'hengst' 2 weken na castratie bij merries?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Re: 'hengst' 2 weken na castratie bij merries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 20:54

Dan zet je hem toch lekker bij je merries. Veel plezier er mee.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 21:03

Dagelijks miljoenen??

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 21:04

Oei. Ik zou hem toch nog even apart houden. Bij de castratie van mijn 4 jarige werd ook aangeraden 6-8 weken te wachten. Ook zo'n dekkende ruin lijkt me voor je merries niet fijn

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 21:07

Heb wel eens meegemaakt dat een merrie toch drachtig werd van een ruin die net 3 week gecastreerd was. Ik zou iig de 4-6 weken aanhouden. Maar het lijkt net alsof je het antwoord wil hebben die jou DA je ook gaf, het maakt ook verder niet uit. Het zijn jou paarden!

Ben je trouwens niet bang dat je jongere ruin je oudere ruin weer gaat aanvallen in de groep?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 21:12

Ik zou vooral angst hebben voor jagen.
Laat gecastreerde hengsten willen rivaal ruinen wel eens flink te grazen nemen als er merries bij staan.
Daarnaast kunnen merries die net drachtig zijn verwerpen van onrust die door een hengst veroorzaakt wordt.
Maar verder moet je gewoon doen wat jij wilt.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 21:20

Zou zeggen bij morgen meerdere klinieken op en kijk welke adviezen je te horen krijgt.
Ach meerdere veulens is voor het veulen van de merrie die gewenst gedekt wordt wel leuker

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 21:27

Nikass schreef:
Dagelijks miljoenen??

Ik ben Belg en reken nog in Belgische Franken... Paarden die miljoenen waard zijn dus.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 21:28

genja schreef:
Zou zeggen bij morgen meerdere klinieken op en kijk welke adviezen je te horen krijgt.
Ach meerdere veulens is voor het veulen van de merrie die gewenst gedekt wordt wel leuker

Ik geloof niet dat ik zo vrolijk ga zijn als hij zijn moeder drachtig maakt...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 21:31

Ik zou een paard met een verse castratie wond ook nooit zomaar de eerste weken in een nieuwe groep mikken met het risico dat de er een complicatie ontstaat door ongecontrolleerd rennen, showen en dekken.

Als dat dier al 5 jaar niet bij die merries mag wat is dan exact het probleem om nog een maandje te wachten?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 21:35

Sizzle schreef:
Als dat dier al 5 jaar niet bij die merries mag wat is dan exact het probleem om nog een maandje te wachten?

Hij had altijd een kameraad. Maar die heb ik er 2 weken geleden bij weg moeten halen. Hij staat dus voor het eerst in zijn leven alleen. En dat vind ik wel zielig voor hem.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 21:39

Luckystory schreef:
Nikass schreef:
Dagelijks miljoenen??

Ik ben Belg en reken nog in Belgische Franken... Paarden die miljoenen waard zijn dus.

Tijd voor een update, het is 2017.

Ik zou de ex-hengst ook nog een tijdje apart laten staan. En dan over een week of 6 bij de merries die niet geïnsemineerd worden en je (dan) drachtige merrie bij de oudere ruin om onrust voor haar te voorkomen. Dan heb je twee groepjes met hopelijk zo veel mogelijk rust. De twee ruinen in één groep zou ik niet meer doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 21:41

Dan zet je hem er toch eerst gewoon naast met een draad ertussen?
Hij word dan heus niet accuut contact gestoord hoor als hij gewoon neuscontact kan hebben.
Weet je gelijk hoe ze op hem reageren.

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 21:41

Luckystory schreef:
genja schreef:

Des te meer reden hem nog even apart te hebben staan!

annelies86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 21:46

Bij ons op stal ook mee gemaakt. Na 2 weken de ex hengst er bij in. Mijn merrie stond er ook bij dus gelijk DA gebelt en die zei dat het zeker wel kon (Dan bedoel ik drachtig worden van een net gecastreerde hengst) Afwachten of ze hengstig werd maar ik had geluk een ander stalgenootje haar merrie had helaas minder geluk die werd niet hengstig dus laten scannen en was drachtig. Heel gedonder geweest omdat het erg ongewenst was en weg gehaald moest worden.
Nu zijn het je eigen paarden dus je moet het zelf weten als je je eigen DA vertrouwd.
Laatst bijgewerkt door annelies86 op 21-05-17 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 21:48

en zijn castratiewond? de drang om te dekken is nog niet weg, dus als ie gaat dekken grote kans dat wond weer open gaat met alle gevolgen van dien, buiten dat ie nog levend zaad zou/kan hebben

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 22:02

Luckystory schreef:
genja schreef:

Tja dan misschien toch wat langer niet bij de Groep...

Mamiita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 00:37

Ik heb ook maar even meegelezen. Handige tips. Ik heb sinds kort een hengst erbij. Toch weer even andere koek!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 03:14

Mijn 4jarige hengstje stond 2 weken na ruinen bij z'n geliefde merrie en z'n ruinenvriendje.

Geen veulentjes, geen raar gedoe.

Wel sociaal gehouden hengstje, altijd naast de merries gelopen in ruinen groep

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 06:13

Mijn 10 jarige hengst was binnen een week volledig hengst af. Alle rare hengsten dingetjes waren zo over en kon met anderen op de wei.