Aanbetaling paard, wanneer wel of niet teruggeven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Veldbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 15:40

Knert schreef:
Ach... doe niet te moeilijk. Geef het bedrag terug. Zet hem opnieuw te koop aan. Haal er desnoods 10 euro advertentiekosten af.

Gaan zij vast wel mee akkoord en jij verkoopt hem alsnog aan een andere partij

Goed advies! Je geeft aan de kopers aan dat je niet zomaar instemt met hun versie van het verhaal. Maar je stapt er wel zonder kleerscheuren uit.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:08

Speirs schreef:
Ik zou het geld terug geven en aangifte doen van bedreiging :)

Zou de politie nou echt niets beters te doen hebben?
Knert schreef:
Ach... doe niet te moeilijk. Geef het bedrag terug. Zet hem opnieuw te koop aan. Haal er desnoods 10 euro advertentiekosten af.

Gaan zij vast wel mee akkoord en jij verkoopt hem alsnog aan een andere partij

Verstandige tip! :)

Speirs

Re: Aanbetaling paard, wanneer wel of niet teruggeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:22

Mja, doodsbedreiging valt inderdaad ook wel mee.

xanttshe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:28

Ts, in eerste instantie hebben jullie afgesproken om de koop nietig te verklaren als het paard wordt afgekeurd. Dat heb je zwart op wit staan. Na afkeuring wilde ze het paard alsnog hebben en heb jij het paard gereserveerd. Is er vervolgens een nieuwe afspraak gemaakt? En heb je dat ook zwart op wit staan?

Zo niet, dan staan de kopers sterker. Waarom is dat? Hetgeen wat jullie in eerste instantie hebben afgesproken en wat ook zwart op wit staat boven de wet en het recht. Afgesproken situaties staan boven het recht. Heb je wel de nieuwe situatie besproken en zij gingen akkoord? Dan sta jij sterker, want dan zijn zij akkoord gegaan met een nieuwe afspraak.

Succes.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:32

Gewoon terug doen. En oals iemand zegt trek je er wat van af voor advertentie kosten en eventueel vier dagen stalgeld dat hij er voor hun stond.

senna21
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:33

Speirs schreef:
Ik zou het geld terug geven en aangifte doen van bedreiging :)

Dit dus.
Te idioot voor woorden wat sommige mensen doen als ze hun zin niet krijgen.
Een doodsbedreiging is strafbaar.

Telpeva
Moderator Algemeen
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:44

Weet je inmiddels al meer ts? Je zei dat er vanmiddag meer duidelijkheid zou komen?
⚠️ Telpeva kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:48

Ja doods bedreiging is strafbaar.
Toch zal de politie er zelden wat mee doen.
Mondeling is het niet te bewijzen.
Schriftelijk moet het er ook letterlijk staan. En dan nog neemt de politie dat niet hoog op.

Zelf zou ik niet teveel moeilijk doen.
Laat ze maar gelukkig zijn met het geld.
Jij krijgt zo te horen je paard kwijt aan betere mensen.

jaji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 20:03

xanttshe schreef:
Ts, in eerste instantie hebben jullie afgesproken om de koop nietig te verklaren als het paard wordt afgekeurd. Dat heb je zwart op wit staan. Na afkeuring wilde ze het paard alsnog hebben en heb jij het paard gereserveerd. Is er vervolgens een nieuwe afspraak gemaakt? En heb je dat ook zwart op wit staan?

Zo niet, dan staan de kopers sterker. Waarom is dat? Hetgeen wat jullie in eerste instantie hebben afgesproken en wat ook zwart op wit staat boven de wet en het recht. Afgesproken situaties staan boven het recht. Heb je wel de nieuwe situatie besproken en zij gingen akkoord? Dan sta jij sterker, want dan zijn zij akkoord gegaan met een nieuwe afspraak.

Succes.

Ehh, nee gelukkig niet. Hetgeen mensen onderling afspreken, ook schriftelijk, staat absoluut niet boven de wet (en het recht). Dat zou wat moois worden, dan kan iedereen in feite zijn eigen wetten maken? Alle contracten moeten voldoen aan de wet, zo niet, dan geldt de wet. Die staat er immers boven.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 20:09

Spaansepony schreef:
Koper komt op donderdag paard bezichtigen, neemt 2 ervaren personen mee.

Voordat we hier flauw gedoe over krijgen wil ik graag even aangeven dat dat dus niet om bokker Koper gaat :+ Ik ben niet op zoek naar een rijpaard.

TS, lastige situatie. Ik weet niet wat je moet doen maar wil je wel veel succes wensen :)

janouk
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 20:17

Ik snap nooit, dat mensen een paard laten keuren, als ze daarna toch niets doen met de uitslag. Paard is afgekeurd en dan willen ze hem toch. Onbegrijpelijk.
Maar nu hebben ze toch beslotwn af te zien van koop.

Ik zou de aanbetaling teruggeven. Ik snap niet zo goed waarom je het niet terug wil geven. Het gaat maar om 4 dagen reserveren. Echt veel schade kan je nog niet hebben door het 4 dagen vasthouden waar je compensatie voor nodig heb.
Het zou mij alle negatieve energieniet waard zijn.

Ik hoop voor jou dat je het paard alsnog wel goedgekeurd krijgt. Want anders heb je een heel ander probleem.

xanttshe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 20:18

jaji schreef:
xanttshe schreef:

Succes.

Ehh, nee gelukkig niet. Hetgeen mensen onderling afspreken, ook schriftelijk, staat absoluut niet boven de wet (en het recht). Dat zou wat moois worden, dan kan iedereen in feite zijn eigen wetten maken? Alle contracten moeten voldoen aan de wet, zo niet, dan geldt de wet. Die staat er immers boven.

Er is een belangrijk onderscheid tussen dwingend en aanvullend recht. De situatie wat TS beschrijft is aanvullend recht. Dan mag je wél afwijken van de wet. Dit kan enkel wanneer we te maken hebben met aanvullend recht. De enige voorwaarde ervan is dat beide partijen akkoord gaan. Voorbeeld: je spreekt met de verkoper wat de koopprijs is en hooguit waar het gekochte object geleverd gaat worden. Echter, houd je geen rekening dat het object verloren kan gaan. Mocht er geen regeling getroffen zijn, dan gaat de rechter een relevante wetsbepaling toepassen. Hebben partijen echter wel vooraf op deze mogelijkheid ingespeeld, dan gaat de partijafspraak boven de wet. Dus vandaar mijn vraag of er een nieuwe afspraak is getroffen en of het zwart op wit staat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 20:24

Ik weet niet om welk bedrag het gaat maar ik had het geld die vrijdag al meteen terug gestort, volgens de afspraak. Dan had ze dit gedonder niet gehad.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 21:07

Koper schreef:
Spaansepony schreef:
Koper komt op donderdag paard bezichtigen, neemt 2 ervaren personen mee.

Voordat we hier flauw gedoe over krijgen wil ik graag even aangeven dat dat dus niet om bokker Koper gaat :+ Ik ben niet op zoek naar een rijpaard.

TS, lastige situatie. Ik weet niet wat je moet doen maar wil je wel veel succes wensen :)

:')

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 21:27

Zou het geld idd gewoon terug storten, was mij het gezeur niet waard. Echter zou ik dit paard nu ook niet opnieuw te koop aanbieden. Ik heb het meegemaakt met een pony die altijd super liep, keuring afgekeurd. Ik heb die mensen opgebeld en verteld dat het paard afgekeurd was en dat deze uitslag mij verbaasde. Ik heb aangegeven dat ik over een week een nieuwe afspraak maakte op mijn kosten om de keuring op nieuw te doen en of hun interesse hadden om deze uitslag te weten. 2e keer super door de keuring heen gekomen en gekocht door de eerste kijkers.

Zet je het paard nu weer te koop zonder nieuwe keuring en dit te melden dan vind ik dat je mensen oplicht als die het paard op hun kosten gaan laten keuren, terwijl je weet dat de kans groot is dat het paard afgekeurd wordt.

Mijn mening is geld terug en eerst zelf opnieuw keuren op eigen kosten. Dan opnieuw te koop aanbieden met verhaal paard is al gekeurd (goed of slecht)

edit: verborgen gebreken waar de eigenaar van af weet.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 23:03

Ik zou aanbetaling terugstorten onder aftrek vd keuringskosten. Jij hebt keuring geregeld dus jij bent opdrachtgever voor de DA dus moet je ook die rekening betalen. Dit om te voorkomen dat zij de rek niet betalen aan de DA. Die kan er tenslotte niks aan doen dat verkoop niet doorgaat.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 23:05

cissy schreef:
Ik zou aanbetaling terugstorten onder aftrek vd keuringskosten. Jij hebt keuring geregeld dus jij bent opdrachtgever voor de DA dus moet je ook die rekening betalen. Dit om te voorkomen dat zij de rek niet betalen aan de DA. Die kan er tenslotte niks aan doen dat verkoop niet doorgaat.

Dan zou ik eerst de dierenarts bellen of er betaald is, anders betalen de " kopers" tweemaal voor de dierenarts als er wel betaald is.
Zelf zou ik zoals op de vorige pagina is gezegd alles terug betalen min de advertentiekosten die je nu extra moet maken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 09:50

janouk schreef:
Ik snap nooit, dat mensen een paard laten keuren, als ze daarna toch niets doen met de uitslag. Paard is afgekeurd en dan willen ze hem toch. Onbegrijpelijk.
Maar nu hebben ze toch beslotwn af te zien van koop.

Ik zou de aanbetaling teruggeven. Ik snap niet zo goed waarom je het niet terug wil geven. Het gaat maar om 4 dagen reserveren. Echt veel schade kan je nog niet hebben door het 4 dagen vasthouden waar je compensatie voor nodig heb.
Het zou mij alle negatieve energieniet waard zijn.

Ik hoop voor jou dat je het paard alsnog wel goedgekeurd krijgt. Want anders heb je een heel ander probleem.

Het gebeurd wel vaker dat een paard afgekeurd word bij een klinische keuring en een week later prima door de klinische keuring komt. Zo vreemd is dat niet..

Het is niet netjes van de "kopers" hoe ze gehandeld hebben, maar ik zou ook gewoon de aanbetaling terug betalen en het paard aan een ander verkopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 10:01

Telpeva schreef:
Weet je inmiddels al meer ts? Je zei dat er vanmiddag meer duidelijkheid zou komen?

Blijft wel stil. Misschien bevallen de reacties die hier gegeven worden niet en horen we niks meer. Of TS is gewoon druk met dat paard verkopen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 10:22

Ik zou ook gewoon het geld teruggeven. Lijkt me niet meer dan logisch, redelijk en normaal. En als je het paard dan aan een ander verkoopt krijg je daar wel weer geld van, en ben je toch ook uit de brand?

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 10:45

Ten eerste gaat het niet om een paard van mij. Ik heb andere regels en wetten in de verkoop.
En ten tweede, ik ben niet gehele dag online dus soms moet je wel een wachten op antwoord. Haha

Ze zijn terug gebeld door hippisch advocaat, de verkoper staat in dit geval in zijn recht om de aanbetaling te houden.
Er is namelijk NA afkeur opnieuw de afspraak gemaakt dat verkoper het paard alsnog wilde kopen. Deze ziet er echter zelf vanaf dus ze verbreekt zelf haar gemaakte afspraak met de voorwaarde die zij zelf stelde.
Ook mogen de verkopers de koper wettelijk gezien stalkosten doorgaan vragen indien ze het paard niet komen ophalen op afgesproken tijdstip.
Omdat er niet meer over een keuring is gesproken op vrijdag is dit niet relevant en doet er dan ook niks aan.

Het gaat de verkopers niet om dat ze het paard weer opnieuw te moeten aanbieden of verkopen, het is een leuk dier en die raken ze echt wel kwijt. Maar het gaat hun erom dat er een afspraak gemaakt is geweest een echte koop dus wat zwart op wit staat ondanks afkeuring. Daarnaast getuigd het juist voor geen respect gelijk te worden bedreigt en is het nu eigelijk een principe kwestie geworden. Want als je maar dreigt moet je maar gelijk toegeven?

Wat ze verder gaan doen weet ik nog niet.

Telpeva
Moderator Algemeen
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 10:54

Top dat ze het lekker mogen houden, daar hoopte ik gewoon op +:)+ fijn!
⚠️ Telpeva kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:09

Nou, ik ben heel benieuwd hoe die aspirant kopers hierop gaan reageren.

Doodsbedreigingen bij (mogelijke) aanschaf paard. het moet niet gekker worden....

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 12:28

Rocamor schreef:

Doodsbedreigingen bij (mogelijke) aanschaf paard. het moet niet gekker worden....

Doodsbedreigingen is het nieuwe schelden... Je leest en hoort het steeds vaker. Echt absurd.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 12:37

KimD schreef:
Rocamor schreef:

Doodsbedreigingen is het nieuwe schelden... Je leest en hoort het steeds vaker. Echt absurd.

-O-

ik word te oud voor dit soort "nieuwigheden".

Meen je dat echt?