Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
bruintje123 schreef:Op het moment dat je 100 mag is het toch een autoweg of is mijn theorie zo ver weggezakt?
Maar op 80 km weg ga ik ook niet lopen met het paard als er ook een fietspad is. Ook al hoort dat wel volgens de wet zo.
Alane schreef:bruintje123 schreef:In duitsland woon ik niet.
Dat je bij snelwegen op stukken minder hard mag is bekend.
Maar provinciale wegen waar je 100 mag, dat is me echt ontglipt.
Hier in de buurt zijn er in ieder geval geen zover ik weet
Staan bordjes, net zoals je soms binnen de bebouwde kom 70 kmh mag.
tengeltje11 schreef:volgens mij ga je de pineut zijn als er ooit iets gebeurd.
als begeleider van een pony/paard hoor je,als je je in het openbaar verkeer bevind,je dier altijd onder controle te hebben.
zoiets is natuurlijk al discutabel,maar als je ernaast fietst,ben je de pineut,want met een fiets in je handen,kan je onmogelijk je pony 'altijd onder controle hebben',schrikt die en gaat die er plots vandoor,lig jij op je bek met je fiets en is pony-lief weg.
dus ik zou eerlijk gezegd nooit fietsen met een pony op een drukke weg....
Polly schreef:Sorry niet volledig uitgedrukt.
Ik bedoel dat de provinciale wegen, niet zijnde autoweg, waar men 100 mag mij niet bekend zijn.
De opgehoogde snelheid binnen de kom word idd regelmatig toegepast
Magrathea schreef:TS: je zegt dat het om een korte omleiding van het fietspad gaat. Is het geen optie om even af te stappen en te lopen tot je weer normaal verder kunt?
JustMe8484 schreef:Maar iedereen heeft het over een 100 weg? Volgens mij heeft ts aangegeven dat het om een weg binnen de bebouwde kom gaat en je er maar 50 mag....
Alane schreef:en dacht Polly dat in Nederland max 100 kmh altijd een autoweg is, wat dus niet altijd zo is.
)
Ik geloof dat 50km per uur wel te halen is toch...? 
Dannon schreef:(Ah, kom ik weer, captain wanna-be-rechtenstudent)
Als je er 100km per uur mag, is het per definitie een autoweg of autosnelweg. Overigens mag een autoweg ook prima een provinciale weg zijn... zelfs een autosnelweg kan een provinciale weg zijn; 'provinciaal' zegt alleen maar wie de rekening moet betalen voor die weg
Maarrrrr... bij een 100km per uur weg geldt dat je minimaal 50km per uur moet kunnen (en mogen) rijden; en voor een autosnelweg zelfs 60km per uur.
Bokt-vraag: hoe hard kan een paard galopperen...?Ik geloof dat 50km per uur wel te halen is toch...?
Linkje dan ook maar: http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2 ... Paragraaf8 ) Dannon schreef:(Ah, kom ik weer, captain wanna-be-rechtenstudent)
Als je er 100km per uur mag, is het per definitie een autoweg of autosnelweg. Overigens mag een autoweg ook prima een provinciale weg zijn... zelfs een autosnelweg kan een provinciale weg zijn; 'provinciaal' zegt alleen maar wie de rekening moet betalen voor die weg
Maarrrrr... bij een 100km per uur weg geldt dat je minimaal 50km per uur moet kunnen (en mogen) rijden; en voor een autosnelweg zelfs 60km per uur.
Bokt-vraag: hoe hard kan een paard galopperen...?Ik geloof dat 50km per uur wel te halen is toch...?
EDIT: Oh ja, bronvermelding! Regelement verkeersregels en verkeerstekens 1990, artikel 21, regelt wat de maximumsnelheid /mag/ zijn op een weg. "voor motorvoertuigen op autosnelwegen 130 km per uur, op autowegen 100 km per uur en op andere wegen 80 km per uur;". Een verkeersbord mag altijd een /lagere/ snelheid aangeven, dat is niet tegen de wet. Maar een hogere snelheid mag niet. Je kan niet een bord "150" op de snelweg zetten, of een bord "100" op een 'Andere weg'. Maar een autoweg of autosnelweg kan prima een provinciale weg zijn, en een autoweg kan als een normale weg worden ingericht, met alleen normale strepen in het midden.
Ineke2 schreef:In de Maastunnel mag je max 50 km per uur ( traject controle ook nog) maar is een autoweg.
Heel verwarrend, want die weg en tunnel ligt midden in de bebouwde kom en je mag daar dus niet komen met bijvb een brommobiel.
Half half kom ik ook regels tegen dat bord A1 binnen de bebouwde kom inderdaad ook 70 mag zijn.