Paard schud met hoofd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tylando

Re: Paard schud met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 17:47

Ja zei ik ook al uv masker.
Mijne briest alleen nog wat met dit zonnetje

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-18 18:15

Ik ga nu zo een masker bestellen gelijk met neusnet. Was vandaag in de paardenwinkel geweest maar daar hadden ze er geen jammer genoeg.

Goede tip van het bijhouden, denk dat ik dat hier ook maar beetje mee in het topic doe mss zien andere er ook nog patronen in. Heb nog een video van vandaag echt weer hetzelfde zoals zaterdag. Toen was het weer ook exact hetzelfde. Is het normaal dat het dan bv wel opgewekt wordt door zon in het voorjaar en niet in de winter? Ik denk nu zelf toch aan pollen / zon. Hopelijk kan het net hulp bieden. Gelukkig wordt het de komende dagen slecht weer, hopelijk heb ik het net tegen maandag.

Edit; ik zat te denken aan dit masker: https://www.kramer.be/vliegenmasker-2-i ... ..L...S%3e

Kan ik gelijk testen of ze het vooral krijgt door de ogen of door haar neus (omdat het neus netje er af kan). Maar zie niet gelijk dat hij UV werend is. Had hem wel via het headshaking topic dus lijkt me oke?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 18:25

Toen ik las dat je hem in November hebt gekocht dacht ik ook meteen "verborgen gebrek".
Wat dat is het ook echt. Komt vaker voor dat paarden met headshaking in relatie tot pollen in de winter verhandeld worden.
Heb je haar voor de sport? Dan kun je dat met headshaking wel vergeten (of alleen wedstrijden in de winter rijden)
Ik zou het wel zsm door een dierenarts laten vaststellen. Misschien kun je er nog wat mee richting verkoper.
Ik begrijp dat de dierenarts wel is geweest maar HS nog niet heeft kunnen vaststellen.
Mogelijk moet je dus wachten op de "echte" lente.
Ik zou het wel aan de verkoper melden.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 14-03-18 18:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 18:27

k_m schreef:
en bij de vorige eigenaar ook 24/7 buiten zonder dat er naar mijn weten problemen waren.

Dat gaan ze je natuurlijk niet vertellen...

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-18 18:28

@Babootje, nee ik weet het pff... heb haar gisteren nog wel gesproken en ze houd echt nog best veel contact. Ik ga er vanuit dat je dat niet doet als er zo een problemen zijn. Vertrouw haar echt wel.

Ook heeft ze hiervoor 6 jaar als draag merrie gediend, ik ga er ook vanuit dat je een paard met dit soort problemen hiervoor niet geschikt vind.. (dit was op een sport stal ga hun ook een bericht sturen)

Ik heb haar niet voor de sport voorlopig, echt voor recreatie doeleinden maar ze is wel spring gefokt. Heb er een dierenarts bij gehad maar het lastige is dat het moeilijk echt vast te stellen wat de precieze oorzaak is. Ik hoef er ook helemaal niets voor terug wil gewoon dat ze zo goed mogelijk kan staan zonder constant last te hebben..

Zie net je edit, ik heb haar gisteren het filmpje gestuurd ook en ze schrok er van zei ze. Dit had ze haar nog nooit zien doen. Ze zou in de zomer wel een masker hebben op gehad voor de vliegen maar verder niks speciaal. Heb ook een filmpje gezien van in de zomer op de weide waar ze het niet doet. Maar ja bij mij doet ze het ook soms wel soms niet..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 18:33

k_m schreef:
Ook heeft ze hiervoor 6 jaar als draag merrie gediend, ik ga er ook vanuit dat je een paard met dit soort problemen hiervoor niet geschikt vind..

Een paard met headshaking kan prima als draagmerrie dienen. Of je ermee wil fokken moet je je echt afvragen.
Als ze reageert op licht (kan ook, het licht in de lente wordt feller) is de oorzaak (lichtallergie) erfelijk.
Pollenallergie hoeft niet maar komt ook vaak erfelijk voor. Dat soort paarden hebben ook vaak zomereczeem.
Paarden met zomereczeem worden overigens ook vaak in de winter verhandeld. Maar als een paard al langer ZE heeft kun je dat (als je oplet) wel zien aan de verdikkingen in de huid (manenkam, staart etc)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 18:34

Goed dat je het alvast hebt gemeld. Je moet denk ik echt de lente afwachten om goed te zien of ze het heeft.
Als ze erg schudden is (serieus) rijden echt geen feest.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-18 18:37

Ze heeft zeker geen ZE, hier mee ben ik goed bekend door mijn shetlander. Haar manenkam en staart is heel rustig. Daar ben ik gelukkig wel zeker van.

Ik heb ook het idee dat ze reageert op het licht of op de pollen. Binnen in de stal is het gelijk over, vanaf dat ze 1 stap buiten zet begint ze te schudden. Ze is ook klinisch gekeurd bij verkoop dus verdere problemen hadden we toen normaal gezien moeten vinden. Echter is dit jammer genoeg seizoens gebonden en zullen we het nooit weten.. Ze is nog niet door gereden maar prioriteit is momenteel dat ze gewoon zelf rustig naar buiten kan zonder helemaal gek te worden van het schudden.

Heb de fok stal een berichtje gedaan, ben benieuwd wat die zeggen..

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-18 19:00

Filmpje van vandaag nog:

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 19:11

Herkenbaar.. mijne doet hetzelfde . Heeft ook geen zomer eczeem.
Heeft nu nog weinig last. Alleen wat briesen.
Draagt nog geen masker nu

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 19:41

Het hoeft niet altijd samen te gaan met ZE hoor.

Het is alleen zo dat ZE paarden en paarden die HS hebben bij voorkeur in de winterperiode worden verhandeld. Bij ZE paarden is dan vaak nog wel te zien dat ze het hebben door de verdikkingen bij staart en manen. Het is altijd opletten als je in de winterperiode een paard koopt.

HS is echt een verborgen gebrek en je kunt de verkoop erop ontbinden. Je hebt gekocht bij een fokstal en dus een professional. Dan heb je een half jaar vanaf datum koop om te reclameren op een verborgen gebrek maar dat moet dan wel door je DA worden vastgesteld.
Het klinkt rot, koop ontbinden, maar als ze erg blijkt te shaken heb je gewoon geen rijpaard in de zomer.
En ook geen fokmerrie, zou je ermee willen fokken.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-18 19:44

Ik heb haar particulier gekocht, het meisje voor mij had hem van een sport stal. Ik heb een simpel koop contractje dat de verkoopster heeft op gemaakt.

Rijden is niet absolute prioriteit, ik ga haar hiervoor niet weg doen. En zeker niet terug moest het effectief een verborgen gebrek zijn want dan is het helemaal naar voor haar. Het is een enorm lief paard en hopelijk kunnen we het gewoon onderdrukken met wat hulpmiddelen. Ze heeft geen papieren dus fokken wil ik ook niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 20:10

Als het zo ligt, dan is dat prima.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 20:39

Ik denk dat het masker dat je daar hebt meer tegen pollen is, niet zo zeer UV-werend... misschien is deze een beter optie:
https://www.agradi.nl/rambo-vliegmasker ... atmeal.htm

Ik heb deze ook en je kan het onderste neusnetje eraf halen en er een pollennetje opplakken, deze zijn te kort voor pollenallergie.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 20:42

Mijn masker op foto is wel uv werend.
Je zou ook kunnen kijken naar cashel maskers

Afbeelding

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-18 20:48

Bedankt voor de tips! Ik ga deze nu proberen en dan kijken of er nog een UV werend nodig is.

Ben er net geweest toen de zon over was en ze deed het nog steeds. Dus pollen lijkt toch waarschijnlijker..

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 20:57

Hoop dat je t snel opgelost hebt

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-18 22:11

Zo heb antwoord terug van de stal:

Goedeavond. Callista ziet er goed uit! We zijn blij dat ze een goed thuisje gekregen heeft. Bij ons is dat nooit opgevallen dat ze met haar hoofd schudde... Kan misschien wel liggen aan de begroeiing in en rond de weide. Bij ons stonden er enkel geknotte wilgen rond de weide, dus waren er weinig pollen. Van de zon had ze zeker geen last bij ons alleen soms haar neus die wat verbrandde, mazr smeerden er dan zonnecreme aan. Groetjes

Nu heb ik toch 2 mensen die het bevestigen en ik geloof het ook wel. Hopelijk is een masker de oplossing. Is het een idee om bloed te laten trekken? Kan je daar wat in zien van allergieën enz?

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 23:20

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 23:24

Weet niet of ze allergieën uit het bloed kunnen zien?
Mss even met je da overleggen?

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 00:08

k_m schreef:
Ja head shaking syndroom lijkt er idd veel op. Als het niet beterd komt er maandag sowieso een DA natuurlijk. En ik wou ook al graag een osteopaat laten komen dus dat er ook maar gelijk achteraan.. ze wordt momenteel nog niet bereden dus daar kan het weinig mee te maken hebben. Ze heeft van de week wel op de poetsplaats haar halster kapot getrokken toen ze schrok van iets. Ik heb niet precies gezien wat er gebeurd is maar wellicht heeft ze zich daarmee bezeerd? Ik heb echt geen idee maar zo rot dit. Echt niet leuk om haar zo te zien.

Waarschijnlijk is dit de oorzaak. Ik zit ook in het headshaking topic, zag dat je daar ook al goede tips hebt gekregen.

Mijn paardje is beginnen te schudden nadat ze zich heeft gestoten aan de hooiruif, maar ik heb de link pas erg laat gelegd helaas. Hierdoor had ze constant hoofdpijn en alles was een trigger: zon, wind, regen, neusnetje, etc. Tel daar bij op dat ze gevoelig is voor graspollen, suiker, zoetstoffen, bepaalde granen en nog een aantal dingen (door een bioresonantie test dit kunnen achterhalen).
Hetgene dat voor haar uiteindelijk goed gewerkt heeft zijn cranio sacraal behandelingen, nu heeft ze gelukkig (bijna) geen hoofdpijn meer.
Daarbij heb ik haar rantsoen aangepast, veel ruwvoer, weinig krachtvoer en alles zo laag mogelijk in suikers/zetmeel.
Voor de symptomen te bestrijden gaf ik haar afgelopen zomer ceterizine (anti histamine) zodat ze in ieder geval geen last had van de neus.

Maar het was een hele vervelende tijd om er achter te komen wat nu de uiteindelijke oorzaak was, wanneer het begonnen was. Want als de neus eenmaal getriggerd is, dan irriteert alles |( En weet je echt niet meer waar je het zoeken moet.

Heel veel succes en als je vragen hebt, pb-en mag altijd :)

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 00:19

Ik heb voor mijn hoofdschudder de field relief maxi masker van equilibrium. Heel erg fijn masker met neusnet die je er ook af kunt halen en die lang genoeg is.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 00:25

Heb je de ceterizine via de DA gehaald ?
Ben voor die van mij een beetje bang om dat te geven ivm cushing en combinatie met prascend

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 01:33

tylando schreef:
Heb je de ceterizine via de DA gehaald ?
Ben voor die van mij een beetje bang om dat te geven ivm cushing en combinatie met prascend

Nee ik haal deze bij de Lidl of bestel online. De mensen variant zeg maar ;)
In de USA is er een studie naar gedaan: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/17581764/
Maar je kunt altijd overleggen met je DA natuurlijk.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 16:12

Ik haal de hooikoortstabletten bij Die Grenze.
Veel goedkoper dan in NL.

Werkt hier met rijden erg goed. Die van mij heeft niet alleen last van pollen (netje) maar ook van de zon. Op de erge dagen helpen de hooikoortstabletten gelukkig wel zoveel dat ik rijden kan.