Probleem na verkoop welzijn van het paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 14:01

He bah ... denk je ook voor je paard een redelijk goed baasje te hebben gevonden.
Ik vrees dat je maar 2 opties hebt.

Er heen gaan en de mensen aanbieden haar terug te kopen. Vraag is alleen of je daar financieel de ruimte voor hebt, aangezien je het paard verkocht hebt om financiële redenen. En het is natuurlijk zeer de vraag of ze het paard wel willen verkopen.

Andere optie is om de dierenbescherming of dierenpolitie in te schakelen. Vraag is dan weer of zij het dringend/erg genoeg vinden. Wel kunnen ze een waarschuwing geven of hen dwingen bepaalde zaken te veranderen. Wel zullen ze er niet blij mee zijn en wat als ze er achter komen dat de melding van jou vandaan komt? Al lijkt me dat het mogelijk moet zijn anoniem te blijven.
Staat er in het contract ook een vraagprijs? Want ze kunnen dat makkelijk omzeilen denk ik door aan jou ineens 10.000 euro te vragen voor het paard. En vervolgens aan iemand anders voor minder verkopen.

Dat de staleigenaar er niet blij mee is vind ik ook een dooddoener. Hij kan weigeren een ponybox te verhuren aan een paard. Hij heeft zelf de indeling zo gemaakt dat er geen daglicht is en weinig contact met soortgenoten in de stal.
Over de weidegang is moeilijk iets te zeggen. Hij kan ze er wel op aan spreken dat het paard echt in de wei hoort. Maar hij kan ze moeilijk verplichten dat het paard verplicht een aantal uur in de wei moet. Al is dit een beetje omgekeerde wereld, want meestal is het andersom en willen mensen hun paard meer op de wei hebben dan mogelijk gemaakt wordt door de stalhouder.

Fifo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 14:09

Als het geen optie is om paard terug te kopen, is het dan geen optie om het paard te leasen? Zodat jij kan zorgen dat het paard buiten komt, schone stal etc.

Je moet het maar willen, maar het kan een mogelijkheid zijn. :)

StalNollie

Re: Probleem na verkoop welzijn van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 14:14

144 doet wel degelijk iets.. het is niet zo als dieren water en eten krijgen dat alles maar oke word bevonden. Was vroeger wel meer maar die tijden veranderen gelukkig. Het proberen waard en gewoon zeggen wat je gezien hebt en zou er niet zo zeer bij vertellen dat het om je verkochte pony gaat dan kunnen ze idd gaan denk tjaaa heb je weer zo iemand

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 14:30

Dat is een nachtmerrie inderdaad -O-

Je kan weinig anders dan het paard proberen terug te kopen zodat je het zelf weer voor het zeggen hebt wat er mee gebeurd :(:)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 14:31

Jeetje wat naar voor je ts.
Waarom laat de staleigenaar het toe dat een groot paard in een te kleine stal staat? En dat t dier niet naar buiten komt? Zo iemand noemt zich staleigenaar? Beide partijen zijn fout bezig dan!

Ik zou ook proberen het paard terug te kopen desnoods door iemand anders?

Ik zou helemaal gek worden als ik wist dat mn (voormalig) paard er zo bij zou staan.
Erg moeilijk voor je ik hoop dat het zich snel oplost.

YazhiSien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 15:19

Ik heb destijds een paard afgestaan aan mensen. Omdat ze een ouder braaf paard zochten, en ik heel weinig tijd had. Afstand verklaring opgesteld enz. Vorig jaar wilden ze hem niet meer. Samen hebben we naar een nieuwe plek gezocht. Bij een opvang uitgekomen. Daar naar toe gebracht. Leek super, mooie weides, betrokken mensen enz. Na 6 weken kreeg ik via via bericht dat hij zwaar verwaarloosd was en onder de wonden zat. Kreeg ook foto's. Direct 144 gebeld en meteen gaan kijken, het was vresekijk! na drie dagen had ik vervoer, nieuwe plek enz en kon ik hem met toestemming van de dieren politie zo ophalen. Dus 144 doet wel degelijk iets!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 15:21

Maar dan heb je wonden.
Nu niet.

Als hij eten krijgt en water ben je klaar.
Er zijn geen wettelijke bepalingen over stal afmetingen, dus ze kunnen daar niet op handhaven.
Er is geen wettelijk beleid hoeveel een paard buiten zijn stal hoort te komen, dus ze kunnen niet handhaven.
Helaas, helaas, helaas.

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 15:41

Ohh wat vreselijk voor het paard. 24/7 opgesloten in een hokje en geen contact met andere paarden... niet lekker vrij bewegen. Arm beestje.

Als je de mogelijkheid hebt een bod doen en kijken wat er gebeurd, maar inderdaad verkocht is verkocht. Hoe zuur dat ook is, als ze niet willen verkopen begin je weinig denk ik.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 15:58

Of de staleigenaar moet optreden en de situatie van het dier verbeteren, maar of die de mogelijkheid heeft dat is ook maar gissen natuurlijk. Als er niemand te vinden is die op zijn minst dat dier op de wei zet (als de nieuwe eigenaar van het paard dat okee vindt) dan houdt het aardig op.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 16:02

Als je als stalhouder niet eens een paard op de wei kunt zetten dan ben je geen titel stalhouder waard!
Er zijn zoveel klunzen en luie sodemieters die een paard hebben, moet dat dier dan van zulke "mensen" afhankelijk zijn om aan beweging te komen?
Ik vind dit niet goed te praten.

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 16:14

Misschien dreigen om verdere stappen te nemen? Je kan altijd zeggen dat jullie een 'contract' hebben en dat ze haar beloftes dus niet na komt.
Misschien schrikt ze er van en komt ze met een voorstel..

Hoop alleen dat ze geen lid is hier op het fora -O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 16:15

Het is niet handig van de stalhouder dat het op de wei zetten een dienst is waar hij extra geld voor vraagt, want dan krijg je dit soort taferelen.

Maargoed al doende leert men en er is vast een reden waarom de stalhouder hier voor gekozen heeft.
Bvb. omdat die ook gewoon naar zijn werk moet en dan niet met alle paarden wil gaan slepen, dus liever heeft dat mensen het zelf regelen. Kan ik me ook wel wat bij voorstellen :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 16:22

De stalhouder heeft wel de touwtjes in handen en kan wel een regel maken waarbij ieder paard sowieso dagelijks de wei om moet. En als dat niet gebeurt de stalhouder dit zelf doet en automatisch in rekening brengt aan het einde van de maand. Of gewoon je niet zo nauw kijkende klanten weg sturen. Beetje vreemd om als stalhouder te zeggen dat je het er niet mee eens bent en verder niets te doen.

Maar goed voor TS denk ik dat er weinig opties zijn.
Heb je al wel voorgesteld om het paard terug te kopen?
Contracten heb je niet zo veel aan als je het paard verkocht hebt.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 16:27

Ook zonder wonden doet 144 iets. Gewoon even bellen en de situatie uitleggen

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 16:31

wat kunnen ze doen?

in de wet staat dat een paard beschutting,eten en drinken moet hebben.

ze kunnen niemand straffen die niets tegen de wet doet.

dus geen enkele dienst a la dierenbescherming,politie,.... kan hier iets aan doen,zolang het paard goed te eten,te drinken en beschutting heeft....

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 16:35

hoe kunnen ze nu geld bieden als ze door financiele toestanden hun paard hebben moeten verkopen??
Kunnen jullie nu wel het paard terugkopen en hebben jullie nu wel geld om het paard te bekostigen?

Zoniet dan is verkocht verkocht......Als paard water en eten krijgt wordt ie verzorgd.

Klinkt heel hard maar je weet dat dieren , en zeker paarden , veel geld kosten.
Dit zijn de eerste dingen die de deur uitgaan bij financiele problemen.

Je hebt je er bij neer te leggen hoe vervelend dan ook.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 16:38

connie64 schreef:
hoe kunnen ze nu geld bieden als ze door financiele toestanden hun paard hebben moeten verkopen??
Kunnen jullie nu wel het paard terugkopen en hebben jullie nu wel geld om het paard te bekostigen?

Zoniet dan is verkocht verkocht......Als paard water en eten krijgt wordt ie verzorgd.

Klinkt heel hard maar je weet dat dieren , en zeker paarden , veel geld kosten.
Dit zijn de eerste dingen die de deur uitgaan bij financiele problemen.

Je hebt je er bij neer te leggen hoe vervelend dan ook.

TS zegt zelf in het OP dat ze haar terug willen hebben ik neem aan dat ze het geld dan ook terug betalen.
Wellicht is hun situatie nu beter zo als ik lees is het ruim een half jaar geleden.

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 16:43

Het is echt heel rot en ik snap dat je er slapeloze nachten van hebt. Helaas heb je er niets meer over te zeggen. Hoe zuur ook.
Dat de manege houder er mee in de maag zit geloof ik niet. Hij verhuurt bewust een veel te kleine box.. Dus hij werkt zelf net zo hard mee aan deze ellende. Toch zou ik 144 eens inschakelen. Niet geschoten is altijd mis..

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 16:43

of we willen haar terug of haar situatie moet drastisch veranderen.....hmm ok tigra, je hebt een punt...

maar dan komt bij mij de vraag; ga je je paard verkopen omdat je geen geld hebt (dan moet t toch wel ernstig zijn) en na een half jaar heb je ineens weer zoveel geld dat je en een paard kan kopen en dat kan onderhouden??

Misschien toch beter eens nadenken voor je aan iets duurs begint als een paard!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 16:45

Connie, ken jij TS en haar financiële situatie?

Zo niet dan is het niet echt vriendelijk om te suggereren dat ze niet goed nagedacht heeft over de aanschaf. Wie weet is er een kwestie van plotseling baan kwijtgeraakt en inmiddels weer opgekrabbeld zijn....of zoiets dat in principe iedereen kan overkomen -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 16:46

Wat ik wel heb mee gemaakt is ook door financiële omstandigheden mijn geliefde paardje verkocht (bijna 2 jaar geleden), voor alleen het allerbeste en blijvende huisje. Mocht ook altijd langs komen en ga zo maar door, nu ging ze naar Arnhem vanaf Groningen dus niet echt om de hoek. Na 5 week ben ik overal geblokkeerd, door verhuizing had ik nog niet kunnen kijken, maar bleek wel dat ze binnen de eerste 2 week al van stalling gewisseld was, de verhuizing opzich was ook nog niet impact genoeg natuurlijk :') Na 5 week werd ik overal geblokkeerd en verwijderd en heb ik haar nooit meer kunnen bereiken, om er vervolgens achter te komen dat ze na nog geen half jaar voor bijna de dubbele prijs door verkocht is als sport/leer/fok pony, terwijl ik haar op de voorwaarde heb verkocht alleen voor recreatie, ze was al wat ouder nooit gewend veel/hard te werken en genoot van buitenritjes.
In contact gekomen met een geïnteresseerde koper (ze was inmiddels allang verkocht) die mij foto's stuurde waar ze alles behalve recreatief gereden werd..
Ze is door verkocht aan een manege, ook dat wou ik absoluut niet, waar ze volle ponykampen liep, huurpony was voor buitenritten, lesjes springen,dressuur alles. Ik heb haar daar vorig jaar precies een jaar na de verkoop op kunnen zoeken waar ze eigenlijk ontzettend mager (voor haar doen) stond en met een ingezakte rug. Ze is daar compleet afgemat om daarna weer door verkocht te worden (3e keer in 1,5 jaar).
Helaas had ik geen geld haar terug te kopen en was natuurlijk de prijs ook weer met 500 euro omhoog gegooid (pony is inmiddels 19) en nu ben ik haar echt kwijt heb ik geen idee waar ze is.

Wat ik in deze vaak te horen heb gekregen was verkocht is verkocht en zo gaat het in de paardenwereld.. Ik ben bang dat ik je ook niet veel anders kan mee geven dan dit.. Ja het doet pijn ik weet er alles van maar goed als je haar niet terug kan kopen zit er niet veel anders op denk ik..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 16:50

Het is hun paard. Ze kunnen doen en laten wat ze willen.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 16:53

pmarena, of het nou vriendelijk is of niet.... je verkoopt niet zomaar je paard omdat t financieel niet meer kan en vervolgens kan je na een half jaar ineens weer wel een paard kopen en verzorgen.

IK vind dat je er dan beter over na moet denken. Een paard is geen pingpongbal.
Ik hoef ts daar niet voor te kennen, is gewoon mijn mening over het aanschaffen en hebben van dieren.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 16:55

He bah. Mooie beloftes, maar gebakken lucht dus. Als de nieuwe eigenaren willen meegaan; paard terugkopen en een betere nieuwe eigenaar zoeken, of paard houden als dat weer financieel haalbaar is, en aan iemand leasen.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 17:02

Annet_Dottie schreef:
Wat ik wel heb mee gemaakt is ook door financiële omstandigheden mijn geliefde paardje verkocht (bijna 2 jaar geleden), voor alleen het allerbeste en blijvende huisje. Mocht ook altijd langs komen en ga zo maar door, nu ging ze naar Arnhem vanaf Groningen dus niet echt om de hoek. Na 5 week ben ik overal geblokkeerd, door verhuizing had ik nog niet kunnen kijken, maar bleek wel dat ze binnen de eerste 2 week al van stalling gewisseld was, de verhuizing opzich was ook nog niet impact genoeg natuurlijk :') Na 5 week werd ik overal geblokkeerd en verwijderd en heb ik haar nooit meer kunnen bereiken, om er vervolgens achter te komen dat ze na nog geen half jaar voor bijna de dubbele prijs door verkocht is als sport/leer/fok pony, terwijl ik haar op de voorwaarde heb verkocht alleen voor recreatie, ze was al wat ouder nooit gewend veel/hard te werken en genoot van buitenritjes.
In contact gekomen met een geïnteresseerde koper (ze was inmiddels allang verkocht) die mij foto's stuurde waar ze alles behalve recreatief gereden werd..
Ze is door verkocht aan een manege, ook dat wou ik absoluut niet, waar ze volle ponykampen liep, huurpony was voor buitenritten, lesjes springen,dressuur alles. Ik heb haar daar vorig jaar precies een jaar na de verkoop op kunnen zoeken waar ze eigenlijk ontzettend mager (voor haar doen) stond en met een ingezakte rug. Ze is daar compleet afgemat om daarna weer door verkocht te worden (3e keer in 1,5 jaar).
Helaas had ik geen geld haar terug te kopen en was natuurlijk de prijs ook weer met 500 euro omhoog gegooid (pony is inmiddels 19) en nu ben ik haar echt kwijt heb ik geen idee waar ze is.

Wat ik in deze vaak te horen heb gekregen was verkocht is verkocht en zo gaat het in de paardenwereld.. Ik ben bang dat ik je ook niet veel anders kan mee geven dan dit.. Ja het doet pijn ik weet er alles van maar goed als je haar niet terug kan kopen zit er niet veel anders op denk ik..

Verkocht is in iedere wereld verkocht.

En enkel verkopen voor een blijvend huisje vind ik ook zo raar. Zelf doe je dat ook niet, hoe kun je dat dan van anderen verwachten?

@ TS, 144 is wel een optie. Ook al staat ze beschut en heeft ze eten en drinken, als ze in dr eigen stront staat en geen stro heeft om op te liggen, is er gewoon grond om op in te grijpen. Dat is wel vaker gebeurd.