Hittestress

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 16:37

sakvis schreef:
In jou geval zou ik toch gaan proberen om te zorgen dat er altijd schaduw is. Een schaduwdoek klinkt als een mogelijk goede oplossing.

:')

Er IS schaduw. Waarom blijven mensen toch denken dat er geen schaduw is. Ik weet niet hoe en/of hoe vaak ik dat nog moet zeggen zodat het begrijpelijk is want daar slaag ik nu blijkbaar niet in. Of mensen lezen het niet, dat kan natuurlijk ook.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 16:43

Koper schreef:
sakvis schreef:
In jou geval zou ik toch gaan proberen om te zorgen dat er altijd schaduw is. Een schaduwdoek klinkt als een mogelijk goede oplossing.

:')

Er IS schaduw. Waarom blijven mensen toch denken dat er geen schaduw is. Ik weet niet hoe en/of hoe vaak ik dat nog moet zeggen zodat het begrijpelijk is want daar slaag ik nu blijkbaar niet in. Of mensen lezen het niet, dat kan natuurlijk ook.

Heel simpel; je typt dit in je OP
Citaat:
Ze heeft het grootste deel van de dag wel schaduw op de wei.
Daardoor heb ik, en waarschijnlijk anderen ook, gezien je reactie, bedacht dat er ook op een bepaald moment geen schaduw is.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 16:46

Vaak is het niet enkel de hitte, maar ook de insecten die de paarden parten spelen. In de schaduw van een boom zitten vaak veel insecten, in een schuilstal komen ze veel minder. Dus die schaduwdoek lijkt me toch niet zo'n mis idee, dan creëer je toch min of meer het effect van een schuilstal. Ja, toch wel gelezen :)

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 12:46

Maik79 schreef:
Koper schreef:
Ja, er is schaduw :) Zout krijgt ze door het voer heen.

Zweetmes + handdoek heb ik nog nooit gedaan. Het probleem is dat er alleen koud water is en dat daarmee de poriën ook nauwer worden waardoor ze de hitte nog minder makkelijk kwijt kan. Maar ik zal haar in elk geval eens wassen zodat de huid wat schoner is.

Edit: meteen maar even berichtje gedaan naar iemand die ik laatst op Facebook gevonden had en die in mijn regio paarden doet scheren. Denk dat onderkant hoofd ook geen slecht idee is, daar zit nog veel haar en daar krijgt ze vaak broeiplekken (dit jaar nog niet).

Onderkant van de kaak en de hals scheren is sowieso een goed idee. Als je gaat koelen, dan juist met koud water en dan een zweetmes erover. Anders creëert het water alleen maar een extra laagje dat warmte vast houdt. In de eventing koelen ze de paarden na de cross juist door koud water -> zweetmes, koud water -> zweetmes, net zolang totdat het water dat eraf komt niet meer warm is.

In de Endurance doet men dit ook, en vooral de grote vaten opzoeken met koelen. Dus vooral hals en billen, en zeker het 'oude' water weghalen, dan pas koel je echt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 18:38

Ik heb destijds zitten twijfelen over de aanschaf van een koelerdeken. Maar die schijnen ook best zwaar te zijn, dus of dat nu fijn is ???
Even voor je zoeken .... even reclame maken sorry : https://www.agradi.nl/hyperkewl-koeldek ... -grijs.htm
En hier mijn topic ervoor van destijds : Maris @ [HAR] Ervaring met koeldeken ?

En even voor andere bokkers : bij mijn paard hielp het geven van meidoornblad/kruiden in de zomermaanden zeker tegen de hittestress. Dit omdat meidoorn het hart en bloeddruk ondersteunt waardoor het lichaam beter met de hitte kan omgaan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 19:32

Het klinkt logisch Maris, en meidoorn kan ik wel aankomen dus ik ga het proberen. Ik weet dat ze het op zich wel eet maar ook weer niet dat je denkt: pony wanneer heb je voor het laatst gegeten (zoals ze met paardenbloemen wel doet).

Koelen en oud water weghalen snap ik het principe van, zou ik ook zeker wel toepassen als ik op het warmst van de dag op de wei zou zijn. Maar ik ben er 's ochtends en 's avonds ;)

BigOne

Re: Hittestress

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 19:42

Misschien toch een plekje met schaduw creëren waar ze op het heetst kan gaan staan want je zegt zelf dat er tussen twaalf en half twee ongeveer geen schaduw is, laat dat nu net op het heetst van de dag zijn. Natuurlijk zal ze het warm houden maar in de zon loopt haar temperatuur nog verder op, vooral als ze ook nog eens donker gekleurd is. En de zijkanten scheren, buik kan ook want pony's liggen vaak half op de zij en bijna nooit plat op de buik. Succes er mee.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 19:48

Koper schreef:
Het klinkt logisch Maris, en meidoorn kan ik wel aankomen dus ik ga het proberen. Ik weet dat ze het op zich wel eet maar ook weer niet dat je denkt: pony wanneer heb je voor het laatst gegeten (zoals ze met paardenbloemen wel doet).

Koelen en oud water weghalen snap ik het principe van, zou ik ook zeker wel toepassen als ik op het warmst van de dag op de wei zou zijn. Maar ik ben er 's ochtends en 's avonds ;)

Ik heb nog 600 gram gedroogde meidoornkruiden staan, als je ( of iemand anders ) ze wilt ...... Ik hoef er niets voor, alleen de verzendkosten ( kan met kiala voor 3,95)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 06:35

Dat er schaduw os wilt niet zeggen dat elk paard even snugger is daar in te gaan staan om hittestress te voorkomen helaas.
Mijn shetlandpony heeft ook last van de warmte en kan dan oververhit raken. Die gaat met heet weer op stal. UV wetende deken draagt ze al maar is niet altijd voldoende.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 09:29

Waar heb jij die deken vandaan tancreda?

Gisteren heb ik ze eerst op het gras gezet (weliswaar in de zon maar wel met briesje) zodat ze vocht zouden binnenkrijgen en ook omdat ik weet dat ze daarna volgevreten gaan staan uitbuiken en dat doen ze altijd op de zelfde plek (waar op dat moment schaduw is die zich uitbreidt). Ook heb ik mijn pony een paar keer gekoeld (en meteen d'r staart maar eens uitgemest :Y) ). Ze gaat wel in de schaduw staan maar alleen als mijn ruin dat ook doet. Blijkbaar staat ze liever bij hem dan alleen in de schaduw. Hij had het ook warm dus ze hebben op het warmst van de dag samen staan suffen onder een boom.

's Avonds zag mijn pony wel een beetje pips. Geen opgetrokken buik en dergelijke maar ze vond 't niet leuk. Het was ook absurd warm. Gelukkig is het vandaag weer een stuk beter.

Overigens word ik heel verdrietig van de berichten dat ik haar op stal moet zetten. Dat wil ik heel graag maar dat is er niet en daar heb ik het al lastig genoeg mee zonder jullie opmerkingen hierover. Als er een stal was geweest was dit topic niet nodig geweest. Het zou fijn zijn als mensen zouden meedenken over de situatie zonder stal.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 19:11

Ik heb dekens van Nika, een eczeemdeken van pagony en een eczeemdeken van rambo (sweetitch). Daar blijven ze iets koeler onder dan in hun nakie (en die van mij heeft ook jeuk, vandaar).
Binnen is niet mogelijk, maar kun je misschien een mini noodstalletje maken van een partytent, wat wind/schaduwdoek aan de zijkanten en bv 4 grote lange hekken? Dat je hem daar in kan zetten?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 03:16

Met een noodstalletje krijg ik de eigenaar van de wei op m'n dak en het blijft ook niet langer dan een kwartier staan, mijn ruin kennende. Hij heeft al steviger bouwsels dan dat vernield. Voor de sport >;) _-:(

Inmiddels gaat het best aardig. Ik ben haar wat ondersteuning voor de maag en de darmen gaan geven en daar vaart ze algeheel wel bij. Dus ook qua hitte. Verder krijgt ze meidoornblaadjes op de warme dagen en dan geef ik ze 's ochtends ook extra hooi aan de kant waar dan een strookje schaduw is. Daar waait het niet, en vaak kiezen ze er dan toch voor om in de wind te gaan staan. Daar is vanaf half 12 ongeveer schaduw. Het past dan nét met z'n tweetjes. De schaduw breidt zich in de loop van de middag uit en de hele middag kunnen ze dus in de schaduw + wind staan als ze willen. Er is ook een stukje helemaal vooraan de wei waar eigenlijk de hele dag wel redelijk wat schaduw is, en waar het ook redelijk waait. Vreemd genoeg staan ze daar niet vaak. Mijn ruin vindt denk ik dat hij daar te weinig overzicht heeft. In de winter staat mijn merrie daar wel in de nachten. Maar in de zomer dus niet. Ze kán er staan. Maar dan moet ze in haar eentje, en dat wil ze niet. Althans in de zomer niet, in de winter is het kennelijk geen probleem. Er is daar ook gewoon hooi. Het is dus echt dat ze aan mijn ruin plakt. En die kan beter tegen de warmte. ik laat 'r maar. Het gaat nu goed, ze is alert en fit. Wel wat zweet tussen de beentjes en op het hoofd maar dat is het.