Pony is onvoorspelbaar druk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 16:24

ElmoVelo schreef:
silversomali schreef:
Ik verbaas me er echt over dit soort verhalen. Als je paard op de grond al niet naar je luistert, hoe kan je dan verwachten dat hij dit in het zadel wel doet?? Los dit eerst van de grond op zou ik zeggen. Ook voor iedereen's veiligheid. Allerlei hulpteugels eraan hangen wordt hij niet braver van.

Hij is heel braaf hoor. Alleen bijt hij, dat is het enige wat zijn gebrek is als ik op de grond sta.

Verder loopt hij los zo achter me aan. Dus het ligt zeker niet aan dat hij niet luistert.

Braaf??? Kom nu, wanneer jij dit braaf noemt heb je helaas zelf nog wel iets te leren ipv je druk te maken over de verzorgers, verder schrijf je dat hij dit vooral doet op weg naar huis, bijna elk paard word dan wat drukker echter, een goede ruiter weet daar mee om te gaan en mindere ruiter gaat aan de teugels hangen met alle gevolgen vandien.

ElmoVelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 16:25

ElmoVelo schreef:
silversomali schreef:
Ik verbaas me er echt over dit soort verhalen. Als je paard op de grond al niet naar je luistert, hoe kan je dan verwachten dat hij dit in het zadel wel doet?? Los dit eerst van de grond op zou ik zeggen. Ook voor iedereen's veiligheid. Allerlei hulpteugels eraan hangen wordt hij niet braver van.

Hij is heel braaf hoor. Alleen bijt hij, dat is het enige wat zijn gebrek is als ik op de grond sta.

Verder loopt hij los zo achter me aan. Dus het ligt zeker niet aan dat hij niet luistert.

Braaf??? Kom nu, wanneer jij dit braaf noemt heb je helaas zelf nog wel iets te leren ipv je druk te maken over de verzorgers, verder schrijf je dat hij dit vooral doet op weg naar huis, bijna elk paard word dan wat drukker echter, een goede ruiter weet daar mee om te gaan en mindere ruiter gaat aan de teugels hangen met alle gevolgen vandien.[/quote]

Nou dan ben ik benieuwd wat hij dan gaat doen, want ik hang niet aan de teugels. Ik maak ophoudingen tot hij loopt op de snelheid die ik wil

ElmoVelo

Re: Pony is onvoorspelbaar druk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 16:28

Bedankt voor de antwoorden/tips iedereen. Ik ga sowieso iets doen aan het grond werk, want zo als ik lees kan het dus liggen aan het grondwerk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 16:30

Maar dan is er dus geen probleem wanneer je hem met een kleine ophouding in jouw tempo kunt laten lopen??

ElmoVelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 16:30

Ik ga zo even wandelen met hem en dan ga ik proberen hem rustig te houden. Als hij bijv. Probeert te bijten omdat ik hem niet zijn gang laat gaan hoe kan ik dat het beste corrigeren?

ElmoVelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 16:34

bigone schreef:
Maar dan is er dus geen probleem wanneer je hem met een kleine ophouding in jouw tempo kunt laten lopen??

Bij mij is hij alleen aan het versnellen. Dus na dat ik een ophouding heb gemaakt gaat hij na 4 seconden weer harder lopen.

Bij mijn verzorgers gaat hij heel druk doen. En dus bokkensprongen etc maken.
Bij de ene kan het kloppen door de spanning en de ander rijdt er nog maar net op en die wist dus niet dat hij zo iets zou doen.

Biebz
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 16:35

Misschien kan je het eens laten filmen?

Dan kunnen wij zien wat je pony doet en jouw gerichter tips geven?

ElmoVelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 16:43

ellepel schreef:
Voer je wel genoeg ruwvoer bij?
En krijgt je dier ook vitamines?
Heb je een foto van je pony?

En heb je al je tuig laten nakijken of alles goed past?

Vorig jaar zadel gekocht die past. ( met paar aanpassingen )

Ruwvoer bedoel je kwa hooi? Ze beschikken over 24/7 hooi. Wel staan de 2 grotere er altijd. Hij wordt wel eens weggepest door mijn pony, dus misschien kan het ook daar aan liggen?

Deze is van vorig vorig jaar eind november
Afbeelding

ElmoVelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 17:50

Hoe kan ik jullie het filmpje laten zien?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:02

Ik denk dat het gewoon onverantwoord is om verzorgers met een niet goed aan de hulpen staande pony te laten rijden, jouw verantwoording, je bent 15, wat zeggen je ouders er van want komen er brokken dan is het maar afwachten hoe het afloopt qua verzekeringen. En om de vier seconden een ophouding?? Misschien eerst zelf eens gaan lessen.

ElmoVelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 18:37

bigone schreef:
Ik denk dat het gewoon onverantwoord is om verzorgers met een niet goed aan de hulpen staande pony te laten rijden, jouw verantwoording, je bent 15, wat zeggen je ouders er van want komen er brokken dan is het maar afwachten hoe het afloopt qua verzekeringen. En om de vier seconden een ophouding?? Misschien eerst zelf eens gaan lessen.

Ik heb les, maar niet met deze pony. Deze pony is voor de recreatie.
Rijd zelf ook wedstrijden dus weet wel hoe ik moet rijden ;)

------------------------------------

Even een korte snelle update over het wandelen:

Ik ging wandelen hij stopte en probeerde me steeds te bijten.

We liepen uiteindelijk rustig en toen was en een pony van een meisje ontsnapt. Mijn pony werd druk en ik wou hem stil krijgen. Hij trapte me tegen mijn heup. Daarna probeerde hij het nog een keer.

Oftewel we gaan grondles nemen, want dit kan echt niet zo langer.

Hij is overigens nog NOOIT zo gemeen geweest. Geen idee wat er aan de hand is, maar we gaan les nemen! Dus nogmaals bedankt iedereen voor de antwoorden en hopen dat diegene ons er mee kan helpen.

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 19:41

Is niet simpel, ben er ook door moeten gaan, maar gewoon om je te helpen, probeer eens gewoon in stap naast zijn schouder te blijven. Als hij bijt stop je, hij moet ook stoppen en zeker niet voorbij je schouder lopen, dan zet je hem enkele passen achteruit door ook achteruit te gaan. Dit zou je moeten doen tot hij vloeiend al je bewegingen volgt. Klinkt simpel, maar is het niet....maar door deze eenvoudige leidoefening bevestig je je leiders positie. Vooral op de terugweg zul je dit moeten doen....

ElmoVelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 19:44

Peluchy schreef:
Is niet simpel, ben er ook door moeten gaan, maar gewoon om je te helpen, probeer eens gewoon in stap naast zijn schouder te blijven. Als hij bijt stop je, hij moet ook stoppen en zeker niet voorbij je schouder lopen, dan zet je hem enkele passen achteruit door ook achteruit te gaan. Dit zou je moeten doen tot hij vloeiend al je bewegingen volgt. Klinkt simpel, maar is het niet....maar door deze eenvoudige leidoefening bevestig je je leiders positie. Vooral op de terugweg zul je dit moeten doen....

Dankjewel ik ga het proberen!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 23:24

Echt ts, grondwerk en door middel van lichaamstaal leer je echt heel veel samen. Het is een wisselwerking, de tip hierboven met het achteruit zetten werkt prima.

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 23:47

Wanneer hij harder wilt en je voorbij loopt,kun je ook met er uiteinde van je touw voor zijn neus rondjes zwiepen.

Blijf vooral rustig

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 00:23

Er ontbreekt een stukje overwicht op de pony, en dat weet hij bliksemsgoed. Goed plan om grondwerkles te nemen, op die manier leer je hoe je beter kunt leidinggeven. Sommige dingen zijn truukjes, zoals genoemd even met halstertouw voor de neus zwaaien, en andere is horsemanship ofwel communicatie en een band met het paard krijgen. En dan heb je slimme pony's die elk gaatje benutten, en de brave die het wel best vinden... ;)

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 09:12

Peluchy schreef:

Alleen bij die van mij werkt(e) dit niet. Als ik dan elke 2,5e seconde hem terug aan het zetten was(hij kwam veel langs je heen), werd hij zo geïrriteerd dat hij maar even recht overeind kwam. (Hij is 1,73 dus helaas geen shet :') )

Maar toen les genomen idd met grondwerk en toen kwam het goede leiderschap gedeelte wat beter tot stand.

Nu gaat het wat beter wanneer we hem iets terug zetten, maar hij blijft een hippig model soms. Al is hij nu vaker wel een braverd :)

Ik zou adviseren; neem les!
In welke regio zit je?

Succes gewenst!

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 13:42

Silly_Woman schreef:
Peluchy schreef:

Alleen bij die van mij werkt(e) dit niet. Als ik dan elke 2,5e seconde hem terug aan het zetten was(hij kwam veel langs je heen), werd hij zo geïrriteerd dat hij maar even recht overeind kwam. (Hij is 1,73 dus helaas geen shet :') )

Maar toen les genomen idd met grondwerk en toen kwam het goede leiderschap gedeelte wat beter tot stand.

Nu gaat het wat beter wanneer we hem iets terug zetten, maar hij blijft een hippig model soms. Al is hij nu vaker wel een braverd :)

Ik zou adviseren; neem les!
In welke regio zit je?

Succes gewenst!

Ja klopt, als je zegt : VEEL dan betekent dat dat je niet duidelijk genoeg was.
Ik ben ook lessen gaan volgen, want bij mij werkte dit in het begin ook niet :-). Mijn paard ging recht omhoog. Mijn trainer heeft er zelfs een demo filmpje van gemaakt :-).
Mijn grondwerk trainer nam het toen van mij over, moest het maar 1 keer duidelijk: stop zeggen. Met gans zijn lijf. Paard was plots een doetje, volgde hem als een hondje. Vloeiend ritmisch stapte hij vooruit, stopte, ging achteruit, als twee dansers die elkaars lichaambeweging volgden.
Wat je ook doet, elke vezel in je lichaam moet dit écht menen: stop is verdorie stop. Dat is allereerste wat ik bij die trainer in grondwerk leerde.
Als ik nu driftkopjes train, denk ik altijd terug aan de energie die mijn trainer toen uitstraalde. Stop verdomme, en geen stap verder. Als je achteruit stapt, doe dit dan ook duidelijk en kordaat, desnoods met touw zwiepen. Geen emotie tonen, je kwaad maken is slechtste wat je kan doen, maar verdorie zo duidelijk en consequent zijn als je maar kan. Daar wordt een paard pas rustig van.

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 14:41

Peluchy schreef:
Ja klopt, als je zegt : VEEL dan betekent dat dat je niet duidelijk genoeg was.
Ik ben ook lessen gaan volgen, want bij mij werkte dit in het begin ook niet :-). Mijn paard ging recht omhoog. Mijn trainer heeft er zelfs een demo filmpje van gemaakt :-).
Mijn grondwerk trainer nam het toen van mij over, moest het maar 1 keer duidelijk: stop zeggen. Met gans zijn lijf. Paard was plots een doetje, volgde hem als een hondje. Vloeiend ritmisch stapte hij vooruit, stopte, ging achteruit, als twee dansers die elkaars lichaambeweging volgden.
Wat je ook doet, elke vezel in je lichaam moet dit écht menen: stop is verdorie stop. Dat is allereerste wat ik bij die trainer in grondwerk leerde.
Als ik nu driftkopjes train, denk ik altijd terug aan de energie die mijn trainer toen uitstraalde. Stop verdomme, en geen stap verder. Als je achteruit stapt, doe dit dan ook duidelijk en kordaat, desnoods met touw zwiepen. Geen emotie tonen, je kwaad maken is slechtste wat je kan doen, maar verdorie zo duidelijk en consequent zijn als je maar kan. Daar wordt een paard pas rustig van.

Nou het stomme is dat ik met andermans paard alles kan en met die van mezelf het soms leek alsof ik nooit eerder lastige monsters in handen gehad had.

Maar zelfs bij mijn instructeur dacht hij, let’s try this at home!

We hebben hem toen eerst een 3/4 weken in de roundpen gehad(zelf gemaakt op de wei)
Daarna zijn we weer langs de weg gaan lopen, terugzetten is voor hem niet altijd de oplossing, dan wil hij er juist harder tegenin.

‘Loslaten’ en een andere kant op lopen is soms beter. Maar het wisselt per situatie.

Wat ik zeg, na die lessen had ik zelf ook weer wat handvatten om mee verder te gaan :) dus nu gaat het over het algemeen goed :)