Paard beslist zelf wanneer ik mag opstijgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 18:57

Sclimpre schreef:
Gewoon eens met een krukje proberen. Ik vond dit altijd iets voor ouwe knarren, maar uiteindelijk is het voor het paard veel comfortabeler. Misschien maakt dit voor jouw paard net het verschil. En dan zoals Sizzle zegt, in kleine stapjes gaan en je helemaal concentreren op het opstappen.
De methode van het je paard zo oncomfortabel mogelijk te maken als hij het verkeerd doet, daar zou ik héél ver van weg blijven. Bij sommige paarden kan het misschien werken, maar het kan evengoed helemaal fout uitdraaien en het probleem veel groter maken dan het nu is.

Tja, je moet wel natuurlijk weten wat je moet doen en op welk moment je druk moet zetten en wanneer je het moet loslaten. Timing is heel belangrijk, maar dat is voor elke trainingsmethode.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 19:01

Donna89 schreef:
Als medische dingen zijn uitgesloten + passend tuig etc :

Misschien heb je hier wat aan
https://www.youtube.com/watch?v=NGbsIVHee-k

Bij mij nog geen 1 paard geweest die het hiermee niet opgaf

Wat een flapdrol, nee daar wordt je paard beter van...

Leer haar inparkeren bij een krukje, kost even tijd maar daar heb je jaren profijt van.

Donna89

Re: Paard beslist zelf wanneer ik mag opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 19:15

Waarom zou hij er niet beter van worden caira?
Doel is toch dat je op een veilige manier op je paard komt.
En als je er altijd alleen mee bent (zoals ik) dan moet je toch iets. En dan kan je niet altijd iemand hebben die vast houd met of zonder voer.
En 1 die echt niet stil wil staan, en dus niet 'luistert' krijg je ook niet ingeparkeerd bij een krukje.

Maar nogmaals dan moet je wel zeker weten dat het een gedrags 'probleem' is en niet lichamelijk.
En zoals ik al later postte: Je moet natuurlijk per paard bekijken in hoeverre je je hulpen geeft. Bij de een is een vinger of je lichaam genoeg, en bij de ander heb je een stokje nodig.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 19:16

Neverland schreef:
Sclimpre schreef:
Gewoon eens met een krukje proberen. Ik vond dit altijd iets voor ouwe knarren, maar uiteindelijk is het voor het paard veel comfortabeler. Misschien maakt dit voor jouw paard net het verschil. En dan zoals Sizzle zegt, in kleine stapjes gaan en je helemaal concentreren op het opstappen.
De methode van het je paard zo oncomfortabel mogelijk te maken als hij het verkeerd doet, daar zou ik héél ver van weg blijven. Bij sommige paarden kan het misschien werken, maar het kan evengoed helemaal fout uitdraaien en het probleem veel groter maken dan het nu is.

Tja, je moet wel natuurlijk weten wat je moet doen en op welk moment je druk moet zetten en wanneer je het moet loslaten. Timing is heel belangrijk, maar dat is voor elke trainingsmethode.

Welke trainingsmethode? Wat ik op dat filmpje zie (heb maar een kort stukje gekeken, vond het dan wel voldoende :evaw: ) kan ik echt geen trainingsmethode noemen, eerder brutaliteit. Eens paard met een onderdanig karakter kan je zo wel klein krijgen, maar daar kan het ook op een ander manier.
Bij een paard met wat pit kan het dan wel eens hard tegen hard gaan. Veel kans dat een dergelijk paard met een dubbel zo groot probleem naar de volgende trainer gaat.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 19:17

Caira schreef:
Donna89 schreef:

Leer haar inparkeren bij een krukje, kost even tijd maar daar heb je jaren profijt van.

Leuk, maar wat als je nu ergens bent en er is geen krukje?
Ik zou dan beide leren. Leren stilstaan en parkeren bij een krukje. :j

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 19:22

Bij parkeren bij een krukje moet hij toch stilstaan?

Ik stap altijd met krukje op, puur voor het paard.
Maar kan ook zonder als het moet.
Poos terug bij een buitenrit nog gedaan, stilstaan is stilstaan, met of zonder krukje.
Met geeft alleen wel minder belasting.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 19:23

Neverland schreef:
Caira schreef:

Leuk, maar wat als je nu ergens bent en er is geen krukje?
Ik zou dan beide leren. Leren stilstaan en parkeren bij een krukje. :j

Ik heb altijd een krukje in de auto liggen, maar dat ben ik.

Vwb het filmpje, ik zie in de eerste minuut het paard al achterover vliegen. Ik weet het niet hoor, maar ik prefereer andere methodes. Dit is een probleem wat ik geregeld zie, maar het is me nog nooit niet gelukt binnen 2 sessies.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 19:33

Offtopic vraag maar jullie weten het vast wel.

Pas een filmpje gezien van zowel hier als op FB van een trainer die aan het leren was een paard op de trailer te zetten.
Op een naar mijn idee erg fijne manier.
Maar natuurlijk ben ik die naam kwijt.

Ze hoefde nog maar met de vinger te wijzen en hij ging er al op.
Jullie weten nu vast wel de naam.

Ook mooi omdat hier eens te plaatsen en die misschien eens om hulp te vragen.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 19:33

Ik weet niet of het al gezegd is maar kan je niet na het rijden een x aantal keer op en af stappen?
Dat gebruikte ik altijd bij jonge paarden die het spannend vonden tijdens het opstappen.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 19:35

Tja. dat is het voorstukje idd
Als je het hele filmpje kijkt en wellicht nog meer dan begrijp je misschien wat er gebeurt

Ieder zijn ding natuurlijk. Ik heb altijd geleerd dat je overal wat uit kan halen en dan je eigen methode prima kan ontwikkelen, aangepast op elk paard

Weer on-topic:
TS ik hoop dat je iets met de uiteenlopende tips kan. Hou het veilig, ik zou idd niet met een krukje beginnen zolang hij niet stil staat

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 19:37

Ik denk dat er goede tips zijn gegeven, ik zou ook echt overwegen om iemand in te schakelen om je te helpen. Soms sluipen er bij jezelf ook handelingen of lichaamstaal in, die de reactie tussen jou en je paard op gang brengt. Iemand die er dan blanco inkomt, kan waardevolle tips geven.

En voor degenen die het youtube filmpje geplaatst hebben of goedkeuren...serieus??? In welk universum is het okee om iemand zijn paard met zadel en al achterover te laten slaan? Om welke reden dan ook!
Dit is gewoon hard tegen hard. Ik mag toch hopen dat de paardenmensen van nu begrijpen dat er minder ingrijpendere methodes zijn om een paard te hertrainen. Wat een afschuwelijke vent, bah.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 19:38

Donna89 schreef:

Phoa - Ik zou toch opletten met dit soort filmpjes te posten. Is toch redelijk hardhandig; een onervaren persoon moet dit maar zien en denken "Hey ik ga dit proberen" met alle gevolgen vandien.

@TS: Heb hetzelfde probleem gehad. Als ze bewoog zette ik haar gewoon een aantal passen achteruit. Niet hardhandig zoals op die video, gewoon rustig. Paarden vinden er geen hol aan om achteruit te lopen dus dan is de lol er snel af.

Na het rijden dan nog een keer af en op stappen.

Ik heb 2 maanden lang hierdoor weinig kunnen rijden, wat het nam 30min in beslag om erop te geraken. Maar nu staat ze mooi stil naast een krukje. Was de tijd dus waard. Nu heb ik nog af en toe het probleem dat ze meteen wegstap als ik er net niet volledig op zit, maar dat begint ook al beter te gaan door uitvoerig te belonen als ze wel een keer stil staat.

Eerst natuurlijk lichamelijke problemen uitstellen. Opstappen geeft idd veel druk op de rug. Zou geen pijn mogen doen.

success.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 19:41

@Sclimpre, het filmpje is wel een voorbeeld van deze techniek, maar ik vind dit te ver gaan wat deze man doet. Het paard kan zijn schoft wel breken.

Ik ga op zoek naar een netjes voorbeeldsfilmpje van deze methode van Warwick schiller mijn grote voorbeeld in natural horsemanship.

https://www.youtube.com/watch?v=cfuRH383Lio&t=45s

het paard moet zichzelf leren te controleren, wij moeten hen niet controleren.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 19:47

Donna89 schreef:
Tja. dat is het voorstukje idd
Als je het hele filmpje kijkt en wellicht nog meer dan begrijp je misschien wat er gebeurt

Ieder zijn ding natuurlijk. Ik heb altijd geleerd dat je overal wat uit kan halen en dan je eigen methode prima kan ontwikkelen, aangepast op elk paard

Weer on-topic:
TS ik hoop dat je iets met de uiteenlopende tips kan. Hou het veilig, ik zou idd niet met een krukje beginnen zolang hij niet stil staat

Heb ik gedaan, en ik viel echt van de ene verbazing in de andere. Je zou hem toch bij kop en kont pakken en je stal uit mieteren?

Stef_Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 19:50

Ik herken je probleem, daar ik ook een groot niet stilstaand- in paniek kunnen gaan paard had. De oplossing was toch echt met zijn 2e zijn, een vasthouden en daarna met een krukje opstappen. Oh en ook na het opstappen bleven we nog even stil staan, hij mocht niet gelijk wegvluchten. Na dit een tijdje consequent gedaan te hebben kon ik alleen opstappen en op buitenrit zelfs zonder krukje weer opstappen. Een paard doet iets niet expres zoals jij zegt er is altijd oorzaak-gevolg. Een paard denkt niet in "plagen". Kortom er zal echt iets zijn wat je paard niet fijn vind waardoor het wil vluchten, na verloop van tijd geeft jou paard het op en staat wel stil. Het is maar net welke methode je wil gebruiken... :o
Laatst bijgewerkt door Stef_Diva op 18-07-17 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

j1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 19:51

Balansprobleem misschien? Dat ze gaat lopen omdat ze tijdens het opstappen bang is om 'om te vallen'?

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 19:52

Zelfde methode idd. Alleen een paard met een minder heftige reactie.

Bij het paard van het eerdere filmpje was het steigeren al een probleem. Dit deed hij met de opstap pogingen van de eigenaresse ook al.
Ik zie nergens dat deze beste meneer het paard achter over trekt.

En dat is mijn laatste post hier. Succes

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 19:55

bruintje123 schreef:

Pas een filmpje gezien van zowel hier als op FB van een trainer die aan het leren was een paard op de trailer te zetten.

Was dat misschien Annemarie van den Toorn?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 19:56

Ik heb trouwens zelf een paard dat opstappen reuze eng vond. Als ik dan forceerde kreeg ik rodeo.
Vasthouden ging tot steigeren.

Dus gewoon geleerd aan een lange teugel los te staan totdat ik zeg dat er gelopeen mag worden.
Nooit meer problemen, maar ik moet niet gaan zitten freubelen met de teugels of zo, dus ook op vreemd terrein gewoon met losse teugel.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 20:01

Grinnik, als die van mij nu iets ziet wat op een opstapblok lijkt en ik loop er naast, gaat ze zelf daar parkeren. Grote will to please.

Gelukkig kan ik haar nu overal neerzetten met ho. Ho is ho. Ook opzadelen en zelfs de smid, staat ze los, want ho=ho.

Soms als het te lang ho is, bijv manen kammen, is al gauw een half uur bij mijn tinker, raakt ze verveeld en gaat ze toch weg. Dan doe ik weer hetzelfde, laat haar draaien tot ze denkt, o ja, ik kan beter stil staan want dit rondjes draaien met overstappen vind ik veel te vermoeiend. Maar het is nog maar zelden dat dit gebeurt.

En dan als ze weer stil staat uiteraard een beloninkje.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 20:11

Ik denk ook dat je paard met je communiceert door niet stil te willen staan bij het opstappen. Die van mij staat altijd netjes stil naast een krukje. Als ze dan in geval van uitzondering eens haar achterhand wegdraait zodat ik er niet op kan komen dan geeft ze iets aan. De laatste keer was dat nadat we een pittige les hadden gereden en in het verleden was dit vanwege een slecht passend zadel. Ik leid haar dan weer rustig naar de kruk en stap op, waarbij ik het stilstaan naast de kruk altijd beloon met een brokje als ik er op zit. (Ik ga daarnaast natuurlijk wel op onderzoek uit omdat ik denk dat mijn paard mij iets duidelijk wil maken.)

Dit zorgt er ook voor dat ik overal op een stilstaand paard kan stappen met een losse teugel (Iets met angst na een akelig ongeval uit mijn jeugd). Het parkeren van je paard is echt een kwestie van trainen. Ik stap ook buiten wel eens af in het bos of in een woonwijk en kan dan altijd wel een opstappunt vinden waar ik haar weer netjes langs parkeer. Ik denk dat het een kwestie is van oefenen, consequent zijn en het gewenste gedrag echt belonen.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 20:53

bruintje123 schreef:

Bedoel je soms Feather Light Horsemanship? Ik moest even zoeken, maar moest aan dit filmpje denken: https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 6089297840

Of deze, die is een stuk korter :D : https://www.youtube.com/watch?v=seosqnWtsvg

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 21:10

Caira schreef:
Donna89 schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens. Een 'trainer' die een gezadeld paard moedwillig achterover laat klappen... Sorry hoor maar dan spoor je niet. Hoe help je een rug naar z'n grootje -O-

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 21:16

Albertina
Jaaaa die bedoel ik :)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 21:35

Die Clinton Anderson in dat filmpje, brrr, echt geen fan van, is een vent die totaal geen feeling heeft met paarden, op ieder filmpje van hem heb ik al erg gestresste paarden gezien. Kan je evengoed je paard verrot slaan tot ie zich gewonnen geeft, zal ie even blij van worden.

Had hier vroeger ook problemen mee, tot een instructrice mij de tip gaf... mijn paard tot 10 te leren tellen. Ik gebruik sowieso een opstapje om de rug te sparen (zou ik je zeker aanraden, zeker bij een groot paard). Eerste fase was paard laten stilstaan, tot 10 tellen en bij 10 een (snoep)beloning geven. Daarna trapje naast paard, weer tot 10 tellen en intussen trapje op en af, en weer belonen. Zo bouw je verder op, ga je bij de vijfde tel opstijgen en bij 10 geef je je paard een beloning vanuit het zadel. Na enkele keren blijft je paard netjes staan, en draait bij 10 zijn hoofd om de beloning in ontvangst te nemen. Ik moet wel zeggen: de mijne is me soms iets te slim af: 5x geen beloning geven, en het truukje werkt niet meer, dan mag ik het weer opnieuw aanleren. Of net als ik 1 voet in de stijgbeugel heb, gaat zij met 1 voorbeen op het trapje staan. :) Paarden met humor, daar hou ik van.

Let er ook op dat je, de eerste keren dat dit goed lukt, dan niet direct zwaar gaat trainen, maar het paard beloont door bijv. af te zadelen en paard aan de hand van een groene berm te laten grazen, of iets anders wat ie leuker vindt dan rijden. Het oefenen op het stilstaan hoeft ook niet altijd met zadel te gebeuren, de eerste fases (stilstaan terwijl je op een trapje staat) kan je ook op een rustdag es oefenen.