tengeltje11 schreef:hangt er hier vanaf.
als ik met een jong en onrustig paard de weg op ga(bv een jonkie die ik gekocht had en ophaal), dan mijdt ik de snelweg liever.
zolang je moet draaien,optrekken,remmen,.... moeten ze zich concentreren op de weg,hun evenwicht,.... en halen ze meestal geen gekke dingen in hun hoofd.
bij stabiel rijden(snelweg), voelen ze zich zelfzekerder na een tijd en kunnen weer gekke toeren beginnen uithalen.
als je op de snelweg iets voorhebt,heb je natuurlijk een pak minder mogelijkheden dan langs een gewoge weg.
(hier al eentje achterstevoor vastliggend in de trailer gehad,de volledige trailer mogen demonteren,incl paard die ernaast stond die eruit moest,kom dat maar tegen op de snelweg)
ook jonkies die voor de voorbar raken,erover hangen,...... zo'n dingen wil je echt niet voorhebben op de snelweg en zo'n situaties kwamen van mij enkel voor op rechte,stabiele rijstukken. (gelukkig nooit op de snelweg,maar vaak zo grotere 2-vaks wegen,na een hele tijd kleinere wegjes genomen te hebben.
dus standaard voorkeur voor de snelweg heb ik niet.
paarden die rustig laden en idem zijn tijdens het vervoer,zeker snelweg kiezen.
Hier sluit ik me bij aan.
Soms zijn bochtjes of remmen niet zo vervelend, mooie afleiding.
Maar bij een wat meer ervaren inderdaad de snelweg.

We hebben een camera in de trailer dus het verschil is duidelijk te zien voor ons. Op de snelweg gaat hij heel gespannen staan, terwijl hij binnendoor gewoon lekker van het hooi uit het hooinet gaat smullen. Maar dat paard is sowieso een beetje vreemd... 
Mijn paardje heeft niet echt voorkeur nog, beide deed hij af en toe stapjes, maar het zweten viel gelukkig mee. Ik had hem wel stress control pasta gegeven voor de zekerheid..