moeilijke merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 19:13

Zou tot het veulen erbij loopt zoveel mogelijk stress vermijden. Veulen gaat dit gedrag kopiëren, dat wil je niet. Dus dan maar de andere pony's niet mee nemen tot het Veulen is afgespeend. Of juist mee nemen en niet meer naast terug zetten. Als dat geen mogelijkheid is kijken naar een stabiele kudde met paarden die de wei niet af gaan. Voor de periode dat veulen er nog bij loopt. Zou wanneer het veulen afgespeend is, bezig gaan en tot een oplossing gaan werken. Niet nu.
Dat je een veulen als oplossing zag voor dit probleem gedrag vind ik niet heel handig, een veulen fokken bij een merrie met probleem gedrag ook niet.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 19:28

Oei, dat is niet zo fijn!

Want het veulen neemt natuurlijk ook het gedrag van de merrie over.

Belangrijkste voor nu is dat het veulen rust krijgt doordat de merrie ook effe normaal doet.
Dus dat betekend helaas dat je ff niets kan tot het van de merrie af kan, maar dan nog........hou je dit probleem, want het veulen loopt evengoed op zelfde land als de merrie........

En heel eerlijk......als het zon lastige probleem heeft had ik er nooit aan gedacht om het dan maar dan te laten dekken en een veulen te laten krijgen, dat lost het niet op en het krijgt gewoon mogelijk zelfde gedrag mee van de merrie, gewoon omdat het dan niet beter weet en afkijkt van de moeder.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 00:01

Als een paard zo tekeer gaat, wil bewegen, en zich dus eigenlijk aan het opfokken is, dan is het aan jou om het paard rust aan te bieden (als het ware op een zilveren schoteltje) , uiteraard zal het paard dit aanbod niet aanvaarden dat weet ik ook wel, maar dan verander jij de benadering, je zet het paard eens echt aan het werk, korte wendingen en vooral zijgangen en achterwaarts, tot het paard inziet dat de aangeboden rust wel degelijk een goed alternatief zou kunnen zijn. Uiteraard zal je dit wel een paar keer moeten herhalen, maar het werkt zeer zeker, en veel vlugger dan je eerst zou kunnen vermoeden.
Paarden kiezen echt wel liever voor een rustmoment dan dat echte werken.

juval schreef:
ayasha, natuurlijk hebben we wel nagedacht voor we dit veulen gingen fokken, wat denk je?
het is toch niet zo'n rare gedachte dat een merrie meer op haar veulen gefocussed zou zijn dan op andere pony's? dierenarts en mw vd Dierendonck hebben in ieder geval beiden gezegd dat het mogelijk een oplossing zou zijn.
Veulen is er niet alleen als oplossing voor een probleem, maar ook omdat we het heel graag een keer wilden doen.

Afleiding in de vorm van voer interesseert haar niets. voer raakt ze niet aan en hooi trapt ze door de stal. Hooinet werkt ook niet. Het enige wat ze doet is heen en weer (voor naar achteren) banjeren en de voegen uit de muur trappen.
buiten gaat het gelukkig wel beter.

buiten gehoorafstand is het inderdaad ook wel wat beter, zoals gisteren toen stond ze wel rustig toen we weer thuiskwamen na de buitenrit.

Willemiens

Re: moeilijke merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 00:07

Ik lees ook even mee :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 07:40

Bedankt aeolusnr1, klinkt logisch misschien.
Het lastige is alleen dat ik maar met een paard tegelijk bezig kan zijn.
De korte wendingen,zijgangen en achterwaarts doet ze overigens wel uit zichzelf in de stal ;)
Ik ben het er mee eens dat dit paard graag aandacht en werk wil.
Dat zullen we ook zeker weer oppakken als het veulen eraf is.

Voor alle bokkers die elkaar herhalen dat het veulen gedoemd is... daar heb ik niet zo veel aan. Hij os er nu eenmaal en ik heb er zeker vertrouwen in dat het goed komt met hem.
Karakter van de vader vererft ook.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 08:00

Wat ik begrijp is dat je haar op stal zet als je met de anderen weggaat, kan ze niet buiten blijven?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 09:00

juval schreef:
Karakter van de vader vererft ook.

Tuurlijk. Maar gedrag wordt vooral gekopieerd.

Versuffen die merrie, meteen :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 09:35

Is dat eigenlijk bewezen dat karakter echt vererfd? (en dit is een vraag uit oprechte interesse, niet sarcastisch bedoelt.)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 10:10

Ayasha, kijk maar naar jezelf en dan naar je ouders.
Of je het nu wilt erkennen of niet, jij hebt dezelfde trekjes!
Karakter vererft :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 10:11

Dat is nurture, niet perse nature.
Indien een adoptiekind dat zijn of haar ouders nooit gekent heeft, trekjes zou hebben van diens biologische ouders, dat zou dichter in de buurt van bewijs komen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 10:15

Het een sluit het ander niet uit.
Ook kinderen die helemaal niet met hun biologische ouders zijn opgegroeid, herkennen aspecten van het uiterlijk maar ook van het karakter bij het weerzien van zo'n biologische ouder.

Maar goed, bij paarden zal paps 50% van de genen brengen, maar 0% van de opvoeding. Het veulen zal daarom vooral zijn zoals zijn moeder is.
Reden te meer voor TS om het gedrag van de merrie af te vlakken en ervoor te zorgen dat de rust in de groep blijft. Tenminste, als zij dit probleemgedrag liever niet over enige jaren terug wil zien in haar veulen. Voor zover het te voorkomen is.

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 10:22

Ben het er niet helemaal mee eens dat een veulen absoluut net zo wordt als de moeder hoor. Het kan, maar hoeft niet. Mijn toenmalige merrie was een zeer nerveus paard en gecompliceerd met alles. Haar nu driejarige zoon is het tgenovergestelde, hoe raar zijn moeder ook kon doen, hij heeft het niet overgenomen. Persoonlijk zou ik deze merrie met veulen lekker inscharen bij andere merries met veulens en na afspenen weer oppakken. Dat geeft het moedertje en jezelf rust ; ) en beter voor je veulen zodat hij lekker kan socializen.

Jace

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 10:24

Ondersteunen met een Bach remedie ?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 10:28

Ayasha schreef:
Is dat eigenlijk bewezen dat karakter echt vererfd? (en dit is een vraag uit oprechte interesse, niet sarcastisch bedoelt.)

:D Daar heb ik toevallig mijn bachelor thesis over geschreven. Er is namelijk achter de schermen bij bepaalde stamboeken nogal wat te doen om te kijken of je karaktereigenschappen kan kwantificeren in fokwaarden.
Karakter als 1 groot geheel is te breed, maar kleine elementen die karakter opbouwen zijn zeker erfelijk overdraagbaar. Niet voor 100% hoor, zo uit mijn hoofd is de heritabiliteit ongeveer 0.4 bij de onderzochte eigenschappen (zoals angstigheid).

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 10:59

Met 0.4 bedoel je dan vast 40%?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:13

Dees schreef:
Met 0.4 bedoel je dan vast 40%?

Niet helemaal, die 0.4 is de HI (heritability index) die ergens tussen 0 en 1 ligt. Dit betekent dus niet dat 40% genetisch bepaald is en 60% door omgeving, maar staat voor de proportie van variatie van een eigenschap gezien tussen individuen die voorkomt uit genetische factoren.
Het ligt dus net wat ingewikkelder, maar 0.4 wordt wel als hoog genoeg gezien om er gericht op te kunnen fokken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 11:14

knollentuin schreef:
Wat ik begrijp is dat je haar op stal zet als je met de anderen weggaat, kan ze niet buiten blijven?

Nee. Ze blijft buiten als we met de anderen weg gaan. Dat gaat ook wel beter, op wat gehinnik en heen en weer lopen na.
Als ze in de stal staan en ik haal er een weg is het probleem veel groter.

Bach rescue heb ik al geprobeerd, helpt niet
Nerv control ook niet
Magnesium ook niet.

Over karakter, bij de kwpn hengstenkeuring wordt ook op karakter beoordeeld. Daar krijgen de hengsten ook punten voor. Is dat dan zinloos?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:16

Even voor mezelf he Mooney: Heeft die 0.4 heel simpel gezegd niet te maken met hoe groot de kans is dat het toeval is. Hoe korter de waarde bij de 0 waarde ligt, hoe groter de kans dat het geen toeval is? En dan idd een waarde tussen 0 en 1. Waarbij 0 zou inhouden dat er 100% kans is dat het vererfd wordt en 1 zou betekenen dat de herkenbare eigenschappen gewoon toeval zijn?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:30

Bijna, het is andersom. Dus bij een HI van 1 is de variatie helemaal gebaseerd op genetische factoren en bij 0 is er dus juist niet op te selecteren omdat het compleet random of op omgevingsfactoren gebaseerd is. Hoe dichter bij de 1, hoe interessanter het is om het op te nemen in de fokkerij als selectiepunt.
Maar vooral bij complexe dingen zoals karakter benader je de 1 eigenlijk nooit, daarom wordt een ogenschijnlijk 'lage' 0.4 nog wel als interessant beschouwd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:56

Juist, ik gooide ze altijd door elkaar. :o Ik ga ze nu voor eens en voor altijd in mijn geheugen proberen te prenten. :=
(statistiek was nooit mijn sterkste punt. :') )

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 15:00

Hoe gaat het nu? Is het beter nu ze altijd buiten is? :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-17 15:17

Ja gelukkig wel. We doen dan ook heel weinig met de pony"s op dit moment