ruin blijft jagen op merries

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SunnyHorse

Re: ruin blijft jagen op merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 22:09

4-5 gram, das een stuk minder dan de 15 gr die ik nu geef.

Hoe geef jij het?

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 23:25

SunnyHorse schreef:
Nies, klinkt hoopvol voor ons!
Hoe gaf jij de Monnikspeper en hoeveel? Welk merk had jij?

Punk, welk merk gaf jij en hoeveel? Heb ook al even voor humaan gebruik gekeken, maar kon het zou gauw niet vinden. Scheelt denk ik wel in de kosten?

Ik had zo’n drie weken “inwerktijd” in gedachten, zou dat reeel zijn?

Ik geef die van Jacob hooy inderdaad, zelfde leverancier als pit & pit uit m’n hoofd. Merk maakt inderdaad niet veel uit als het maar gemalen is. Scheelt een hoop met de merrie support van de paardendrogist.. Ik geef een maatschepje per dag, dat komt overeen met 5 gram. Ik heb nooit in het begin de dubbele dosis gegeven, hou inderdaad rekening met een week of 2/3 voordat je verschil gaat merken/ zien. Ik geef het gewoon over de brok met een beetje lijnzaadolie, heel smakelijk vind ze het niet, maar ze eet het wel op..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 23:27

Ik geef het inderdaad ook over het krachtvoer. Dan moeten ze het wel echt lekker voer vinden, anders laten ze bij mij alles staan.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 23:38

criollo_yess schreef:
Ja, zo hebben we ze afgelopen zomer ook in de weide gehad. Ruinen samen en merries samen. Alleen voor de winter zou 1 groep makkelijk zijn, want dan kunnen ze allemaal als ze daar behoefte aan hebben naar de paddock met schuilstal. Waar we ook modder- en zandvrij ruwvoer kunnen aanbieden. Met 2 kuddes moet ik én 2 weides laten ""stuklopen"" én 1 kudde op de wei in weer en wind bijvoeren (overdag).

Je kunt toch een deel van 1 wei splitsen? Een pad erlangs maken zodat de ruinen naar het achterste deel kunnen lopen, en het voorste deel met paddock voor de dames. Dan kun je de dames 's avonds op stal zetten en de heren op de paddock met schuilstal.
Probleem zal misschien te maken hebben met dat hij er niet tegen kan dat de kudde regelmatig opgedeeld wordt, en weer samengevoegd. Het duurt altijd een poos voordat de boel stabiel is, en dan verandert het weer. Voor sommige ruinen geeft dat veel stress.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 00:22

Ik zit dit eens te lezen en ik heb ook zo’n ruin (vijf jaar, pas bij ruim 3 gecastreerd en enkele keren gedekt) ik heb alleen maar merries en omdat hij vorig jaar ging dekken (bij de merrie die niet lelijk doet), wat ik niet wil hebben, staat hij alleen, naast mijn merries in plaats van erbij in. Het liefste heb ik ze natuurlijk samen, nu heb ik 1 merrie en die doet flink lelijk tegen hem van achter de omheining en zelfs als ze samen in de bak rijden, andersom ook. Nu heb ik met de gedacht gespeeld om het nog eens te proberen en dan eerst alleen met die merrie. Maar ik ben dus als de doods dat ze gaan knokken als ik ze nu samen zet en ik wil ze ontzettend graag heel houden. Hoe zouden jullie hiermee omgaan? Ze staan dus al maast elkaar, vorige keer heb ik ze met hooi samen gezet zodat ze wat te doen hebben maar hij vindt contact leuker dan eten en die merrie is juist weer enorm op eten.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 09:09

Nies_ schreef:
Bij mij ging het hetzelfde, ondanks dat de merrie hem goed op z'n flikkert gaf. Na een bloedbad had ik het wel gezien. Heb ze uit elkaar gehaald, monnikspeper gegeven en na een paar weken weer bij elkaar gezet. Nooit meer gezeur geweest, ze staan het liefst bovenop elkaar en zijn bijna onafscheidelijk.

Ik zou monnikspeper dus wel een kans geven. Als je een beetje rond kijkt waar je het koopt kost het ook de wereld niet.

Wauw :wow: . Dat zou ik dus echt niet verwacht hebben van monnikspeper, wat een verandering!

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 09:26

Wij geven de monnikspeper hier door vochtige zemelen heen zodat het niet weggeblazen kan worden. Daar zit dan altijd nog een kwart schepje muesli bij en andere supplementen, de paarden zijn er dol op!

Mijn moeder koopt monnikspeper altijd bij De Baroen, dat is een zadenhandelaar. Je hebt dan ongemalen monnikspeper, dit eten de paarden prima. Het is ook stúkken goedkoper dan bij een paardenwinkel; daar wordt je echt opgelicht waar je bij staat. Bij de Baroen betaal je voor 3kg Monnikspeper €29,50 Bij bijvoorbeeld de paardendrogist betaal je voor merrie support (waar 95% Monnikspeper in zit) voor 500 gram meer dan €15!

Monnikspeper werkt hier ook heel erg goed! Een van mijn pony's was dekhengst geweest en bleef na het ruinen springen, toen zijn we monnikspeper gaan geven en dat was toen heel snel afgelopen!

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 10:37

Geven jullie die monnikspeper dan altijd? Of de op websites aangegeven 4-6 weken?

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 11:00

Ik heb quasi hetzelfde probleem met mijn ruin. In de zomer als er ruim gras in de weide is dan lukt het redelijk, maar nu is het gras beperkt en moeten de merries het ontgelden. Ik moet hem dan helaas apart zetten waardoor ze allemaal minder lang buiten kunnen. De ruin is nog hersteld van een peesblessure dus ik kan het echt niet toelaten dat hij jaagt achter de jonge merrie. Als ik hem bij de shetlander (ook een merrie) zet dan lukt dat beter.

criollo_yess
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-17 12:50

Babbelaar20 schreef:
Geven jullie die monnikspeper dan altijd? Of de op websites aangegeven 4-6 weken?

Change3x schreef:
Wij geven de monnikspeper hier door vochtige zemelen heen zodat het niet weggeblazen kan worden. Daar zit dan altijd nog een kwart schepje muesli bij en andere supplementen, de paarden zijn er dol op!

Ik heb dezelfde vraag als Babbelaar20, hoe lang en hoeveel geven jullie per paard? En is de gegeven hoeveelheid ook afhankelijk van het gewicht van het paard (shet krijgt minder dan shire bijv)?
⚠️ criollo_yess kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 13:05

Ik heb net hetzelfde voor bij mijn ruin, hij stond samen met de oude merrie van een vriendin, we droegen samen de zorg voor onze paarden, het was voor beiden heel prettig.

We hadden ieder één paard, die fijn kon samen staan, we hadden ruim voldoende weiland, de zorgen waren fijn verdeeld, totdat de nieuwe merrie kwam, mijn ruin zijn gedrag veranderde volledig, hij jaagt achter deze merrie, terwijl deze merrie niet dominant is naar hem toe.
Zo erg dat de merrie over de omheining ging. De merrie hangt echt aan zijn lippen, maar hij is best onvriendelijk tegenover haar.
Dit is zo jammer, want we kunnen ze niet meer samen zetten. Ook na herhaardelijke pogingen blijft hij onvriendelijk jegens haar. Onder het rijden is hij echter zeer vriendelijk en verdraagd hij alles van haar.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 13:27

Kan morgen de monnikspeper ophalen voor 13,- voor een kilo bij de natuurwinkel hier in de buurt! Das nog goedkoper dan bestellen

kaymayson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 15:35

dan had ik ook met mijn shet van 4 het gaat vanzelf over je moet het ff laten gebeurten en daarna heeft hij het door

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 19:41

criollo_yess schreef:
Babbelaar20 schreef:

Change3x schreef:

Ik heb dezelfde vraag als Babbelaar20, hoe lang en hoeveel geven jullie per paard? En is de gegeven hoeveelheid ook afhankelijk van het gewicht van het paard (shet krijgt minder dan shire bijv)?

Iedere dag een maatschepje van 15 ml = ong 5 gram. En ja dagelijks, mocht je een week ophouden kun je weer van voor af aan beginnen en heeft het weer 2 a 3 weken tijd nodig voor het weer optimaal werkt

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 20:30

Oooo ik word heel blij van deze positieve ervaringen! Ik hoop dat het voor ons ook zo gaat uitpakken.

Ik ga nu op 10 Gr zitten: 15 gram raad de verpakking aan de eerste periode, jullie hebben ervaring met 5, ga ik de eerste drie weken ertussen in zitten. Ik geef het nu met een slobber, en twee schepjes lijkt hij te accepteren en te eten.

En nu duimen voor een positief effect. Anders is het sowieso exit huidige stalling....

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 20:32

Change: ongemalen? Ook interessant! Hoe ziet het er dan uit?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 22:31

Even een foto op internet gezocht. Het zijn hele kleine bolletjes.
Afbeelding

Hier 1 tot 2 maatschepjes per keer. We gebruiken het nu niet meer elke dag omdat onze paarden nu apart lopen maar mijn merrie krijgt het nog wel een paar keer per week om haar hengstigheid te onderdrukken.