Floortz schreef:Het hoeft niet met geweld....![]()
Of je gaat oefenen, vraagt je paard wat hangt gewoon naar voren, (stemcommando en handgebaar) en zodra hij het doet, (bij clickertraining een click) braaaaaf en koekje erin. Zodra ze in de gaten hebben dat het de bedoeling is dat het touwtje óók mag hangen, kun je ze met een handbeweging naar voren vragen. Kost wat oefening, maar ze leren het snel als je consequent bent bij hangen, naar voren vraagt en beloont.
dat paard beheerste het allemaal.. ze deed het gewoon om het knappen van t touw.. beest was prima op hand en stem. je gaat er vanuit dat t paard t touw op spanning verkiest of rustig staan verkiest boven wat ze zelf in het hoofd hebben, of dat er problemen zijn. de twee paarden waar ik het over hebben geen gedragsproblemen noch leidersschapsproblemen, noch angst of spanning.. koekje erin ja leuk en daarna testen of touw loslaat zodat je verder kunt kijken dan alleen de muur waar je staat of dat stukje buiten waar je op uitkijkt. of zoals bij t andere paard.. mooi was lekker, nu losstaan.
bij die van mij negeer ik gewoon en doe ik vlot mijn ding. met wijzen gaat hij braaf de kanten op waar ik m heen wil hebben, maar 100% stilstaan doet hij niet.. ook niet voor koek snoep en voer.. ja zolang er een bak vreten staat voor zolang als het duurt om t op te eten.. hij vind er gewoon geen bal aan.. ik respecteer dat door niet als volleerde penny een half uur te gaan prutsen. hij 'heeft' precies tijd genoeg om dat te doen wat nodig is.. maar ga niet uitgebreid tig keer staan poetsen waar t al schoon is, want alsof hij het ruikt wordt hij dan onrustig.. is hij zo vies dat het een uur nodig heeft, dan krijg je een uur de tijd.. zolang je maar niet aan het trutten bent.
die andere is gecorrigeerd omdat het gewoon een gewoonte was.. vaststaan is kapot maken en je zin hebben. want daarna kon ze op exact dezelfde plek rustig staan.. ook voor ze besluit te slopen staat ze rustig.. ze doet op haar dooie gemak een paar passen achterwaards en gaat zitten en klaar is het.
het touw krijgt wrijving door de bocht die het maakt om het zekerapparaat heen.
ook geen doel op zich. Staat een dier liever los op de poetsplaats, maar wel braaf stil is het mij prima.