Snelweg of binnendoor rijden met paard in trailer .. ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 13:13

tengeltje11 schreef:
hangt er hier vanaf.
als ik met een jong en onrustig paard de weg op ga(bv een jonkie die ik gekocht had en ophaal), dan mijdt ik de snelweg liever.
zolang je moet draaien,optrekken,remmen,.... moeten ze zich concentreren op de weg,hun evenwicht,.... en halen ze meestal geen gekke dingen in hun hoofd.
bij stabiel rijden(snelweg), voelen ze zich zelfzekerder na een tijd en kunnen weer gekke toeren beginnen uithalen.

als je op de snelweg iets voorhebt,heb je natuurlijk een pak minder mogelijkheden dan langs een gewoge weg.
(hier al eentje achterstevoor vastliggend in de trailer gehad,de volledige trailer mogen demonteren,incl paard die ernaast stond die eruit moest,kom dat maar tegen op de snelweg)
ook jonkies die voor de voorbar raken,erover hangen,...... zo'n dingen wil je echt niet voorhebben op de snelweg en zo'n situaties kwamen van mij enkel voor op rechte,stabiele rijstukken. (gelukkig nooit op de snelweg,maar vaak zo grotere 2-vaks wegen,na een hele tijd kleinere wegjes genomen te hebben.

dus standaard voorkeur voor de snelweg heb ik niet.
paarden die rustig laden en idem zijn tijdens het vervoer,zeker snelweg kiezen.

Hier sluit ik me bij aan.
Soms zijn bochtjes of remmen niet zo vervelend, mooie afleiding.

Maar bij een wat meer ervaren inderdaad de snelweg.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 18:01

bruintje123 schreef:
tengeltje11 schreef:
hangt er hier vanaf.
als ik met een jong en onrustig paard de weg op ga(bv een jonkie die ik gekocht had en ophaal), dan mijdt ik de snelweg liever.
zolang je moet draaien,optrekken,remmen,.... moeten ze zich concentreren op de weg,hun evenwicht,.... en halen ze meestal geen gekke dingen in hun hoofd.
bij stabiel rijden(snelweg), voelen ze zich zelfzekerder na een tijd en kunnen weer gekke toeren beginnen uithalen.

als je op de snelweg iets voorhebt,heb je natuurlijk een pak minder mogelijkheden dan langs een gewoge weg.
(hier al eentje achterstevoor vastliggend in de trailer gehad,de volledige trailer mogen demonteren,incl paard die ernaast stond die eruit moest,kom dat maar tegen op de snelweg)
ook jonkies die voor de voorbar raken,erover hangen,...... zo'n dingen wil je echt niet voorhebben op de snelweg en zo'n situaties kwamen van mij enkel voor op rechte,stabiele rijstukken. (gelukkig nooit op de snelweg,maar vaak zo grotere 2-vaks wegen,na een hele tijd kleinere wegjes genomen te hebben.

dus standaard voorkeur voor de snelweg heb ik niet.
paarden die rustig laden en idem zijn tijdens het vervoer,zeker snelweg kiezen.

Hier sluit ik me bij aan.
Soms zijn bochtjes of remmen niet zo vervelend, mooie afleiding.

Maar bij een wat meer ervaren inderdaad de snelweg.

+1

Het hangt van de situatie af, maar als je over de snelweg gaat: Gas erop!

Niet als een malloot 140km/h gaan rijden; dat doe ik wel voor je, maar wel gewoon 90 - 95km/h op de naald zodat je ECHT met de vrachtwagens mee rijdt.

bruintje123

Re: Snelweg of binnendoor rijden met paard in trailer .. ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 18:03

Ja inderdaad, mooi met de vrachtwagens mee. Dan hangen ze ook niet te dichtbij achter in de trailer te duwen en creëer je meer rust.

eef_doortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 18:08

Snelweg. Toen we mijn jonge paard gingen wegbrengen hadden we een heel stuk snelweg, maar we moesten ook nog een heel eind binnen door, ze stond rustiger in de trailer op de snelweg.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 18:14

Snelweg maar wel met het achterluik dicht, vrachtwagens hebben soms de vervelende neiging om in je kont te kruipen en sommige paarden raken daarvan flink in paniek. Is mij één keer gebeurt met als gevolg een afgekeurd paard. Altijd achterflap dicht.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 18:18

bigone schreef:
Snelweg maar wel met het achterluik dicht, vrachtwagens hebben soms de vervelende neiging om in je kont te kruipen en sommige paarden raken daarvan flink in paniek. Is mij één keer gebeurt met als gevolg een afgekeurd paard. Altijd achterflap dicht.

Dan rijdt je dus niet hard genoeg!
Heeft de wet de ruimte voor je geschapen om dit soort problemen te voorkomen, doe je er niks mee......

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 18:23

ikke schreef:
bigone schreef:

Dan rijdt je dus niet hard genoeg!
Heeft de wet de ruimte voor je geschapen om dit soort problemen te voorkomen, doe je er niks mee......

Tja, ik heb veertig jaar trailer rijden ervaring en voordat het 90 km per uur was reed ik dat altijd al dus wat bedoel je nu te zeggen???

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 18:43

Om nou de conclusie te trekken dat je niet hard genoeg rijdt als er mensen gaan duwen is ook een beetje kort door de bocht. Mijn vriend rijdt altijd 130-140 op de snelweg (daar waar het toegestaan is, uiteraard. Wat ik wil zeggen is dat we altijd aan de snelheid zitten) en zelfs daar gaan er nog mensen zitten duwen. :+

Edit: uiteraard niet met een trailer, ik heb niet eens een paard. Laat ik dat even toevoegen voordat er mensen denken dat we zo gek zijn om met een trailer 130 te gaan rijden :o

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 18:58

De vrachtwagens die duwen als je werkelijk 90 rijd (dus niet op de teller) zijn er anders heel erg weinig.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 18:59

bruintje123 schreef:
De vrachtwagens die duwen als je werkelijk 90 rijd (dus niet op de teller) zijn er anders heel erg weinig.

Die jongens rijden bijna allemaal 90, vandaag nog achter een heel lijntje gereden, je mocht er niet inhalen dus dan maar aanpassen. Dertig kilometer lang 90 km per uur.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 19:00

Dat is niet waar waar je zegt.

Ik heb ooit met een lege trailer gelukkig wel die ellende gehad.
Stond voor het stoplicht Julianaplein in Groningen
Aldi vrachtwagen achter me.

Ik trek op en op dat stuk mag je 80 dus ik ga 85 rijden met een Aldi truck op denk ik 3 meter achter mijn trailer
Ik nog harder hij ook harder maar wel erop blijven
Ik laat mezelf terug zakken met het idee... dan kan hij er langs
Bleef kleven
Werd er gestoord van.
Heb later een klacht ingediend
Chauffeur heeft mij ook gebeld.
Uitgelegd dat hij wel heel dicht op me zat
Wat als mijn paard daarin had gestaan.
Hij wist wel dat hij dicht erop zat maar geen besef van een levend wezen in de trailer

Hij zijn besef gekregen want dat wist hij niet.

Ik was niet boos ofzo maar vond het onverantwoord

Maar goed ik zou ik de rijksweg kiezen wel met zeiltje dicht maar dat doe ik standaard.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 19:04

Ja klopt met 80 heb je duwers, zal niet anders beweren.
Maar de meeste kunnen echt niet harder dan 90. Die van mijn vriend bijvoorbeeld gaat niet harder dan 83. En die van de collega's net zo min.
Maar ik spreek wel over werkelijk kilometers, de meeste praten over de kilometers die op hun teller staan, dat kan 7 km verschil maken.

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 19:14

Ik heb 1 paard die duidelijk voorkeur heeft voor binnendoor, vreemd genoeg. :D We hebben een camera in de trailer dus het verschil is duidelijk te zien voor ons. Op de snelweg gaat hij heel gespannen staan, terwijl hij binnendoor gewoon lekker van het hooi uit het hooinet gaat smullen. Maar dat paard is sowieso een beetje vreemd... :')
Bij al onze andere paarden is snelweg duidelijk beter.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 19:36

tengeltje11 schreef:
hangt er hier vanaf.
Qimm schreef:
Ok :') ik heb dus weer een gek paard. Mijne vindt snelweg heel onaangenaam vanwege het passerende/inhalende verkeer. Binnendoor staat ze rustiger

Pffeuw, gelukkig, tegengeluid, ik is was al bang dat Bokt stuk was :+

Es_ther schreef:
Op een snelweg heb ik nog nooit een rotonde gezien :+.
Toch eens wat meer ons mooie Nederland verkennen: https://goo.gl/maps/xB58BhSi3ft ;)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 19:57

Haha ja knooppunt Joure

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 20:04

Formeel is dat geen snelweg hè. De laatste paar honderd meter is het autoweg :D

Paarden die snel gestrest zijn op de snelweg zet ik rechts in een tweepaards. Dan kunnen ze achterom kijkend zien wat er aan komt. Als ze links staan kijken ze tegen de zijwand aan (of kijken ze de berm aan de rechterkant in) en zien ze niks.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 20:09

Ik heb een 1 1/2 paards :P

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 09:39

Ik ben dus uiteindelijk over de snelweg gereden, uiteraard binnendoor van en naar de snelweg toe..

Alles is goed gegaan gelukkig :) Mijn paardje heeft niet echt voorkeur nog, beide deed hij af en toe stapjes, maar het zweten viel gelukkig mee. Ik had hem wel stress control pasta gegeven voor de zekerheid..

Op de snelweg waren er overigens auto's EN vrachtwagens die gingen plakken achter mijn trailer en dan uiteindelijk toch maar inhaalde.. Zwaar irritant en dat vond mijn paardje vooral met de vrachtwagens echt niet tof. Ik heb echt gewoon mee gereden met andere vrachtwagens en zeker 90 gereden.. Maar toch zijn er vrachtwagens die harder rijden dus en niet snappen dat je met zo'n kolossaal ding niet achter een paard moet gaan plakken op een paar meter afstand.. |o