Senior van 26 --> twijfel over (regen)deken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

secricible
🏆 Paardenfluisteraar

Re: Senior van 26 --> twijfel over (regen)deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 17:46

Ik zou het even aankijken. Bij mijn ouwetje (28) zag je dat hij ineens begon in te vallen, vacht ging er slecht uit zien en hij kwam de (schuil)stal niet meer uit, gewoon alleszinds ellendig. Met deken binnen een paar uur alweer wat levendiger en hij viel ook niet meer zo in.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 18:24

Ik zou zeggen lekkere warme deken op.. zeker bij een oudje!
Ook mijn ervaring is dat bij een 0 grams paarden kouwelijk worden met dit soort temperaturen!

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 16:03

Bij mijn paarden werken 0 grams juist prima. Er staat gewoon een luchtlaagje onder, je trekt de deken immers niet vacuum om het paard heen :-P. Maar dat kan heel goed per paard verschillen door wat voor oorzaak dan ook (zijn bouw, hoeveel hij beweegt in de wei, weet ik veel).

Advies is: kijken en voelen in plaats van blindelings dingen van anderen aan te nemen (maar dat is meer bedoeld voor de hype-volgers van tegenwoordig, niet zozeer voor TS). En ja, bibberen betekent dat je paard het koud heeft, en hoe het onder de deken is, kun je prima zelf voelen. Simpel zat.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 16:15

Een ruim vallende 0 grams ongevoerde regendeken (al dan niet met hals) drukt NIET de vacht plat, dat is een hardnekkig doorverteld kwatsjverhaal, waarbij iedereen elkaar maar napraat. het is gewoon niet waar.
Zo'n 0 grams ongevoerde deken houdt regen en stevige wind buiten (zéker de combinatie van die twee weersomstandigheden kunnen sommige paarden maar moeilijk aan, met name als dat een hele dag én nacht duurt).
JUIST een gevoerde deken, die dus meer gewicht heeft, drukt -als daar al sprake van is - de haren/vacht eerder plat dan en 0 grams. Dat kan toch iedereen met gezond verstand zélf bedenken?

Roodvos
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 16:24

Ik heb een KWPN-er van 29,5. Die krijgt een heerlijke dikke, maar ook zachte, wintervacht. Ook als jong paard stond hij al te rillen bij regen, ook in de zomer. Ik merk aan mijn ouwetje dat hij makkelijker warm en daarmee makkelijker op gewicht blijft onder een deken. Bij een paar dagen kil en buien zie ik hem anders terug vallen in conditie. Dus hij staat met slecht weer standaard onder een 0-grams deken. In de zomer gebruik ik wel een combi regen-/vliegendeken, blijft hij bovenop lekker droog, en daar heeft hij genoeg aan. Bij aanhoudende buien ruil ik naar een gewone 0-grams deken, en als het echt heel slecht herfstig wordt combineer ik eventueel die 2. Dat is in de periode dat hij 24/7 buiten staat in de zomer.

Nu staat hij ’s nachts weer op stal (buitenstal) en staat hij onder een 0-grams regendeken van Weatherbeeta. Dat is een hele dicht geweven 0-grams die ik voor de zomer eigenlijk te benauwd vindt. Als het echt kouder wordt krijgt hij een 100-gr op, zwaarder ga ik nooit bij hem maar mocht het nodig zijn heb ik nog onderdekens liggen.

Je ouwetje staat er nog mooi glanzend bij TS +:)+ . De hoek van de foto is niet helemaal gelukkig, maar hij lijkt een wat weke rug en ronde buik te hebben. Als hij dat eerder niet had adviseer ik je een PPID test (cushing) te laten doen als je dat nog niet gedaan hebt. Want deze veranderingen in conformatie zijn wel kenmerkend voor PPID.
⚠️ Roodvos kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.