Helemaal waanzinnig of misschien toch een goed idee

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 00:33

Ik zou niet voor hoefschoenen gaan.
Mijn ervaring is dat de huid daar echt aan moet wennen, en laat een huid maar wennen aan 160 km in zo'n korte tijd.
En als het stuk gaat kan je geheid een trailer laten komen, dan is het einde avontuur.
Ik zou hier voor laten beslaan, en ik ben gek op blote voeten.
Hier schoenen en straks megasus horserunners, maar ik vind schoenen gewoon niet ideaal.
Toch gedoe met schuurplekjes terwijl ze superzacht zijn en goed passen.

Cequinta

Re: Helemaal waanzinnig of misschien toch een goed idee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 02:31

Wat een super gaaf idee zeg!

Ik zou zelf voor deze reis vierkant beslaan maar dat ligt geheel aan de hoeven van jouw paard. Je zult waarschijnlijk veel op harde grond rijden.

Die van mij heeft erg droge hoeven en na een buitenrit van een uur zie ik toch wel erg de slijtage op de achterhoeven.

Je zou ze in principe er toch ook vanaf kunnen laten halen wanneer de reis voorbij is?

tamary
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 03:16

Reken maar op ong. 30km/dag en elke 3-4 dagen rustdag. Dikke week ben je dus wel onderweg.
Ik heb het destijds bij mijn verhuizing niet gedaan omdat er zoveel geregeld moest worden qua andere dingen in een korte periode en dan is er ook niet genoeg tijd om conditie bij te houden. Week voor vertrek rondom beslaan (ijzers moeten ook "ingelopen" worden) is vaak handig. Als je er net zo makkelijk naast loopt als op zit, dan is er vaak veel meer mogelijk omdat je dan makkelijker in de berm kan. Pony past daar nl wel, maar de bomen staan vaak net te dicht bij het asfalt om je knieen er langs te laten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 03:59

Hoe is je paard mentaal? Zo'n tocht is hartstikke leuk maar wel een berg indrukken voor je paard. En daarna ook nog acclimatiseren op een nieuwe stal en in een nieuwe kudde. Wil je dat allemaal tegelijk voor je paard?

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 06:36

Kom je denk ik ook in de buurt van Leersum (Utrechtse Heuvelrug). Daar zit een b&b waar je ook je paard kan meenemen. Ze hebben ook een natuurkampeerterrein. Service is er evht goed en locatie is prachtig. Bed & Breakfast Klein Groenbergen. Absoluut een aanrader!!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 07:01

Ik moet eens zoeken maar ergens moet ik een kaarthebben van de belgische ruiterroutes! als ik hem vind mag je hem hebben ;)

lelijke_heks schreef:
thnx voor de tips sabine! ruiterenmennen had ik zelf ook gevonden maar was wat lastig op mijn mobiel, misschien gaat het beter op de laptop... morgen ga ik de route eens plannen.

ikke ik stuur je een pb :)

mijn paardje staat nu alleen voor op ijzers en eigenlijk wilde ik dat zo houden, maar voor een rit van dit formaat heeft ze wel bescherming nodig... zijn er ook mensen die lange afstanden rijden met hoefschoenen oid of zeggen jullie hup niet zeuren, gaan met die banaan en blote voeten werk!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 07:25

Shettepret schreef:
Kom je denk ik ook in de buurt van Leersum (Utrechtse Heuvelrug). Daar zit een b&b waar je ook je paard kan meenemen. Ze hebben ook een natuurkampeerterrein. Service is er evht goed en locatie is prachtig. Bed & Breakfast Klein Groenbergen. Absoluut een aanrader!!

Via Leersum lijkt me eigenlijk een nogal hele lange omweg.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 08:15

Ik vind het al een inspanning om het met de trailer te doen.. en dan ben je er met iets meer dan 3 uur vanaf.... wat zal je gesloopt zijn na zo'n week! Maar wel een ontzettende gave ervaring!

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 08:19

Wilde je een gratis overnachting aanbieden maar je komt niet bij ons langs aldus google maps.

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 08:31

Er was een tijd terug een meisje die haar pony op de zelfde manier vervoerd heeft en dan zelfs aan de hand en over een nog grotere afstand.
Zij heeft toen ook een nacht bij ons gelogeerd, vandaar dat ik er aan dacht.

[BRT] Wandeltrektocht met pony, Zwolle - Belgische grens (300 km)

Misschien staan er wat tips voor je in dit topic.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 08:48

Staat je paard in zo'n mooi gebied, ga he verhuizen naar Nieuwegein :')
Mocht je langs Beesd komen, weet ik daar nog wel een overnachtingsplek. Waar in Nieuwegein moet je zijn (mag per pb)? Er is zo hier en daar wat dicht / niet toegestaan met paard... ik kan je in die regio wel helpen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 08:58

Als ik jou was zou ik in eerste instantie uitgaan van een fietsroute zodat je vriend fatsoenlijk vooruit kan komen en je altijd nog een basis-route achter de hand hebt :j En dan kijken waar je van de fietsroute af kan wijken om het wat leuker paardrijden te maken.

En kijken of je van B&B naar B&B (met ruimte voor paard uiteraard) kan rijden?

Maar al met al moet je dan nog wel even de tijd hebben om alles uit te zoeken en te plannen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 09:28

Hier in Belgisch Limburg heb je qua fietsen ook een heel knooppuntennetwerk. Kan je via dezelfde kaart vinden als de ruiterroutes, kan je het naast elkaar leggen ;)

Hier zijn trouwens de meeste ruiterroutes gewoon met fiets te doen (fiets en bagage weet ik dan weer niet want toch wel ongelijke ondergrond af en toe). Zijn zeg maar vaak soort van veldwegen en alles is gemaakt om ook (makkelijk) met een koets over te kunnen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 18:11

Als de hoeven goed zijn kun je mogelijk best met alleen voor ijzers gaan. Met mijn oude merrie heb ik ook de langere trektochten gedaan met alleen voor ijzers, ging perfect. Beetje opletten dat je berm pakt waar mogelijk.
Route door België lijkt me niet praktisch, ter hoogte van Heerlen is er niet echt veel mogelijkheid om de Maas over te steken.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 18:17

Inderdaad de route goed uitstippelen, en ik zou niet meer dan 20km per dag doen.
Ergens werd 30 genoemd maar dat lijkt me erg zwaar elke dag weer

femmy91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 18:26

Super leuk ts! Bij ons op stal gebeurd het regelmatig dat stalgebootjes met hun paard en geladen met wat spullen voor een paar dagen vertrekken en dit bevalt ze super! Ze plannen wel altijd van te voren de route en slaap plekken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 18:46

Ik denk ook dat het superleuk kan worden!
Hou er wel rekening mee dat 160 km met de auto er zo ruim 200 kunnen worden als je geen snelweg kan nemen.
Stel dat het 160 km is zonder snelweg, controleer dan ook op voorhand hoe paardvriendelijk die wegen zijn. (Mijn gps stuurt mij bv langs drukke gewestwegen als ik zonder snelweg kies. Waarschijnlijk kijk je dan het beste voor een wandel of fietsgps die wandelpaden kan instellen zodat je geen drukke wegen krijgt).

40 km per dag is doenbaar met een paard met basistraining, maar is toch wel heel pittig. ik zou opteren om het in 5 dagen te rijden met op woensdag een rustdag. (of eventueel wel iedere dag rijden maar dan een km of 25-30 per dag, dat zal al pittig genoeg zijn.)
Als je een paard hebt dat bij voorkeur stapt, dan ben je al gauw 5 uur in het zadel onderweg, 2 uur pauze erbij, zijn dagen van 7-8 uur, dat is wel pittig. Onderschat het niet en zorg dat er in nood een trailer geregeld kan worden.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 18:57

Ik denk dat vooral de grote waters oversteken een probleem word,Dat is het al las de snelweg weer eens dicht zit,en mijn auto gaat wel met het pontje.
Je zou je moeten route uitstippelen en dan mensen vinden die er bekend zijn in de buurt hoe je het water overkomt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 19:02

Nou, voor al die beren op de weg; ik heb de adressen van TS gekregen, daar een route op los gelaten en die komt net boven de 160km uit. Je kunt te voet en te paard hoeken afsnijden, waar je met de auto, over de snelweg, hele hoeken moet slaan. Om Eindhoven heen rijden is alleen al bijna 25km!

Je zult er op sommige plekken niet aan ontkomen om langs drukke wegen te rijden, simpelweg omdat er geen andere wegen zijn. Het rivierengebied heeft in die context niet de beste reputatie en TS kan niet anders dan dwars door dat gebied steken. Ik heb die route waar mogelijk gericht op leuke wegen, maar helaas zijn niet alle stukken NL even werkbaar.

Aan de andere kant: vorig jaar zijn we langs het Wilhelminakanaal gereden, van Aarle-Rixtel naar Tilburg, gewoon omdat we dat wilden en waren aangenaam verrast door de leuke, afwisselende route die dat is.

De rivieren kun je prima oversteken, er zijn voldoende mogelijkheden, die ik ook verwerkt heb in een routevoorstel aan TS.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 19:04

beatje schreef:
Ik denk dat vooral de grote waters oversteken een probleem word,Dat is het al las de snelweg weer eens dicht zit,en mijn auto gaat wel met het pontje.
Je zou je moeten route uitstippelen en dan mensen vinden die er bekend zijn in de buurt hoe je het water overkomt.

Je stippelt je route uit op basis van de mogelijkheden om water (en spoorlijnen) te passeren, andersom werkt niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 19:06

Als je door Belgisch Limburg gaat, daar is inderdaad een goed ruiter- en fietsroutenetwerk uitgewerkt. Heel gemakkelijk om je tocht uit te stippelen. Op de website http://www.toerismelimburg.be/ vind je beide kaarten online. Als je de ruiterkaart op papier wilt, geef dan even een gil, ik kan je deze gratis bezorgen.

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 12:47

Ik twijfel momenteel vooral over de route die we zouden moeten gaan nemen... de maas over is nog niet zo'n probleem maar de lek is wat minder makkelijk... daar zal ik echt fors moeten gaan omrijden en dan ben ik toch dat we er dagen aan moeten gaan plakken...

Voor vandaag kan ik jullie misschien al een beetje blij maken met dit filmpje (of niet dat kan natuurlijk ook) zelf word ik namelijk altijd wel blij van dit soort kunststukjes:))

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 13:18

Nou TS, wat een avontuur. Ik hoop dat het plannen gaat lukken en jullie een heerlijke trektocht/vakantie tegemoet gaan! Je beest is in ieder geval braaf zat! :)

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 13:40

Wat een avontuur! Als je een beetje flexibel bent qua dagen wanneer je weg kunt het weerbericht in de gaten houden qua onweer of extreme warmte. De trektocht die ik heb gereden is al 20 jaar terug en ik reed idd ongeveer 30 km per dag, paard had goede conditie en was niet moe na de tijd. Wel had ik zadeltassen en extra bepakking mee.
Het is iets bijzonders en ook iets wat je niet snel weer zult doen, dus als het een beetje kan DOEN!

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 13:48

We hebben iig besloten dat als we het nu niet doen, dat we dan volgend jaar in de vakantie een weekje gaan trekken... Ik te paard en vriendlief te fiets :Y)