Lastig trailerprobleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 23:03

Neem eens contact op met equinologica. Ik weet zeker dat zij je kan helpen. Ik heb zelf erg goede ervaring met haar en lees ook alleen maar goede verhalen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 23:04

Koper schreef:
Nou ik zou 'm gewoon lekker in z'n sop laten gaarkoken. Dan maar steigeren en met z'n benen over het schot. En dan ga ik staan waar ik ook stond voordat hij ontplofte (waar ik dus ook stond toen hij nog 4 benen aan de grond had). En niet bij z'n hoofd, paard aandacht geven, arm paardje enz. Ik neem aan dat hij niet spontaan blind wordt en dat hij dus kan zien dat je weer gaat staan waar je ook al stond toen hij nog niet over het randje was.

Denk dat dat is wat je moet aanpakken. Als je een beetje slim paard hebt heeft hij maar 1 keer nodig om te ontdekken dat je te hulp snelt en hem kalmeert (met fysiek contact maak ik op uit je verhaal. Klopt dat?) en daar maakt hij nu gebruik van. Je stappen zijn te groot geweest, en dat is jammer maar helaas. Alleen is je stap terug, letterlijk, ook te groot.

Als ik je goed begrijp ben je afgestapt van je vorige idee dat ik in de 4 seconden dat ik 2 passen achteruit stapte zijn waarschuwingssignalen miste en daardoor zelf het exploderen heb veroorzaakt, en is je punt nu dat ik hem verpest heb doordat toen het paard dat ik net 15 minuten had zich over het schot wierp ik hem te hulp schoot, zijn been losmaakte en hem probeerde te kalmeren voordat het erger werd?
Jouw oplossing voor als het paard dat je net 15 minuten (plus 1 keer komen kijken) kent zich over het schot gooi om hem gewoon lekker in zijn sop gaar te laten koken, dan maar steigeren en met zijn benen over het schot? Ik vind dat een behoorlijk riskante strategie bij een paard dat je niet kent en hoop toch echt dat je dat de onervaren Bokkers hier niet aanpraat?

Ook snap ik dat 'en ik ga niet bij het hoofd staan, arm paardje enz.' niet helemaal... Als je mijn posts leest dan zie je dat ik bij het hoofd sta in de vrachtwagen, 1 pas achteruit doe (dus nog steeds naast het hoofd maar dan op een halve meter afstand), het paard blijft dooreten, ik vervolgens nog een pas achteruit doe (nu sta ik op 1 meter afstand, maar nog steeds ter hoogte van het hoofd) en hij gooit zich over het schot...
Als ik jouw strategie volg en die ene stap terug zet, dan sta ik toch weer naast het hoofd, namelijk op een halve meter ervandaan? Hoe kan ik dan én teruglopen naar waar hij nog braaf was, en niet naar het hoofd lopen :?

Ook het 'Als je een beetje slim paard hebt heeft hij maar 1 keer nodig om te ontdekken dat je te hulp snelt en hem kalmeert (met fysiek contact maak ik op uit je verhaal. Klopt dat?) en daar maakt hij nu gebruik van' snap ik niet helemaal? Waar maakt hij nu gebruik van? Wat doet hij nu dan? :?
Als je de openingspost leest dan zie je dat hij de eerste keer dat hij alleen geladen werd in paniek schoot en de situatie voor zichzelf, ons en de vrachtwagen zo gevaarlijk maakte dat we het in zijn eentje op de wagen staan hebben afgebroken en we sindsdien hem alleen nog maar met een maatje hebben vervoerd, waardoor we nu geen enkel probleem met akelig gedrag meer hebben omdat we de confrontatie op het gebied van alleen staan in de trailer (wel op de andere gebieden dus, even voor de herhaling!!!) niet meer zijn aangegaan.
Het klinkt alsof je het iets spectaculairder wilt maken dan het is? Als ik jouw verhalen lees dan klinkt het alsof ik al jaren met mijn paard vecht om hem in zijn eentje de trailer op te krijgen, dat is dan weliswaar gelukt maar vervolgens heb ik hem verpest door zijn been van het schot te tillen en hem te kalmeren voordat hij de paardentaxi-vrachtwagen echt kapot maakte, en dat hij toen geleerd heeft dat hij mij kan chanteren met evil gedrag ~~}> en hij sindsdien de vrachtwagen/trailer elke keer in elkaar slaat zodra hij even zijn zin niet krijgt, bijvoorbeeld als hij alleen moet staan...
Ik vind het een prachtig verhaal, maar als je even teruggaat naar de openingspost dan zijn er maar 3 ritten geweest: een waarbij het alleen laten op de vrachtwagen resulteerde in grote problemen, toen we een pony ernaast zetten ging de rit foutloos en daarna zijn nog 2 probleemloze ritten geweest met een pony ernaast.
Dus hoe maakt hij nu gebruik van een bepaalde situatie als die situatie überhaupt niet meer is voorgekomen? Hoe weet jij dat hij nog steeds over een schot klimt als we hem opnieuw alleen in de trailer zouden zetten?
Sterker nog: omdat ik het antwoord op die vraag niet weet zoek ik een trainer die dat met een oefentrailer met ons kan testen. :)*

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 23:05

Hate to burst your buble, maar dit probleem los je nooit op. Hij is de laatste 2 keer zoet geweest toch, alleen nat van de wagen af komen?

Waarom ik dit zeg is omdat hij nog honderd keer alleen bezweet van de wagen af kan komen en keer 101, de tent verbouwt. Je hebt er geen reset knop op, je kan hem niet programmeren en zeker niet wat er tussen zijn oren speelt.

De enige manier om hiermee om te gaan is altijd voorbereid op pad, maar gewoon wel op pad gaan. Neem mee wat je nodig hebt, heb je hooi nodig,neem hooi mee. Heb je naar appeltjesruikendeoxelfris nodig, neem dat mee. Kijk wat jij nodig hebt als hij gaat verbouwen en ga rijden ondertussen biddend dat hij slechts kletsnat van de wagen komt. Een voordeel, je hoeft hem nooit een deken op te doen, zomer en winter als jullie met de wagen weg gaan.

Kletsnat ervan af komen is het einde van de wereld niet, en hij "went" er heus wel aan, ga vooral leuke dingen doen als je hem op de wagen zet, niet alleen het noodzakelijke, maar ook naar het strand, bos, whatever.

Misschien helpt een spiegel hem inderdaad wat rustiger worden, allemaal dingen die je kan proberen heb ik voorbij zien komen, alle beetjes helpen maar vertrouw er gewoonweg nooit op dat dit gedrag over gaat of is, altijd zul jij voorbereid moeten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 23:07

Monique1963 schreef:
Heb je dan wel een trailer nodig om het te oefenen? Kun je dit ook in een stand oefenen waar geen andere paarden staan. Of een vierkantje bouwen van springmateriaal in de paddock en dan oefenen. Ik denk dat hij dan ook flipt, als hij alleen moet blijven en geen andere paarden kan zien. Alleen dan kan er minder veel gebeuren omdat het springmateriaal om kan vallen.

Een van de dingen die ik bijvoorbeeld in het kader van het droog oefenen heb gedaan is hem vastmaken op de poetsplaats en alleen laten staan. De poetsplaats is bij ons zo breed als een tweepaards trailer met betonnen muren, en als er geen paarden op stal staan dan kan hij ook niets of niemand zien. Met Horse Agility loopt hij onder bogen door en ook door gangetjes van 1,5 meter hoog zwart plastig van 1m breed.
Het punt is alleen dat ik dit soort situaties kan nabootsen zoveel ik wil, maar ooit moeten we het met trailer doen als we verder willen komen, en dat wil ik graag doen met een professional ernaast die met eigen trailer komt en deze ook kan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 23:10

cissy schreef:
Annemarie heeft een grote trailer waar ze alle schotten uit kunnen halen en paard er los in kunnen laten staan. Ik heb zo op cursus bij haar een paard getraind die een normale trailer compleet af brak en ook verlatingsangst had. Toen zijn we stapvoets gaan rijden en zodra hij begon te stuiteren op de rem getrapt. Na dat een paar keer gedaan te hebben werd hij beduidend rustiger. Probleem is er uiteindelijk uit getraind en de eigenaren werd geadviseerd een grotere trailer te kopen. Hij bleek nl voorheen in een te kleine trailer te zijn gepropt met zn 1.75 schofthoogte en raakte toen in paniek.

Ik ga haar zeker eens contacteren als we hiermee verder gaan, fijn om te horen dat ze een vergelijkbaar paard onder haar hoede heeft gehad! Nu is [***] maar een kleintje dus voor hem zijn alle trailers gelukkig groot genoeg. ;)
[***] heeft tot nu toe alleen in vrachtwagens en tweepaardstrailers gestaan, de laatste keer (toen hij zijn vriendje trailerlaadles moest geven omdat hij zo braaf laadde :D ) was dat een geweldig mooie tweepaardstrailer met voorlader, je kon echt zien dat het andere paard er heel veel steun aan had dat hij er net zolang doorheen kon lopen voor hij het snapte/aandurfde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 23:11

Nicje87 schreef:
Neem eens contact op met equinologica. Ik weet zeker dat zij je kan helpen. Ik heb zelf erg goede ervaring met haar en lees ook alleen maar goede verhalen

Ik ga eens kijken waar zij zit en of zij ook haar trailer meeneemt, want haar heb ik inderdaad nog niet gecontacteerd.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 23:13

xyzutu2 schreef:
Sterker nog: omdat ik het antwoord op die vraag niet weet zoek ik een trainer die dat met een oefentrailer met ons kan testen. :)*

En duuuuuusss heb ik een paar keer voorgesteld dat je ergens een trailer huurt aangezien je niemand kunt vinden die zelf een trailer meebrengt. Waarom reageer je daar niet op dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 23:15

danzzz schreef:
Hate to burst your buble, maar dit probleem los je nooit op. Hij is de laatste 2 keer zoet geweest toch, alleen nat van de wagen af komen?

Waarom ik dit zeg is omdat hij nog honderd keer alleen bezweet van de wagen af kan komen en keer 101, de tent verbouwt. Je hebt er geen reset knop op, je kan hem niet programmeren en zeker niet wat er tussen zijn oren speelt.

Dat is precies waar ik bang voor ben. Ik heb hem 3x vervoerd, de eerste keer in zijn eentje geprobeerd en dat ging niet waardoor hij nu 3x met vriendje ernaast op de trailer heeft gereist en dan gedraagt hij zich perfect - maar komt er wel nat van het zweet af.

Dat nat zijn is geen probleem (heb inderdaad geen deken nodig ;) ), maar als het met z'n tweeen reizen al voor angstzweet zorgt, dan zie ik gezien zijn verleden een beetje op tegen wat er gebeurt als hij in zijn eentje moet reizen. En zelfs als we het met veel kleine stapjes zo op kunnen bouwen dat hij in zijn eentje kan reizen, dan durf ik niet te geloven dat hij ooit echt 100% betrouwbaar en kalm wordt.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 23:16

xyzutu2 schreef:
Monique1963 schreef:
Heb je dan wel een trailer nodig om het te oefenen? Kun je dit ook in een stand oefenen waar geen andere paarden staan. Of een vierkantje bouwen van springmateriaal in de paddock en dan oefenen. Ik denk dat hij dan ook flipt, als hij alleen moet blijven en geen andere paarden kan zien. Alleen dan kan er minder veel gebeuren omdat het springmateriaal om kan vallen.

Een van de dingen die ik bijvoorbeeld in het kader van het droog oefenen heb gedaan is hem vastmaken op de poetsplaats en alleen laten staan. De poetsplaats is bij ons zo breed als een tweepaards trailer met betonnen muren, en als er geen paarden op stal staan dan kan hij ook niets of niemand zien. Met Horse Agility loopt hij onder bogen door en ook door gangetjes van 1,5 meter hoog zwart plastig van 1m breed.
Het punt is alleen dat ik dit soort situaties kan nabootsen zoveel ik wil, maar ooit moeten we het met trailer doen als we verder willen komen, en dat wil ik graag doen met een professional ernaast die met eigen trailer komt en deze ook kan rijden.

Ok je hebt het geoefend, maar hoe reageerde hij dan?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 23:20

Ik zou voor zoiets geen trailer huren, maar iemand inschakelen die z'n eigen trailer inzet. Stel dat je je huurtrailer in elkaar timmert, ben je denk ik verder van huis qua gedoe met verzekering dan als je een trainer met trailer hebt. Althans, dit vermoed ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 23:24

Koper schreef:
xyzutu2 schreef:

En duuuuuusss heb ik een paar keer voorgesteld dat je ergens een trailer huurt aangezien je niemand kunt vinden die zelf een trailer meebrengt. Waarom reageer je daar niet op dan?

Wat grappig, ik was even te druk met het inhoudelijk op alle andere punten in je posts ingaan, maar ik snap dat jij dat inhoudelijk reageren overslaat en meteen op de volgende fiets springt, namelijk dat ik nog niet gereageerd hebt op dat jij 12 minuten geleden herhaalde dat ik een huurtrailer zou moeten nemen.
Sorrie voor mijn ontzettend trage reactie. :D Een beetje ter vergoeilijking; als je posts hierboven leest dan zie je dat ik die 12 minuten besteed heb aan het reageren op de anderen die iets vroegen. Die mensen mogen soms ook aan het woord. ;)

De reden waarom ik het in de openingspost niet over leentrailers heb: ik heb geen trailerrijbewijs en geen auto die een trailer kan trekken. Bovendien heb ik een paard waarvan ik niet weet hoe hij zich in zijn eentje op een trailer gedraagt. Ik ga dus geen mooie huurtrailer huren en die vervolgens door mijn paard in elkaar laten slaan aangezien hij binnen een paar seconden om kan slaan van braaf naar trailer/vrachtwagens beschadigen. Die bedrijven zijn vast verzekerd, maar dat zal ook zijn grenzen hebben. Vandaar dat ik een trainer zou willen die zelf met een goed gebruikte, door andere paarden al in elkaar geramde trainingstrailer langskomt om te kijken of er nog een probleem is, wat ik daar aan kan doen/moet veranderen en vervolgens te testen hoe hij is als we rijden.

edit: Nou ja, eigenlijk precies zoals Hilary zegt, ik ga niet andermans trailer opofferen aan dit soort grapjes. Ik persoonlijk vind dat niet netjes. :\
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-12-17 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 23:25

xyzutu2 schreef:
@ Janouk: klopt, dat beschreef ik in een paar post hierboven ook al: toen ik hem kreeg bleek hij behoorlijk extreme verlatingsangst te hebben, hij durfde zoals ik al schreef bijvoorbeeld ook niet in zijn box te staan als hij andere paarden gewoon nog kon zien. Het heeft twee weken geduurd voordat hij stil in zijn box kon staan, daarvoor liep hij non-stop rondjes waarbij hij af en toe een pluk hooi uit zijn net trok en viel door dat gestress ook vaak om in zijn box wat niet hielp. Na twee weken ging de knop om en kon hij ontspannen stilstaan in de box, nu doet hij dat heel normaal en durft er zelfs in te liggen, ook al ziet hij dan geen andere paarden meer doordat de onderwanden van hout zijn.

Inmiddels kunnen we samen probleemloos uit wandelen gaan zonder dat hij andere paarden ziet, en we hebben het écht alleen zijn (dus ook zonder mij) ook zover doorgetraind dat hij nu vastgebonden kan staan op een plek waar hij geen mensen of paarden ziet en daar gewoon rustig met een achterbeentje op slaapstand blijft staan (volgens mij beschreef ik dat al dat we dit geoefend hebben met vastbinden en alleen laten op de parkeerplaats).

De verlatingsangst is dus sowieso al vanaf begins af aan duidelijk geweest, maar werd in 1 klap extra duidelijk toen ik het koopcontract ondertekende, hem vijftien minuten later op de vrachtwagen wilde zetten en het zo brave paard ineens compleet uit zijn plaat ging - achteraf gezien omdat hij ineens alleen was. Pony erbij op de vrachtwagen en we hadden geen enkel probleem.
Voor de koop had ik gevraagd of hij makkelijk te laden was in zijn eentje. Het antwoord was dat ze geen problemen hadden gehad met de trailer. Achteraf bleek ineens dat hij altijd met z'n tweeen vervoerd was en ze dus ook niet had kunnen zeggen dat hij in zijn eentje braaf zou zijn. Dus ja, de verlatingsangst was al direct na de koop duidelijk, doordat hij met mens of pony ernaast meteen kalmeerde, maar niet bleef staan als die wegliepen.

Het alleen zijn en samen alleen zijn zonder paarden hebben we dus ook meteen aangepakt de afgelopen twee jaar, maar nu zijn we op een punt dat ik dat verder wil trainen met trailer erbij. Je kunt namelijk wandelen en alleen op stal zetten tot je een ons weegt, maar of hij ook braaf alleen staat op een trailer weet je pas als je dat daadwerkelijk net een trailer probeert.
Alleen is het punt van dit topic dat ik zelf geen trainers kon vinden die dit specifieke probleem met hun eigen trailer wilden trainen.

Hier geef je soort van zelf de oplossing van het probleem. Als je eens stug volhoudt een maand lang, elke dag gaan reizen. Dat hoeft zeer waarschijnlijk niet eens over grote afstanden, dus rijdt naar de dichtsbijzijnde rotonde, 4e afslag en weer terug.

Wat gebeurt er als je het paard op de trailer/vrachtwagen zet, maatje erbij, hooi, klep dicht en dan niks. Als ie zo een kwartier staat, staat ie dan ook te zweten?

Deel van die vraag komt voort uit: weet je zeker dat de oorzaak in het rijden ligt in niet aan de hork die achter het stuur zit en die rijdt alsof ie de formule 1 nog moet winnen. Dat zijn twee verschillende dingen die je wel goed uit elkaar moet houden!

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 23:27

Trailer huren is denk ik niet slim, in dit geval. Je kan een gehuurde trailer wel verzekeren, maar ik dacht dat schade aan de trailer aardig prijzig is.

Annemarie zou ik zeker aanraden. Ik verwacht dat ze ook open staat voor 'jullie manier van trainen'.

Spiegels in de trailer, doe het niet. Spiegels kunnen kapot en dat vind ik een enge gedachte.
Daarnaast, hoe rustgevend is het spiegelbeeld van een panikerende Rio?

Confidence en andere kalmerende middelen worden afgeraden tijdens trailerritten. De bron kan ik er morgen wel bij zoeken, maar het was iets met een vertraagd reactievermogen en wel volledig bij bewustzijn.

Ik herken je probleem. Ik heb een pony die zo zelfstandig is als het maar kan zijn, die ieders trailermaatje is, die een steun is voor jonge paarden en die ik absoluut niet in d'r uppie moet vervoeren met stang en tussenschot. Dan springt ze over de stang. Gelukkig is ze niet groot en kunnen we haar los vervoeren. Reist ze samen, dan blijft ze wel in haar vakje staan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 23:30

xyzutu2 schreef:
Koper schreef:

Wat grappig, ik was even te druk met het inhoudelijk op alle andere punten in je posts ingaan, maar ik snap dat jij dat inhoudelijk reageren overslaat en meteen op de volgende fiets springt, namelijk dat ik nog niet gereageerd hebt op dat jij 12 minuten geleden herhaalde dat ik een huurtrailer zou moeten nemen.
Sorrie voor mijn ontzettend trage reactie. :D Een beetje ter vergoeilijking; als je posts hierboven leest dan zie je dat ik die 12 minuten besteed heb aan het reageren op de anderen die iets vroegen. Die mensen mogen soms ook aan het woord. ;)

De reden waarom ik het in de openingspost niet over leentrailers heb: ik heb geen trailerrijbewijs en geen auto die een trailer kan trekken. Bovendien heb ik een paard waarvan ik niet weet hoe hij zich in zijn eentje op een trailer gedraagt. Ik ga dus geen mooie huurtrailer huren en die vervolgens door mijn paard in elkaar laten slaan aangezien hij binnen een paar seconden om kan slaan van braaf naar trailer/vrachtwagens beschadigen. Die bedrijven zijn vast verzekerd, maar dat zal ook zijn grenzen hebben. Vandaar dat ik een trainer zou willen die zelf met een goed gebruikte, door andere paarden al in elkaar geramde trainingstrailer langskomt om te kijken of er nog een probleem is, wat ik daar aan kan doen/moet veranderen en vervolgens te testen hoe hij is als we rijden.

edit: Nou ja, eigenlijk precies zoals Hilary zegt, ik ga niet andermans trailer opofferen aan dit soort grapjes. Ik persoonlijk vind dat niet netjes. :\

Je hoeft niet zo denigrerend te doen. Op het moment dat mensen met je meedenken ren je daar eerst in mee, om vervolgens te roepen dat het doel van je topic is om iemand mét trailer te vinden. Vervolgens put je jezelf weer uit in allerlei andere reacties. Dat moet je zelf weten, maar ik hoop voor je paard dat je daar wel wat consequenter tegen doet.

Maar goed. Veel succes hoor.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 23:31

Niet alles gelezen maar een spiegel ophangen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 23:31

ikke schreef:
Hier geef je soort van zelf de oplossing van het probleem. Als je eens stug volhoudt een maand lang, elke dag gaan reizen. Dat hoeft zeer waarschijnlijk niet eens over grote afstanden, dus rijdt naar de dichtsbijzijnde rotonde, 4e afslag en weer terug.

Wat gebeurt er als je het paard op de trailer/vrachtwagen zet, maatje erbij, hooi, klep dicht en dan niks. Als ie zo een kwartier staat, staat ie dan ook te zweten?

Deel van die vraag komt voort uit: weet je zeker dat de oorzaak in het rijden ligt in niet aan de hork die achter het stuur zit en die rijdt alsof ie de formule 1 nog moet winnen. Dat zijn twee verschillende dingen die je wel goed uit elkaar moet houden!

Ik heb alleen geen trailer, en ik kan geen trailer lenen/huren voordat ik weet hoe mijn paard zich in zijn eentje op een trailer gedraagt. Ik snap dus wel wat je bedoelt, maar in ons geval is dat geen oplossing.

Met een maatje reizen zoals je beschrijft is trouwens ook geen probleem, en ik weet ook zeker dat je gelijk hebt in dat als we 100 reizen maken met maatje ernaast dat hij op een gegeven moment ook niet meer zweet, alleen kan ik die 100 reizen alleen maken als ik 100x een paardentaxi inschakel. De paardentaxi's die ik gebruik rijden trouwens perfect (ik weet dat dit niet geloofd word, maar trust me, ik zit ernaast en ik weet ook dat het in de cabine heel anders voelt dan in de laadbak/trailer ;) ).
Het probleem is alleen niet het samen reizen, maar het alleen reizen, en dat wil ik niet testen in een leen/huurtrailer.

@ Sakvis: ergens zou ik nog wel in de werking van een onbreekbare spiegel kunnen geloven aangezien het toch kuddedieren zijn. Het enige wat ik me afvraag is hoe hij reageert als hij in de spiegel een paard ziet dat in paniek is?
Maar goed, daarvoor geldt hetzelfde als voor tranquilizers; het zou heel goed kunnen werken, maar ik kan het niet uitproberen omdat ik geen eigen trailer heb en niet wil experimenteren met die van een ander. ;)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 23:40

Trailerrijbewijs halen
Andere auto kopen
Trailer kopen
Iedere dag gaan oefenen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 23:46

Koper schreef:
Je hoeft niet zo denigrerend te doen.

Wat apart, ik vond jouw posts juist wat denigrerend! ;) Maar dat komt ook alleen omdat je nergens op een antwoord reageerde maar steeds nieuwe dingen bedacht die ik dan nog meer fout had gedaan. Maar dat mag, dat is helemaal aan jou!
Ik heb volgens mij aangegeven dat ik wel in spiegels en tranquilizers geloof, maar dat ik die niet kan uitproberen omdat ik geen trailer heb. Ik ben volgens mij ook serieus ingegaan op jouw mededeling dat toen ik mijn paard een paar minuten had ik een grote fout heb begaan toen ik zijn been van het schot bevrijdde en hem daardoor volledig verpest heb, en volgens mij ben ik ook uitgebreid ingegaan ook over dat ik zelf alle voorsignalen gemist heb toen ik 1 meter bij hem vandaan stapte en hij door het lint ging. Volgens mij schreef ik zelfs dat je waarschijnlijk gelijk had, maar dat het alleen te snel ging voor mij om daar toen op te reageren en dat het nu niet on topic is omdat ik al in de OP aangaf dat ik het níet meer alleen ga proberen. Als ik zeg dat ik een trainer met trailer zoek, dan kun je er dus van uitgaan dat er de volgende keer dat [***] een trailer op gaat in zijn eentje er iemand naast staat die mij nog veel genadelozer fileert dan jij nu al probeert. :D

Citaat:
Op het moment dat mensen met je meedenken ren je daar eerst in mee, om vervolgens te roepen dat het doel van je topic is om iemand mét trailer te vinden.

Speciaal voor jou even een quote uit de openingspost: het hele topic draaide juist om de vraag of iemand een trainer wist met trailer, omdat trailers lenen voor mij geen optie was. ;)

xyzutu2 schreef:
Ik heb het hier al met een paar trailerprobleemtrainers over gehad, en eigenlijk zeggen die allemaal hetzelfde, namelijk dat dit een van de moeilijkst weg te trainen problemen is omdat gevaar vooral in het rijden zit als dan ineens de paniek/eenzaamheid toeslaat, en dat ze het wel willen proberen maar niet in hun eigen trailer (snap ik, die wil je heel houden). Ik heb alleen geen eigen trailer, dus zitten we een beetje in een impasse. Ik heb een paard dat zo makkelijk laadt dat hij zelfs als hulpje voor anderen in kan worden gezet, maar die als hij alleen staat tijdens het rijden een behoorlijk risico kan vormen voor zichzelf en een geleende trailer tijdens het trainen.

Hebben anderen hier ook ervaring mee? Hoe zouden jullie dit oplossen? Zijn er andere trainers die wel hun eigen trailers meenemen voor trailertraining?
Aan de ene kant wil ik dat dit probleem opgelost wordt, eigenlijk puur en alleen zodat hij in geval van nood zonder problemen naar een kliniek kan zonder dat ik dan er een trailermaatje bij moet zoeken.

De oplossing die ik nu heb is dat ik 2 paardentaxidiensten in mijn telefoon heb staan die hem allebei al eens gereden hebben en weten hoe braaf hij is met een paard ernaast en die daarom ook bereid zijn om hun eigen paard/pony mee te nemen als reisgenootje als dat nodig is, maar dan blijf je natuurlijk wel afhankelijk (plus dat het een godsvermogen kost omdat ze allebei een behoorlijk eind verder weg zitten).
Ik ben dus heel benieuwd naar hoe anderen dit zien/doen? Moet je je er op een gegeven moment toch maar bij neerleggen dat sommige paarden echt niet alleen durven te reizen, of zijn er trainers die dit wel succesvol (met hun eigen trailer) aanpakken?

Ik snap dat een 'geleende trailer' iets heel anders is dan een gehuurde trailer, maar ik ging er van uit dat het wel duidelijk was dat die eigenlijk in dezelfde groep vallen; het eigendom van iemand anders die zijn trailer niet specifiek meeneemt om door een paard in elkaar geslagen te worden.

Citaat:
Dat moet je zelf weten, maar ik hoop voor je paard dat je daar wel wat consequenter tegen doet.

Ik zou daar niet van uitgaan, ik zou er voor de zekerheid maar van uitgaan dat mijn paard sinds ik hem gekocht heb fulltime over mij heen loopt omdat ik zo consequent ben als een koeienvlaai. :D _/-\o_

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 23:48

Toch zul je de meeste kans op succes hebben als je de tussenstap neemt van stressvrij reizen met een maatje.

Het is jouw creativiteit die hier op de proef gesteld wordt welke opties je kunt verzinnen om de juiste randvoorwaarden te scheppen zodat je paard kan leren dat reizen ok is, ook alleen.

Kan of wil je daar niet in investeren, dan zul je moeten leren leven met een lastig reizend paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 23:52

Monique1963 schreef:
Trailerrijbewijs halen
Andere auto kopen
Trailer kopen
Iedere dag gaan oefenen

Yess! :D
Dat is natuurlijk de oplossing, maar op dit moment kijk ik nog even rond of er ook iets te verzinnen valt waardoor ik met trainer maar zonder eigen/geleende/gehuurde trailer zou kunnen trainen. ;)
Maar zelfs als ik een trainer inclusief trailer vindt, dan vraag ik me ook af wat er van de alleen-in-de-trailer-sta training beklijft als je het inderdaad niet iedere dag blijft oefenen (en dat kan niet zonder eigen trailer). Dus zolang dat niet kan dan blijft de beste optie misschien om toch maar altijd een maatje erbij te zetten... :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 23:58

ikke schreef:
Toch zul je de meeste kans op succes hebben als je de tussenstap neemt van stressvrij reizen met een maatje.

Het is jouw creativiteit die hier op de proef gesteld wordt welke opties je kunt verzinnen om de juiste randvoorwaarden te scheppen zodat je paard kan leren dat reizen ok is, ook alleen.

Kan of wil je daar niet in investeren, dan zul je moeten leren leven met een lastig reizend paard.

Dat vraag ik me ook af: kan ik mijn paard op dit vlak wel geven wat hij nodig heeft om dit te overwinnen? Zijn mijn situatie/stal/mogelijkheden hierin wel de juiste voor?
Sowieso blijf ik reizen met een maatje tot we aan dit probleem kunnen gaan werken, en ik weet ook zeker dat naarmate hij vaker samen reist, het zweten en dus ook de stress van het samen reizen steeds meer af zal nemen. Dan verwacht ik dat het alleen reizen ook steeds makkelijker wordt.

Investeren wil ik en doe ik sowieso; ik ben op zoek gaan naar een trainer + trailer en investeer om hem veilig te laten wennen aan het reizen elke keer in een paardentaxi die 130 kilometer retour reist om bij ons te komen omdat die een reispony mee willen brengen als gezelschap voor hem. Maar goed, om hem dagelijks de weg op te krijgen is weer een heel ander verhaal en dat lukt mij op dit moment helaas niet.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 00:05

Ik heb ooit ook 1 gehad die niet alleen wilde reizen. Dit had niks met missen van een paard te maken, want ze was op stal en in het land ook alleen. Ik heb er op en gegeven moment een dwerggeit bij in gezet. (die had ik ook ik ook op stal in de box naast haar) Probleem opgelost. Er werd altijd wel om gelachen, want die geit stond ook gewoon aan een touw buiten de trailer.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 00:08

Lastig probleem. Niet alles gelezen, maar even wat mij opviel:

- Je paard komt zwetend van de trailer af terwijl hij náást een ander paard staat. Dan denk ik dat het alleen-zijn niet het enige/grootste probleem is (het telt enkel op bij het andere probleem). In de basis vindt jouw paard het reizen op de trailer eng zo lijkt het. Dat zou ik éérst oplossen (dus zolang dat niet opgelost is zeker nog niet gaan beginnen aan het alleen reizen).
- Trailer huren: in principe is dat helemaal geen verkeerde zet. Bij de goede bedrijven is die trailer gewoon verzekerd en teken jij als huurder voor een bepaald bedrag aan eigen risico als er schade komt. Hoger dan dat worden de kosten dan niet voor jou. Hoe je de trailer bij jou krijgt valt wel een mouw aan te passen (vrienden/kennissen/laten brengen tegen betaling).
- Jij hebt het over de voorkeur voor een trailer die al vernaggeld is en door een trainer meegenomen wordt, maar daar mag je natuurlijk de weg niet mee op dus dat is geen optie.
- Je zegt dat je geen voortekenen ziet: maak gebruik van een hartslagmeter.

Samenvattend: voorlopig lekker met een maatje op de trailer en uitzoeken of je hem veiliger kunt laten voelen tijdens het reizen (en veel oefenen), gebruik een hartslagmeter om hem beter te kunnen (of leren) lezen, trailer huren als je een trainingssessie wil.

Bouw ondertussen aan zijn zelfvertrouwen in het alleen-staan én in het staan in een kleine ruimte (box).

My 2 cents.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 00:25

@ Pillow: Geniale oplossing! :D _/-\o_ Dat zou ook 100% zeker bij [***] werken want het maakt hem nu ook al niet uit of er een paard bij hem in de trailer staat of een mens, dus een meereis-geit zou hij waarschijnlijk ook al geweldig vinden.

GDG schreef:
Lastig probleem. Niet alles gelezen, maar even wat mij opviel:

Ik reageer even direct na de tips, anders quote het zo ingewikkeld ;)

- Je paard komt zwetend van de trailer af terwijl hij náást een ander paard staat. Dan denk ik dat het alleen-zijn niet het enige/grootste probleem is (het telt enkel op bij het andere probleem). In de basis vindt jouw paard het reizen op de trailer eng zo lijkt het. Dat zou ik éérst oplossen (dus zolang dat niet opgelost is zeker nog niet gaan beginnen aan het alleen reizen).
---> Goed punt. Ik zal het daar eens met een van de trailertrainers over hebben. Het huidige stadium is supergoed laadbaar zijn & braaf maar bezweet naast een vriendje staan, dus misschien is het voor alleen-trainen sowieso nog te vroeg.

- Trailer huren: in principe is dat helemaal geen verkeerde zet. Bij de goede bedrijven is die trailer gewoon verzekerd en teken jij als huurder voor een bepaald bedrag aan eigen risico als er schade komt. Hoger dan dat worden de kosten dan niet voor jou. Hoe je de trailer bij jou krijgt valt wel een mouw aan te passen (vrienden/kennissen/laten brengen tegen betaling).
---> Ik begrijp het wel, maar ik wil de gok niet wagen dat het fout gaat.

- Jij hebt het over de voorkeur voor een trailer die al vernaggeld is en door een trainer meegenomen wordt, maar daar mag je natuurlijk de weg niet mee op dus dat is geen optie.
---> Ik ga er toch wel van uit dat als een officiele trailertrainer met een trailer mijn kant op komt, dat die trailer ook daadwerkelijk de weg op mag. Alleen al omdat het toch de bedoeling is dat die trailer vervolgens met mijn paard de weg op gaat. :+ Wat ik bedoelde was een trailer die gewoon bestemd is voor trailertraining en dus waarschijnlijk ook al de lakschade en deuken heeft die nou eenmaal met het trailerladen van echt moeilijke paarden gepaard gaat. Waarbij ik als begeleider dus alleen maar bezig hoef te zijn met mezelf en mijn paard, en niet bij elke poging afgeleid word door de gedachte 'f*ck, weer een kras! :x {:)-:( '. Dus dat bedoelde ik met een vernaggelde trailer. ;)

- Je zegt dat je geen voortekenen ziet: maak gebruik van een hartslagmeter.
----> De voortekenen voor de explosies waren dat hij sowieso al bezweet en gestresst was toen hij zonder vriendje met mij/de chauffeur naast hem op de vrachtwagen stond, maar nog wel at, en ontplofte zodra ik of de chauffeur een stap richting de uitgang deden. Die hartslag was dus sowieso al through the roof. Nu laadt hij & vervoert hij qua gedrag goed met een vriendje erbij, maar zweet hij nog steeds, dus die hartslag is op dit moment nog steeds te hoog, maar blijkbaar wel draaglijk (hij explodeert niet met vriendje in een rijdende trailer). Ik verwacht dat naarmate hij vaker met z'n tweeen reist steeds minder zal zweten, maar op dit moment hebben we de hoeveelheid zweet nog als goede graadmeter van de hoeveelheid stress en volgens mij ook hartslag, maar als we gaan oefenen met het alleen op de trailer gaan met trainer erbij dan zou een hartslagmeter wel interessant zijn. Moet wel even kijken of dat niet teveel input tegelijk is voor mij de eerste keren, want ik denk dat al het multitasken tijdens de trailerlaadlessen voor mij alleen in het begin ook al inspannend genoeg zal zijn.

- Bouw ondertussen aan zijn zelfvertrouwen in het alleen-staan én in het staan in een kleine ruimte (box).
---> Daar gaan we natuurlijk gewoon mee door! :)
Bedankt voor de tips, food for thought!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-12-17 00:29, in het totaal 1 keer bewerkt

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 00:29

Welke regio woon je ts? Mag uiteraard ook in pb