Welke bucas deken met stay dry voering?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mimp3

Re: Welke bucas deken met stay dry voering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 09:17

Horseware heeft ook dit systeem, maar dan met een gladde voering. Verdiep je maar in de aquatrans technologie van Horseware.

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 09:19

Ik heb de power Turnhout. De zilveren. Deze lijkt misschien ongevoerd maar heeft wel degelijk voering en is vergelijkbaar met een 300grams. Ondanks de informatie dat dit deken van -15 tot +15 kan, hoef ik het er echt niet op te leggen bij temperaturen boven de 8 graden. Dan heeft ze het gewoon te warm. De stay dry is wel ontzettend fijn. Je kunt na het rijden gewoon het deken op een bezweet of natgeregend paard gooien.

Ik heb het deken liggen op een kwpn koukleum met van zichzelf een erg dunne vacht.

Edit: hier met dit deken juist geen last van schuurplekken, dat heb ik helaas wel met de goedkopere merken dekens. De gladde dekens wordt mijn paard juist kriebelig onder, vooral als ze dan iets nat is blijft ze maar rollen en tegen de wanden schuren, met deze doet ze dat niet. En het deken beschermt ook zeker goed bij vries temperaturen. Ik doe er dan wel altijd een hals bij op.
Laatst bijgewerkt door igor001 op 11-11-17 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Gwenvd
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 09:20

Ik heb een bucas met stay dry voering (turnout light) en amigo met gladde voering. Vind ze beide fijn als vind ik toch dat de bucas hem goed warm houdt ondanks dat ik normaal altijd moest wisselen met dekens.

Nu ook in twijfel om de amigo met liners eruit te doen en een bucas power extra aan te schaffen

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 09:24

De zilveren deken heeft een laag die werkt als een isolatie deken, zoals een brand deken. Isoleerd ook de warmte van je paard, dat die warmte dus niet uit je deken gaat. Dat houd hem warm. Daarvoor maakt het niet uit hoevaak hij in de modder gerold heeft.
Ik ben er erg tevreden over. Deken is al jaren oud en nog steeds erg goed.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 10:15

Ik heb de smartex en power dekens. Vind de power nog net iets beter, maar jammer dat hij er niet in 150 grams is. Als onderdeken gebruik ik de multi stable en de Celtic stable, de select onderdekens zijn echt duidelijk van de goedkopere lijn en een stuk minder van kwaliteit.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 10:41

willemieke schreef:
De zilveren deken heeft een laag die werkt als een isolatie deken, zoals een brand deken. Isoleerd ook de warmte van je paard, dat die warmte dus niet uit je deken gaat. Dat houd hem warm. Daarvoor maakt het niet uit hoevaak hij in de modder gerold heeft.

Het gaat mij bij die zilveren deken om de claim dat die je paard koel houdt onder de zon omdat de zilveren laag de zonwarmte reflecteert.
Dat werkt volgens mij voor geen meter meer als die in de modder heeft gerold.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 17:06

Marije_jiplover schreef:
willemieke schreef:

Het gaat mij bij die zilveren deken om de claim dat die je paard koel houdt onder de zon omdat de zilveren laag de zonwarmte reflecteert.
Dat werkt volgens mij voor geen meter meer als die in de modder heeft gerold.

De zilveren laag doet veel meer dan alleen de zonreflecteren. Ook bij een vieze deken heeft het dus wel degelijk een toegevoegde waarde.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 17:10

Daphneeeej schreef:
@Koper: Ik snap wat je bedoelt over die tempratuur ranges. Maar het is meer bedoelt als een indicatie natuurlijk. Er zijn genoeg paardenmensen in de wereld die erdoor beetje een idee krijgen wat gemiddeld gezien het best zou passen in de situatie. Ik vind de tempratuur ranges juist wel heel handig gedaan. Ook ondat veel juist het gedoe van de grammen niet volledig snappen en met een beetje lagere tempratuur al 400 gram op hun paard gooien.

Dat noem ik mensen met paarden. Paardenmensen voelen even onder de deken of hun paard het warm genoeg/te warm heeft.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 17:25

Koper schreef:
Paardenmensen voelen even onder de deken of hun paard het warm genoeg/te warm heeft.

In de winkel is dat moeilijk :)

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 20:41

Bucas heeft liners die ook de stay dry voering hebben, dan verlies je het effect niet inderdaad :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 21:42

Sclimpre schreef:
Koper schreef:
Paardenmensen voelen even onder de deken of hun paard het warm genoeg/te warm heeft.

In de winkel is dat moeilijk :)

Ja. Dus halen paardenmensen een regendeken. Op het moment dat paard het daaronder koud krijgt halen paardenmensen een dikkere deken of een liner, en leren in de maanden die volgen wanneer het paard wat op moet hebben.

Een theorietje is leuk. Maar daar in Cork kennen ze mijn paard niet, en het jouwe ook niet. Waardoor het niet meer is dan een theorie.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 23:13

Precies en dat staat er in de kleine lettertjes ook gewoon onder.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 23:28

Ik heb niet alle reacties gelezen. Maar heb nu 6 jaar ervaring met de bucas smartex turnout extra. Mijn paarden staan 24/7 buiten. Had er twee paarden onderstaan, te koud hebben ze het er nooit mee gehad. Mijn merrie kon er ongeschoren onderstaan tot ongeveer 13 graden met een zonnetje en zonder zon tot een graad of 15. Echt bezweet is ze nooit geweest daaronder, maar dan had ze het wel warm. Mijn ruin idem maar hij was dan wel volledig geschoren. Ondanks het buitenstaan en de dekens egaal modder was hadden ze het veel minder warm onder die deken als het wat warmer was als een simpele regendeken. Daar haalde ik ze wel bezweet onder vandaan boven de 10 graden en zon.

Alleen voor mijn ruin was de pasvorm niet meer goed toen hij uitgegroeid was. Hij is wel behoorlijk breed ( boommaat 42 in zadel) bij hem ligt Rambo mooier maar mis daarmee wel de stay dry voering, die vond ik echt ideaal.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 23:35

Mijn vorige merrie stond ongeschoren onder de smartex rain. Zodra ze volledig geschoren was wisselde ik die voor de smartex extra en daar deed ze de hele winter mee.