BE rijbewijs ervaringen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 11:16

Neem Vooral je tijd en bekijk de situatie goed voor je gaat inparkeren (welke ruimte je om je heen hebt) Als je oefent is achteruit rijden inderdaad een goede oefening. Vooruit is namelijk het makkelijkste wat er is met een aanhanger.

Let ook goed op tijdens inhaal manoeuvres, ik was gezakt daarop omdat ik te snel weer invoegde. :o

Succes!!

_Lobke_

Re: BE rijbewijs ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-18 11:20

Bedankt voor jullie reacties en tips. Vandaag heb ik een afspraak gemaakt bij een andere school om te lessen met aanhangwagen. Dat kon twee uren achter elkaar. Dus dat is wel echt super en dan heb ik de dag van het examen ook de hele dag lessen. Ik ben benieuwd.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 11:27

Ik heb gewoon meerdere lessen gehad van 2 uur achter elkaar.
Rijschool waren bekenden van mij, die gaven ook dag lessen, maar instructeur gaf aan dat het in veel gevallen verstandiger was om wat meer uit te geven en het wat meer te laten bezinken. Een proefles gehad en daarna zijn we gaan lessen. Na de eerste les werd het examen gepland. Het lessen was af en toe frustrerend omdat ik inderdaad veel te veel wilde doen.

Het uiteindelijke examen deed ik bij een examinator die als erg streng bekend stond. Maar ik slaagde wel met vlag en wimpel. Al met al heeft het mij een 800 euro gekost geloof ik.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 11:33

Bij achteruit rijden jezelf aanleren om in de spiegels te kijken ipv achterom.
Dan is het heel simpel.

Bij recht achteruit rijden: Je ziet in je linkerspiegel bv dat de zijkant van de trailer links in beeld komt, maw, je trailer gaat niet meer recht achteruit. Dan stuur je naar links. Simpeler kan niet. Sturen in de richting waarin de trailer uitwijkt.
Omgekeerd als je in de rechterspiegel de zijkant van je trailer ziet verschijnen: naar rechts sturen.

Bij een bocht draaien:
Je wilt achteruit een bocht naar rechts.
Iets lastiger, want dan stuur je eerst naar links. Zodra je in je rechterspiegel de zijkant van de trailer gaat zien, meesturen naar rechts.
Is de bocht te flauw, even stuur recht, of iets naar links.
Wordt de bocht te scherp, méér naar rechts sturen.

En bij dit corrigeren achteruit is het echt een kwestie van feeling krijgen. Ik moet ook altijd even wennen als ik een nieuwe auto of een andere trailer heb. Iedere combinatie is net iets anders.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 11:37

Ik heb 3x 2uur les gehad en dan examen, lessen gingen echt heel slecht en het examen heel goed :')
Weet niet hoe jullie het doen maar onthoud echt goed de trucjes die ze je uitleggen. En je verkeersregels zijn ook heel belangrijk (als jullie ook de weg op moeten?).
Als je denkt scheef te gaan in achteruit, niet gelijk te veel bijsturen want dan ga je slingeren. Echt met kleine beetjes sturen telkens, niet te snel willen gaan

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 15:26

Ibbel schreef:
Bij achteruit rijden jezelf aanleren om in de spiegels te kijken ipv achterom.
Dan is het heel simpel.

Bij recht achteruit rijden: Je ziet in je linkerspiegel bv dat de zijkant van de trailer links in beeld komt, maw, je trailer gaat niet meer recht achteruit. Dan stuur je naar links. Simpeler kan niet. Sturen in de richting waarin de trailer uitwijkt.
Omgekeerd als je in de rechterspiegel de zijkant van je trailer ziet verschijnen: naar rechts sturen.

Bij een bocht draaien:
Je wilt achteruit een bocht naar rechts.
Iets lastiger, want dan stuur je eerst naar links. Zodra je in je rechterspiegel de zijkant van de trailer gaat zien, meesturen naar rechts.
Is de bocht te flauw, even stuur recht, of iets naar links.
Wordt de bocht te scherp, méér naar rechts sturen.

En bij dit corrigeren achteruit is het echt een kwestie van feeling krijgen. Ik moet ook altijd even wennen als ik een nieuwe auto of een andere trailer heb. Iedere combinatie is net iets anders.

DIT! En vooral rustig blijven, laat je door niemand gek maken. Als het fout gaat, komen diegenen je echt niet helpen dus ze wachten maar.
Verder vind ik je een waardeloze instructeur hebben als ie er zich vanaf maakt met geen tijd.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 15:52

Rex_Rolfo schreef:
Dus als de aanhanger naar links moet (kant bestuurder) draai je de onderkant van het stuur naar links. Als de aanhanger instuurt het stuur weer recht zetten zodat de combi niet gaat scharen.

Dit!
Niet meer en niet minder. Ingewikkelder is het niet.
Gewoon onthouden: aanhanger gaat dezelfde kant op als de onderkant van het stuur.

En tip destijds van mijn rij-instructeur: kijk in de bochten (als je vooruit rijdt) hoeveel van de aanhanger je kan zien. Als het kan, zoek een herkenningspunt. Bijvoorbeeld: in een haakse bocht kan je net een bepaalde letter zien op de rand van de spiegel.
Als je dan een haakse bocht achteruit moet weet je ook ongeveer hoe schuin de aanhanger achter de auto staat/moet staan. Als je dan meer dan je herkenningspunt in de spiegel hebt, weet je dat je te schuin staat en moet corrigeren.

Succes!

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 16:02

Lara_Silver schreef:
Voor het achteruit parkeren is het basisprincipe best simpel, draai de kont van de auto waar de trailer níet naartoe moet. Dus eigenlijk tegenovergestelde van achteruit rijden met de auto.

Om het simpel te houden: Waar de neus van de auto heen gaat, gaat de kont van de trailer heen.

Niet te groot willen sturen, corrigeren kan altijd.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 16:05

Ik heb voor achteruit altijd in m'n hoofd : stuur naar de fout toe. Breekt de trailer rechts uit dan ook die kant op sturen.

Ik heb ook losse lessen gedaan een aantal weken. Beviel prima.

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-18 18:19

Bedankt voor alle leuke reacties en tips. Ik ben heel benieuwd hoe het overmorgen gaat met lessen bij een andere rijschool. Ik houd jullie op de hoogte. Examen komt nu wel echt heel snel dichtbij

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 20:30

_Lobke_ schreef:
Ninacharlie: ja hebt gelijk. Ik ga morgen meteen bellen met een aantal rijscholen hier in de buurt.
Mellow: ja ik ga denk ik bij iemand ernaast lessen die ook een dubbelasser heeft.
LaraSilver: ja precies dat heb ik het eerste stukje gaat goed en dan gaat hij al heel snel scharen en dan ben ik het helemaal kwijt. Ik begrijp steeds niet wat ik verkeerd doe.

Waarschijnlijk anticipeer je niet snel genoeg. Zodra je in de spiegels ziet dat de trailer de foute kant inslaat stuur je direct de kont van de auto die kant op. Het is ook makkelijker te spiegelen dan achteruit te kijken.

Al met al blijft het een ervaringszaak, zeker als je er (zoals ik) geen gevoel voor hebt. Zoek eens een grote parkeerplaats uit en dan probeer je eens een stuk recht achteruit te rijden, zo ontwikkel je de goede reflexen.

En de goede auto helpt ook mee. Ik begon het leren met de handgeschakelde 4x4 van mijn pap en heb me daarna een 4x4 automaat gekocht en dat scheelt want je hoeft je alleen nog op het gas en remmen te concentreren.

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-18 19:58

Nou vandaag les gehad van een andere rijschool. Het was echt super leerzaam. Ik kreeg allemaal handigheidjes aangereikt over hoe het achteruitrijden soepeler kon gaan. Ik schrok er zelf van hoe goed het eigenlijk ging. Meteen alles goed opgeschreven. Ik ben heel benieuwd hoe het examen vrijdag gaat, maar nu heb ik in ieder geval alles eraan gedaan.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 20:01

Wat fijn!

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 20:32

misschien verstandig om vrijdag nog een lesje bij die rijschool van vandaag te nemen?

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-18 22:54

Ninacharlie: ja super ik ben nu weer wat positiever!
Frankiej: de dag van het examen heb ik nog les van de rijschool waarbij ik ook examen heb. Anders was het inderdaad wel een goede tip geweest. Ik heb nu bij de rijschool van vandaag in twee uurtjes zoveel geleerd. Ik ben helemaal tevreden.

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 23:27

Vraagje: je moet op eigen weghelft recht achteruit en moet op 1 meter van bijv een lantaarnpaal stoppen. Hoe zie je dat die paal nog een meter van je achterkant aanhanger is? Ik ging daar finaal de mist mee in met mijn examen.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 23:30

Je mag een keer uitstappen. Dus ruim vantevoren stoppen, uitstappen en kijken naar een punt een meter van de lantaarnpaal. Dat nog achteruitrijden. Ik heb dat tijdens de les paar keer geoefend

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 23:33

Mijn valkuil was altijd te veel willen draaien/te snel sturen. Als je heel rustig achteruit gaat, langzaam stukjes aan je stuur draait, zie je wat de wagen gaat doen en kun je rustig corrigeren. Nu parkeer ik hem zo achteruit.

Tijdens mijn examen kreeg ik de vraag waar ik de koppeldruk kon vinden (uh?). Ik had geen idee. Ik had aangegeven dat ik het zou opzoeken in het boekje, google en anders mn vader zou bellen haha.
Even later moest ik de wgen weer aankoppelen. Ik was achteruit gereden en uitgestapt om te kijken. Er zat nog een klein stukje tussen, dus ik trok de kar er naartoe. Vroeg de beste man hoe ik dat ging doen als mijn paard erin stond. Heb toen maar aangegeven dat mijn paard er heus niet in stond als hij niet aan de auto gekoppeld was. Ben toch mooi geslaagd :D

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 23:38

Wijsje schreef:
Vraagje: je moet op eigen weghelft recht achteruit en moet op 1 meter van bijv een lantaarnpaal stoppen. Hoe zie je dat die paal nog een meter van je achterkant aanhanger is? Ik ging daar finaal de mist mee in met mijn examen.

Iedereen moet toch min of meer corrigeren. En als je hem tegen het einde een beetje meer richting de stoep laat lopen kun je de achterkant net zien. Zo deed ik hem elke keer wel goed zetten en hoefde ik niet eens uit te stappen. Geen idee of het zo mag eigenlijk. Maar niemand rijd 100% achteruit zonder te corrigeren dus denk dat ze er niets tegen kunnen doen haha. Maar t is geen tip die ik van mijn rijschool heb gekregen. Maar die vond het wel knap hoe ik hem altijd zo perfect bij de lantaarnpaal zette :P En toen ik dat deed om mijn examen zei die man zelfs dat hij nog nooit een vrouw dat zo perfect had zien doen en zei hij dat we de rest van de bijzondere verrichtingen maar deden overslaan, want ik kon wel sturen _O-

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 11:06

wijsje: ja precies zoals de anderen zeggen mag je gewoon uitstappen. Je rekent eerst uit hoeveel meter het van de lantaarnpaal naar de achterkant van de trailer is. Dan als je de lengte van de auto weet kan je een herkenningspunt bepalen en dan tot dat punt rijden. Dat herkenningspunt kan van alles zijn, bijvoorbeeld een hekje, stoeprand, boom enzovoort.
Althans zo heb ik het gekeerd.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:10

Franciska15 schreef:
Even later moest ik de wgen weer aankoppelen. Ik was achteruit gereden en uitgestapt om te kijken. Er zat nog een klein stukje tussen, dus ik trok de kar er naartoe. Vroeg de beste man hoe ik dat ging doen als mijn paard erin stond. Heb toen maar aangegeven dat mijn paard er heus niet in stond als hij niet aan de auto gekoppeld was. Ben toch mooi geslaagd :D

Dat is hier echt een no-go :Y) . Zou ik meteen op zijn gezakt. Maar is ook door de instructeur van te voren aangegeven. Bij jou niet?
Doe t thuis ook hoor, trek m gewoon n stukje om ofzo.

En inderdaad: liever een keer uitstappen en kijken als domweg op goede hoop van zegen doorrijden. Doe ik soms ook hoor.

Succes in ieder geval!

MJR_Tjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:16

Niet alles gelezen.

Ik heb mijn E gehaald met 8 uur lessen. Verder niet zelf oefenen.
M'n examen ging naar mijn idee zo slecht (ik moest achteruit in parkeren in zo'n vrachtwagen dock met die ijzeren hekjes). Aanhanger stond niet waar ie moest haha.
Echter ging de rest naar examinator zijn idee wel zo goed dat ik hem wel gewoon heb gehaald, met de mededeling: 'goed oefenen met achteruit rijden! Maar dat is een kwestie van KM maken!'

Dus ik was helemaal gelukkig haha.

Heel veel succes vrijdag!

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:18

Klopt want het zou in de praktijk ook een al beladen aanhanger (bijv. 'dode' lading) kunnen zijn (die je bijv. moet overnemen van een ander die met pech staat). Die kan je dan niet met de hand slepen. Verder vond ik nog een eye-opener om de aanhanger tijdens het examen niet te zien als paard in trailer, maar als een dode lading beladen aanhanger. Dat ik BE wilde halen om mijn paard te vervoeren boeit tijdens het examen niet zeg maar. Tijdens het examen staat er geen paard in de aanhanger.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:28

Ik heb het ook geprobeerd in 1 dag, helaas gezakt. Daarna zelf veel gaan oefenen en opnieuw een dagcursus met examen aangevraagd, toen wel (met wat geluk) geslaagd.

Probeer in het achteruit rijden (bocht) vooral je tempo enorm laag te houden, zo kan je makkelijk bij sturen als dat nodig is. Insturen, zachtjes gas, kijken wat er gebeurd (spiegels + uit het raam naar achter kijken), krijg je de juiste 'hoek' tussen auto en trailer dan zo doorgaan, is de hoek te scherp genoeg of juist te flauw, ben je nog ruim op tijd op bij te sturen. Schaart hij te veel, even een stukje naar voren zetten en opnieuw insturen.

Ik was echt een ramp in een bochtje achteruit, zocht zelfs wedstrijden uit waar dit niet nodig was. Inmiddels zet ik zelf mijn trailer (met een bocht) tussen 2 andere trailers :). Oefening baart kunst en vooral niet in de stress schieten.

Iris_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:34

Ik heb helaas in totaal 3x moeten afrijden, maar had met name met mijn zenuwen te maken.
Ik had een hele dag les gehad en daarna examen. Dit werkte voor mij totaal niet en zou ik ook zeker niet aanraden. Dan ben je al moe en moet je nog examen rijden.
Daarnaast had ik een examinator waar ik ook totaal geen klik mee had, waardoor mijn zenuwen alleen maar erger werden.
Tweede keer vol goede moed een aantal lesjes van tevoren gereden en het ging prima. Toen het examen in: jippie, weer dezelfde examinator. Toen vloog de schrik er bij mij alweer in.
Voor mijn gevoel een prima rit laten zien en toch gezakt. Ik snap het nog steeds niet.

Deze mevrouw had geloof ik ook niks met paarden want toen ik als antwoord gaf dat ik het rijbewijs wilde halen ivm paardentrailer begon ze al te zuchten :roll:

3e keer een andere examinator en met vlag en wimpel geslaagd.

Bij alle examens moest ik een stuk recht achteruit rijden en keren dmv een bochtje achteruit, waarbij 1x ook een meter voor zo'n vrachtwagen dock stoppen.
Ik vind het met sturen achteruit nog steeds wel lastig, maar de tip die hierboven genoemd wordt van de onderkant stuur vind ik een hele goede om eens te proberen!

Mijn tip is dus vooral om rustig te blijven. Bij achteruitrijden rustig (klein) sturen en echt langzaam rijden. Daarnaast vooral heel goed om je heen kijken of het veilig blijft.

Heel veel succes! You can do it!