Paard slaat hoefsmid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 22:00

Citaat:
Waarom ga je niet een cursus doen. Paardnatuurlijk bied een prima cursus aan voor basis onderonderhoud en ipv ijzers kun je hoefschoenen gebruiken.
Probleem opgelost.

Citaat:
Wat moet er gebeuren vijlen of ijzers.

Indien vijlen. Kijk of je zelf kan leren hoe het moet.

Citaat:
Hier zou ik dus nooit aan beginnen :n
Het even leren van het vijlen van hoeven is waar heel veel ellende begint. Het correct vijlen/bekappen van paarden vraagt een gedegen opleiding, en is niet even te leren. Ook niet in een cursus.
Die cursussen zijn leuk voor de mensen die ze geven om hun zakken te vullen, maar niet voor de paarden die later met een scheve ( maar op natuurlijke manier >;) ) stand, de rest van het lichaam langzaamaan ook scheef en stuk gaan lopen.
Niet zelf aan beginnen is mijn advies dus...

Je leert meer dan HOE je vijlen moet, ook waar en hoeveel en hoe je dit ziet, herkent en aanpast. Een scheve stand leer je dus voorkomen of aanpassen. Daarnaast onderhoud een hoef zichzelf ook, áls het regelmatig (zonder ijzers) op asfalt loopt. Als er teveel is afgesleten groeit het harder aan, etc.

Kabayo
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 22:02

Maar een paard leert toch geen drol van sederen?

Mag hopen dat je je paard niet om de 2.5 maand 30 jaar lang elke keer gaat sederen??

Otti1977

Re: Paard slaat hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 22:16

Ik heb ook hele goede ervaring met domesedan pasta. Ook met lastige paarden bij de hoefsmid

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 22:20

een praam?

hier vaak jonge en groene paarden die bv als 2-jarige uit het land in engeland gehaald worden en nog nooit een hoefsmid zagen....
die reageren ook vaak enorm angstig(en dan mag ik bv wel al hun voeten optillen,maar mij zien ze dan dagelijks,ik ben ermee bezig,terwijl die hoefsmid een wildvreemde is die dan nog nog steeds andere dingen doet,die ze nooit ervaarden).

een praam wordt hier dan heel vaak gebruikt.
naar het einde toe wordt ze dan los gemaakt,want door die praam,ervaren ze wel nog steeds wat er gebeurd,en leren dus echt wel dat het zo erg niet is.
als de praam op het einde losgemaakt wordt,kan je met rust en geduld vaak het laatste voetje afwerken zonder praam en is de praam de volgende keer niet meer nodig.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 22:30

Als iedereen er aan kan komen en de hoefsmid niet, zou ik me afvragen waar het dan mis gaat.
Ik heb het ook gehad, als sloeg pony echt niet met het doel om dood te slaan.
Uiteindelijk probleem "opgelost" door een andere hoefsmid, 1 die niet (onbewust) de verkeerde signalen uitzond naar mn paard, en zelf rustig bleef.

Waar je ook naar kan kijken is hoe je paard op het materiaal van de smid reageert, dus zelf met een vijl op de hoef kloppen e.d.

Waar ik benieuwd naar ben, wat is het advies van je eigen hoefsmid? en, stel je smid is er wel, kan jij dan wel de hoeven zelf optillen?
Wanneer begint de reactie op de hoefsmid?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 22:34

maar 'iedereen' slaat niet met een hamer en kapmes op je paard zijn hoeven.

hier ook al ervaren dat 'voeten optillen en mee schudden,bewegen,.....' allemaal prima mag,maar een hoefsmid doet toch een stuk meer,wat terug nieuw en onbekend is en dus angst veroorzaakt.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 22:34

Kabayo schreef:
Maar een paard leert toch geen drol van sederen?

Mag hopen dat je je paard niet om de 2.5 maand 30 jaar lang elke keer gaat sederen??

Mee eens.

Ook is het niet de bedoeling dat de smid verwondingen oploopt bij het bekappen/beslaan. :+

Daarom lijkt het mij verstandig in overleg met je smid een (trainings)plan op te stellen om het voor alle partijen stressvrij en pijnvrij te maken. :+

Ik heb voor een stalgenootje ook wel eens gewerkt met haar jonge pony, omdat die totaal overvraagd/overdonderd werd bij een smid en die door waren gegaan met praam op de neus en keer erna volgens mij sedatie waarbij niet eens alle 4 de benen gedaan kon worden.

Binnen 2 weken was de pony braaf genoeg om door een andere smid zonder hulpmiddelen te bekappen.
Arme dier had wel meerdere bekapbeurten nodig om geheel ontspannen te zijn, zoveel effect kan het hebben als het maar 1 of 2 keer fout is gegaan, laat staan als het al jaren niet lekker gaat. :=
De pony raakte nog idioot lang van slag als hij de smid zag die hem als eerste deed hier op stal. :7

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 22:48

quintyy1 schreef:
Ik zou als ik jou was naar de oorzaak van het probleem kijken voordat je het oplost met middeltjes. Uiteindelijk heb je daar meer aan

Ik ga hier in mee... Mijn merrie is ook overal vreselijk bang voor. Toen ze nog op de manege stond en ze werd geent (ging dan allemaal tegelijk), moest ze met 5 man in bedwang worden gehouden. En dan nog stuiterde ze door het plafond.
Toen ik haar bij huis zette, heb ik bij de eerste enting de DA gewaarschuwd dat het niet makkelijk zou gaan. Die zei heel simpel: dan nemen we daar toch rustig de tijd voor?
Ze heeft een half uur alleen maar "kennis gemaakt", vertrouwen gewonnen, en uiteindelijk de enting gedaan. Nu kan mijn paard zelfs op de wei geent worden.

Denk dat met een beetje geduld en inlevingsvermogen een hoop bereikt kan worden.

arablover17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 12:03

Gebruik tranqugell! Werkt goed :D

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 01:12

Stuk tape op de neus plakken!
Zag daar laatst filmpjes van. Die hoefsmid plakte een stukje tape (volgens mij een stuk curetape) op de neus waarvan het uiteinde los hing. Totaaaal ander paard.

Punt is, met medicijnen los je het probleem niet op. Nooit.
Dus voor nu kun je dan wellicht bekappen maar t probleem wordt niet aangepast.
Ga andere dingen proberen. Natuurlijk bekappen, andere hoefsmid (een met engelen geduld), zelf een bekap cursus doen zodat je eventueel iets zelf kunt doen, desnoods onder begeleiding van de hoefsmid die naast je staat.

Los het probleem op, niet de reactie die daaruit volgt. Snap best dat de hoefsmid veilig moet kunnen werken maar dan gaat ie dat nooit kunnen zonder die medicijnen.