Ervaringen (sport)paard scheren maar geen deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: Ervaringen (sport)paard scheren maar geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 10:55

Helemaal scheren en dan zonder deken zou ik zeker niet doen. Je hoef er geen watjes van te maken, maar dat is imo echt te gek.

Bij paarden die 's nachts binnen staan kunnen wel zonder deken bij normaal weer. En bij extremer weer (veel regen+wind of vorst) een licht gevoerde deken er op. Denk aan een jachtmodelletje, de onderkant er uit.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 11:09

Hij staat de wintermaanden (helaas) de meeste uren vd dag op stal, en daar zou ik dus graag zo veel mogelijk zonder deken willen doen. En dat is denk ik wel haalbaar in deze situatie, ook als hij vrijwel geheel geschoren zou worden. Maar voor de uren buiten zou er dan afhankelijk van het weer een deken op moeten en je hebt meer speling (dus praktischer) als hij maar gedeeltelijk geschoren wordt. Dus ik ga het dit seizoen zo eens een poging geven en dan maar kijken hoe het bevalt. Rest er ook af scheren en/of deken erbij is ook zo gedaan als 't moet :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:15

Scheren en dan zonder deken buiten? :=
Nooit niet. Ook op stal niet, tenzij het echt idioot warm is binnen wat op de meeste stallen niet het geval is.

Hier staat pony geschoren in de winter toch echt onder 400 gram buiten, anders krijgt die het veel en veels te koud. Nu is dat ook wel een koukleum, maar ik zou geen enkel paard scheren en vervolgens zonder deken het land in flikkeren. Dat is gewoon zielig.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:20

prugelpiet schreef:
Scheren en dan zonder deken buiten? :=
Nooit niet. Ook op stal niet, tenzij het echt idioot warm is binnen wat op de meeste stallen niet het geval is.

Hier staat pony geschoren in de winter toch echt onder 400 gram buiten, anders krijgt die het veel en veels te koud. Nu is dat ook wel een koukleum, maar ik zou geen enkel paard scheren en vervolgens zonder deken het land in flikkeren. Dat is gewoon zielig.

:') daar heeft TS het toch ook helemaal niet over?

Ik vind het wel heel interessant en kan me best voorstellen dat het mogelijk zou zijn. Er zijn zat paarden die met een geschoren hals buiten komen in weer en wind zonder halsdeken, en die daar niks van krijgen. Terwijl anderen met geen haar op hun hoofd (hihi...) de hals onbedekt zouden laten.
Ik heb al een poos het vermoeden dat paarden ook geschoren best tegen een stootje kunnen mits de rest van het management daarop aansluit. Een geïsoleerde box zonder tocht, genoeg ruwvoer, en bij slecht weer buiten wel iets tegen de regen/wind... Volgens mij is de 700gr die ik soms voorbij zie komen meer van de zotte :=

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:26

Bij dit soort blogs denk ik eerst: hmm interessant. En daarna denk ik: ok, wie schrijft dit eigenlijk? Zijn hier meerdere bronnen voor, of is het gewoon een duidelijk verwoorde mening?

Stukjes van de blog vind ik kloppen, bijvoorbeeld niet het paard vermenselijken en bewust zijn van wat een deken doet. Ik ben het ermee eens dat 600 grams dekens overbodig zijn en soms zelfs zielig.
Andere stukken ben ik het niet mee eens, zoals dat een paard op stal zijn vacht niet nodig heeft om het warm te hebben. Die ideale -10 plus 10 is tenslotte op basis van MET vacht. Ik vind dat er nogal makkelijk aan voorbij wordt gegaan hoeveel invloed die vacht heeft. Tel daarbij op dat veel stallen dag en nacht openstaan en dat die temperatuur niet veel verschilt met buiten (minus de wind).

Kortom: ik heb geen ervaring met paard volledig geschoren en zonder deken, maar ik zou wel heel kritisch blijven nadenken bij een blog (een mening van een ander).

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:29

Jeetje wat lezen mensen toch slecht. Ene na andere reactie over 'scheren en zonder deken buiten', dat zegt TS helemaal niet.

TS: ik denk geweldig idee. Wij hebben het veel sneller koud dan een paard, OOK een geschoren paard. Kamertemperatuur is al te warm. Zo tussen 10 en 15 graden is het lekkerst, ook voor een geschoren paard.

Dus zonder deken op stal kan echt wel, mits tochtvrije etc stal, maar ze te horen is die van jullie geïsoleerd en wel.

Zo boven de 10 graden en geen achterlijk slecht weer (wind en regen) zou ik hem ook zonder deken los durven gooien. Als ie t 'koud' heeft gaat ie wel rennen, je rijdt immers toch ook niet met deken, dus dat kunnen ze wel hebben.

Als het echt kouder wordt zou ik er inderdaad een dunner dek op doen. Kan prima.

In het voorjaar gooide ik mijn geschoren pony vanaf een graad of 10 ook zonder dek (binnen en buiten).

De reden dat ik het nu niet doen of zou doen is:
- geen geïsoleerde stal, vriest binnen bijna net zo hard als buiten
- pony gaat heeeel vroeg sochtends naar buiten, daar ben ik niet bij, en stalbaas gaat niet elk paard dekens wisselen/opdoen.

Dus de mijne moet (helaas) altijd met zijn dikke winterdeken op binnen staan. Liever had ik een 100 grams staldeken gehad en dan smorgens een 100-200 grams winterdek erover heen, en smiddags terug op stal die extra winterdek weer af. Maar ja, dat kan hier gewoon niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:34

MariekeS_ schreef:

Niet? Wat bedoeld ze dan? :)
Remember schreef:
Uiteraard met regenachtig/guur weer een lichte outdoordeken op in de paddock, maar op 'gewone' dagen en op stal dus zonder?

Ook op "gewone" dagen in de winter is het simpelweg te koud.
Hier gaan ook bij een graad of 10 de dekens af, geschoren of niet, maar daaronder echt niet.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:38

Hmmm, Ik heb net mijn paard geschoren en je neemt toch het merendeel van vacht weg. Dus dat ze daar maar last van zouden krijgen onder 0graden betwijfel ik sterk.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:47

Ik zou in dit geval denk ik een jachtpatroon scheren. Dan kun je idd zonder deken maar kan paard toch zijn warmte kwijt.

Ik ben overigens de grootste geitenwollen sok van het natural kamp die er maar is, maar ook hier heb ik er vorig jaar 1 geschoren omdat die arme pony halverwege de springles zeiknat van het zweet en compleet buiten adem was. Alles weigeren terwijl ze normaal heel enthousiast kan zijn.
Toen geschoren en de week daarop ging ze weer als speedy conzales door de bak.
Terwijl ik aan mijn eigen koudbloed nog nooit gemerkt heb dat ze het te warm zou kunnen hebben.

Maar ik leg er dan wel een goede deken op, aangezien ze hier 24/7 buiten lopen. Als het te koud is zie ik dat meteen, dan staat ze in de schuilstal beledigd te zijn. En ik neem de moeite om bijvoorbeeld overdag van deken te wisselen/deze af te doen als dat nodig is.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:50

Toydoll schreef:
Zo boven de 10 graden en geen achterlijk slecht weer (wind en regen) zou ik hem ook zonder deken los durven gooien.

Maar het onderzoek zegt dat paarden zelfs tot 0graden volledig geschoren zonder deken zouden moeten staan. Zou jij dit zelf doen?

Ik denk net zoals jij dat de meeste paarden zonder deken buiten kunnen ook geschoren mits geen gek weer (dus +10graden en geen zuren wind of regen) Maar omdat je het weer echt moeilijk kunt voorspellen is dit erg moeilijk in praktijk te brengen. Daarom staat die van mij nu toch onder een 0grams ongevoerd regendeken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 12:56

Oeps, dit hoort trouwens denk ik in het centrale topic.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 13:01

FatCat schreef:
Toydoll schreef:
Zo boven de 10 graden en geen achterlijk slecht weer (wind en regen) zou ik hem ook zonder deken los durven gooien.

Maar het onderzoek zegt dat paarden zelfs tot 0graden volledig geschoren zonder deken zouden moeten staan. Zou jij dit zelf doen?

Ja zou ik zelf ook wel doen hoor. Zonder echt rotweer. Sterker Kyano heeft in de winter vaak op een mooie winterdag dekenloos in de wei gestaan, paar uurtjes.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 13:01

Als ie het koud heeft, wordt ie vanzelf wel stijf en ongemakkelijk :D Dus je merkt het wel. Als het zover is, is het zaak om toch wel een deken op te gaan leggen.

Over dat paarden in NL het doorgaans te warm hebben, daar ben ik het helemaal niet mee eens. Heb er 3 op stal. 2 daarvan maken vrijwel geen wintervacht aan, waarbij 1 het dus in oktober al echt koud heeft zonder deken. Tot en met de opgetrokken flanken aan toe.
Paard 3 is met de vut vanwege kissing spines - die heeft het moeilijk zodra de temperatuur onder de 15 graden komt overdag, dan zie je hem korter worden in de beweging. Zodra hij een deken op krijgt, zijn de klachten weer voorbij.
Niet alle paarden zijn robuuste weidepownies die tegen weer en wind bestand zijn. Bij sommige paarden moet je dat ook gewoon helemaal niet willen.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 13:03

assie schreef:
Bij dit soort blogs denk ik eerst: hmm interessant. En daarna denk ik: ok, wie schrijft dit eigenlijk? Zijn hier meerdere bronnen voor, of is het gewoon een duidelijk verwoorde mening?

Stukjes van de blog vind ik kloppen, bijvoorbeeld niet het paard vermenselijken en bewust zijn van wat een deken doet. Ik ben het ermee eens dat 600 grams dekens overbodig zijn en soms zelfs zielig.
Andere stukken ben ik het niet mee eens, zoals dat een paard op stal zijn vacht niet nodig heeft om het warm te hebben. Die ideale -10 plus 10 is tenslotte op basis van MET vacht. Ik vind dat er nogal makkelijk aan voorbij wordt gegaan hoeveel invloed die vacht heeft. Tel daarbij op dat veel stallen dag en nacht openstaan en dat die temperatuur niet veel verschilt met buiten (minus de wind).

Kortom: ik heb geen ervaring met paard volledig geschoren en zonder deken, maar ik zou wel heel kritisch blijven nadenken bij een blog (een mening van een ander).

Precies, ik wil niet afgaan op 1 blog maar het heeft me wel even aan het denken gezet!

prugelpiet schreef:
Uiteraard met regenachtig/guur weer een lichte outdoordeken Ook op "gewone" dagen in de winter is het simpelweg te koud.
Hier gaan ook bij een graad of 10 de dekens af, geschoren of niet, maar daaronder echt niet.

De winter duurt lang en er zijn ook zat mooie dagen met een lekker zonnetje en windstil, het is hier in dit klimaat echt niet alleen maar regen en wind hoor.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 13:06

maximuss schreef:
Te warm tijdens het werk... >;)
Tenzij je in een zwaar verwarmde binnenbak gaat rijden of een combinatie van dehydratatie en overdreven inspanning gaat dit echt niet gebeuren. Ik heb het idee dat dit weer zo'n pro-scheren drogreden is...
Bij ons worden de ongeschoren paarden pittig maar met beleid getraind en die houden alles heel goed vol. Dat geeft echt geen puffende paarden zoals tijdens een hete zomer.

Ik heb toch de ervaring dat mijn koudbloed in de winter (dag en nacht buiten en niet geschoren) het wél te warm krijgt tijdens het rijden. Tijdens het rijden in de buitenpiste al, maar zeker in een binnenpiste, dan zit er ook binnen het kwartier amper nog fut in en loopt het zweet ervanaf. Met de uitgeschoren hals kan ze wél een halfuur doorwerken en volledig geschoren is ze na een uur nog vrij fit.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 13:08

FatCat schreef:
Toydoll schreef:

Nou niks moet hè, ook niet volgens dat blog/onderzoek, in theorie zou het moeten kunnen maar of het in de praktijk haalbaar/comfortabel is is natuurlijk per paard en situatie verschillend. Vandaar ook mijn nieuwsgierigheid naar ervaringen.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 13:14

prugelpiet schreef:
MariekeS_ schreef:

Niet? Wat bedoeld ze dan? :)
Remember schreef:
Uiteraard met regenachtig/guur weer een lichte outdoordeken op in de paddock, maar op 'gewone' dagen en op stal dus zonder?

Ook op "gewone" dagen in de winter is het simpelweg te koud.

Dan is mijn interpretatie van 'in het land flikkeren' anders dan 'ochtend in een paddock'.

Wie zegt dat het simpelweg te koud is? Of hebben wij dat zo ingevuld voor al onze paarden?

Ik zou wel eens een onderzoek willen zien met temperatuur sensoren of thermografie van de verschillende situaties (geschoren/deken/stal/buiten etc). Denk dat we daar best wat nieuwe informatie uit kunnen halen.
Even los van het boerenverstand van gewoon naar je paard kijken en zien wat wel en niet werkt.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 13:17

Dit was mijn twijfel ook. Helaas heeft mijn merrie het snel warm en krijgt ze als reactie daarop warmte bultjes. Ze zat dus nu al helemaal onder. Ik heb een jachtpatroon geschoren. Zodra het kouder wordt kan alles eraf, maar voor nu was dit wel oke. Ze voelt zich duidelijk fijner erbij. Eveneens om dezelfde reden dat het tijdens het werk te warm is (we rijden endurance). Wel krijgt ze een deken op als het regent, omdat ik merk dat anders de rug te gevoelig wordt. Het gaat om hier om een 21-jarige merrie. Wij hebben wel het voordeel dat ze in een buitenstal staat en dus geen temp wisseling van paddock naar stal zijn. Hoop dat je er wat aan hebt!

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 13:23

De paarden van mijn zus stonden geschoren onder een zomerdekentje (niet voor de warmte, maar om schoon te blijven), er stonden daar zo'n 20 paarden in die gang van de stal (afgesloten) en dan is het echt snel warm hoor. Er komt behoorlijk wat warmte van de paarden af.
De mijne stond toen gewoon te zweten toen met een 100grams deken op.
Buiten zou ik dan wel een dekentje op doen idd :j

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 17:14

FelineNanet schreef:
Dit was mijn twijfel ook. Helaas heeft mijn merrie het snel warm en krijgt ze als reactie daarop warmte bultjes. Ze zat dus nu al helemaal onder. Ik heb een jachtpatroon geschoren. Zodra het kouder wordt kan alles eraf, maar voor nu was dit wel oke. Ze voelt zich duidelijk fijner erbij. Eveneens om dezelfde reden dat het tijdens het werk te warm is (we rijden endurance). Wel krijgt ze een deken op als het regent, omdat ik merk dat anders de rug te gevoelig wordt. Het gaat om hier om een 21-jarige merrie. Wij hebben wel het voordeel dat ze in een buitenstal staat en dus geen temp wisseling van paddock naar stal zijn. Hoop dat je er wat aan hebt!

Hoe bedoel je dit? Alles eraf en vanaf dan dus wel een deken?

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 17:23

FatCat schreef:
Toydoll schreef:

Nou niks moet hè, ook niet volgens dat blog/onderzoek, in theorie zou het moeten kunnen maar of het in de praktijk haalbaar/comfortabel is is natuurlijk per paard en situatie verschillend. Vandaar ook mijn nieuwsgierigheid naar ervaringen.

Oh ik ben ook erg nieuwsgierig - vandaar mijn vraag. Was niet op een verwijtende manier bedoeld ofzo.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:50

Ja helemaal kaal. Nu het snachts ook nog boven de 5 graden is kan ik er wel een 100 grams deken op willen maar dan zit ze binnen een dag onder de warmtebultjes.

Anders optie was nu kaal en 0 grams deken op, maar dan moet ik waarschijnlijk deze winter 3 keer scheren en dat wordt me een beetje te veel.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:56

Misschien beginnen met een jachtmodel ? Kan je zien of hij voldoende warmte kwijtraakt en is een deken niet per direct nodig.
Is het niet voldoende, kan je de rest nog altijd bijscheren.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 23:08

Hier mijn paard....die het gewoon standaard snel warm heeft.
Hij begint nu sen wintervacht te krijgen en dit maakt het het nog veel erger.
Ik krijg hem niet meer goed droog en ze hebben een inloopstal. Hij ksn dus niet even binnen uitdampen.
Daarom wordt hij zaterdag geschoren. Maar dan komt hij wel onder een deken

Afbeelding

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-17 17:55

Heb deze warme dagen aangegrepen om 't scheerapparaat erover te halen, ben vanachter z'n oren schuin naar achter/beneden naar z'n flank/knie gegaan maar heb onderop z'n buik wel laten zitten, behalve een brede strook bij z'n singel en tussen voorbenen ook gewoon alles weg. Hier kan hij voorlopig prima mee vooruit, niet t allermooiste modelletje maar wel functioneel voor wat ik nu voor ogen heb!