Paard houdt maar niet op met bijten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jensvl

Re: Paard houdt maar niet op met bijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 11:51

Ik ga ook volledig mee met Amable. Zomaar altijd je paard slaan is natuurlijk een makkelijke 'oplossing', want je moet er totaal niet bij nadenken. Maar ook ethisch onverantwoord.
Een paard dat bijt omdat hij iets wil duidelijk maken van pijn of ongemak of oneens zijn, zal met ander ongewenst gedrag beginnen, meestal erger. Want het probleem, de oorzaak wordt niet opgelost.
Zoek EERST een oorzaak. Dan kan je een goede oplossing voor het probleem zoeken en zal het probleem opgelost zijn. Niet gewoon het symptoom.

Dus ik hoop dat TS wel bereid is om naar de oorzaak te zoeken en het probleem aan te pakken in plaats van de symptomen. Door dit te doen kan je laten zien dat je respect hebt voor je paard. Wederzijds respect is belangrijk voor een goede band met je paard.
Los het probleem op en het symptoom verdwijnt. En ja, slaan is zelden de oplossing van een probleem. Dat is vrijwel altijd het symptoom zo goed mogelijk onderdrukken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 11:58

En wat als het zoals bij mijn ruin gewoonweg kliergedrag is? Wat is dan het probleem wat ik eerst op zou moeten lossen? Niet elk gedrag is gewenst gedrag, in een kudde wordt dit gedrag ook afgestraft met bijvoorbeeld terug bijten of een keer een paar wel gemikte meppen met de achterbenen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 12:01

Amable schreef:
Wanneer je je paard slaat voor het bijten vertel je hem enkel wat je niet wilt, en zelfs dat is voor je paard niet altijd duidelijk, maar je verteld vooral niet wat je wél wilt.

Duidelijkheid is inderdaad prettig, ben ik met je eens. Echter als je paard zich normaal gedraagt en braaf is dan is de omgang toch ook heel anders, prettig en dan is dat ook een soort beloning.
Als paarden met elkaar omgaan en de verhouding is goed dan zie je toch ook dat dat gedrag beloont wordt door gezellig samen kroelen enzovoorts. Is het paard vervelend wordt dit gedrag afgestraft.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 12:09

Zoals je leest is het afhankelijk van de situatie. Als jij ervan overtuigd bent dat er geen onderliggende oorzaak is en slaan de enige oplossing is, ga ik je niet tegen houden.
Het gaat erom dat direct slaan als oplossing wordt aangeboden door de meesten zonder na te denken of er mss een onderliggende oorzaak kan zijn.
Ik zeg ook niet dat slaan nooit mag. Als je veiligheid in gevaar komt als je het niet doet, moet dat zeker.
Maar ook als het om te klieren is bestaan er zeker effectievere en zachtere methodes als slaan. Bijvoorbeeld een 'gebitsinspectie' doen als het paard wil bijten oid.

Het ging er dus niet over dat een tik geven nooit kan. Maar dat het niet kan als eerste oplossing bij eender welk ongewenst gedrag.

Bijvoorbeeld, als het paard het enkel doet tijdens opzadelen en aansingelen en opstijgen is het hoogstwaarschijnlijk pijn in de rug. Dan is slaan echt het laatste dat je moet doen. En vaak zijn het gelijkaardige problemen.

En je hebt natuurlijk bijten en bijten. Als het paard bijt om te bijten, dan wordt het in de kudde afgestraft. Als het bijten is om te spelen of de ander te krabben, dan niet. Want als het ander paard dat niet wilde had die dat wel al lang aangegeven met lichaamstaal.
Ook hier weer, als je niet hebt gezien dat je paard jou wil 'krabben' is het beter om niet te slaan. Dan is zacht wegduwen ook mogelijk. En dan is de oorzaak dat je niet genoeg paardentaal kent.
Een paard dat je wil 'krabben', slaan is dus ook op geen enkel vlak te vergelijken met kuddegedrag. Laten we daar effe duidelijk in zijn.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 12:13

Je verteld je paard met slaan niet welk gedrag wel goed is. Sterker nog, voor je paard kan slaan zo onduidelijk zijn dat hij niet eens weet om welk gedrag het gaat dat je wil corrigeren. Tenslotte laat hij meerdere gedragingen op zo'n moment, bijvoorbeeld de beweging naar je toe, maar wellicht zwiept hij ook net met zijn staart op het moment van de mep... Tenslotte zijn we gewoon ook heel erg vaak te laat met een correctie.
Maar nog belangrijker, je verteld met een mep niet welk gedrag je wel wil zien. Je paard heeft een reden voor het bijten, hij doet het sowieso niet om je te pesten... Het kan wel zijn dat hij graag iets in zijn mond heeft, of dat hij probeert contact te zoeken en niet weet op welke manier hij dat beter kan doen. Of... Tja, vul maar in. Ik ken jouw paard niet, dus ik weet niet waarom hij het doet en ik kan je dus via internet niet vertellen wat in jullie specifieke situatie de beste oplossing is, maar echt alleen maar slaan is het eigenlijk nooit de oplossing.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 12:16

meggiemeg schreef:
Amable schreef:
Wanneer je je paard slaat voor het bijten vertel je hem enkel wat je niet wilt, en zelfs dat is voor je paard niet altijd duidelijk, maar je verteld vooral niet wat je wél wilt.

Duidelijkheid is inderdaad prettig, ben ik met je eens. Echter als je paard zich normaal gedraagt en braaf is dan is de omgang toch ook heel anders, prettig en dan is dat ook een soort beloning.
Als paarden met elkaar omgaan en de verhouding is goed dan zie je toch ook dat dat gedrag beloont wordt door gezellig samen kroelen enzovoorts. Is het paard vervelend wordt dit gedrag afgestraft.

Voor je paard is bijten onder sommige omstandigheden normaal gedrag. In een kudde wordt het paard veelvuldig gewaarschuwd dat zijn gedrag niet leuk gevonden wordt voor de mogelijke klappen komen. Dus als het geen oorzaak heeft het gedrag en je hebt aangegeven dat het niet geapprecieerd wordt en je kan niks anders bedenken, moet je dat mss ook maar doen.

Ik persoonlijk heb het nooit nodig gevonden meer te doen dan de beet te blokkeren (arm zo houden dat erin bijten nagenoeg onmogelijk wordt), of de attitude te hebben van als je mij in je mond wil, dan krijg je mij ook in je mond. Dit natuurlijk enkel als ik zeker weet dat er geen andere oorzaken zijn.
Maar ieder doet wat hij/zij zelf wilt. Het enige dat ik wil duidelijk maken is dat als je echt een band met je paard wil, slaan een laatste optie moet zijn (vrijwel ongebruikt doorheen het leven van het paard) en niet de eerste.

x_janss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 13:59

Ik ben zeker bereid om de oorzaak van het bijten te achterhalen. Ik wil niets liever dan een echte goede band met hem! Ik beloon hem dan ook vooral met mijn stem al likt hij ipv bijten en als hij er braaf bij staat. Wanneer dit niet lukt neem ik echter slaan vaak als oplossing, waar ik totaal niet achter sta maar meer uit wanhoop. Blokkeren probeer ik wel eens en vaak lukt dat ook wel, maar hij is zodanig hardleers dat hij na een halve minuut gewoon weer doorgaat..

Jack_55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:39

Ik vindt Jensvi's aanpak heel logisch als je niet je relatie met je paard wil beschadigen. Maar ondertussen moet je het paard ook aan zijn verstand peuteren dat je dit niet doet met humans. Het paard zou zo intelligent moeten zijn te herkennen dat ie niet met andere paarden te maken heeft maar met een mens en zijn gedrag moet aanpassen. Ook moet hij weten dat de mens boven hem staat in de relatie. Je kunt geen relatie hebben met een dier wanneer je constant het risico loopt verwondt te worden. Is het je dominantie bevestigen dmv continue grondwerken? Persoonlijke ruimte oefenen, en, in plaats van slaan, elke keer dat hij bijt hem extra werk laten doen. Maak het verkeerde moeilijk en het goede makkelijk. Misschien is dat wel de oplossing...?

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 19:03

Ik heb ooit eens begrepen dat jonge ruinen dit doen als ze hun plaats in de groep (nog) niet goed weten. Wat bij mij hielp was het paard dus duidelijk maken dat hij onder mij in de rangorde stond, en dat hielp.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 23:16

Mooi stuk van amable.

Mijn ruin was en is nog steeds veel bezig met zijn mond en heeft mij in het begin, met 6 jaar, ook 1 keer gebeten, weet zeker dat dit uit speelsheid was maar was niet prettig.
Ik riep heel hard auw en uit een reflex een snelle kneep in zijn hals, denk dat de au meer indruk maakte dan dat kneepje van mij :') nou is hij heel gevoelig en onder de indruk was hij zeker.
Hij mag van mij beleeft happen en "klieren" met zijn mond maar wel zachtjes. Ik voel dan geen druk. Voel ik dat wel dan zet ik hem een paar passen achteruit. Zodra hij dat netjes doet ontspan ik zelf ook meteen. Blijf niet hangen in dat moment dan doet je paard dat ook.
En heb hem het woord zachtjes geleerd. Wordt het wat te veel van het goede dan is vaak het woord zachtjes al voldoende.

Als we aan het trainen zijn met grondwerk laat ik hem in een korte pauze ook altijd op de knop van de dressuurzweep happen/knabbelen, misschien raar maar ik merk dat hij dat plezierig vindt.

Elk paard is anders en die van jou heeft misschien wat meer overredingskracht nodig maar bij elk paard valt zoveel op te lossen zonder slaan en jullie band wordt er alleen maar beter van.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 22:32

Iets wat ik nog niet voorbij heb zien komen :D : ik ken een paard dat heel happerig is als zijn maag leeg is. Gewoon een plukje hooi lost dat al op. Ik weet niet of het bij jou van toepassing is maar wie weet..

En vergeet niet: een tikje tegen zn neus met een vinger, of knijpen in zijn lip als snelle reactie op het bijten > ok. Maar vergeet niet dat je dan kort! boos 'doet'. Als je echt boos bent, kan je beter even een pauze nemen want dat lost helemaal niets op. Doe vooral veel leuke dingen samen, die het paard leuk vind en waarbij jij op een speelse/ vrolijke manier de leider bent. Dan krijg je ook een beetje de gun factor:)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 13:51

Ik kan mij het meest vinden in het verhaal van koper.

Als een paard mij echt een knauw probeert te verkopen komt er gewoon onverbiddelijk een dreun. Dat kán gewoon niet bij een mens.

Dan zijn er nog heel veel gradaties daar onder die voor meer mogelijke reacties in aanmerking komen. ïets met de tanden' is niet altijd negatief bedoelt. Ik vind dat een paard zich (veilig) hoort te gedragen maar wil hem wel graag de mogelijkheid bieden om met mij te communiceren.
En daar hoort (vooral bij ruinen) ook de mond bij. Dan is het dus belangrijk om te achterhalen wat het doel van de mond is en in hoeverre ik het oké vind.
Ik heb ook iedere poetsbeurt weer de worsteling dat mijn jonge ruin dolgraag wil terug kriebelen maar maar niet snapt dat zijn lip alleen ook goed is. Hij doet het al echt op zijn aller aller zachtste en vind mij echt het grootste zeikwijf(merrie) ooit. :+ Super lief bedoelt maar ik ben gewoon echt niet tanden proof. Die gekwetste blik als ik dan toch terugdeins/wegduw......

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 14:19

pol013 schreef:
Ik heb ook iedere poetsbeurt weer de worsteling dat mijn jonge ruin dolgraag wil terug kriebelen maar maar niet snapt dat zijn lip alleen ook goed is. Hij doet het al echt op zijn aller aller zachtste en vind mij echt het grootste zeikwijf(merrie) ooit. :+ Super lief bedoelt maar ik ben gewoon echt niet tanden proof. Die gekwetste blik als ik dan toch terugdeins/wegduw......

Heel herkenbaar

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 14:38

Wat ik destijds bij mijn bijzonder aanhoudende wandelende puberenergiebom heb gedaan op advies van een heel goed paardenman: hem tegen zijn been schoppen als hij dat deed. Niet voluit trappen natuurlijk maar net boven zijn hoef een goede tik geven met je voet. Had niet het idee dat het pijn deed maar hij vond het dermate irritant dat hij er na een paar keer mee stopte. En zo werd hij ook niet kopschuw of kon zijn hoofd gauw wegdraaien...

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 15:43

Gewoon zijn hoofd en mond zo veel mogelijk vermijden is het al snel niet leuk meer :) Negatieve aandacht is ook aandacht!

Niet aaien op zijn hoofd! Met poetsen en opzadelen niet steeds onder je touw door om iets te pakken of de andere kant op te gaan maar achter hem langs lopen! Geen kusjes geven etc

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:55

Mijn ruin jonkie deed het ook 2x over een periode van bijten. Meestal alleen een klein been hapje als ik de buiksingels dicht wou doen. Veder deed hij niets. Op zijn plek gezet en duidelijke lichaamstaal dat dit dus absoluut niet gediend is. Het was ook meteen over en ook nu niet meer last van gehad.

Ik denk dat het erg verschilt van paard. Sommige doen het om te etteren maar sommige doen het ook voor aandacht en/of aangeven van pijn of ongemak. Eerst uitzoeken waarom en dan oplossen.
Succes! :)

arablover17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 12:18

Probeer eens een tikje met het halstertouw op zijn buik werkt echt :)