Paard loopt me omver onderweg naar stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 11:49

Wanneer hij trekt gewoon terug draaien en weer richting paddock lopen. Na een paar passen weer richting stal draaien, trekt hij niet? Dan loop je door. Trekt hij wel? Dan draai je weer terug. En dit herhalen tot het goed gaat. Kan lang duren maar dan leert hij wel dat het sneller gaat als hij ‘normaal’ doet ;)

Anoniem

Re: Paard loopt me omver onderweg naar stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 11:56

Mijn paard was in het begin net zo. Mijn regel is dat ze met haar hoofd niet voorbij mij mag lopen, doet ze dat wel begin ik direct met het touw te zwaaien. Loopt ze dan gewoon door zet ik dr stil en een paar passen terug. Zal dr krijgen :Y)

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 12:00

Nicje87 schreef:
Hem een keer op zn plek zetten. Wees hem net een stapje voor.
Waarschijnlijk is hij je aan het uitproberen. Hoe druk een paard ook is, hij mag niet over mij heen denderen.

Nee, hij is haar niet aan het uitproberen, hij heeft eenvoudigweg nog niet geleerd dat hij onder alle omstandigheden naast haar moet lopen en haar niet voorbij mag denderen. Hij is gewoon enthousiast en opgewonden en dan moet hij uitgelegd krijgen dat dit gedrag niet gewenst is. Tuurlijk mag hij niet over haar heen denderen, maar "op zijn plaats zetten" vind ik geen fijne uitspraak.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 12:18

Ik denk dat het gewoon een koudbloedtype is die in zijn hoofd heeft dat hij naar de stal gaat en eenvoudigweg doorloopt wat er ook in zijn weg staat. Dat moet je oefenen, leren dat hij bij jou oplet. Dat kun je oefenen in de bak, als je met hem naar de paddock loopt, eigenlijk gewoon altijd als je hem meeneemt. Even wat oefeningen inbouwen, als je met hem loopt, een pasje langzamer gaan, pasje sneller, stilstaan enz. Zo leer je hem bij jou opletten. En hij heeft tijd nodig om aan jou te wennen en aan zijn nieuwe stal.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 12:33

AmyPony schreef:
Mijn paard was in het begin net zo. Mijn regel is dat ze met haar hoofd niet voorbij mij mag lopen, doet ze dat wel begin ik direct met het touw te zwaaien. Loopt ze dan gewoon door zet ik dr stil en een paar passen terug. Zal dr krijgen :Y)

Zo doe ik dat ook, heel consequent, dan is het snel duidelijk.

Liesjuhhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:13

Trekt hij alleen als je met hem naar stal loopt of ook als je gewoon aan het werken/wandelen met hem bent?

Jack_55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 15:55

Tessa, kijk op Youtube naar Warwick Schiller en Clinton Anderson over grondwerk of 'fundamentals'. Her paard heeft geen respect voor je. Dat moet je met longeren veranderen. Op de filmpjes kan je zien hoe je dat moet doen.

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 16:09

Hoi Tessa

Ik weet niet uit welke omgeving je komt... maar ik zou zeggen probeer een paar lessen te nemen met iemand die er ervaring mee heeft. Er zijn verschillende oplossingen die helpen maar ook verschillende manieren die niet gaan helpen als het niet aanslaat.

De weg naar stal in 1 rechte lijn lopen is sowieso niet handig. Leer het paard jou te volgen en niet haar eigen pad te lopen. Een Zweepje kun je meenemen en richting haar heup (achterhand) zetten zodat ze een rondje om je heen maakt. Dan moet zij gebogen om je heen lopen en zal ze ervaren dat ze geen stap verder komt zonder geduldig te wachten. Achter zetten bij drammer werkt zeker, maar gezien het dribbelen wat jij omschrijft ben ik benieuwd wie van de twee dat gaat winnen. Als ze dan nml door je heen knalt ben je verder van huis. Neem alsjeblieft een paar lessen en dan ben je er zo vanaf! Het is even de regels samen bepalen en afspraken maken. Juist ook omdat ze het nooit deed en jullie kort samen zijn zou ik het met kunde oplossen en niet met geweld. Paardje staat hier misschien pas en zal wat onzeker zijn. Mocht je hulp willen en in de buurt van Nh of Brabant wonen mag je altijd een pbtje sturen. Succes