Wanneer ben je handelaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JustLizz

Re: Wanneer ben je handelaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 16:39

wat verder nog wel interessant is naast wanneer je nu een handelaar bent:

Voor de omzetbelasting kwalificeer je al vrij snel als ondernemer en zal je je moeten melden bij de Belastingdienst als btw-ondernemer (winstoogmerk, het feit of je al dan niet winst haalt etc. is daarbij niet van belang), voor de inkomstenbelasting heb je wat meer nodig om als ondernemer aangemerkt te worden.
Of je als ondernemer gezien wordt, is dus ook nog per belastingsoort verschillend!
Dit staat alleen naar mijn mening los van het woord "handelaar" .. ook een fokker kan al vrij snel als ondernemer (voor de omzetbelasting) worden gezien.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-17 17:20

Sizzle schreef:
Bij consumentenverkoop staat dat je een inkomen moet genereren.
Bij af en toe een trainingspaard verkopen zul je daar amper winst opmaken of zelfs verlies draaien.

Maar dan is de volgende vraag: Wat is inkomen? Is dat iets waar je van kunt leven (=1000 netto winst per maand om wat te noemen)? Of is dat veel simpeler?
Geef jij mij 100 euro, dan is dat inkomen voor mij.
Maak ik 200 euro kosten zodat jij mij die 100 euro geeft, dan is die 100 euro, geen winst, maar verlies, maar is het nog steeds wel inkomen geweest.
Toch?

Ik stel het zo extreem omdat dat consumentenrecht blijkbaar ook door een rechter wordt toegepast als je af en toe een paard verkoopt.
En nogmaals: als alles goed gaat is dat geen probleem. Maar in het geval van een issue bij de verkoop kun je als verkoper dan tegen flinke kosten aanlopen. Ook wanneer het kosten buiten jouw schuld zijn.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 17:41

Hoe zit dit qua rechten voor de consument en verkoper in het geval dat iemand naast zijn studie/werk in 1 box op een pensionstalling een paard heeft staan die hij na een maand (of twee) weer probeert te verkopen? (Waarna er weer een nieuw paard voor de handel in komt) Doel van deze verkoper is zo "gratis" te kunnen rijden en zo als het meezit een paar honderd euro in zo'n maand te verdienen, wat een leuk extraatje is, maar wat totaal verwaarloosbaar is als je naar de geïnvesteerde uren kijkt.

Valt dit onder het consumenten recht? De verkoper heeft het paard aangekocht met als doel te verkopen, maar heeft geen onderneming, is gewoon pensionklant, en kan er by far geen hoofdinkomen aan verdienen. De koper ziet echter wel meerdere paarden per jaar op advertenties van deze verkoper langskomen...

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 17:57

Definitie van een handelaar : persoon die met winstoogmerk goederen inkoopt en/of maakt en vervolgens verkoopt.
Het is de bedoeling die telt. Is winst maken de bedoeling = handelaar.
Iets verkopen dat je zelf niet meer nodig hebt = geen handelaar.
Stel iemand die een oud autootje koopt omdat hij geen geld heeft voor een nieuwe; persoon rijdt er 5 jaar mee. Intussen is het autootje zo zeldzaam geworden dat het een verzamelobject is. Persoon kan het autootje verkopen voor het dubbele van de aankoopprijs. Dit is geen handelaar maar een geluksvogel. Iemand die overal oude auto's opkoopt om ze met winst te verkopen is wel een handelaar, zelfs als hij door pech verlies maakt ipv. winst.
Als die persoon ondernememing heeft lijkt, dan blijft het een handelaar, maar dan in het zwart.
Er is natuurlijk altijd een grijze zone. Dat maakt het kopen van een paard nu net zo moeilijk.
Een officiele handelaar met een goede reputatie, daar wil ik direct een paard kopen. Van een particulier die voor een goede reden zijn paard verkoopt ook. Maar iemand die zich als particulier voordoet en dan meerder paarden per jaar verkoopt, daar heb ik echt geen vertrouwen in.

Blackdave

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 16:23

Leuk om dit te lezen, ik had dus ook een aankoop gedaan bij iemand die zich voordeed als particulier maar in werkelijkheid na wat speurwerk een vof heeft. Vond het al vreemd dat je als particulier 50 paarden had... ik weet nog niet of ik er een zaak van maak of het laat rusten

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 16:44

Blackdave schreef:
Leuk om dit te lezen, ik had dus ook een aankoop gedaan bij iemand die zich voordeed als particulier maar in werkelijkheid na wat speurwerk een vof heeft. Vond het al vreemd dat je als particulier 50 paarden had... ik weet nog niet of ik er een zaak van maak of het laat rusten

Een particulier met 50 vragen zou ik sowieso al niet heel geloofwaardig vinden := Waar zou hij dat geld vandaan moeten halen?