Waar op letten, aanschaf trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-18 20:20

Varekaj schreef:
Mijn warmbloed heeft me na zijn castratie op 6,5 jaar nog de verrassing gegeven om 5cm te groeien en van 485 naar 550 te gaan :Y) Uiteindelijk was hij rond zijn 7,5 jaar compleet. Hij is nu 1.65 hoog :P

Klopt, pas op 8jaar zou ze helemaal uitgegroeid zijn.. We gaan het meemaken, kan de trailer altijd nog weer inruilen natuurlijk!

Daaphh schreef:
Kijken dat de wielen niet paraplu staan. Dan sowieso laten staan!

Wat bedoel je daarmee?

Daaphh

Re: Waar op letten, aanschaf trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 20:26

De banden niet recht staan, van binnen naar buiten staan.
Wilt zeggen dat de assen aan het scheuren zijn

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 22:07

Nadiine__x schreef:
miezelke schreef:
Koop altijd een trailer met het deurtje aan de rechterkant. Als je ooit eens langs de kant van de weg moet stoppen en bij je paard moet zijn sta je weg van het verkeer.

Ohhh dat is wel een goede!
Zijn er sirieus trailers met het deurtje links dan? Dat is echt dom..
Ga er op letten!

Er zijn bosjes trailers met het deurtje links. Alle trailer met een voorlader, bijvoorbeeld.......

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 22:05

Ja duhhh maar dan kan je dus wel bij je paard rechts hé als rechts de voorlader zit... Nietes?! Lol!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 22:08

Little_Gift schreef:
Ja duhhh maar dan kan je dus wel bij je paard rechts hé als rechts de voorlader zit... Nietes?! Lol!

Jij laat die voorlader echt dicht als je ergens naast de snelweg staat :j en pakt het deurtje links.

Let er maar eens op, veel trailers van Duitse origine hebben het deurtje links.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 22:55

Fijn dat jij weet wat ik zou doen !

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 11:28

Ik heb een trailer gevonden welke leeg 620kg zou wegen.

Nou is die bodem niet goed meer en moet er dus een nieuwe bodem in.

Weten jullie of je met bepaalde bodems nog winst kunt halen in je gewicht?
En zo ja wat voor bodems zouden dat dan wezen en zitten daar nog voor en nadelen aan?

Daarnaast, enig idee wat het kost om een bodem te vervangen bij een bedrijf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:33

Als het kan, opteer dan voor een aluminium bodem. Scheelt een hoop gedoe met rotten.

Voor de kosten zou ik eens rondhoren bij verschillende bedrijven en offertes opvragen. Zelf heb ik er geen ervaring mee.

Misschien ook een optie: kijk eens voor monopan-panelen? Daar ben ik vorig jaar op uitgekomen toen ik op zoek was naar opties om mijn vrachtwagentje op te knappen (uiteindelijk gewoon een ifor gekocht). Die panelen zouden tot 600kg/cm² moeten kunnen dragen en tot 60% lichter zijn dan betonplex van dezelfde dikte. Kunnen op maat gezaagd worden als ik het goed herinner en zijn ook waterdicht/waterafstotend. Binnenkant is een honinggraatsysteem.
maar dat zit intussen alweer eindje ver weg in mijn geheugen, dus Google is je vriend.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 11:37

Oke. Bedankt!

En mocht ik nou een trailer van 650kg kopen. (leeggewicht)

Trailer helemaal in orde alles heel.

Zijn er dan nog dingen die ik kan vervangen/verwijderen om de trailer onder die 600kg te krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:40

Als die monopan-panelen interessant zijn kan je bekijken of je hem volledig daarmee kan herbouwen, maar dan moet je echt exact weten wat elk origineel paneel weegt en wat elk nieuw paneel weegt. Pas dan ga je weten hoeveel kilo verschil je maakt.

Ik zou het persoonlijk wel gewoon doodzonde vinden om een volledig prima in orde trailer uit elkaar te gaan halen om hem lichter te krijgen...

Misschien iets onnozel... maar zit er een reservewiel op vastgemaakt? Als die mee is gewogen in de vaststelling van het ledig gewicht kan je daar misschien ook alweer flink winst op maken. Zo'n wiel weegt toch wel wat. Moet je het in de toekomst ook wel altijd thuis laten of in de auto meezeulen. Want als je het na de weging terugplaatst hang je bij een controle op de weegbrug alsnog tegen de lamp.

Edit: eerlijk gezegd, als het echt zo nauw komt op elke kilo... koop dan gewoon eentje die standaard minder dan 600kg weegt die voldoet aan je eisen. En anders heb je de keuze: ofwel een paard minder meepakken, ofwel een auto ervoor die meer mag trekken. Al dat geneuzel op net wel/net niet, ergens is het spelen met je geluk. Je moet eigenlijk ten alle tijde overschot hebben: in je trekvermogen van de auto, in het laadvermogen van de trailer. Wanneer je de grenzen zo secuur moet gaan opzoeken dat 50 kilo van groot belang is, dan wordt het tijd om toch even achter je oren te krabben.
Voor een gewone rit maakt dat niet uit dat het allemaal net aan past. Het is maar wanneer het mis gaat...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-02-18 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 11:42

Ik ga zeker geen goedr wanden of bodems vervangen nee.

Dat reserve wiel is wel echt een goede! Daar doelde ik. Inderdaad meer op ;)

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 13:05

Nadiine__x schreef:
Ik ga zeker geen goedr wanden of bodems vervangen nee.

Dat reserve wiel is wel echt een goede! Daar doelde ik. Inderdaad meer op ;)

Je rubber matten van de klep en vloer verwijderen.
Het afsluitzeiltje, de rubberblokken van de achterklep naar de grond, de zadelkamer verwijderen.

Het plastic/rubber van het tussenschot verwijderen. de buizen van het tussenschot vervangen voor aluminium.

je kan alles er ook oplaten omdat het de veiligheid ten goede komt en kijken wat de kogeldruk van jouw trailer is. De kogeldruk moet je bij de belading en het gewicht van de auto rekenen en niet bij het gewicht van de trailer. Dat scheelt gauw een 50 kg. Zomaar helemaal kado als je de regels van het beladen van een auto en trailer begrijpt.

Ook vergeet ik te vermelden dat er normaal gesproken niet wordt beboet als de overbelading niet meer als 5-10% bedraagt, weer een extra 100 kg in de pocket
Laatst bijgewerkt door BMHP op 07-02-18 13:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 13:12

Maar het heeft geen nut om de hele trailer te strippen, te laten wegen, dat gewicht op papier te zetten en dan de boel er weer in te plaatsen. Bij een controle ben en blijf je dan nog altijd overladen.
Je kan toch geen paarden in een trailer gaan vervoeren zonder rubber op de bodem, zonder rubber op de laadklep, zonder tussenschotten... Nouja, het KAN wel, maar is het veilig? Mijn gezond verstand zegt van niet.

En voor zover ik weet wordt kogeldruk apart neergezet en niet als onderdeel van je laadvermogen...

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 13:19

Varekaj schreef:
En voor zover ik weet wordt kogeldruk apart neergezet en niet als onderdeel van je laadvermogen...

De kogeldruk die op zowel de trekhaak als de trailer worden vermeld zijn maximum gewichten om binnen de door de fabrikant angevraagde type goedkeuring te blijven. de echte kogeldruk kan je eenvoudig meten met een weegschaal en een balkje, of een kogeldrukweger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 13:23

Ohja dat je op de kogeldruk moet letten bedoel je, niet dat de kogeldruk meetelt in de berekening voor je laadvermogen :)* Nu snap ik 'm.

Het speelt inderdaad wel ergens mee omdat 1000kg lading meer kogeldruk zal geven dan 100kg, maar het heeft geen effect op het ledig gewicht iig.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 14:00

Varekaj schreef:
Ohja dat je op de kogeldruk moet letten bedoel je, niet dat de kogeldruk meetelt in de berekening voor je laadvermogen :)* Nu snap ik 'm.

Het speelt inderdaad wel ergens mee omdat 1000kg lading meer kogeldruk zal geven dan 100kg, maar het heeft geen effect op het ledig gewicht iig.

klopt :) door de stangen in de trailer heb je wat ruimte om de paarden naar voor of achteren te verplaatsen en zo de kogeldruk te beinvloeden.

De echte kogeldruk heeft wel invloed op het laadvermogen omdat met een trailer van 650 kg en 2 paarden samen van 1400 kg het totaalgewicht 2050 kg is. Dat past als de werkelijke kogeldruk van de trailer op de auto bv 50 kg is.
De rest van de lading moet je verdelen over de 2 assen en over de linker kant en de rechterkant. Alleen bij een perfect geladen trailer klopt het in alle andere gevakken heb je bv een as van 1040 en een as van 960 kg samen de 2000 kg.

De banden op de as zijn maximaal ongeveer 550 kg draagvermogen. als de 2 paarden sterk verschillen in het gewicht kan je daar weer mee in de problemen komen.

Daarom is het verstandig om niet te dicht op alle grenzen te werken en wat reserve in te bauwen.
De regelgeving (vooral de mensen die rijden zonder rijbewijs E) stuurt naar heel slechte trekkombinaties. Met een sterke veilige trekauto kom je eerder boven de 3500 kg uit. En de andere oplossing van een lichte trailer of het terugkeuren helpt de veiligheid ook niet. Ook de ervaring van de chauffeur speelt een rol waarbij ik meestal mensen met BE als meer ervaren klassificeer.

Dus de regelgeving stimuleert mensen niet om de veiliger oplossingen te kiezen zoals een echte trekauto die velen te duur vinden, of de groep die een E rijbewijs niet nodig vind.

Ook TS gaat liever voor een extreem lichte trailer dan voor een degelijke met een TTM van 2400 of meer. Het gevolg is dat alles wordt gedaan om met de huidige auto het pas te krijgen. Maar de lichtste trailer is vaak niet de meest degelijke.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 14:07

Heb ook een trailer met deurtje links.
Nog nooit hinder van ondervonden.
Wat wil je langs de snelweg doen dan? En als je echt niet uit kunt wijken (in noodgevallen) naar een hele brede vluchtstrook of tankstation of afrit... rijd je hem toch door in de berm?

Dus nee... ik reed veel snelweg. En vond het wel handig dat je als bestuurder snel kon kijken. Vooral omdat ik vaak alleen in de auto zit.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 14:13

BMHP schreef:
Ook TS gaat liever voor een extreem lichte trailer dan voor een degelijke met een TTM van 2400 of meer. Het gevolg is dat alles wordt gedaan om met de huidige auto het pas te krijgen. Maar de lichtste trailer is vaak niet de meest degelijke.

Dat is niet waar.

Ik ben mij aan het verdiepen in wat veilige en wettelijk acceptabld opties zijn. Voor zowel. Mijzelf, mijn paarden als wanneer ik controle krijg.

Feit blijft dat mijn zwaarste merrie rond de 800kg zit en onze auto 2000 mag trekken.

Ik ben er ondertussen achter dat mening 1.5 paards trailer geen 800 mag laden. (nieuw heb ik ze overigens wel gevonden, maar 2e hands nog niet)

Een trailer van 2400 kg zou een optie wezen, mogen beide paarsen veilig in, maar mag mijn auto niet trekken waardoor ik alsnog maar met 1 paard op stap kan en ik dus net, o goed voor een 2000kg te laden trailer kan gaan.

Wat bij optie 3 komt, tweepaards van 2000, dan bij voorkeur een lichtere rond de 650/700kg (ik rijd zeker met die trailer naar de weegbrug om dit na te wegen!)
Waarbij mijn merrie alleen vervoerd mag worden, en mijn ruin van 600 wel samen met een ander gelijkwaardig paars vervoerd kan worden.

Plus, dat menig kwpn paard toch wel minimaal 600kg weegt (zeker de sportpaarden!) en dat veel trailers maar randjeboort 1150/1200 mogen laden omdat ze zelf al 800kg wegen. Vind ik toch wel erg bijzonder.. Maargoed, daar zullen de bedenkers wel niet over nadenken dan ofzo?

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 14:35

Wat ik schrijf is wel waar, je wordt door de regels die kant op gestuurd.
Mischien ervaar je wat ik schrijf iets te persoonlijk en voel je je daarom niet correct weergegeven. dat kan en is niet de bedoeling van mijn woorden.

Jouw oplossing zie ik in een degelijke trailer eigen gewicht tussen de 800-950 kg en een laadvermogen van rond de 2400 kg.
Dan kan je met je eigen auto met een paard oppad en met je vaders auto met 2 paarden.

Jouw auto mag 2000 kg trekken met een trailer van 2400 TTM mag je met BE rijbewijs rijden.
Iemand met alleen B mag dat niet.

hoop dat dit je helpt :)

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 15:13

Zover was ik inderdaad ook.

Maarja tweedehands rond de €2000
Heb ik. Nog geen trailer van 2400 kunnen vinden helaas..

En dan word ik helemaal verdrietig als ik er ergens 1 wil huren en blijkt dat dat nergens kan...
Moet ik verdomme 2x op en neer gaan rijden om met mijn paardjes een weekendje weg te kunnen... :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 15:23

In mijn zoektocht naar een trailer ben ik zelfs een hagelnieuwe trailer tegengekomen in een brochure die als 2-paards werd genoemd met een TMM 2000 en ledig gewicht 1020kg :Y) Dat was toch wel een WTF-momentje. En het was dan nog een erg gekend merk ook.

Er zijn trouwens niet zo ontzettend veel trailers met een TMM hoger dan 2000 hoor. Of ik heb verkeerd gezocht, maar uiteindelijk kwam Ifor als beste uit de zoektocht.

Deurtje zit hier ook links. Al een paar keer langs de (gewone) weg moeten stoppen omdat er gerotzooi is achterin (ik heb 2 slopers/speelvogels) en mits je uitkijkt kan dat prima op een veilige manier via dat deurtje.
Verder vind ik dat persoonlijk heel praktisch. Mijn paard staat links op de trailer, ik ben vaak alleen op pad. Dan is het deurtje open, ik kan paard zien, paard ziet mij en ik hoef geen 20x rond te auto met materiaal en dergelijke, kan alles via de bestuurderskant in- en uitladen via de zijdeur van de auto.