Bestuurder of fietser? Positie op de weg

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 15:37

Op het moment dat je 100 mag is het toch een autoweg of is mijn theorie zo ver weggezakt?

Maar op 80 km weg ga ik ook niet lopen met het paard als er ook een fietspad is. Ook al hoort dat wel volgens de wet zo.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 15:39

volgens mij ga je de pineut zijn als er ooit iets gebeurd.

als begeleider van een pony/paard hoor je,als je je in het openbaar verkeer bevind,je dier altijd onder controle te hebben.
zoiets is natuurlijk al discutabel,maar als je ernaast fietst,ben je de pineut,want met een fiets in je handen,kan je onmogelijk je pony 'altijd onder controle hebben',schrikt die en gaat die er plots vandoor,lig jij op je bek met je fiets en is pony-lief weg.

dus ik zou eerlijk gezegd nooit fietsen met een pony op een drukke weg....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 19:01

bruintje123 schreef:
Op het moment dat je 100 mag is het toch een autoweg of is mijn theorie zo ver weggezakt?

Maar op 80 km weg ga ik ook niet lopen met het paard als er ook een fietspad is. Ook al hoort dat wel volgens de wet zo.

yup ver weg gezakt, je hebt ook snelwegen waar je max 100 mag, maar ook provinciale wegen niet zijnde snelwegen waar je 100 kmh mag in oa Duitsland mag je buiten de bebouwde kom max 100 kmh tenzij anders aangegeven.
Laatst bijgewerkt door Alane op 13-01-18 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 19:03

In duitsland woon ik niet.

Dat je bij snelwegen op stukken minder hard mag is bekend.
Maar provinciale wegen waar je 100 mag, dat is me echt ontglipt.
Hier in de buurt zijn er in ieder geval geen zover ik weet :)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 19:05

bruintje123 schreef:

Staan bordjes, net zoals je soms binnen de bebouwde kom 70 kmh mag.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 19:05

TS: je zegt dat het om een korte omleiding van het fietspad gaat. Is het geen optie om even af te stappen en te lopen tot je weer normaal verder kunt?

Polly
Moderator Algemeen
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 19:21

Alane schreef:
bruintje123 schreef:

Die zijn mij in NL niet bekend hoor.

En als je op een weg 100 mag ga dat dan ook alsjeblieft rijden en niet lopen trutten

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 01:16

Polly schreef:
Alane schreef:

Die zijn mij in NL niet bekend hoor.

En als je op een weg 100 mag ga dat dan ook alsjeblieft rijden en niet lopen trutten

Vwb tutten, helemaal met je eens.
en zo zichtbaar opvallend als mogelijk....
Afbeelding

Polly
Moderator Algemeen
🏆 Paardenfluisteraar

Re: Bestuurder of fietser? Positie op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 02:28

Sorry niet volledig uitgedrukt.

Ik bedoel dat de provinciale wegen, niet zijnde autoweg, waar men 100 mag mij niet bekend zijn.
De opgehoogde snelheid binnen de kom word idd regelmatig toegepast

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 02:31

Polly schreef:

Ik bedoel dat de provinciale wegen, niet zijnde autoweg, waar men 100 mag mij niet bekend zijn.

Flevoland, Zuid-Holland, Zeeland en Gelderland.

Daar heb ik ze gezien.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 08:03

tengeltje11 schreef:
volgens mij ga je de pineut zijn als er ooit iets gebeurd.

als begeleider van een pony/paard hoor je,als je je in het openbaar verkeer bevind,je dier altijd onder controle te hebben.
zoiets is natuurlijk al discutabel,maar als je ernaast fietst,ben je de pineut,want met een fiets in je handen,kan je onmogelijk je pony 'altijd onder controle hebben',schrikt die en gaat die er plots vandoor,lig jij op je bek met je fiets en is pony-lief weg.

dus ik zou eerlijk gezegd nooit fietsen met een pony op een drukke weg....

De controle is net zo groot als wanneer je op de bok zit. En 100% controle bestaat niet. Niet bij je pony. Niet bij je hond. Niet bij je kind. Dat is gewoon een illusie.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 09:21

Polly schreef:

Ik rij naar stal over de N75, dat is een provinciale weg waar je 100 mag ( 1 baansweg ook nog)

Polly
Moderator Algemeen
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 12:00

Ineke2 schreef:
Ik rij naar stal over de N75

Van waar naar waar loopt deze weg?
Ik kan geen N75 vinden in Nederland

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 12:09

Magrathea schreef:
TS: je zegt dat het om een korte omleiding van het fietspad gaat. Is het geen optie om even af te stappen en te lopen tot je weer normaal verder kunt?

Ook dan ben je bestuurder en hoor je volgens de regels op de weg. Zou misschien wel de problemen met brug oplossen?

Maar iedereen heeft het over een 100 weg? Volgens mij heeft ts aangegeven dat het om een weg binnen de bebouwde kom gaat en je er maar 50 mag...

Als jij wetgeving volgt en ook nog eens denkt dat dat voor jou en medeweggebruikers de veiligste optie is dan lijkt mij dat de beste keuze

Dat andere weggebruikers zich dan niet aan de regels houden is uiteraard niet jou fout. De vraag is wel of de situatie dan nog veilig is, ook voor jou. Als fietspad ook niet veilig is, is het kiezen tussen twee kwaden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 12:15

Polly schreef:
Ineke2 schreef:
Ik rij naar stal over de N75

Van waar naar waar loopt deze weg?
Ik kan geen N75 vinden in Nederland

Sorry ik bedoel de N57 :o

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 14:34

JustMe8484 schreef:
Maar iedereen heeft het over een 100 weg? Volgens mij heeft ts aangegeven dat het om een weg binnen de bebouwde kom gaat en je er maar 50 mag....

Er werden andere situaties aangehaald, oa rijden op een weg buiten de bebouwde kom (hier voor mij is buiten de bebouwde kom max 100 kmhh in Duitsland, niet zijnde autosnelweg) en dacht Polly dat in Nederland max 100 kmh altijd een autoweg is, wat dus niet altijd zo is. Er zijn ook niet-autowegen waar je max 100kmh mag rijden, en je dus volgens de wet met je paard daar zou moeten rijden.

Polly
Moderator Algemeen
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 15:05

Alane schreef:
en dacht Polly dat in Nederland max 100 kmh altijd een autoweg is, wat dus niet altijd zo is.

Het is polly's werk en Polly is nog niet overtuigd hoor.
De genoemde N57 is namelijk gedeeltelijk autoweg en daar mag je dan dus 100.
Ik heb nog geen weg buiten de bebouwde kom kunnen vinden, niet zijnde een autoweg of autosnelweg, waar je 100 mag.

Dannon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 15:08

(Ah, kom ik weer, captain wanna-be-rechtenstudent :') )

Als je er 100km per uur mag, is het per definitie een autoweg of autosnelweg. Overigens mag een autoweg ook prima een provinciale weg zijn... zelfs een autosnelweg kan een provinciale weg zijn; 'provinciaal' zegt alleen maar wie de rekening moet betalen voor die weg ;)

Maarrrrr... bij een 100km per uur weg geldt dat je minimaal 50km per uur moet kunnen (en mogen) rijden; en voor een autosnelweg zelfs 60km per uur.

Bokt-vraag: hoe hard kan een paard galopperen...? :D Ik geloof dat 50km per uur wel te halen is toch...? O:)

EDIT: Oh ja, bronvermelding! Regelement verkeersregels en verkeerstekens 1990, artikel 21, regelt wat de maximumsnelheid /mag/ zijn op een weg. "voor motorvoertuigen op autosnelwegen 130 km per uur, op autowegen 100 km per uur en op andere wegen 80 km per uur;". Een verkeersbord mag altijd een /lagere/ snelheid aangeven, dat is niet tegen de wet. Maar een hogere snelheid mag niet. Je kan niet een bord "150" op de snelweg zetten, of een bord "100" op een 'Andere weg'. Maar een autoweg of autosnelweg kan prima een provinciale weg zijn, en een autoweg kan als een normale weg worden ingericht, met alleen normale strepen in het midden.
Laatst bijgewerkt door Dannon op 14-01-18 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 15:10

Dannon schreef:

Als je er 100km per uur mag, is het per definitie een autoweg of autosnelweg. Overigens mag een autoweg ook prima een provinciale weg zijn... zelfs een autosnelweg kan een provinciale weg zijn; 'provinciaal' zegt alleen maar wie de rekening moet betalen voor die weg ;)

Maarrrrr... bij een 100km per uur weg geldt dat je minimaal 50km per uur moet kunnen (en mogen) rijden; en voor een autosnelweg zelfs 60km per uur.

Bokt-vraag: hoe hard kan een paard galopperen...? :D Ik geloof dat 50km per uur wel te halen is toch...? O:)

Mijn idee, maar blijkbaar zijn er bij bokkers toch wegen waar je 100 mag die geen auto- of autosnelweg zijn. Dus ik wacht nog steeds vol spanning af :j

Dannon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 15:12

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 17:43

Dannon schreef:

EDIT: Oh ja, bronvermelding! Regelement verkeersregels en verkeerstekens 1990, artikel 21, regelt wat de maximumsnelheid /mag/ zijn op een weg. "voor motorvoertuigen op autosnelwegen 130 km per uur, op autowegen 100 km per uur en op andere wegen 80 km per uur;". Een verkeersbord mag altijd een /lagere/ snelheid aangeven, dat is niet tegen de wet. Maar een hogere snelheid mag niet. Je kan niet een bord "150" op de snelweg zetten, of een bord "100" op een 'Andere weg'. Maar een autoweg of autosnelweg kan prima een provinciale weg zijn, en een autoweg kan als een normale weg worden ingericht, met alleen normale strepen in het midden.

binnen de bebouwde kom kom je anders wel max 70 borden tegen (zie mijn eerder geplaatste foto)
En zijn er wel andere wegen dan autowegen waar je max 100 mag.
Is alleen even lastig foto zoeken vanwege de herbenamingen van wegen, andere strepen etc.

Polly
Moderator Algemeen
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 17:56

Ik ben dus wel nieuwsgierig omdat de overheid juist de autowegen aan het aanpakken zijn om veiliger te maken en 100 op een tweebaansweg juist op heel veel plaatsen word veranderd naar 4-baans.
Heb het er ook nog even met collega's over gehad en die weten zo ook geen wegen waar je 100 mag wat geen autoweg/snelweg is. Mede ook vanwege de dan geldende minimale snelheid wat oa landbouwverkeer en brommobielen uitsluit.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 18:10

In de Maastunnel mag je max 50 km per uur ( traject controle ook nog) maar is een autoweg.
Heel verwarrend, want die weg en tunnel ligt midden in de bebouwde kom en je mag daar dus niet komen met bijvb een brommobiel.

Polly
Moderator Algemeen
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 18:22

Ineke2 schreef:
In de Maastunnel mag je max 50 km per uur ( traject controle ook nog) maar is een autoweg.
Heel verwarrend, want die weg en tunnel ligt midden in de bebouwde kom en je mag daar dus niet komen met bijvb een brommobiel.

Dat kan inderdaad. Dat komt misschien verwarrend over maar waarschijnlijk is die tunnel niet helemaal geschikt om met 100 doorheen te karren of het geeft teveel overlast omdat het binnen de kom is.

Wij hadden hier een autoweg die bij elk kruispunt met verkeerslichten een snelheidsbeperking van 70 had omdat er volgens de richtlijnen op een autoweg met 100 geen gelijkvloerse kruispunten horen te zitten en als die er wel zijn moet de snelheid omlaag.
Met als gevolg dat iedereen altijd met een gangetje van 70 over die weg koetelde omdat ze dan niet zagen dat het bord autoweg aangaf dat ze weer 100 mochten.

Dannon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 18:25

Een autoweg met 50 kan prima... een weg binnen de bebouwde kom boven de 50 is echter fascinerend!

Ten eerste: ik geloof dat ze bestaan. Ook 60 komt soms voor. Meer mensen vragen zich af waarom dat mag :') Half half kom ik ook regels tegen dat bord A1 binnen de bebouwde kom inderdaad ook 70 mag zijn.

Maar... de wet zegt 50 als max snelheid... en sterker nog, artikel 63b over tekens en borden:

"
Wanneer verkeerstekens die een maximumsnelheid aanduiden een hogere snelheid aangeven dan :

a.de in de artikelen 20, onderdeel b, 21, onderdeel b, en 22 vastgestelde maximumsnelheden, of

b.de ingevolge een ministeriële regeling krachtens artikel 86ageldende maximumsnelheid, of

c.de in artikel 45 aangegeven snelheid,

geldt de laagste aangegeven snelheid."

... dus al staat er een bord 120, de regel "50" gaat voor...? Wat een zooitje :')