Is een drachtige merrie een verborgen gebrek ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Is een drachtige merrie een verborgen gebrek ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 10:01

Heel recent een soortgelijk geval meegemaakt en als jij in dit verhaal de verkoper bent, sta je in je recht omdat je hebt aangeboden het paard terug te nemen.
Komt er een rechtzaak van, is de kans zeer groot dat de rechter zal beslissen de koop te ontbinden.
In dat geval komt het paardje terug naar jou toe en betaal jij het aankoopbedrag uiteraard terug.
Als de koper het paard echt wil houden, zal ze beslissen geen rechtzaak te starten.

Succes!

Caily
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 11:15

roosjuh17 schreef:
Ik kan me zowiezo heel moeilijk voorstellen dat de koper de verkoper kan verplichten om de chip ontworming paspoort en enting te betalen voor het veulen ?

En hun lekker de opbrengst bij verkoop :+
Lijkt me ook heel raar...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 11:21

Dus als ik het goed begrijp willen ze het veulen niet verkopen, maar moet de verkoper van de merrie wel alle onkosten betalen van het veulen, inclusief chippen en enten?
In welke droomwereld leven ze? :=

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 11:23

Volgens vele is het vragen naar de gezondheid van het paard al voldoen aan je onderzoeksplicht. Keuring is niet nodig om daar aan te voldoen. Maar dat terzijde. Door het aanbieden de merrie terug te nemen is het hele verhaal klaar. Goede oplossing, koper lan geen andere oplossing eisen lijkt me.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 11:34

GamblersCup schreef:
Volgens vele is het vragen naar de gezondheid van het paard al voldoen aan je onderzoeksplicht. Keuring is niet nodig om daar aan te voldoen. Maar dat terzijde. Door het aanbieden de merrie terug te nemen is het hele verhaal klaar. Goede oplossing, koper lan geen andere oplossing eisen lijkt me.

Het zou mij juist wel leuk lijken.Dan zou ik 2 paarden hebben voor de prijs van 1.En ,de kopers kunnen de kosten niet betalen?Wat is dat,dan zouden ze onverwachte medische kosten voor koliek of ongelukken dus ook niet kunnen betalen.Overigens,import paarden zijn heel vaak tijdens een groepstransport drachtig geraakt.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 11:41

Ik snap je reactie op mijne niet echt?

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 12:54

Ik ben niet de verkoper. Ik hoorde het verhaal van een vriendin en ik vroeg me toch af wat de rechten en plichten zijn.
Ik heb het zelf ook meegemaakt, maar dan kocht ik een 2jarige die drachtig bleek. Ik heb het veulen gewoon gehouden. Mijn onkosten waren eigenlijk niet hoog. Hoogstens 250 euro .

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 13:01

maar even, al had ze het paard wel laten keuren, dan zie je toch ook niet meteen dat ze drachtig is?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 13:09

nee met en standaard keuring kwam dit er ook niet uit hoor.

ik heb het dit jaar ook gehad een merrie verkocht bleek toch drachtig. en ik wist echt van niks.
voorstel gedaan om pony terug te nemen maar mensen vonden het oke. dus hebben we het zo gelaten. hebben nog wel contact omdat merrie nu hoogdrachtig is

maar dat was ook mijn enige aanbieding die ik heb gedaan en zou hebben gedaan. geen haar op me hoofd die er anders over had gedacht.

in dit verhaal heeft de verkoper ook aangeboden het paard terug te nemen dus hebben zei hun plicht hierin voldaan. dit is afgewezen dus is de verkopende partij nu helemaal niks meer verschuldigd ook niet het terug kopen van..

overigens doet het er niet toe wat uiteindelijk het doel van het gekochte paard is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 13:17

GamblersCup schreef:
Ik snap je reactie op mijne niet echt?

Dat was gewoon de gedachte die bij me opkwam.

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 00:29

Ik ben eigenlijk wel heel nieuwsgierig naar hoe dit afgelopen is?

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 09:31

Ik ben ook wel nieuwsgierig naar de afloop. Heb zelf tien jaar geleden een merrie gekocht, uitgebreid laten keuren klinisch en sport- en prokfoto's. Is toen niet duidelijk geworden dat ze drachtig was. Daar kwamen we maanden later pas achter.

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-18 12:40

Voorlopig niets meer gehoord od.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 12:50

Voldoen aan de onderzoeksplicht lijkt me bij een recreatiepaard volstaan met een simpele medische keuring. Ik wist nooit daar daar ook een drachtigheidstest bij hoorde? Ik heb dat nog nooit onderzocht zien worden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 13:10

Over die onderzoeksplicht: in een aankoopkeuring voor rijpaarden wordt nooit standaard een drachtigsheidscontrole gedaan. Maw: controleren op eventuele dracht is geen gebruikelijke aankoopprocedure. Zelfs al had koper wel een veterinaire aankoopkeuring laten verrichten, dan nog was de dracht waarschijnlijk niet aan het licht gekomen.
Het argument "koper heeft niet voldaan aan zijn onderzoeksplicht" is op dit punt dus niet geldig.

Wat betreft de kosten:
Hele spul per vandaag laten verzekeren voor aankoopwaarde merrie. Mocht het misgaan, heb je dan in ieder geval nog het aankoopbedrag terug. Vervolgens dracht maar even uitzitten, veulen zal eigendom zijn van koper. De kosten gedurende de zoogperiode zullen circa 500 euro bedragen (extra brok merrie, enting + controle veulen). Dat valt dus wel wat mee. Je hebt er meer wat last van, want het rijden is een tijdje iets beperkt.
Koper kan er voor kiezen om het veulen tzt te verkopen. Aangezien moeder een zwart rijpaardmerrie is, zal het veulen vast enige maat en uitstraling hebben, zelfs al is de vader misschien een onooglijk beest geweest. Maw: dat veulen gaat ongetwijfeld meer waard zijn dan de eventuele onkosten. Wees overigens verstandig: zorg wel dat het veulen een papiertje krijgt, ook al is het met vader Onbekend.

Maar eigenlijk: gefeliciteerd! probeer er van te genieten, want het is ook best wel leuk om een veulentje in de wereld te mogen begroeten!

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 14:55

Dees, ts is niet de koper :+ , maar een kennis van de verkoper (of de koper). ;)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 11:40

Iedereen heeft het hier op Bokt wel altijd over de onderzoeksplicht van de koper, maar verkoper heeft ook een informatieplicht. Verkoper heeft ook verzuimd de toestand van de merrie te onderzoeken voor verkoop en was dus niet in staat koper juist te informeren.

Een hoogdrachtige en daarna zogende merrie is niet/minder geschikt als rijpaard. En er zijn ook merries die na een (zware) bevalling ook niet meer geschikt worden als rijpaard. Ook verloopt een bevalling niet altijd goed en kan een merrie zelfs overlijden. Voor een merrie die verkocht/gekocht wordt als rijdier vind ik dracht daarom wel een ontbindende voorwaarde.
Ik vind ook dat verkoper volledig correct heeft gereageerd door voor te stellen de merrie terug te nemen.

Ik laat bij aankoop van een merrie trouwens wel even eierstokken en baarmoeder controleren. Is een kleine moeite, en je weet gelijk of je een gezonde merrie hebt en geen afwijkingen of cystes die voor ellende kunnen zorgen. En een verborgen verrassing komt dan ook aan het licht.

Maar als alles goed gaat is het wel een geweldige belevenis om een keer een veulentje te mogen vangen en opvoeden :j .

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:27

Roodvos schreef:
Iedereen heeft het hier op Bokt wel altijd over de onderzoeksplicht van de koper, maar verkoper heeft ook een informatieplicht. Verkoper heeft ook verzuimd de toestand van de merrie te onderzoeken voor verkoop en was dus niet in staat koper juist te informeren.

Je haalt wat dingen door elkaar. Verkoper heeft inderdaad informatieplicht, maar dat betekent niet hetzelfde als dat de verkoper zelf zou gaan moeten onderzoeken :)* . Het betekent dat de verkoper de plicht heeft om de koper te informeren over de hem/haar bekende relevante zaken. Onderzoeken hoeft de verkoper niet hoor :n .

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 15:03

GDG schreef:
Roodvos schreef:

Je haalt wat dingen door elkaar. Verkoper heeft inderdaad informatieplicht, maar dat betekent niet hetzelfde als dat de verkoper zelf zou gaan moeten onderzoeken :)* . Het betekent dat de verkoper de plicht heeft om de koper te informeren over de hem/haar bekende relevante zaken. Onderzoeken hoeft de verkoper niet hoor :n .

Nee hoor, ik haal niets door elkaar. Je mag van een verkoper hetzelfde verwachten als van een koper. Een koper hoeft ook niet per sé te onderzoeken in de zin van een (klinische) keuring.
Als koper duidelijk vraagt en aangeeft waar het paard voor bedoeld is, en verkoper geeft aan dat het dier daar geschikt voor is heeft koper voldaan aan onderzoeksplicht. Je mag van verkoper verwachten dat die weet wat hij/zij verkoopt.

Als het dan fout gaat, gaat het wetboek in werking. En dan is het maar net of je een particuliere of consumentenkoop hebt gedaan. En aangezien het vaak heel lastig is om gebreken te anti-dateren en/of er maar relatief korte anti-dateringstermijnen gehanteerd wordt doe je er, zeker bij particuliere koop, verstandig aan als koper het paard te keuren.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 15:11

Roodvos schreef:
Nee hoor, ik haal niets door elkaar. Je mag van een verkoper hetzelfde verwachten als van een koper.

Hoe kom je daar nou weer bij? Verkoper heeft informatieplicht, koper onderzoeksplicht. Dat is gewoonweg niet hetzelfde.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 15:36

Als verkoper het niet wist kon die het ook niet vermelden.. dus in die zin geen verborgen gebrek. Daarnaast heeft de koper onderzoeksplicht en hadden ze dit zelf kunnen onderzoeken, dat hebben ze niet gedaan, ze zijn daarin nalatig geweest dus in deze is het "eigen schuld, letterlijk dikke bult".

Ik geef de kopende partij een heeeeeeeeeeele kleine kans dat er wat uit te halen valt, de verkoper heeft namelijk een net aanbod gedaan om de koop terug te draaien en hier heeft de koper van afgezien.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 11:48

Koper heeft zeker een informatieplicht, waarin hij melding moet maken van de hem bekende 'gebreken'. Deze informatieplicht gaat niet zo ver dat er op hem een onderzoeksverplichting gaat rusten, en al helemaal niet dat deze zo ver gaat als een drachtigheidsonderzoek. Hierbij treft de verkoper dus geen blaam. Anders wordt het als de verkoper een sterk vermoeden had van drachtigheid. Dan zou hij dat moeten melden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:54

Ik zou het paard juist meer waard vinden als ze drachtig is.

Kimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 14:03

anjali schreef:
Ik zou het paard juist meer waard vinden als ze drachtig is.

Niet iedereen zit op een veulen erbij te wachten en niet iedereen kan de een drachtige merrie of pasgeboren veulen bekostigen.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 14:28

En als de vader onbekend is heb je sowieso geen papier en straks is het 1 of andere rare kruising die je met moeite verkocht krijgt. Waardoor je niet eens de kosten die je gemaakt hebt in de periode van dracht en zogen terug krijgt..