Hoofdpijn met paardrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sannexponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 11:30

dejavu schreef:
Hoe is je houding? Door dagelijks veel op je mobiel te zitten, kun je een anteropositie krijgen. En die, ja ja, veroorzaakt ook weer hoofdpijn. Je hoofd draag je dan net uit het lood, waardoor je nek- en rugspieren overbelast raken. Dit resulteert in hoofdpijn.

Ik zit niet heel veel op mijn mobiel, meestal ben ik OF op school |( OF bij m'n verzorgpaardjes :j /3 dusja, niet heel veel tijd ervoor. Ik fiets wel meestal minimaal 2 uur per dag ( 2 uur school en half uur paarden in totaal )
Xx

sannexponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 11:32

juliar99 schreef:
Ik had het ook een tijdje doordat ik met spanning galoppeerde, en hierbij mijn hoofd naar beneden hield. mijn instructrice zei dat ik echt naar voren moet kijken, en wanneer ik dit goed doe, heb ik na het rijden geen hoofdpijn etc.. Misschien dat het bij jou ook zo is?

Galopperen vind ik juist het leukste dus spanning? Nee.
Maar misschien kijk ik wel te veel naar beneden. Ik zal wel aan mijn instructrice vragen ofdat ze erop wilt letten

sannexponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 11:35

sannexponys schreef:
amber15 schreef:
Ik heb ook weleens hoofdpijn gehad na het rijden. Dat kwam omdat ik de spieren in mijn schouders en nek onbewust aanspande.
Misschien is dat bij jou ook het geval?
Ik denk niet dat het door je cap komt.

Wat heb je daar aan gedaan? Misschien kan ik dat dan proberen :j

Ik had er vooral last van in draf. Probeer je er bewust van te zijn dat je spieren aanspant of ontspant. Draai eens rondjes met je schouders en je hoofd. Misschien een zitlesje?[/quote]
Ik zal erop letten, we doen nu ook vooral verschillende zitten in draf. We moeten nu vooral doorzitten en dat span je je spieren ook erg aan, dus dan moet ik daar denk ik aan proberen te werken

sannexponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 11:36

Ravel13 schreef:
Heb je naast paardrijden en de achtbaan in andere situaties ook last v hoofdpijn?

In een achtbaan wel maar voor de rest zou ik het niet weten ( ook in de auto maar ik ben wagenziek, misschien heeft ook dat er iets mee te maken

Roodvos
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:38

sannexponys schreef:
Ik drink van tevoren en erna ook altijd goed (omdat ik snel dorst krijg) dat werkt wel een beetje maar niet heel erg :n

Zit suikerziekte in de familie? Combinatie dorst en ogen kan ook teken zijn van lichte diabetes.

Heb je ook een speld of elastiek oid in je haar die onder de helm zit? Daar kreeg ik altijd heel erg hoofdpijn van.
⚠️ Roodvos kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Jessliey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 11:33

Zoals al eerder gezegd inderdaad. Ik had vroeger ook altijd intens last van hoofdpijn, ik liet mijn ogen testen en daar kwam uit dat ik -2.5 heb in beide ogen. Als je nog nooit een bril hebt opgehad, zie je pas de wereld van verschil. Een bril testen van iemand anders heeft geen zin, want deze is op maat gemaakt. Tevens op je houding letten, heb je scoliose? (Vergroeiing in de ruggenwervels) Drink je genoeg water, heb je voldoende nachtrust? Ontspan je je nekspieren? Allemaal dingen om over na te denken... Succes ermee. :)

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 11:42

Ogen laten testen is al aangehaald lees ik, maar heb je jet ook met fietsen? En als je opstaat niet duizelig of oorsuizingen?
Kan ook iets met je oren zijn. Evenwichtsorgaan.

Als je lang haar hebt, dat je staart te strak zit kan ook nog.
Teweinig eten/drinken...

sannexponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 12:09

Ianrowan2009 schreef:
Ogen laten testen is al aangehaald lees ik, maar heb je jet ook met fietsen? En als je opstaat niet duizelig of oorsuizingen?
Kan ook iets met je oren zijn. Evenwichtsorgaan.

Als je lang haar hebt, dat je staart te strak zit kan ook nog.
Teweinig eten/drinken...

Met fietsen heb ik nergens last van maar met opstaan ben ik wel snel duizelig

Lottehorse27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 19:28

Iets met je evenwichtsorgaan klinkt best wel logisch aangezien je laat merken dat je met veel bewegingen (onverwachts) last krijgt, iets met je ogen lijkt mij minder logisch aangezien je dan vaker last moet hebben denk ik.

rebel18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 19:02

sannexponys schreef:
Hey
Hebben jullie ook wel eens last van hoofdpijn tijdens het rijden?
Als ik heb gereden heb ik daar best wel last van wat ook wel een paar uur blijft.
Ik heb m'n cap als losser en strakker geprobeerd, en op mijn (superbrave) verzorgpony heb ik het ook zonder cap geprobeerd. ;) maarja het is iets minder maar het blijft, en het is niet slim dus ja...
Heeft iemand hetzelfde of tips?
Het is niet van de stress ofzo, want ik rij zo weg op een onbekend paard en ik cross ook gewoon weg op m'n verzorgpony waarbij we geen zadel en hoofdstel hebben.
Kan iemand helpen? Want ik wordt echt gek nu ik ong 4/5 keer ik de week rij

Groetjes Sanne

[ [url=m/RV3tlh.jpg]Afbeelding[/url] ]
Beetje vage foto maar dit is m'n cap
( en m'n zusje op m'n verzorgpony )

ik had er ook last van dat komt omdat ik een ei hoofd heb en een ronde cap had het kan minder zijn als je een cap probeert voor jouw vorm hoofd ik heb zelf
https://www.ej.nl/ruiter/veiligheid/vei ... _5206.html

Djeradalover

Re: Hoofdpijn met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 14:15

Ben je ook snel duizelig als je de tijd neemt om op te staan en val je wel eens op de grond daardoor (evt zelfs met schokken van je lichaam)?

Ik heb zelf bloedarmoede, ik val vaak met schokkende bewegingen en heb ook snel hoofdpijn met paardrijden. Ik merk dat vooral in tijden dat mijn HB 5.0 of lager is. Mij lijkt het slim om voor een algemene check up naar je huisarts en opticien te gaan!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 14:37

JudithGigi schreef:
Je zou het eventueel bij je ogen of evenwichtsorgaan kunnen zoeken. Heb vaker mensen gehoord die hierdoor hoofdpijn krijgen bij dingen als paardrijden

Zou het dit zijn: dat is uitstekend te trainen, ;) als je weet wat en hoe.

Een van de eerste oefeningen klinkt simpel.
Ga midden in de kamer staan, ogen dicht. (Moeilijker: gordijnen dicht, blinddoek om.)
8 seconden stil staan, wie met rechts schrijft draait in 60 seconden (zelf tellen) een cirkel naar rechts om je eigen as.
8 seconden stil staan en dan zo'n zelfde cirkel de andere kant op.
(Tussendoor mag je even je ogen open doen, een letterlijk ogenblik om te kijken of het idd 360 graden was!)

Rachelle_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 09:05

Janneke2 schreef:
JudithGigi schreef:
Je zou het eventueel bij je ogen of evenwichtsorgaan kunnen zoeken. Heb vaker mensen gehoord die hierdoor hoofdpijn krijgen bij dingen als paardrijden

Zou het dit zijn: dat is uitstekend te trainen, ;) als je weet wat en hoe.

Een van de eerste oefeningen klinkt simpel.
Ga midden in de kamer staan, ogen dicht. (Moeilijker: gordijnen dicht, blinddoek om.)
8 seconden stil staan, wie met rechts schrijft draait in 60 seconden (zelf tellen) een cirkel naar rechts om je eigen as.
8 seconden stil staan en dan zo'n zelfde cirkel de andere kant op.
(Tussendoor mag je even je ogen open doen, een letterlijk ogenblik om te kijken of het idd 360 graden was!)

Klinkt inderdaad simpel maar of het dat ook is, ga het straks maar eens proberen want ik heb ook wel ooit moeite met mijn evenwicht