Paard reageert extreem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Re: Paard reageert extreem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 12:11

Ik denk wel dat je een hond op een andere manier moet corrigeren da een paard,omdat een paard een prooi- en dus vluchtdier is en een hond juist niet! Maar koeien staan in principe wat dat betreft op een lijn met paarden,dus zogauw jouw paard door heeft dat ze niet gevaarlijk zijn zal hij zijn angst verliezen.Het is heel verstandig van je dat je er een deskundige gaat bijhalen.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 12:35

anjali schreef:
Ik denk wel dat je een hond op een andere manier moet corrigeren da een paard,omdat een paard een prooi- en dus vluchtdier is en een hond juist niet! Maar koeien staan in principe wat dat betreft op een lijn met paarden,dus zogauw jouw paard door heeft dat ze niet gevaarlijk zijn zal hij zijn angst verliezen.Het is heel verstandig van je dat je er een deskundige gaat bijhalen.

Natuurlijk is een hond anders dan een paard, maar gaat in dit stukje over ruimte en hoe een hond ruimte (wil) gebruikt om te observeren. Voor paarden kan je in veel gevallen het zelfde zeggen. Ze hebben vaak niet de ruimte die ze nodig hebben om te observeren of in dit geval die koe daadwerkelijk eng is of niet. En omdat hij niet de ruimte kan pakken die hij nodig acht: is vluchten en vechten zijn enige optie.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 23:50

En die ruimte is natuurlijk ook mentaal. "Ja kijk maar even. Dat is een koe ja. Dat heb je goed gezien" is natuurlijk anders dan "Ja, een koe. Kom op, daar moet je aan wennen".

Jessliey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 12:25

Erg gevaarlijke suggesties die hier worden genoemd. TO, ik weet niet of het probleem al is verholpen, maar gooi je paard nooit in het diepe (lees: gooi hem bij de koeien, zet een koe naast in de stal). Dit zorgt voor trust issues. Tevens weet jij niet wat je paard doet in angst. Wellicht breekt hij de stal af, omdat hij zo angstig is. Of rent hij door het prikkeldraad heen zodra hij in een wei wordt gegooid met die koeien. Bouw het langzaam op.

Phaedra013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 12:37

Hallo iedereen en bedankt nog voor de tips!
Ondertussen staat mijn paard een week of 2 naast die koeienweide en ik moet zeggen dat het een wereld van verschil is nu ik sommige tips van hier heb opgevolgd; het paard zijn angst serieus nemen en zijn grenzen respecteren.

Ik ben begonnen met grondwerk op de paddock om de respect-relatie wat bij te stellen. Nu werk ik elke dag op de wei met hem, gewoon rustig grondwerken en zo letterlijk naar de koeien toe werken. Gisteren heb ik op 50m met hem van de koeien gewerkt, met een rustig maar heel kijkerig paard die niets van protest had vertoond om daar te geraken. Ik ben dus ook op dat punt gestopt (nadat hij helemaal begon te ontspannen) want zo dicht was ik met hem nog niet geweest.
Ik merk ook dat onze vertrouwens- en respectband is gegroeid.
Vandaag komt Sylvie Broos voor de eerste keer kijken. Ben benieuwd!

Bedankt iedereen om het op te volgen, ik laat nog wel iets weten!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 17:19

Phaedra013 schreef:
Ondertussen staat mijn paard een week of 2 naast die koeienweide en ik moet zeggen dat het een wereld van verschil is nu ik sommige tips van hier heb opgevolgd; het paard zijn angst serieus nemen en zijn grenzen respecteren.

Ik ben begonnen met grondwerk op de paddock om de respect-relatie wat bij te stellen. Nu werk ik elke dag op de wei met hem, gewoon rustig grondwerken en zo letterlijk naar de koeien toe werken. Gisteren heb ik op 50m met hem van de koeien gewerkt, met een rustig maar heel kijkerig paard die niets van protest had vertoond om daar te geraken. Ik ben dus ook op dat punt gestopt (nadat hij helemaal begon te ontspannen) want zo dicht was ik met hem nog niet geweest.

Mooi! Gaaf hè om te merken hoe je het nu veel meer 'samen/met elkaar' doet in plaats van 'tegen elkaar' +:)+ . Soms duurt het even voor het kwartje valt (ook bij mij), maar dan is het weer genieten.

Phaedra013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 21:49

GDG schreef:
Phaedra013 schreef:

Ja helemaal!
Mooi! Gaaf hè om te merken hoe je het nu veel meer 'samen/met elkaar' doet in plaats van 'tegen elkaar' +:)+ . Soms duurt het even voor het kwartje valt (ook bij mij), maar dan is het weer genieten.

Phaedra013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 22:03

Gisteren is dus Sylvie Broos geweest.
Nadat zij vond dat de basis qua grondwerk en respect-relatie wel goed zat zijn wij meteen gaan wandelen aan de hand langs de koeienweides waar hij altijd zo hevig reageerde.
Wanneer mijn paard stopt en hij lichtjes gestrest raakt vroeg ik hem nog 1 stap voorwaarts te zetten met simpel druk te geven en de druk te lossen als hij vooruit gaat. Wanneer hij dit deed keerde we enkele meters of tientallen meters terug tot hij terug ontspannende en probeerde we opnieuw tot we voorbij al die enge weides waren. Ook werd hij veel beloond als hij braafjes volgde. Deze methode is super effectief en echt helemaal wat mijn paard nodig had, geduld en begrip!

Vandaag ben ik alleen met hem gaan wandelen en ook vandaag boekte ik hetzelfde resultaat, stressloos gaan wandelen. Super happy dus! Hierop ga ik nu blijven oefenen en met hem in de weide blijven dichter naar de koeien toe werken. Ik merk ook dat hij me beter volgt in de weide naar de koeien toe, alsof hij me al meer vertrouwt. Heel blij dus. Dit blijven oefenen.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 22:23

Ik kom toevallig dit topic tegen en wilde reageren, maar zie in de laatste post dat Sylvie al bij je is geweest. Top! +:)+

Ik hoop trouwens dat meer mensen hier een voorbeeld aan nemen want ik zie best vaak dat men verkeerd reageert op een bang paard waardoor het alleen maar erger wordt. :o