Paar juridische vragen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 10:32

Miepie77 schreef:
tiwi1969 schreef:
Heel eerlijk, als je nu al geen 30 euro boor de smid kan missen? Zo snel mogelijk verkopen!

Mijn gezondheid is nu een stuk beter, neem weer klanten aan en volgens mij is dat nog altijd mijn keuze.

Nee dat is niet jouw keuze, je hoort gewoon die €30 per direct te betalen..

Les voor volgende keer: Hoefsmid laten komen wanneer je die wel kunt betalen, ipv een ander te laten voorschieten.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 10:32

KoudbloedKim schreef:
Miepie77 schreef:
Ik vraag of ik de hoefsmid over 3 weken kan betalen bij weggaan, hij staat op haar terrein, zij heeft paspoort, hoe zou ik hem zonder haar moeten weghalen, nee ik ben niet onduidelijk.
Apart dat ze gelijk gaat dreigen, niet netjes vind ik.
Ik zou mijn paard er zo snel mogelijk weg halen, maar kan me voorstellen dat je daar niet altijd de mogelijkheden voor hebt.
Kun je misschien een oproepje op Facebook plaatsen voor vervoer/stalling?

Heb ik gedaan, dankjewel

genja

Re: Paar juridische vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 10:38

Kan mij eerlijk gezegd echt niet voorstellen dat je niet iemand in de familie of vriendenkring hebt die even die 30 euro voor je kan voorschieten. Het is natuurlijk achterlijk dat iemand waar je eigenlijk een zakelijke overeenkomst mee hebt moet wachten op zijn geld. Ja het is maar 30 euro maar als alle klanten die daar in de opfok staan dat zeggen wordt het opeens een aardig bedrag.
En eerlijk gezegd snap ik het advies hier van verkopen wel. Als je financiële situatie zo instabiel is dat als je even geen inkomen hebt als zelfstandige en blijkbaar geen reserve hebt dat je 30 euro kan betalen. Wat dan als je paard morgen met koliek staat? of een draadwond?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 10:43

Naast die 30 euro komen er natuurlijk ook de stallingskosten van mei eraan, kan mij goed voorstellen dat de staleigenaar het paard zo snel mogelijk weg wilt hebben want de kosten blijven oplopen en de zekerheid dat je het kan betalen is er duidelijk niet.

Daarnaast zou je eind mei al weggaan maar je hebt nog steeds niets geregeld daarvoor, weer extra onzekerheid voor de staleigenaar.

Ik geef die groot gelijk dat die er nu zo min mogelijk werk/kosten aan wilt hebben en wilt dat je zo spoedig mogelijk vertrekt.

Wanneer het paard ziek wordt en er een da gebeld moet worden (die jij schijnbaar niet kan betalen) dan wordt ook de staleigenaar er op aan gekeken door de da want staleigenaar wist bij voorbaat dat jij nu geen geld hebt. Ook dat is niet fijn voor de relatie tussen da en staleigenaar.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 10:53

cobiie schreef:
Naast die 30 euro komen er natuurlijk ook de stallingskosten van mei eraan, kan mij goed voorstellen dat de staleigenaar het paard zo snel mogelijk weg wilt hebben want de kosten blijven oplopen en de zekerheid dat je het kan betalen is er duidelijk niet.

Daarnaast zou je eind mei al weggaan maar je hebt nog steeds niets geregeld daarvoor, weer extra onzekerheid voor de staleigenaar.

Ik geef die groot gelijk dat die er nu zo min mogelijk werk/kosten aan wilt hebben en wilt dat je zo spoedig mogelijk vertrekt.

Wanneer het paard ziek wordt en er een da gebeld moet worden (die jij schijnbaar niet kan betalen) dan wordt ook de staleigenaar er op aan gekeken door de da want staleigenaar wist bij voorbaat dat jij nu geen geld hebt. Ook dat is niet fijn voor de relatie tussen da en staleigenaar.

Niks voor mei nog en andere plek ben ik mee bezig, dat daar droes is kan ik niks aan doen, heb haar ook in een paar dagen gevonden toen hij niet naar die stal kon. Dit is weer typisch doemdenken a la bokt. Ik weet nu dat ze hem niet weg mag doen en voor hem moet blijven zorgen tot ik hem ophalen kan. Verder laat ik het hierbij.

daantjuhhh
Ruiter 🐴

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 10:56

Dat is geen doem denken. Dat is realistisch denken.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 10:56

maar eerlijk,ik denk dat geen enkele staleigenaar blij wordt van hoefsmidkosten die niet betaald worden.
het is jouw paard,al fantastisch dat een staleigenaar dit voorschiet aan de hoefsmid, maar dan zorg je toch gewoon dat dit asap in orde komt,en niet 'een week later' of 'als ik hem kom ophalen'.

het dreigen a la 'verkopen' is ook niet correct natuurlijk en slaat nergens op, maar jij hoort gewoon idd netjes te betalen zonder uitstel.

ook ik vraag me eerlijk gezegd af wat je met paarden moet als je geen 30 euro hoefsmid kan betalen.....
het kan allemaal zijn dat het nu beter gaat,maar wat als er morgen eentje serieus ziek wordt?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 11:19

Nee als eigenaar ben jij verantwoordelijk voor hem, ook voor zijn kosten, niet de stalhouder.
Als het om dat lease paard gaat mag ze hem wel weg doen.
En ik heb geen idee of ze beslag op hem mag leggen tot jij al je betalingsverplichtingen hebt voldaan. Maar dat zou misschien ook zo maar eens kunnen zijn.
En nee als jij volledig eigenaar bent mag ze hem niet verkopen, maar het zou niet de eerste zijn die het wel doet. Wil jij dat risico lopen voor 30 euro?
En als hij of je andere 2 morgen koliek krijgen, wat doe je dan?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 21:14

Dit is typisch zo'n verhaal waar 2 kanten aan zitten.

annomon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 15:02

Hier dan de andere kant.

Ik ben gewoon een particulier met een hectare land 300 meter van huis, een zandpaddock en een paar stallen aan huis en 4 IJslanders, waarvan 3 van onszelf. TS deed in februari een oproep op FB voor met spoed een plekje voor haar jaarling hengst Haflinger. Ik kende haar niet persoonlijk, maar ze had diverse bekenden van mij in haar vriendenlijst, dus dat leek me wel okee. Ik heb voor haar eerst een bevriend adresje met een IJslander hengsten begrazing gebeld. Die zat al vol. Toen met mijn man overlegd want ik vond het best sneu dat ze geen kant uit kon met het beestje en tijdelijk een jaarling Haf erbij ... ach, dat kan ook wel. Dus ik haar gemeld dat zij hem wel bij ons kon brengen voor 75 euro p.m. plus een borg van 75 euro voor evt. veroorzaakte schade en een stallingsovereenkomst. Daar ging ze mee akkoord.

Ze bleek zelf geen vervoer te hebben (en heel ver weg te wonen) dus heb ik een paardentaxi voor haar geregeld. Ik had nog geen NAW gegevens van haar, maar ik had alvast een overeenkomst opgesteld en via FB messenger naar haar gestuurd met de vraag de ontbrekende gegevens in te vullen en naar mij terug te sturen. Bij navraag kwam ze met de mededeling dat ze het bestand niet kon openen. Dus mailadres gevraagd en het nogmaals gestuurd via de mail. Na weer steeds vragen, want ontving maar niks, zei ze dat ze het naar het adres van de wei heeft gestuurd (maar dat heeft geen huisnummer). Buren tegenover het weiland gevraagd, hadden niks ontvangen. Ik wéér het contract uitgeprint, zelf alvast ondertekend en per post opgestuurd met gefrankeerde retourenvelop erbij (dan kan er toch niks meer mis gaan zou je denken), en wéér niks terug ontvangen, met de meest uiteenlopende redenen. Dit heeft weken geduurd, sterker nog, ik heb het contract uiteindelijk nooit ontvangen.

Iemand kan van alles overkomen, sommige mensen hebben dat over zich. Maar ik begon op een gegeven moment wel te twijfelen:
- bij aflevering van haar paard op weg naar mij achter de taxi aan nam ze een afslag richting haar huis (?!?!) en stuurde een tijd later via sms bericht "lekke band, wacht op anwb", en weer een tijd later "ik kan niet komen want ik heb een thuiskomertje". Daar stonden de taxi en ik dan, met een haflinger en zonder de afgesproken contante afrekening met zowel de taxi als met mij. Wel kreeg ik daarna via de sms haar NAW gegevens.
- ze zou haar paard komen bezoeken maar kon eerst niet komen want haat shet had koliekverschijnselen en met de afspraak daarna was ze zelf ziek (of andersom, dat weet ik niet meer). En da kan allemaal gebeuren, dat is het punt niet, maar waarom die overeenkomst niet gewoon opsturen?! Intussen had ze wel de eerste maand stalling en de borg overgemaakt.

Uiteindelijk is ze wel een keer geweest, en ze bleek echt wel een aardige vrouw, en wat ik zo kon zien heel goed voor en met paarden, zachtaardig en heel geduldig naar de Haflinger toe. Maar de aap kwam toen wel uit de mouw: ze vond een contract onzin, ze had nog nooit ergens een stallingsovereenkomst gehad. Als ze dat gewoon gelijk had gezegd, dan wist ik tenminste waar ik aan toe was en had het mij een hoop ergernis gescheeld (en dan had ik het paard niet opgenomen, maar dat terzijde). Er stond niks raars in het contract, gewoon een standaard van internet geplukt en aangepast op deze situatie (voor de liefhebber kan ik het wel geanonimiseerd via pb sturen). Het paard zou bij ons worden gecastreerd, ik zou de eventuele nabehandeling op me nemen en als alles goed was zou hij 6 weken daarna naar haar terug gaan.

Maar omdat alle contact zo moeizaam verliep (ik kreeg bijna nooit antwoord als ik haar iets vroeg, en haar mobiel was ook al gaan zwemmen), was ik er wel klaar mee. Ik heb dit gedaan, gewoon om iemand te helpen, en het is met zo'n maandbedrag nou ook niet dat ik het vel over haar neus heb getrokken: 24/7 op de paddock met schuilgelegenheid in de kudde met onbeperkt kwalitatief supergoed ruwvoer, 2x daags mest ruimen, een beetje opvoeding (leren halsteren, voetjes geven, met hem een stukje langs de weg lopen, een beetje muesli leren eten uit een emmer, etc.) Dan voelt het echt niet goed als ik dan steeds over die overeenkomst moet zeuren, en gewoon geen sjoege krijg. Ik hecht waarde aan zaken goed regelen voor beide partijen en het nakomen van afspraken.

Ze had de maand erna een week voor de afgesproken datum overgemaakt, dus dat was prima, en dat gaf mij weer een beetje vertrouwen. Tegen het eind van de maand erna kwam de hoefbekapper, en daar wilde ze wel graag in meedoen. Ze zou het die zaterdag dat hij kwam gelijk overmaken ... niet dus, en ook niet de maand stalling. Ik sta bekend als een behulpzaam en vriendelijk persoon, totdat ik het gevoel krijg dat iemand een loopje met me neemt. En toen ben ik dus héél erg boos geworden. En uiteraard verkoop ik het paard niet en laat ik hem al helemáál niet zielig in z'n uppie ergens staan zonder verzorging, maar zij kent mij niet persoonlijk, dus zij kon ook niet weten of ik zulke dreigementen waar zou gaan maken.

Vervolgens heeft ze me het bericht gestuurd dat ze hem zelf 4 weken later zou komen ophalen. Ze had niks overgemaakt, want er was nog die borg, die ze zonder overleg met mij gebruikte voor de laatste maand stalling. En de kosten van de hoefbekapper zou ze bij het ophalen van het paard contant betalen. Tja, wat moet je dan. Dus heb ik uiteindelijk een ultimatum gesteld: ze haalt hem inderdaad die dag op, want de volgende dag breng ik hem naar de buurman (kleinvee- en ponyhandelaar).

Even over de borg: Hij was in het begin al een keer door de draden gegaan, maar dat was gelukkig simpel hersteld. Ik had begin mei alle paarden graag op het gras gezet, maar de bedrading is daar mobiel (strookbeweiding) en dat durfde ik met hem niet aan want hij snapt dat soort dingen nog niet. Logisch, want het is nog een peuter. Dus omdat ze de borg opgesoupeerd had heb ik hem de laatste 4 weken samen met één ander paard op een iets kleinere, maar zeer goed omheinde paddock gezet, de andere 3 thuis op de paddock gezet en heb ik gewacht met alle paarden op het gras zetten tot hij weg was.

In die laatste weken zat z'n mest ineens vol met spoelwormen. Hij zag er nog steeds prima uit en was vol levenslust, maar ik wilde we wel wat aan doen uiteraard. Dus ik weer contact opgenomen. Afgesproken dat ik hem zo'n zware (de aanbevolen) wormenspuit zou geven. Bij het ophalen heeft ze nog een spuit van mij meegekregen en ze heeft alles volgens afspraak afgerekend.

Al met al kan het allemaal berusten op miscommunicatie of een totaal verschillende levenshouding of -filosofie tussen ons tweeën, ik weet het niet, maar dit doe ik dus nooit meer voor iemand die ik niet persoonlijk goed ken.

En wat haar paard betreft: een superlief, stabiel, nieuwsgierig en bomvast paard. Een heerlijke schat, zo'n paard wil je gewoon graag hebben als recreatieruiter of -menner. Het enige wat ik lastig vond, was dat hij achter mn honden aan rende, die ik nou juist had afgeleerd om de paarden lastig te vallen, dus ik kon ze niet mee naar de wei nemen, wat mij een uur extra per dag kostte om ze apart uit te laten. En hij was in het begin wat minder subtiel op signalen om bij het bijvullen van de voerbakken even op afstand te blijven. Maar op het eind was een wiebelende wijsvinger genoeg, dus ook dat was gewoon even een kwestie van opvoeding <<)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 15:09

En daarom is het zo belangrijk om 2 kanten te horen. :o
Heel ander verhaal dit...

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 15:15

Miepie77 schreef:
Ik weet nu dat ze hem niet weg mag doen en voor hem moet blijven zorgen tot ik hem ophalen kan. Verder laat ik het hierbij.

Nee.
Ze mag hem inderdaad niet verkopen, maar ze hoeft er ook niet voor te zorgen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 15:35

Ik heb net de openingspost nog eens doorgelezen na het bericht van annomon. En zo komt dus een heel ander verhaal boven water. Benieuwd wat de TS nog zo onredelijk vindt aan het gedrag van annomon.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 15:40

Ahh ts, gewoon onbetrouwbaar en ondankbaar dus.

Hoop dat het beestje snel bij je wordt opgehaald annomon. Aan dit soort prutsmuts heeft niemand zin.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 15:41

Fijn dat er duidelijkheid is van de andere kant. Snap dat als communicatie stroef verloopt je erge twijfels gaat krijgen ( en aan de berichten van ts te zien geloof ik dat dat niet lekker liep...)

Begrijp ik goed dat t wel allemaal is betaald?

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 15:55

Inderdaad goed om van 2 kanten te horen.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 15:58

Toch wel fijn om het verhaal van twee kanten te krijgen! Geeft altijd helderheid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 16:37

wat raar om te beweren dat een ander voor JOUW dier MOET zorgen.
Vind dat ze lang genoeg geduld heeft gehad met TS :=

annomon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 16:44

Kimbers schreef:
Ahh ts, gewoon onbetrouwbaar en ondankbaar dus.

Hoop dat het beestje snel bij je wordt opgehaald annomon. Aan dit soort prutsmuts heeft niemand zin.

Hij is opgehaald en alles is gelukkig netjes afgerond. Ik heb absoluut geen wrok naar haar, maar we hebben gewoon een té verschillende kijk op hoe om te gaan met afspraken en daar had ik last van en kreeg ik stress van. Ze is verder echt wel een aardig mens. Jammer dat het zo gelopen is.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 17:23

Vind het knap dat je er nog zo in staat dan. Het is nu in ieder geval achter de rug dus weer rust!

Denk niet dat het alleen een verschillende kijk is hoor, al siert het jou dat je het zo kan noemen.
Liegen over dat je een contract niet hebt ontvangen, afspraken niet nakomen.. nouja. Klaar is klaar natuurlijk!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 17:29

Verschillende kijk. nou dat verwoord je netjes voor asociaal gedrag van ts
:D

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 17:42

Ik had het veulen weer leuk terug gebracht. Ipv al die leugens te slikken. Ik vind het ook netjes van annomon hoe ze het geregeld heeft.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 18:12

Wolkje schreef:
Miepie77 schreef:
Ik weet nu dat ze hem niet weg mag doen en voor hem moet blijven zorgen tot ik hem ophalen kan. Verder laat ik het hierbij.

Nee.
Ze mag hem inderdaad niet verkopen, maar ze hoeft er ook niet voor te zorgen.

Een stalhouder kan gebruik maken van het retentierecht. Dan blijft de stal deur op slot tot alles betaald is.

Bijvoorbeeld
http://www.paardenadvocaat.nl/posts/kraker-tegen-wil-en-dank-102/

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 19:32

Toen ik de op las was dit echt precies wat ik al verwacht had.

Jammer hoor dat er zo misbruik gemaakt wordt van andermans goedheid.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 21:06

En precies hetzelfde gebeurd bij de stalling van haar andere paarden en waar haar haflinger nu staat,alleen is TS nu onbereikbaar voor iedereen.....