Pony angst/streken of iets anders?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

basic_21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 22:10

Misschien ben ik heel raar ,maar help er hangt wat achter mij aan ,vind ik totale onzin.Ik zie genoeg boefjes in het dagelijkse leven die er keihard vandoor gaan ,en dan het trucje kennen van laat ik eens 180 graden omdraaien.Hihaaa!Je wint dat nooit van de zwaartekracht.En geloof mij ik heb er nog nooit een gezien die zo natrapte.Per ongeluk een been raken of een arm dat wel...maar zo natrappen nog nooit.Denk je nou echt dat een pony niet voelt dat je er afvalt?Ik ben misschien hard in mijn oordeel ,maar vind dit dan ook echt vuil gedrag.Ik zeg niet dat de pony niet lief is en ook niet dat het een onbetrouwbaar dier is.Misschien niet de juiste leiding ,wie zal het zeggen?Maar vindt dat jouw zusje wel wat beters verdiend dan dit.Plezier moet voorop staan,vooral in je ponytijd .Maar kan ook dat ik ouderwets ben :]

Rocamor
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 22:14

Vind ze dat zelf of vinden anderen dat? Hoe oud Is je zusje?

Ik zou, als ze wil verder komen met deze pony, investeren in les die zich richt op pony en amazone en niet alleen op het rijden.

Kennelijk krijgt deze pony te weinig leiding. Zowel aan de hand als onder het zadel. Ik zou op zoek gaan naar instructie die hen op beide gebieden kan ondersteunen.

Dat de pony bij anderen zijn zin krijgt, maakt niet uit. Mijn paard wil bij mijn stalhouder nog wel eens zijn zin doordrukken aan de hand met halster om. Ik krijg hem daar waar ie wezen moet met een lange lijn om zijn hals. Een paard weet precies wie hij voor zich heeft.

Edit. @basic ik heb jaren terug het meest brave, vriendelijke en meegaand paard gereden dat je je kunt wensen. Maar die ging letterlijk over de rel als je eraf viel. Niet uit gemenigheid, gewoon van schrik (gelukkig viel ik er niet vaak vanaf :+...)
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 29-07-17 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 22:15

Nadat zij haar proefjes had gereden deed het zoontje nog mee aan een bixie proef. Er liep toen iemand naast, Pony hing erg aan diegene die meeliep. Aantal keer probeerde hij weer een sprint te trekken maar dat lukte niet omdat ze hem toen stevig vasthield. Daarbij had de pony ook op dat moment totaal geen concentratie voor diegene die erop zat of ernaast liep.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 22:16

lightmorebh schreef:
@ Rocamor Zolang ze een beetje hobbelt met hem heeft ze plezier, Zodra ze echt gaat rijden en meer aan hem vraagt beginnen deze acties en dan is het plezier op een gegeven moment zeker weg.
@0000 Wat heb jij voor tips waar ze eventueel mee aan de slag kan?

Leer haar correct sturen....ik zeg altijd tegen de jeugd, je kan niet sturen aan zijn hoofd want dat raakt de grond helemaal niet....je ziet hier ook dat hij met hoofd en hals naar de ene kant alsnog prima de andere kant op kan, simpelweg meer druk zetten werkt dus niet. Pony moet leren tussen haar been te blijven lopen. Ik leer dit soort grappen (immers ieder jong paard probeert wel ooit een keer uit te breken) heel simpel af door buitenbeen er goed aan te houden, buitenkant gesloten houden, niet teveel stelling en drukt paard dan door naar buiten tik ik de schouder aan de buitenkant bij. Hij moet immers leren dat hij niet door mijn buitenbeen heen mag vallen. Echter als je dat de eerste keer duidelijk uitlegt, heb je daar heel weinig discussie over. In dit geval vraag ik me af of pony dat nu nog makkelijk oppakt want hij heeft die ruimte altijd gekregen dus is misschien ook soort van overtuigd dat het mag, die kant op gaan. Hij word immers niet tegengehouden...

Wat je haar in ieder geval kan uitleggen is de basis van het sturen. Kijk waar je heen wil, draai je navel in de goede richting, houd je binnenhand altijd naar voren (het binnen achterbeen moet ruimte krijgen in een wending en met druk op de binnenteugel blokkeer je altijd de beweging en maak je het je pony dus lastig). Houd je binnenbeen mooi lang zodat pony daar omheen kan buigen en rijd altijd met 2 benen en op 2 teugels. Slangevoltes en voltes verkleinen en vergroten zijn hele fijne oefeningen mits ze ook echt goede uitleg krijgt over hoe ze bepaalde dingen moet oplossen.

Maar goed nu roep ik zo even wat algemene zaken op basis van een heel beperkt beeld (want veel spanning bij beide) maar nav jouw verhaal en uitleg denk ik dat zowel pony als ruiter wel een stuk basis missen. Als de eigenaresse van de pony daar anders over denkt word dat best een pittig verhaal. Dat is voor zo'n jonge amazone dan nog helemaal zo simpel niet op te lossen en ik zou ook zeker even goed nadenken of je dat wel moet willen. Het hoeft niet altijd vanzelf te gaan maar als je er echt tegenaan gaat lopen dat hij niet voldoende is opgevoed en gewoon helemaal geen grenzen kent...Dan ging ik daar denk ik nog eens twee keer over nadenken.

Oh, op basis van je laatste post....andere pony zoeken. Laat mensen lekker zelf hun beest opvoeden.

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 22:19

Ze vind dat zelf. Ze is bijna 15. Ze verzorgd en rijd heb 2 keer per week de andere 5 dagen doet de eigenaresse hem zelf. Die rijd hem 1 a 2 keer de rest longeren.

Ineke2

Re: Pony angst/streken of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 22:21

Ik zou een andere verzorgpony zoeken. 1 die wat rustiger is zodat ze er mee van kan leren.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 22:26

Allereerst wat een ontzettend nare val. Brrr, die trap na is erg naar. Gelukkig dat het redelijk goed is afgelopen.

Ik zie een pony die niet genoeg leiding krijgt. Wanneer je zusje hem wel leiding zal geven zal het helemaal goed komen. Ik zie er ook helemaal geen verkeerde pony in. Maar op dat moment teveel spanning en te ongecontroleerd. Die ingrediënten gaan bij heel veel paarden mis.
Het lijkt of de pony wat te moeilijk voor je zusje is.

Heel veel succes gewenst en beterschap natuurlijk.

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 22:33

@0000 Dank voor je reactie en tips. Hier gaan we zeker mee aan de slag. Wat wel zo is en wat het ook lastiger maakt voor mijn zusje is dat zo vaak basis dingen opnieuw tegen haar gezegd worden maar t lijkt of ze het soms niet opslaat. Dan is ze denk teveel bezig met die knol omdat die weer een bui heeft en weg kan spurten. Hij heeft ook mega veel energie en er word denk te weinig met hem gedaan op de dagen dat zij hem niet doet. Laatst heeft ze hem een week 5 dagen gereden en flink geoefend voor het proefje en na 3 dagen was die veel rustiger en geconcentreerd. Gisteravond heeft mijn zusje hem nog gereden en hebben we geoefend, ze was ervoor een week op vakantie en vrees dat er ook niet heel veel met hem gedaan is. Dit alles is denk teveel geworden vandaag.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 22:39

Als ik je zusje was, zou ik kijken of ik een centered riding instructeur kan vinden en ook daar lessen kan nemen. Door zelf aan je eigen houding en ademhaling te werken, kan je je beter afstemmen op je paard en je eigen spanning onder controle leren krijgen. Daarnaast zou ik teruggaan naar de basis: nette overgangen, voltes en cirkels, ontspanning (!) en plezier, hulpen geven,...
Ook grondwerk kan jouw zusje denk ik wel helpen in het opbouwen / versterken van een band met deze pony en het elkaar beter leren kennen, begrijpen en meer op elkaar af te stemmen.
En vooral: niet teveel ineens willen, niet te snel willen gaan. Terug beginnen bij het begin, zorgen dat dat goed zit en dan pas een stapje verder gaan. En zelf ook echt werken aan die ontspanning. Een paard / pony kan op de spanning van zijn/haar ruiter / amazone behoorlijk fel reageren (de ene reageert er natuurlijk feller op dan de ander).

Misschien is 't handig als je zusje de pony vooraf longeert zodat ie daar al wat energie in kwijt kan? Welke activiteiten heeft de pony nog? Gaat hij op de weide? Bezigheden op stal?...

Je zegt dat je zusje soms niet alles opslaat wat tegen haar gezegd wordt omdat ze teveel bezig is met deze pony onder controle houden. Misschien is het een optie dat ze ook met een andere pony lest zodat ze daar ook aan de basis kan werken ?
Als ik jouw verhaal lees, moet ik een beetje denken aan mijn eigen pony. Da's er ook zo eentje die je z'n bezigheid moet geven of hij gaat zelf wel iets anders bedenken (en ja, meneer is best intelligent en vindt nog steeds nieuwe dingen uit). Veel figuren rijden kan helpen om de pony bezig te houden en tegelijkertijd aan de basis te werken. Of het helpt bij sommigen ook om de pony aan de longe te zetten en dan bv zit, evenwichtsoefeningen enz te doen.

Ik hoop dat je zusje snel herstelt en ze er geen angst oid van overhoudt.

basic_21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 22:42

Dapper zusje heb je !Mijn complimenten en dat meen ik echt.Dat ze het niet opslaat begrijp ik helemaal.Lijkt mij ook lastig. Vind ik haar doorzettings vermogen bewonderingswaardig.Wat ik mij dan afvraag is het het waard?Daar kan ik niet over oordelen en dat wil ik ook niet.Heel veel beterschap voor haar!

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 22:43

Ze heeft leren rijden op mijn pony een echte doerak maar wel mega betrouwbaar. Toen hij met pensioen moest is ze overgestapt naar deze pony. Het begin was helemaal drama en was dit gedrag 10 keer zo erg. Andere verzorgpony is op de stal waar we staan niet mogelijk. Pony gaat elke dag op wei met andere paarden. Toen ik gister met haar aan de slag ging was de basis zo goed en rustig. Overgangen, voltes noem maar op maar vandaag was dat helemaal verdwenen zowat.Ik hoop ook dat ze geen angst erover houd, ze kan er pas dinsdag weer op en ben er dan zelf bij. Thanks voor het beterschap wensen allemaal!

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 22:50

Je zusje zal zeker een bepaalde basis hebben, maar het lijkt me dat deze verstevigd kan worden om verder te raken met deze pony. Dat het een keer goed zit, wil niet noodzakelijk zeggen dat de basis helemaal goed zit. Er zijn zoveel factoren die een rol kunnen spelen daarbij... En zoiezo; terugkeren naar de basis moet iedereen ter zijne tijd in mijn ogen. Het kan echt nooit kwaad om daar regelmatig eens naar terug te gaan en te kijken of dit nog goed zit.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 22:51

En misschien zijn je zusje en de pony ook gewoon niet zo'n goeie match, dat kan ook nog altijd.

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 23:01

pateeke schreef:
En misschien zijn je zusje en de pony ook gewoon niet zo'n goeie match, dat kan ook nog altijd.
Dat denkt ikzelf ook.Pony is denk gewoon te heet en te sterk qua karakter voor haar. Nou zie ik haar niet elke keer rijden en t was ook ff geleden. Gister vond ik haar erg vooruit gegaan sinds de laatste keer.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 23:16

Ik vind het ook steeds meer klinken alsof de eigenaresse eigenlijk niet zo'n probleem heeft met het gedrag. Dat kan dan ofwel betekenen dat zij meer overwicht heeft en hij dit niet doet maar gezien je beschrijving van het gedrag aan de hand lijkt me eerder dat het haar gewoon niet zo heel veel uitmaakt dat hij wat drammerig is bijvoorbeeld. En om dat dan als bijrijder toch te verbeteren is lastig zo niet onmogelijk. Laat ik zo zeggen, voor iemand met veel ervaring, handigheid en wat natuurlijk overwicht is dat best een opgave maar wel goed te doen. Voor iemand zoals deze amazone is dat vrijwel onbegonnen werk. Het is veel moeilijker als je als verzorgers en ruiters niet op een lijn zit (beetje net als met ouders ;) ). Vaak geeft dat ook best wat frustratie op den duur (aan beide kanten) en dat maakt het er allemaal niet leuker op. Lastige situatie hoor!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 23:23

lightmorebh schreef:
Ze heeft leren rijden op mijn pony een echte doerak maar wel mega betrouwbaar. Toen hij met pensioen moest is ze overgestapt naar deze pony. Het begin was helemaal drama en was dit gedrag 10 keer zo erg. Andere verzorgpony is op de stal waar we staan niet mogelijk. Pony gaat elke dag op wei met andere paarden. Toen ik gister met haar aan de slag ging was de basis zo goed en rustig. Overgangen, voltes noem maar op maar vandaag was dat helemaal verdwenen zowat.Ik hoop ook dat ze geen angst erover houd, ze kan er pas dinsdag weer op en ben er dan zelf bij. Thanks voor het beterschap wensen allemaal!

Ik zou wel heel benieuwd zijn of het dan ook echt goed is of dat het alleen lukt. Ik zou verwachten dat ze namelijk hetzelfde compensatie gedrag vertoont (wendingen op binnenhand, pony te weinig aan en opgesloten tussen het been, overgangen op hand ipv zit) maar dat dit in een normale situatie niet tot directe problemen leid omdat de spanning dan veel minder hoog oploopt. Wat ik al benoemde, rijden door symptoombestrijding ipv het echt werken aan rijtechnisch verbeterpunten. Niets om je voor te schamen als dat zo is want ik zie het dagelijks en het is zeker als je nog wat jonger bent echt ontzettend moeilijk om de vinger te leggen op wat er nou precies misgaat. Het is heel verleidelijk om door een snelle ingreep te zorgen dat je wending toch gemaakt word, je volte toch nog een beetje rond is of je overgang toch doorgezet word. Eigenlijk wil je in de training werken aan de onderliggende oorzaak (reden dat de volte niet rond is of de overgang niet aan de hulp) maar dat onderscheid is soms heel erg moeilijk. Als je basis daadwerkelijk in orde is, kan je daar in een spanningssituatie op teruggrijpen en is het niet nodig dat de boel escaleert. Maar nu word het al een heel ingewikkeld verhaal hoor, hopelijk kan je er toch nog wat nuttigs uithalen. Op de eerste plaats zou ik zeggen bedenk heel goed wat jullie willen, waar je eventueel bereid bent concessies te doen en waar zeker niet en ga dan eens kijken of je misschien toch met de eigenaresse wat meer op een lijn kunt komen. Is voor iedereen inclusief pony een stuk fijner werken. En in het ergste geval, gemotiveerde ponyruiters liggen nou niet echt voor het oprapen dus dan zijn er ongetwijfeld wel andere opties.

tamary
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 15:52

lightmorebh schreef:
Ik deel je mening zeker. Natrappen en niet schrikken... ze riep toen ze opstond ook nog rustig maar. Hij heeft het regelmatig ook aan de hand rustig naast je lopen als hij geen zin heeft dan loopt hij echt dwars door je heen wat je ook werkelijk doet. We zin al menig keren omver gebeukt omdat hij erdoor wou.

Als je er naast al problemen hebt, moet je er niet op gaan zitten. Gewoontes op de grond vertalen zich ook naar onder het zadel. Wijken voor druk begint nl al met niet over mens heen (ongeacht de situatie) en dat vertaalt zich door in wijken voor druk van optoming, been en zit. Deze pony doet dat niet, dan zou hij nl wel op ruiter letten ipv vreemd willen gaan met de pony's in de bak er naast.

Pony plakt dus nogal aan de andere paarden rechts (gezien vanuit de positie camera) en zoekt totaal geen steun/leiding bij de ruiter. Bitloos rijden doe je op het verschil tussen druk en geen druk, druk en meer druk levert enkel hangen en dus stuur/remloos paard op. Als deze pony kennelijk niet fatsoenlijk naar een mens wil luisteren, ook er naast niet zoals je bij de bixie daarna aangaf, is het geen kinderpony. Geen respect voor mensen en dat is voor een volwassene al lastig, kind heeft qua gewicht en spier nog minder in te brengen. Nog afgezien van het feit dat je het op spierkracht simpelweg niet wint van een pony en het ook niet is dat je wil dat pony leert gebruiken. Ik ben benieuwd of hij dit bij de eigenaresse ook doet of dat die er omheen werkt/geen probleem in ziet.