Gemeente-gezeur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 15:03

Dat vraag ik me ook af.
Hoe weten ze dat je daar rijd. En dat het niet is afgezet omdat 2 paarden niet steeds samen kunnen of voor gras te sparen of, of juist om een kaal stuk voor een hoefbevangen paard, of... nou ja noem maar op wat niets met rijden te maken heeft.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 15:09

Wat is de definitie van paarden houden.

Wat zegt de gemeente exact? Dat dat niet mag? Huren/pachten jullie het?
Zo niet, dan is het eigen grond en mogen jullie zelf weten wat ermee gebeurt.
Mogen jullie simpel weg niet rijden/trainen.. wat anders? wat zijn ze consequenties?

Akshay

Re: Gemeente-gezeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 15:12

Thebiglion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 15:15

Zo min mogelijk aanvragen. :):) :):)

Enne over grond aanvoeren: er zit verschil in of je grond aanvoert die uit de gemeente komt of van buiten de gemeente. Vraag me niet precies wat, maar het maakt behoorlijk uit. Ik dacht dat het te maken had met de schone grond verklaring en de vervoersdocumenten.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 15:18

Als ik het goed begrijp is deze reactie van de gemeente een antwoord op een door jou gestelde vraag. In dat geval zou ik er niet te zwaar aan tillen. De vraag stellen is hem volgens de regeltjes beantwoord krijgen. Hiermee dekken ze zich in om te voorkomen dat iemand anders een zaak kan maken (want 'mevrouw Lacuna' mag het ook) of dat jij later een rijbak met stadionverlichting wilt aanleggen, want je mocht er immers trainen en dan moet dat ook maar kunnen. Dit heeft niks te maken met burgertje pesten maar met het willen voorkomen van gedoe. In de praktijk kan ik me niet voorstellen dat het rondhobbelen in de wei een probleem zal opleveren. Gemeenten verschillen sterk in de mate waarin ze handhavend optreden, maar in dit soort situaties zal er in de meeste gemeenten eerst flink geklaagd moeten worden voordat er ook maar iemand een kijkje komt nemen. Ik begrijp dat je onaangenaam verrast bent door het antwoord van de gemeente, maar als ik jou was zou ik blij zijn dat je andere wensen geen probleem opleveren en er verder niet wakker van liggen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 15:19

Dat zijn de regels, bij ons mag nog geen stoel buiten staan.Ook rijden mag niet op het zand.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 15:27

Wat bijzonder zeg. Nou ik zou gewoon lekker in je wei gaan hobbelen hoor, er is echt geen amtenaar die daar wat van gaat zeggen, ze hebben wel wat beters te doen. Ik zou dan ook zeker niet daarover in gesprek gaan met de gemeente.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 15:31

miccamaaike schreef:
Wat bijzonder zeg. Nou ik zou gewoon lekker in je wei gaan hobbelen hoor, er is echt geen amtenaar die daar wat van gaat zeggen, ze hebben wel wat beters te doen. Ik zou dan ook zeker niet daarover in gesprek gaan met de gemeente.

Ow jawel hoor :) als er een streng handhavings beleid geldt in de gemeente is er zeker kans op handhaving. Zeker als er bijvoorbeeld klachten over komen vanuit de buren :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 18:42

Akshay schreef:
https://www.begeleidendhorsemanship.nl/ ... semanship/

Lesgeven aan paardenmensen is waarschijnlijk het bezwaar van de gemeente, niet het op een pony zitten van eigen kind

Als dit klopt moet je niet zeuren, dan heb je een risico genomen en dat pakt verkeerd uit :)

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 18:55

Akshay schreef:
https://www.begeleidendhorsemanship.nl/ ... semanship/

Lesgeven aan paardenmensen is waarschijnlijk het bezwaar van de gemeente, niet het op een pony zitten van eigen kind

Bedankt voor het meedenken, heel lief van je!
De lessen worden echter niet op die locatie gegeven maar op een stalling in de buurt. Dit heeft dus niet met het terrein of met de problemen te maken.
Er wordt op dit terrein enkel privé getraind met privé paarden. Geen commerciële activiteiten.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 20:01

Kan het niet zijn dat de gemeente dit wel denkt?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 23:24

Ligt de wei bij huis? Dan bel moet vaak binnen het bouwvlak liggen. Dan zou je de bak vlak bij je woning in de achtertuin moeten aanleggen. Net als een zandpaddock. Bij ons heeft de gemeente het bouwvlak aangepast toen we de vergunningen voor de stal en garage aanvroegen. Naast huis kon niet want dat had bosbestemming en dat gaf problemen met de provincie vanwege de beschermde status. daarom hebben ze het bouwvlak geplaatst op de agrarische grond. Hobbymatig mag je overigens best een paar paarden houden en rijden bij huis met woonbestemming. Meestal zit er wel een maximum aan van 2, 4 of 5 paarden om het hobbymatige idee vast te houden.

Ik zou ook gewoon de weide in percelen indelen en in een laag perceel losse insteekbordjes gebruiken. Dus niet aan de omheining vast schroeven! en als de bodem stuk wordt gelopen kun je altijd overwegen er wat zand op te storten. Als zijnde paddock.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 03:39

EllyC schreef:
Paardenbak is bouwvergunningsplichtig.
Paddock bij de meeste gemeente ook.
Voor grondverplaatsing is ook vergunning nodig en een schoon grond verklaring.

Het is dus niet meer normaal dat je een vergunning moet aanvragen en bij vragen kun je ja of nee als antwoord krijgen. De kans dat je antwoord nee is bij agrarische grond is groter dan dat je een positief antwoord krijgt.

edit, je bent alleen agrarisch als je kunt aantonen dat je met deze activiteit ook je geld verdient.

Als het niet Agrarisch meer is, wordt het 'voormalig agrarisch ' en mag je nog meer. Wel met vergunning en dat zitten veel kleine lettertjes in.

Wij hebben samen met de ambtenaar alles uitgezocht en daardoor wel de vergunning gekregen (nou ja, kost genoeg)

Via www.ruimtelijkeplannen.nl kan je de bestemming vinden.

MarrieLeen
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 09:09

marleen_usar schreef:
Dat zijn de regels, bij ons mag nog geen stoel buiten staan.Ook rijden mag niet op het zand.

Waar is volgens jou bepaald dan dat er geen stoel mag staan buiten? Dat soort dingen worden niet in een bestemmingsplan oid geregeld.

Overigens gaat het TS niet om het aanleggen van een bak of paddock met zand of omheining.
De weide is er al, en je mag in een weide gewoon prikpaaltjes neerzetten, in ieder geval meestal tot 1 meter hoog.
Helemaal als dit een 'tijdelijk (>verwijderbaar) bouwwerk' is. Zou toch wat zijn als je dat niet kunt doen, waar moet je de weide anders voor gebruiken. :Y) Net wat hierboven wordt gezet, je mag zelf bepalen hoe je je weideperceel inricht en gebruikt. Er worden in een bestemmingsplan ook geen regels opgenomen dat je in die weide niet mag rijden.

Ik ben dus wel nieuwsgierig waar de gemeente dat op baseert. :)

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 09:17

Wat een onzin allemaal ik zou gewoon lekker een paar prikpaaltjes de grond in duwen en een lintje erop hangen. Denk dat er geen haan naar had gekraaid als je dit niet eerst had gevraagd bij de gemeente... Maar goed dat is achter af. Ik zou het gewoon doen. Kijken wat er gebeurt.... Als er iemand komt van de gemeente dan kun je het zo weg halen

Denk dat ze de eerste keer gewoon zeggen dat het weg moet als ze er al achter komen

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 09:26

een kennis van mij kreeg geen vergunning voor een binnenrijbaan 40x60 maar wel een vergunning voor een overdekte trainingsbaan voor jonge rijpaarden van 35 bij 55.

Je moet een beetje creatief zijn en een beetje brutaal, gecomplimenteerd met een stukje lef dan lukt het allemaal heus wel. Je moet niet vergeten dat de gemiddelde ambtenaar niet verder kan denken dan diens bureau lang is.

Mooi voorbeeld:http://www.wooninspiraties.com/vergunning-gemeente-garage-deur/

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 09:28

Het is niet altijd zo dat je hobbymatig sowieso een aantal paarden mag houden en meer mag als voormalig agrarisch. En het is ook niet altijd zo dat je hekwerk of afzetting in het land sowieso mag neerzetten.

Dat dat in de ene gemeente kan zegt niks over de andere :)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 10:27

ruitje schreef:
Het is niet altijd zo dat je hobbymatig sowieso een aantal paarden mag houden en meer mag als voormalig agrarisch. En het is ook niet altijd zo dat je hekwerk of afzetting in het land sowieso mag neerzetten.

Dat dat in de ene gemeente kan zegt niks over de andere :)

Precies. Zoek dus je lokale regelgeving op, dat kan via de site van de gemeente gewoon. En daar staat dan precies wat er wel en niet mag op agrarisch terrein. Ik vraag me overigens sowieso af of jullie je boterham verdienen met agrarische activiteiten, als dat niet zo is, voldoe je namelijk sowieso niet aan het bestemmingsplan.

En een meer persoonlijke reactie: de ontzettend negatieve reacties op ambtenaren hier (kunnen niet verder denken dan hun neus lang is bijvoorbeeld) slaan helemaal nergens op. De ts vraagt naar de regels en die heeft ze te horen gekregen. Daar kan die ambtenaar niks aan doen. Ik ken alleen maar ambtenaren die keihard werken en zelf ook niet altijd blij zijn met de boodschappen die ze moeten brengen.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 11:52

Hier een ambtenaar, klopt helemaal wat je zegt Tink. Don't shoot the messenger! Ambtenaren voeren de wet uit en hebben zicht dus te houden aan wet en regelgeving, dat is voor onszelf ook niet altijd logisch/begrijpelijk. Soms zou je hele andere dingen willen, maar ja als het in de wet staat moeten we het zo doen, ook om dingen eenduidig te houden.

AnnucksZooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 11:54

Paarden zijn vee, dus erop rijden lijkt mij gewoon argrarisch. Je gebruikt ze dan wel niet voor eten ofzo maar voor recreatie. Koekwaus die gemeente. Eventjes alle regels opzoeken en aandachtig doorlezen?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 13:14

AnnucksZooi schreef:
Paarden zijn vee, dus erop rijden lijkt mij gewoon argrarisch. Je gebruikt ze dan wel niet voor eten ofzo maar voor recreatie. Koekwaus die gemeente. Eventjes alle regels opzoeken en aandachtig doorlezen?

....en zo blijven
* misverstanden
* misinformatie en
* gescheld op ambtenaren in stand.
En volsterkt overbodig - er is al ellende genoeg op de wereld.

OF paarden vallen onder agrarisch en 'vee': navragen.
"Paarden houden betekent ook er op rijden" - navragen!!
(Als bokker en paardenmeisje kan ik met dit zinnetje uit de voeten, maar we hebben het over bestemmingsplan. Dieren laten grazen is andere koek dan een bak aanleggen, etc.)

En: "recreatie" is iets totaal anders, in termen van een bestemmingsplan dan "agrarisch".

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 13:20

Onz grond ik ook agradisch met waarden wij mogen geen stal bouwen, zelf een verplaatsbare niet. Een hooiruif met dak van ong 1.50 mag dan wel.

Hij heeft dan niks over onze bak gezegd dat dat niet mag. Wel raar dat het overal anders is

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 13:25

AnnucksZooi schreef:

Het keyword is recreatie. Het verschil tussen agrarisch en recreatie is namelijk of je er wel of niet je boterham mee verdient door ze te fokken of hun product te gebruiken (melkvee bijvoorbeeld). Als je een manege hebt of een pensionstal, ben je dus geen agrarisch ondernemer.

MarrieLeen
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 13:30

AnnucksZooi schreef:

Paarden vallen (hobbymatig) niet onder vee, dit zijn dieren die gehouden worden om hun producten.
Overigens is in het bestemmingsplan opgenomen dat de bestemming Agrarisch tevens bestemd is voor hobbymatig houden van dieren.

Inderdaad, elke gemeente kent één of meer bestemmingsplannen en overal zijn de regels weer anders. :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 13:31

JoycexEnya schreef:
Wel raar dat het overal anders is

...ik geef volmondig toe dat het verwarring kan zaaien.

Maar even back to basics, oude stof die je op school geleerd hebt.

Een gemeente is een zelfstandige, democratische eenheid, bestuurd door haar eigen ingezetenen.
Uiteraard moet de gemeente zich houden aan "honderdduizend" EU bepalingen, Nederlandse wetten, regelgeving van het Hoogheemraadschap/ waterschap en richtlijnen van de provincie.

Blijft staan dat de gemeente haar eigen beleid bepaalt (waar je dus over kunt meepraten en meebeslissen).
Verder ligt de ene gemeente op zand, de ander in veengebied, heeft de ene gemeente last van *dit* en de andere van *dat*.

Dus dat de verschillende Nederlandse gemeenten onderling verschillende regels hanteren - ondanks alles: ik zou het niet anders willen.