is enkel raar als je ervan uitgaat dat ik in eerste instantie al niet voor een deugdelijke omheining zou zorgen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 11:21

dat komt omdat ik bijvoorbeeld een afrastering van 120/140 niet goed vind als je verhuurt. Voor eigen paarden is dat anders natuurlijk.
Want ja dat is voor genoeg paarden te laag en dat weet je als PH. En dan zeg ik, dat is niet deugdelijk, je weet namelijk niet wat er op je pad komt. Dan moet je niet gaan verhuren vind ik.

En komt die haf dan die 170 springt (zou er internationaal mee gaan springen en dat heb ik met haffen weer nooit gezien) en de eigenaar bied aan het zelf af te maken zoals ts hier, wat is daar dan op tegen?

Nee teveel ph's maken zich er te gemakkelijk van af en schuiven het dan maar op het paard.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 11:32

Hoezo te makkelijk? Als pensionstalhouder bied je iets aan en daar passen niet alle paarden bij. Jij leeft in een droomwereld waar je denkt dat je je pensionstal geschikt kan maken voor elk paard.

Voor de een is de buitensituatie niet geschikt, voor de ander de box te klein en weer een ander wil een solarium.

Je bied een bepaalde ( veilige) basis aan en doet wel eens wat extra's maar dat moet niet.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 11:36

bruintje123 schreef:
dat komt omdat ik bijvoorbeeld een afrastering van 120/140 niet goed vind als je verhuurt. Voor eigen paarden is dat anders natuurlijk.
Want ja dat is voor genoeg paarden te laag en dat weet je als PH. En dan zeg ik, dat is niet deugdelijk, je weet namelijk niet wat er op je pad komt. Dan moet je niet gaan verhuren vind ik.

En komt die haf dan die 170 springt (zou er internationaal mee gaan springen en dat heb ik met haffen weer nooit gezien) en de eigenaar bied aan het zelf af te maken zoals ts hier, wat is daar dan op tegen?

Nee teveel ph's maken zich er te gemakkelijk van af en schuiven het dan maar op het paard.

Die haf springt geen 170, juist niet :+ .

En ik zou zelf zeker overleggen met de eigenaar en kijken naar wat er mogelijk is en wil daar ook heus mee helpen. Maar ik laat niet een eigenaar mijn omheining zelf aanpassen, wie zegt dat die eigenaar er kaas van gegeten heeft? Dus in overleg zou er best veel mogelijk zijn, maar als die eigenaar een omheining van 170 wil mag diegene toch echt zelf de palen betalen want bovenop mijn palen wil ik geen afstandshouders. En het zetten van de omheining moet ook netjes en degelijk gebeuren, dus het gaat mij sowieso tijd en energie kosten om dat te begeleiden. Maar dat wil ik best doen, binnen het redelijke.

Máár, je weet als pensionklant waar je gaat staan hè, je weet de hoogte van de omheining dus daar kies je dan ook voor. En jij vindt een omheining van 120/140 niet hoog genoeg, dat kan en mag je vinden, maar het is geen geschreven wet dat die hoogte niet deugdelijk is voor paardenhouderij.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 11:39

Een pensionstal levert een dienst. Of jij die wil afnemen moet je zelf beslissen. Het is geen verplichting om bij persoon x op stal te staan.
Dat hebben ze bij ons op stal ook. Een potentiële klant, een westernruiter vond de bak niet geschikt voor slidings. Dan wordt er echt geen andere bodem gelegd... dan moet die persoon verder kijken.

Dat geld ook voor de hoogte van de omheining. Als je het niet hoog genoeg vind, is moet je misschien verder kijken. Onze omheiningen zijn wel iets hoger denk ik.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 11:45

Ruitje ik heb geen droomwereld.
Wel een goed omheinde wei :D

Box maat solarium, zand in de bak enz is van te voren te zien. En aan de eigenaar van het paard te bepalen of dat aan de wensen is.

Precies 170 spring hij niet, dus er staat waarschijnlijk iets wat voor veel paarden te laag zal zijn.
En dan is het meer geluk geweest dat andere er achter blijven dan wijsheid.
Maar een goede omheining waar een pony niet uit kan komen is toch wel een eerst vereiste als je paarden van andere onder je hoede neemt.
Wat je bij eigen paarden doet is eigen risico.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 11:53

@Bruintje
Heb er hier 1 gehad die echt door alles heen liep.
Stond gewoon hangend in het draad te eten (en ja er stond verdomd veel stroom op).
Zelfs hem nog op een kleiner stukje gezet (11000 vol erop), samen met een maatje.
Maar dan nog, binnen een uur door de draden heen.

Als veulen liep deze al door draden, terwijl moederlief hard stond te hinniken.
Was zelfs als jaarling door de beoband van de buitenbak gelopen.

Alleen goed hout/ijzer hield hem binnen.
Maar je; om 1 hectaren met hout te omheinen ging mij te ver.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 11:56

Ach ja ik heb om ruim 3 hectare heras hekwerk .
Ik zal wel te voorzichtig zijn om dingen te voorkomen denk ik dan maar :P

Marit96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 17:27

Amanda schreef:
Weet je zeker dat hij er overheen gaat en er niet onder-/tussendoor?

En ja, welkom in de wereld van de haflinger. Die van mij springt uit stal als hij de kans krijgt. In een wei met eten blijft hij gelukkig wel staan, tenzij hij alleen staat. Dan sneakt hij onder het draad door. Een flinke dot stroom erop en verschillende draden is dan het enige dat helpt.

Vandaag heb ik het weer geprobeerd en ben ik erbij gebleven. Hij stond een halfuur ontspannen te eten en te spelen. Toen uit het niets sprong hij er makkelijk over heen, ik zag het niet aankomen hij nam namelijk geen aanloop of iets.

Marit96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 17:28

Amanda schreef:
bruintje123 schreef:
Amanda
Als er minder stroom op staat op delen is de omheining ook niet deugdelijk.
Ik heb zelf uitbrekers gehad. Ja gehad, want kan nu de stroom dagen er af laten en ze proberen het niet meer.
Maar dat is wel omdat ze geleerd hebben overal een dikke klap stroom te krijgen.
Een draad laag genoeg te hebben zodat ze niet hun manen onder de draad kunnen stoppen, maar hun neus de draad eerst raakt. En hoog genoeg dat ze springen ook niet proberen.

En het klopt in die tijd moet je de stroom er niet af laten, dat kan dan nog niet.
Dat is gewoon slordig.

En ze weten precies de plekken te vinden. Een pluk te hoog gras of een te lage tak en je verliest al stroom :j
Zelfde als met een plekje doorgeroest draad. Dat is van een afstand niet altijd te zien, maar doet wel wat met je stroomdoorvoer. Is niet slordig, maar niet altijd meteen ontdekt.
Mijn stalgenootje was heel slordig met het draad dichtdoen. Alleen de bovenste dicht bijvoorbeeld. Tsja :+
Ze heeft het snel afgeleerd haha.
En dan nog. Ook als er genoeg stroom op staat kunnen ze er onderdoor. Die van mij gaat op zijn knieën, gooit het draad op zijn manen want dan voel je het niet/minder en schiet er dan onderdoor.
Ze zijn best slim :+

TS: weet je al of je haf er nu onderdoor of overheen gaat?

Hij gaat er overheen

Marit96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 17:34

bruintje123 schreef:
Hoe is het weiland daar dan afgemaakt vraag ik me af?
Hoe hoog is de draad dan? Maar ook hoe laag?

Lekker makkelijk van de pensionhouder, maar als je paarden aanneemt om te stallen hoort je omheining ook te deugen en dat doet hij duidelijk niet.

Het weiland is met schrikdraad op ongeveer 1.10/1.20. en halverwege zit er ook een draad. Ik zie alleen dat hij erover heen gaat.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 17:47

bruintje123 schreef:
Ruitje

En nee de echte lopen dan ook niet door.
Heb er hier op pension gehad waar van verteld werd die loopt overal door.
Ja 1 keer en dan schrokken ze zo van de klap dat ze het we uit hun bol lieten.

O.a een fjord had er op diverse stallen een reputatie van, hier echt maar 1 keer en heeft hier 5 jaar gestaan.

Amanda ik weet dat ze die plekken weten te vinden.
Zo een heb ik zelf ook gehad. Die zag je de draad af scannen met zijn tastharen :+
Die is er op pension ook wel eens uitgekomen, stalhouder vond het wel handig, wist hij waar hij moest nakijken :D
Zo kan je het ook zien :)

Er onderdoor doen ze niet als de draad op 20 cm zit, want dan moet eerst de neus voordat de manen kunnen.
Ik heb zelf een tinker staan die dat doet. Had mijn draad ook op 50 cm zitten en inderdaad dat is te hoog.

Het is zo leuk om het weer eens met je eens te zijn :D ;)

Alleen dat lage draadje, dat mag niet té laag zijn, want dat is nou juist ook weer gevaarlijk voor paardenbenen die erachter blijven hangen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 17:51

Is wel redelijk laag, maar anderzijds: als pensionklant ben je vrij om een andere stal te kiezen als je deze niet vindt voldoen, vind het kort door de bocht dat de pensionhouder dan maar zwaar moet gaan investeren. Hier ook kleinschalig pension in combinatie met eigen paarden, en heb al 2x voorgehad dat een paard (ook 1x een haf :) ) een andere plaats mocht zoeken omdat ie over/onder de omheining door ging. Ik verhuur aan een schappelijke prijs, mijn eigen paarden blijven netjes binnen (nu ja, behalve één kleine ondeugd, maar blijft toch op mijn erf) en mijn hengst zit achter 1m10 à 1m20 langs de openbare weg, meestal zonder stroom, en geeft zelfs geen kik als er een hengstige merrie voorbijkomt.

Dat pensionhouder zegt dat je moet verkopen, is natuurlijk not done, maar kan me wel voorstellen dat hij de schuld krijgt als in het zomerseizoen je hafje de gewassen van de nabije boeren gaat opvreten.

En ook opletten met omheiningen verhogen/verstevigen: hier sprong er eentje es uit stilstand over een poort van 1m20, en poort en paard waren er toch nogal gehavend uitgekomen.

Marit96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 18:00

hwn schreef:
Is wel redelijk laag, maar anderzijds: als pensionklant ben je vrij om een andere stal te kiezen als je deze niet vindt voldoen, vind het kort door de bocht dat de pensionhouder dan maar zwaar moet gaan investeren. Hier ook kleinschalig pension in combinatie met eigen paarden, en heb al 2x voorgehad dat een paard (ook 1x een haf :) ) een andere plaats mocht zoeken omdat ie over/onder de omheining door ging. Ik verhuur aan een schappelijke prijs, mijn eigen paarden blijven netjes binnen (nu ja, behalve één kleine ondeugd, maar blijft toch op mijn erf) en mijn hengst zit achter 1m10 à 1m20 langs de openbare weg, meestal zonder stroom, en geeft zelfs geen kik als er een hengstige merrie voorbijkomt.

Dat pensionhouder zegt dat je moet verkopen, is natuurlijk not done, maar kan me wel voorstellen dat hij de schuld krijgt als in het zomerseizoen je hafje de gewassen van de nabije boeren gaat opvreten.

En ook opletten met omheiningen verhogen/verstevigen: hier sprong er eentje es uit stilstand over een poort van 1m20, en poort en paard waren er toch nogal gehavend uitgekomen.

Nee ik vind ook zeker niet dat de pensionhouder moet gaan investeren. ik heb zelf ook al aangeboden wel voor de kosten op te draaien om het proberen te verhogen naar 1.40 of hoger. Misschien maakt het verschil maar dat had hij ook liever niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 18:22

bruintje123 schreef:
Ach ja ik heb om ruim 3 hectare heras hekwerk .
Ik zal wel te voorzichtig zijn om dingen te voorkomen denk ik dan maar :P

Ik woon aan een natuurgebied waar ik geen hekwerk mag plaatsten.
Kan ook niet, anders kunnen de sloten niet geschouwd worden.

Daarnaast was het paardje niet van mij, dus deze is weer vertrokken.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 18:44

Dan zou ik toch een andere stalling zoeken voor hem. Het is heel vervelend omdat je andere paard ook hier staat, maar zo is het toch geen doen? Of allebei verhuizen natuurlijk.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 19:12

Nikass :D
Dat lage draadje is bij mij een dun lintje. Dat knapt direct bij er in kappen of rollen.
Breed lint wat Ik hogerop hen durf ik daar inderdaad niet.