Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Annet_Dottie schreef:Bedankt voor je tips hoor maar als je zegt dat ik een zweep nodig heb omdat het mijn aanwijsstok is denk ik niet dat ik wat kan met jou advies, een zweep heb ik nog nooit gebruikt, in 5 jaar tijd een paard opbouwen van niks gewend tot super veelzijdig (incl een hele hoop grondwerk), aanwijzen doe ik wel met mijn lichaam of handen..
. Dus zo zie je maar, een zweep is niet per definitie iets negatiefs. Annet_Dottie schreef:Het lijkt regelmatig alsof het een spelletje is, wat ik ook doe, wat voor stap ik ook zet ze houd me in de gaten. Het liefst rent ze rondjes om me heen, op zo'n afstand dat ik haar niet kan krijgen, op het moment dat ik iets probeer gaat ze de andere kant op.
Annet_Dottie schreef:Heb ook het vermoeden dat het allemaal veel dieper zit, misschien iets uit het verleden ofzo.. Ze kan in het land ook enorm schrikkerig reageren terwijl ik totaal niet ruw of plotseling met mijn handen beweeg, als ze los in de bak staat kan ik zwaaien met mijn handen of met de longeerlijn alles aanraken en zelfs als ik een snellere beweging maak schrikt ze niet.. Dus ik ben toch bang dat het stukje in de wei dieper zit dan ik weet..
gewoon kwestie van herkennen waar onze eigen kennis op houdt en iemand vinden die wel die kennis heeft. Je kan nu wel dingen gaan proberen, maar de kans zit er ook in dat het allemaal erger wordt. Annet_Dottie schreef:@hwn ik bedoel ook zeker niet te zeggen dat een zweep iets negatiefs is, ik heb vorig jaar een paardje gereden die nog wel eens stokstijf stil wou gaan staan zodra ik van stal het bos in wou rijden, toen gaf iemand hem een keer een pets op de kont met een zweepje en dat was dan ook de enige manier om haar dan aan het lopen te krijgen.. Alleen ik ben gewoon over het algemeen geen zweep (of sporen) fan![]()
@Fatcat ik vraag inderdaad om hulp/tips (ook voor de eigenaresse en met oog op eventueel de verkoop die er misschien aan zit te komen), alleen ik kom er nu net zo'n 2,5 maand en de keren dat het gebeurd is probeer ik te peilen waarom ze het doet. Angst is iets wat vanmiddag toen ik er was bij mij opgekomen is, dit is wel eerder in me opgekomen maar de eigenaresse dacht niet dat het angst was. Maar kort gezegd ik ken haar verleden verder niet en de eigenaresse eigenlijk ook niet..
@hoikimmmy hoe moet ik weten wat de oorzaak van haar gedrag is als ik er net 2.5 maand kom en het hele paard en die haar achtergrond (ze is inmiddels 18 dus heeft al een aardig leven achter zich) niet ken? Ik leer haar kennen en proberen het te bedenken, ik vergelijk het met mijn eigen paard omdat de situatie soort gelijk is als toen ik mijn eigen pony kochtIk ben geen 12 ofzo dat ik adviezen af wijs met ik weet het allemaal wel beter want ik heb een eigen paard gehad, ik geef dat puur aan omdat ik al aardig wat gewend ben. Maar goed als ik het allemaal zo goed weet waarom open ik dan een topic volgens jou..? Ik vraag toch gewoon om advies wat kan ik doen? Grondwerk doe ik al, in de wei gaan zitten wachten of ze komt wil ik ook gaan proberen mocht het weer voorkomen etc. dus dan doe ik toch juist wel wat met de adviezen...?
@fabianhorse thanks voor je tip, ik hoop dat over het algemeen als ik met een appel aan kom ze niet weg loopt, ik wil er alleen liever geen gewoonte van maken altijd iets lekkers mee te moeten nemen, ook omdat ik het wel eens vergeet en er op stal niks meer is..
hwn schreef:Annet_Dottie schreef:Bedankt voor je tips hoor maar als je zegt dat ik een zweep nodig heb omdat het mijn aanwijsstok is denk ik niet dat ik wat kan met jou advies, een zweep heb ik nog nooit gebruikt, in 5 jaar tijd een paard opbouwen van niks gewend tot super veelzijdig (incl een hele hoop grondwerk), aanwijzen doe ik wel met mijn lichaam of handen..
Hier wil ik toch even verder op ingaan. Wat ik hier merk: heb eentje dat behoorlijk bang was voor de zweep, en nu vindt ze aanrakingen met de zweep juist prettiger. Ze weet heel goed dat die zweep meestal enkel gebruikt wordt om lastige vliegen te verjagen, en ook opdringere paarden hou ik zo uit de buurt. Ze wijst soms zelfs aan waar ze jeuk heeft, en als je dan niet tijdig krabt, durft ze al es gaan stampvoeten. Dus zo zie je maar, een zweep is niet per definitie iets negatiefs.
Annet_Dottie schreef:@Fatcat ik vraag inderdaad om hulp/tips (ook voor de eigenaresse en met oog op eventueel de verkoop die er misschien aan zit te komen), alleen ik kom er nu net zo'n 2,5 maand en de keren dat het gebeurd is probeer ik te peilen waarom ze het doet. Angst is iets wat vanmiddag toen ik er was bij mij opgekomen is, dit is wel eerder in me opgekomen maar de eigenaresse dacht niet dat het angst was. Maar kort gezegd ik ken haar verleden verder niet en de eigenaresse eigenlijk ook niet..
FabianHorse schreef:Wat ik altijd heb gedaan is een appel meenemen, die rustig opeten. Op een begeven moment heeft het paard door dat hij, hoe sneller hij komt, des te meer appel krijgt.
Ik hoop dat dit werkt, je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat de andere paarden niet komen.