paspoort afgeven op stal, niet meer terugkrijgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:42

HorseTopShop schreef:
Ja daarom! Waarom is het paard vervoert zonder paspoort?

Maar nogmaals. Dit verhaal is te onvolledig om een antwoord te kunnen geven.

Paarden vervoeren zonder paspoort magniet maar gebeurt vaker,omdat het paspoort meestal pas wordt overgedragen als de zaak financieel in orde is gebracht.Inderdaad gebruiken veel stalhouders dat boekje als onderpand .

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:46

NenaC schreef:
en dit verhaal is te onvolledig om daar iets zinnigs over te zeggen.

Nee hoor. De stalhouder mag t paspoort niet achterhouden, ook al is er sprake van een betalingsachterstand.
Dus zoveel kun je er wel van zeggen.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 11:35

rumay schreef:
En misschien heeft TS wel de opzeg termijn in acht genomen met de oude prijs en is staleigenaar het daar niet mee eens en wil voor die maand al het nieuwe bedrag.
Zolang TS niet duidelijker is kunnen we er alleen maar naar raden hoe het nou precies zit.

En over dat paspoort hebben jullie dat nou echt altijd bij je?
Als ik naar les ga of een bosrit ga maken heb ik het paspoort niet bij me.

https://www.nvwa.nl/onderwerpen/paarden ... an-paarden
http://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisch ... rdenhouder
http://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisch ... -handelaar

Citaat:
Afhankelijk van door wie en waar de controle plaatsvindt, geldt het volgende:

Het paard mag niet deelnemen aan de keuring.
Het paard mag niet deelnemen aan de wedstrijd.
Het paard mag niet geslacht worden, maar moet naar de destructor.
Het paard mag niet geëxporteerd worden en moet terug naar de eigenaar om alsnog een paspoort en/of chip te krijgen.
U bent in overtreding en krijgt een boete.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 11:38

Babootje schreef:
NenaC schreef:
en dit verhaal is te onvolledig om daar iets zinnigs over te zeggen.

Nee hoor. De stalhouder mag t paspoort niet achterhouden, ook al is er sprake van een betalingsachterstand.
Dus zoveel kun je er wel van zeggen.

precies, al het andere is bijzaak.

Anoniem

Re: paspoort afgeven op stal, niet meer terugkrijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 11:44

Op bosrit heb ik het paspoort niet bij mij tijdens het rijden nee, maar hij ligt wel in de auto ja. Altijd als ik d'r vervoer.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 11:49

danzzz is me allemaal al jaren duidelijk en dat vroeg ik niet, ik vroeg wie hem daadwerkelijk altijd mee heeft.

_Dreamer nee ik neem hem niet mee ook niet in de auto laten liggen ivm kans op inbraak auto heb wel een kopie liggen in de auto

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 11:52

Kopie is toch niet geldig?
Je mag ook geen kopie op stal hebben, moet het origineel zijn

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 11:57

Dat klopt maar beter iets dan niets en dan zou je paspoort dus ook in je zak moeten hebben op buitenrit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 11:59

Nee want dat vervoer je je paard niet. Als dat de bedoeling was hadden ze dat ding wel wat kleiner mogen maken...
Mocht er naar gevraagd worden (wat volgens mij echt niet gedaan wordt maar goed...) kan je zo terug naar de auto.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 12:05

rumay schreef:
danzzz is me allemaal al jaren duidelijk en dat vroeg ik niet, ik vroeg wie hem daadwerkelijk altijd mee heeft.

Gelukkig maar dat het jou al jaren duidelijk is, blijkbaar is het een hoop andere mensen niet duidelijk en voor die mensen post ik het.

Formeel moet je het ding ook bij je hebben op buitenrit. Het paspoort moet formeel binnen "pak afstand" van het paard zijn. Met andere woorden: "Op verzoek moet je het paspoort kunnen laten zien zonder daar veel moeite of tijd overheen te laten gaan"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 12:08

danzzz schreef:
rumay schreef:

Gelukkig maar dat het jou al jaren duidelijk is, blijkbaar is het een hoop andere mensen niet duidelijk en voor die mensen post ik het.

Formeel moet je het ding ook bij je hebben op buitenrit. Het paspoort moet formeel binnen "pak afstand" van het paard zijn. Met andere woorden: "Op verzoek moet je het paspoort kunnen laten zien zonder daar veel moeite of tijd overheen te laten gaan"

Oh, dat wist ik ook niet en dat heb ik ook nooit... Zou ook niet weten waar ik dat grote ding moet laten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 12:10

danzzz schreef:
rumay schreef:

Daar was toch al weer afstand van gedaan dat je hem met een buitenrit bij moest hebben?

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 12:26

bruintje123 schreef:
Daar was toch al weer afstand van gedaan dat je hem met een buitenrit bij moest hebben?

Dat weet ik niet, misschien dat er informeel wel wat coulant mee omgegaan wordt, maar formeel moet je hem altijd bij het paard hebben.

Nou zal dat in de echte wereld heus wel meevallen hoor, alleen is het wel handig als je het weet want zoals bekend is het de bedoeling dat iedereen de wet kent en je kan je er dus niet achter verschuilen dat je dit niet wist.

nogmaals, het zou niet een groot probleem moeten zijn als je buitenrijdt zonder paspoort, maar als je een gefrustreerde boa tegenkomt met een hekel aan ruiters en paarden KAN je een boete krijgen en dan is die terecht, dus kom je er niet onder uit, hoe banketstaaf ook

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 12:28

Ja ik heb het ergens gelezen vorig jaar of zo dat als je van huis uit, dus ook pensionstal uit, op buitenrit gaat je hem niet bij hoeft te hebben, maar thuis/pensionplaats hem dan wel direct moet kunnen overhandigen.
En niet door gedogen maar dat die regel is veranderd.
Ik zal wel eens gaan zoeken.

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 12:36

bruintje123 schreef:
Ja ik heb het ergens gelezen vorig jaar of zo dat als je van huis uit, dus ook pensionstal uit, op buitenrit gaat je hem niet bij hoeft te hebben, maar thuis/pensionplaats hem dan wel direct moet kunnen overhandigen.
En niet door gedogen maar dat die regel is veranderd.
Ik zal wel eens gaan zoeken.

Klopt volgens mij wel hoor , dat je hem niet bij je hoeft te hebben voor een buitenritje rond het bedrijf waar je gestald staat .
Je hebt hem dan wel nodig als je met de trailer verder van huis gaat voor een ritje .

http://www.sectorraadpaarden.nl/wijzigi ... -2016.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 12:37

danzzz schreef:
bruintje123 schreef:

Dat weet ik niet, misschien dat er informeel wel wat coulant mee omgegaan wordt, maar formeel moet je hem altijd bij het paard hebben.

Nou zal dat in de echte wereld heus wel meevallen hoor, alleen is het wel handig als je het weet want zoals bekend is het de bedoeling dat iedereen de wet kent en je kan je er dus niet achter verschuilen dat je dit niet wist.

nogmaals, het zou niet een groot probleem moeten zijn als je buitenrijdt zonder paspoort, maar als je een gefrustreerde boa tegenkomt met een hekel aan ruiters en paarden KAN je een boete krijgen en dan is die terecht, dus kom je er niet onder uit, hoe banketstaaf ook

Maar hoe verwachten ze dan dat je dat paspoort meeneemt?
Als dit echt een wet is, is het dan niet handig om net zoiets als een startkaart te maken? Maar dan van het paspoort

Ik ga met regelmaat met de trailer naar het bos, altijd paspoort mee maar niet op zak, gewoon bij mn pa in de auto...

4EverHobbes
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 12:42

In deze wijziging staat ook het volgende als uitzondering:

"als het om een paard gaat dat deelneemt aan een training of proef voor een wedstrijd of evenement waarvoor het tijdelijk het terrein waar dit plaatsvindt moet verlaten,"

Dit is toch heel breed te interpreteren, of ben ik nou gek?

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 12:42

Anoniem schreef:
Ik ga met regelmaat met de trailer naar het bos, altijd paspoort mee maar niet op zak, gewoon bij mn pa in de auto...

Dit is goed genoeg. Maar zou je het paspoort op stal laten liggen, dan is het weer niet goed genoeg en loop je het risico op een bekeuring

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 12:46

4EverHobbes schreef:

"als het om een paard gaat dat deelneemt aan een training of proef voor een wedstrijd of evenement waarvoor het tijdelijk het terrein waar dit plaatsvindt moet verlaten,"

Ja die las ik ook, ik interpreteer dat eigenlijk als:
Als het paard zijn stalterrein verlaat maar daar later weer terugkomt hoeft het paspoort moet mee tijdens het vervoeren?

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 12:47

4EverHobbes schreef:

Dit is voor (m)endurance en crossen. die gaan vaak kilometers van het eigenlijke terrein af waar de wedstrijd gehouden wordt. Als je dus aan zo een wedstrijd mee doet dan ben je niet verplicht het paspoort bij je te dragen op het moment dat je de uitgezette weg volgt, ook al ben je op dat moment ver van
het paspoort verwijdert.
Laatst bijgewerkt door danzzz op 03-08-17 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 12:48

Anoniem schreef:
Ja die las ik ook, ik interpreteer dat eigenlijk als:
Als het paard zijn stalterrein verlaat maar daar later weer terugkomt hoeft het paspoort moet mee tijdens het vervoeren?

alhoewel het een hele logische interpretatie is, is die wel fout. zie de uitleg van het artikel hierboven

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 12:52

zowieso moet je gewoon een kopie kunnen voorleggen. Bij echte controle kan je steeds het origineel aan de bevoegde instantie bezorgen. Zo liggen in mijn vrachtwagen gewoon kopies, net als op de pensionstal waar de paarden staan. Indien nodig bezorg ik het origineel.
In geval van verlies ben jij als eigenaar wel verantwoordelijk, dus net als een ID-kaart/paspoort ga ik officiele documenten niet aan derden overhandigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 12:54

bulck schreef:
zowieso moet je gewoon een kopie kunnen voorleggen. Bij echte controle kan je steeds het origineel aan de bevoegde instantie bezorgen. Zo liggen in mijn vrachtwagen gewoon kopies, net als op de pensionstal waar de paarden staan. Indien nodig bezorg ik het origineel.
In geval van verlies ben jij als eigenaar wel verantwoordelijk, dus net als een ID-kaart/paspoort ga ik officiele documenten niet aan derden overhandigen.

Bij mij heeft de stalhouder het paspoort ook niet in zijn bezit. Wij hebben allemaal een eigen beveiligd kluisje waar ze in liggen.
Want tijdens een controle ben ik niet in staat even snel DIRECT het paspoort te komen brengen, en volgen mij kan je dan zelfs alsnog een boete krijgen omdat het paspoort niet bij het paard is?

Kopie van je eigen paspoort/ID/rijbewijs is immers ook niet geldig als legitimatiebewijs

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:09

Anoniem schreef:
bulck schreef:

Bij mij heeft de stalhouder het paspoort ook niet in zijn bezit. Wij hebben allemaal een eigen beveiligd kluisje waar ze in liggen.
Want tijdens een controle ben ik niet in staat even snel DIRECT het paspoort te komen brengen, en volgen mij kan je dan zelfs alsnog een boete krijgen omdat het paspoort niet bij het paard is?

Kopie van je eigen paspoort/ID/rijbewijs is immers ook niet geldig als legitimatiebewijs

En wat is dan de meerwaarde van dat kluisje? Dan kunnen ze er alsnog niet bij, tot jij het opent :+
Verder ben je als eigenaar wel verantwoordelijk voor de documenten en vertrouw ik dat niet toe aan derden. Een kopie is wel een bewijs,en volstaat in afwachting van het officieel kunnen voorleggen. Uiteraard als je daarin verzuimt, dan ben je strafbaar.
Zo heb ik bvb geen officiele documenten van mijn auto in de auto liggen (denk inschrijvingsbewijs, verzekeringsattest etc)
Ok, bij een controle moet je je dan binnen enkele uren melden bij een politiekantoor. Maar bon na 1 inbraak ben ik wel wijzer geworden. Want anders kan je overal achteraan en extra betalen en erger, mag je niet rondrijden.

Zo zijn er nog wel regels waar vele mensen het fijne niet van afweten. Bvb een gewone ID-kaart mag je eigenlijk ook nooit fysiek aan iemand anders overhandigen (ik dacht enkel aan banken en je werknemer)

In alle gevallen, ook mbt dit topic, is dat de identificatie moet kunnen gebeuren. Chipnummer zit zowel in het paard als op het paspoort. En schets is ook gewoon op basis van een kopie zichtbaar. En nogmaals als je binnen een korte termijn het officiele document kan voorleggen kunnen ze je echt niets maken.
Laatst bijgewerkt door bulck op 03-08-17 13:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:16

Jawel, staleigenaar heeft van allemaal de reservesleutel dus hij kan ze altijd openen, lijkt mij logisch :+ Maar op deze manier kunnen wij er zelf ook bij zonder dat dus steeds aan hem te vragen.