Het is inderdaad moeilijke materie. Elk paard (als ook wij als mens) heeft een voorkeur welke manier het beste werkt. We zijn inderdaad al een heel eind verder. Als 4jarige (toen ik hem kocht) was hij onhandelbaar. Pure paniek, geen vertrouwen, slechte ervaring, extreem gevoelig en dominant. De eerste DA, smid, osteo, zadelmaker was zijn reactie vluchten en als dat niet kon slaan/bijten/dribbelen. Ook tijdens het beleren werd elke onstabiliteit van mijn kant omgezet in galoperen. Nooit stout maar paniek. Dit paardje heeft mij deze 2jaar elke dag mezelf in vraag laten stellen "wat doe ik fout tegenover hem'. Het is nu een lammetje waarbij niemand gelooft wat wij als duo qua vertrouwen hebben moeten overwinnen.
Voer werkt goed als beloning maar niet als afleidingsmiddel. Zodra er ook maar iets van paniek is, is voer onbestaand. Mond blijft gesloten of hij spuwt alles uit. We zijn nu zover dat hij rustig alle wortels en zijn voerbak leeg eet ookal is er lawaai buitenaf. Hij blijft rustig verder eten, zolang ik aan zijn hoofd blijf.
Druk (voor of achter) werkt niet. Als hij in trailer staat en hij 1% spanning aanvoelt, en ik dan 1 vinger 2mm beweeg op het touw is dat voldoende om eruit te spurten.
Wat ik wel al ga doen is de tip met het longeren, voor me uitlopen tussen smalle obstacles. Daarna ook in/op trailer. Hij ontbreekt nog zelfvertrouwen om dat alleen op te lossen. Zodra ik voor hem loop is (bv: iets eng op buitenrit) is het niet zo heel erg eng. Maar dat moet hij dus ook kunnen als ik naast/achter hem sta
Daarnaast is het inderdaad ook een goede tip om iemand achter hem te laten lopen zodra we nog maar half op de trailer staan. Het wennen van beweging achter/naast hem waarbij de situatie iets enger is dan gewoon op de grond (maar ook nog niet volledig in de trailer, dan is de angst te snel te groot)
Ik ga volgende week ook afspreken met onze lesgeefster. Ze heeft ons door onze 6maand loodzware periode van doorrijden ohz geloodst. Ze kent ons als duo perfect, heeft engelen geduld en werkt met zoveel passie en liefde dat ze ons door al zoveel rijtechnische zaken heeft doorgetrokken.