Agrarische bestemming, en nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Re: Agrarische bestemming, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 11:10

Wat een oerwoud aan regels zeg. Met name twijfelachtig hoe je aan de willekeur van de betreffende gemeente bent overgeleverd...

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 11:19

Ik kan je aanraden om een adviesbureau op te zoeken en daar je plannen voor te leggen. Wij zijn op deze moment ook met een aankoop bezig en zij hebben ons enorm kunnen helpen in wat wij wilden. Succes!

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 15:10

Tessebes schreef:
Informeer goed bij de gemeente en vertrouw niet de makelaar op zijn blauwe ogen. Sommige gemeenten kunnen erg strikt zijn, anderen misschien wat soepeler. Succes!

Precies dat, de makelaar die ons huis verkocht heeft ons een hoop BS verteld. Gelukkig dat wij zelf contact hebben opgenomen met de gemeente!! Die vertelden precies het tegenovergestelde :+ Ga altijd zelf naar de "bron" en zoek het allemaal goed uit. Ga niet uit van -ja maar de buurman zei dat..........- (<-voorbeeldje)

Wij hebben ook wat zaken op papier laten zetten zodat het ook allemaal duidelijk was bij de (verlopige) koop van het huis.

Lioren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 15:32

Lisa__Beau schreef:
Hoi bokkers,
Zijn er mensen die een huis hebben met agrarische bestemming, hoe hebben jullie dit gedaan? Is dit überhaupt mogelijk?

Wij hebben -net zoals sommige andere bokkers - een huis met agrarische bestemming, het is dus mogelijk. Maar of het in jullie geval mogelijk is kunnen wij niet beoordelen. Dat is echt afhankelijk van de omstandigheden van het geval.
Het enige advies dat ik je kan geven is om een goed agrarisch adviesbureau in de arm te nemen. Mijn ervaring is dat deze bureaus over veel meer expertise en know-how beschikken dan de gemeente-ambtenaren zelf.

Lisa__Beau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-17 17:11

Ik ga morgen naar huis en zal vrijdag met zowel de gemeente als een adviseur contact opnemen! Bedankt iedereen

Dionnevdkaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 22:39

aikon schreef:
Lisa__Beau koop een koppeltje lammeren in het voorjaar en laten slachten/verkopen eind najaar. Dan ben je een bedrijf. ;) Als je toch iets kleinschalig wil beginnen in de toekomst en je hebt veel belang bij deze plek zou ik het zo doen. Beter dan eerst bestemming tegen veel geld veranderen en later weer omzetten. Tegen veel geld.

Als je dit gaat doen moet je eerst een ubn nummer hebben anders kun je de schapen niet laten slachten of verkopen.

Lisa__Beau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-17 00:22

Ik heb intussen reactie van de makelaar waarin kort gezegd staat dat het niets uitmaakt. Als de gemeente niet komt handhaven en ik geen problemen ondervind van agrarische buren. Ik ga uiteraard nier blindelings af van het advies van de makelaar. Vond het een beetje een vreemd antwoord, alsof alles gewoon kan. Terwijl, alle ervaringen hier, wel anders zeggen... Ik moet thuis alles even overleggen en even advies vragen bij de gemeente en adviseur.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 00:24

Ja, dat is natuurlijk mooi. Ik kan ook een wietplantage in mijn tuin zetten als de buren niet klagen, maar dat mag niet.

En dat zegt hij dus ook: als ze niet gaan handhaven heb je geen probleem.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 00:26

Lisa__Beau schreef:
Ik heb intussen reactie van de makelaar waarin kort gezegd staat dat het niets uitmaakt. Als de gemeente niet komt handhaven en ik geen problemen ondervind van agrarische buren. Ik ga uiteraard nier blindelings af van het advies van de makelaar. Vond het een beetje een vreemd antwoord, alsof alles gewoon kan. Terwijl, alle ervaringen hier, wel anders zeggen... Ik moet thuis alles even overleggen en even advies vragen bij de gemeente en adviseur.

Heel verstandig. Die makelaar heeft hier namelijk helemaal niets over te zeggen/bepalen, dat ligt toch écht bij de gemeente.

En dan kan het nog zijn dat de gemeente momenteel een gedoogbeleid uitvoert en dan over een paar jaar ineens toch gaat handhaven. Zit je mooi met de gebakken peren.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 03:36

de makelaar heeft gelijk.... zolang ze niet komen handhaven.... zolang er niet geklaagd wordt
maar wat als ze wel komen handhaven? of de buren wel klagen?
dan ben jij de sjaak.... hij heeft zijn centjes.... en jij de problemen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 04:27

Nou idd, daar maakt de makelaar het wel heel 'makkelijk'.
Jij straks in de problemen en dan is het niet zijn probleem. Heel netjes...

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 11:54

Dionnevdkaal dat hadden deze mensen al geregeld ;) Samen met een klein opgezet bedrijfsplan.
Ze hebben inmiddels 100 fok ooien, 4 rammen en 10 vleesrunderen. En werken verder nog vanuit huis. Inkomsten genoeg.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 12:03

GDG schreef:
aikon schreef:
Lisa__Beau koop een koppeltje lammeren in het voorjaar en laten slachten/verkopen eind najaar. Dan ben je een bedrijf. ;) Als je toch iets kleinschalig wil beginnen in de toekomst en je hebt veel belang bij deze plek zou ik het zo doen. Beter dan eerst bestemming tegen veel geld veranderen en later weer omzetten. Tegen veel geld.

Je moet je hoofdinkomen uit argrarische activiteiten halen, gaat je niet lukken met een koppeltje lammeren voor de slacht :') .

ligt maar net wat voor agrarische bestemming erop rust en met een beetje creatief zijn, kun je een heel eind komen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 12:22

Als de gemeente dwars wil liggen, krijg je ook geen vergunning voor paardgerelateerde bouwsels. Paddock, bak, stallen, enz.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 12:54

Riegje vooral het oppervlak speelt daar een grote rol in. Veel grote boerderijen te koop met amper grond en toch een agrarische bestemming.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 12:59

Zijn er in de buurt van dit huis nog agrarische bedrijven in gebruik? Dan kun je er op rekenen dat deze boeren bezwaar aantekenen tegen omzetting naar burgerbestemming. Zij worden dan namelijk in de toekomst beperkt in hun bedrijfsvoering (stankcirkel, etc.). Veel boeren hebben negatieve ervaringen met voormalige agrarische woningen die zijn omgezet naar een burgerbestemming. Kan dus geen kwaad om eens met je toekomstige buren te gaan praten daar om alvast wat goodwill te kweken.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 13:05

aikon schreef:
Riegje vooral het oppervlak speelt daar een grote rol in. Veel grote boerderijen te koop met amper grond en toch een agrarische bestemming.

Deze panden zijn vaak relatief goedkoop en staan lang leeg omdat ze slecht te verkopen zijn.

IVM geen hypotheek verstrekken er niet mogen wonen en gemeentes die de bestemming niet of slechts met een langdurig proces wijzigen.

Ik werk zelf bij een agrarisch advies buro en wij zijn ook met een soortgelijk pand bezig geweest.

Maar met 5000 met boompjes of een koppel schapen kom je er niet.

Sterker nog we wonen nu ergens anders maar een burger bestemming pand.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 13:40

Mazida schreef:
Zijn er in de buurt van dit huis nog agrarische bedrijven in gebruik? Dan kun je er op rekenen dat deze boeren bezwaar aantekenen tegen omzetting naar burgerbestemming. Zij worden dan namelijk in de toekomst beperkt in hun bedrijfsvoering (stankcirkel, etc.). Veel boeren hebben negatieve ervaringen met voormalige agrarische woningen die zijn omgezet naar een burgerbestemming. Kan dus geen kwaad om eens met je toekomstige buren te gaan praten daar om alvast wat goodwill te kweken.

Dit ben ik met je eens, maar ook in veel gevallen, ''werken'' de burgers niet mee. klachten als stank en geluidsoverlast van bijv een haspel. of zoals om en om de sloten maaien en baggeren. hek werk en bomen planten op scheiding etc.

Wonen in het buitengebied heeft vele voordelen, maar er zijn ook bepaalde ongeschreven regele die blijkbaar wel voor boeren gelden maar niet voor burgers. hier zit een groot pijnpunt voor vele.

Lisa__Beau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-17 14:39

Het huis heeft een paardenhouderij vergunning, en het huis er tegenover is ook van agrarische bestemming naar woon bestemming gegaan :j Er is in de straat verder nog maar 1 huis en deze heeft varkens/koeien. Voor de rest liggen de huizen van de straat in het 'stads gedeelte'.

Edit; Ik wil in de toekomst, kleinschalig weliswaar, wel een pension/handel/trainingsstal beginnen. Weet echter niet of een woon bestemming negatieve gevolgen hierop gaat hebben...

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 14:43

Dan is er een kans dat de bestemming omgezet kan worden.

Duim voor je dat het lukt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 14:49

Ik denk dat vooral de hypotheek problemen op gaat leveren, ga dat eens navragen, je hebt neem ik aan al ergens gesprekken gehad, dan kun je daar ook navragen hoe moeilijk daarover gedaan word

koeke
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 16:58

Lisa__Beau schreef:
Edit; Ik wil in de toekomst, kleinschalig weliswaar, wel een pension/handel/trainingsstal beginnen. Weet echter niet of een woon bestemming negatieve gevolgen hierop gaat hebben...
Dan ben je toch hartstikke stom om nu de bestemming paardenhouderij eraf te halen? Kun je straks je plannen niet meer realiseren. Of ben ik nou zo blond -O- Neem echt even een adviseur in de arm om e.e.a. uit te zoeken, ook gegeven je toekomstplannen. Zou de adviseur dan ook contact met gemeente laten zoeken, die hebben vaak betere ingangen. Je kunt wel alvast het bestemmingsplan doornemen en kijken wat daar voor rariteiten inzitten.

Hier overigens ook agrarische bestemming (paardenhouderij) en dat werkt helemaal prima! Was bij aankoop een varkenshouderij en we hebben wel wat gedoe gehad met mestrechten en zo, maar dankzij een adviseur is dat allemaal goed gekomen. Heb toen zelf ook even contact gehad met de provincie, die kunnen je soms wel wijzer maken over een gemeente (zijn ze Roomser dan de paus en zo ;) )

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 17:14

Lynn_Nikita schreef:
Ik denk dat vooral de hypotheek problemen op gaat leveren, ga dat eens navragen, je hebt neem ik aan al ergens gesprekken gehad, dan kun je daar ook navragen hoe moeilijk daarover gedaan word

Dit. Informeer goed bij verstrekkers, je kan te maken hebben met risicoopslagen tot het helemaal niet kunnen financieren van bestemmingen anders dan wonen ;)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 10:14

Marrit13 schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Dit. Informeer goed bij verstrekkers, je kan te maken hebben met risicoopslagen tot het helemaal niet kunnen financieren van bestemmingen anders dan wonen ;)

Hier werden zelfs al vragen gesteld bij de hypotheek. Huis had de bestemming wonen maar een deel van de 3000m2 van het huisperceel is agrarische grond. Zelfs daar werd de hypotheek verstrekker al even zenuwachtig van.
Om nog maar niet te spreken van de financiering van het perceel landbouwgrond wat aan de overkant van de weg ligt en bij het huis hoorde. Dat hebben we uiteindelijk volledig buiten de hypotheek moeten houden om gezeik te voorkomen.

(bestemmings)wetgeving en financiering zijn beide een aardige uitdaging bij jet kopen van een agrarisch object.
Neem een adviseur in de hand. In het kader van allerlei VAB regelingen kan er best vanalles mogelijk zijn maar een adviseur kent zijn weg daar veel beter in.