Voorbeelden stalregels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LukieBradley

Re: Voorbeelden stalregels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:13

Idd het meenemen van een hond, wel of niet? Aangelijnd of los. Ik sta op 2 verschillende stallen en bij mijn paard mag de hond niet mee en bij de shetlander wel. Bij de boer waar ik al jaren kom ook maar op andere stallen weer niet :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:26

Ik sta op een hele kleine pensionstal, 2 pensionpaarden en 4 paarden van de eigenaar.
Er zijn niet echt regels, je zorgt dat de boel netjes blijft en je je eigen spullen gebruikt.

We hebben wel afgesproken onderling om de mest uit de paddock/land te halen.
Maar dat is geen stalregel, het hoeft ook niet, we vinden niet dat de eigenaar dat allemaal hoeft te doen.
Dus dat doen we nu gezamenlijk.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:29

Ik vind hoevenkrabben voordat je je stal uit gaat zo'n onzin. Je kunt ook gewoon even vegen om het weer netjes te maken.

Dit zijn de regels bij mij op stal:

- Een cap is verplicht tijdens het rijden
- Gangpaden aanvegen als je het smerig hebt gemaakt
- Licht uit als je weggaat
- Mest van je paard/pony opruimen
- Mest van je paard/pony in bak/longeercircel opruimen
- Ruim je eigen spullen op
- Gebruik je eigen spullen
- Hooi in een kruiwagen
- Vorken/bezems en dergelijke weer op de plek terug zetten
- Hou rekening met anderen
- Niet roken in de gebouwen en rijhal

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 10:30

Cap verplicht is een goeie! Als je bedrijfsmatig een pensionstal bent, moet je dit dan verplichten? Of maakt dat ivm verzekering niet uit of verschilt dat per verzekering?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:32

Wanneer de stalhouder ziet dat iemand zonder cap rijdt dan zegt hij daar wat van. Wanneer iemand onder de 18 zonder cap rijdt en de stalhouder ziet dat, dan heb je wel een probleem.
Ik weet alleen niet hoe dat verzekeringsmatig werkt.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 19:34

Kleine binnenbak is ideaal voor grondwerk, wellicht dat dit juist de naturals aanspreekt.

Regels m.b.t. cap maakt verzekeringstechnisch niet uit, de eigenaar van het paard is aansprakelijk als je eraf valt, ingeval van pensionpaarden is de ruiter meestal de eigenaar. Je kan de staleigenaar niet aanspreken als je van je paard valt, tenzij dat de schuld is van de staleigenaar, bijvoorbeeld als het paard struikelt door een slecht onderhouden bakbodem.

Bij ons op stal is een cap niet verplicht, al zou ik de plicht niet erg vinden. Alleen als je les hebt van de staleigenaresse dan moet je wel je cap op, anders geeft ze geen les.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 20:26

Change3x schreef:
Ik vind hoevenkrabben voordat je je stal uit gaat zo'n onzin. Je kunt ook gewoon even vegen om het weer netjes te maken.
l

Helaas werkte ik op een stal waarbij niet alle klanten veegden en m'n baas al helemaal niet. Daar was t personeel voor. Dus ik vind het geen gekke regel

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 20:40

ik sta als enige op een privestal. de staleigenaren hebben zelf 3 ponys en daarom zijn er bij ons geen regels.ik ruim mijn rommel op en veeg de boel aan. ga niet bij hun naar binnen tenzij ik mijn paspoort moet hebben of wat ddor moet geven of als ze me uitnodigenvoor een bak koffie. ik kan doen en laen wat ik wil maar ken de mensen dan ook al dik 16 jaar en dat is toch anders denk ik. regels voorij op een stal zouden zijn

troep opruimen
aanvegen
cap op als j gaat rijden of mennen
niet roken tenzij er een plek is aangewezen en je peukenop de bestemde plekken dumpen.
van andermans spullen afblijven
niet rennen of schreeuwen in de stal
niet voeren aan de andere paarden tenzij er toestemmingvoor is gegeven.
en de belangrijkste plezier hebben met je paard en iedereenin zijn waarde laten

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 20:58

Ik sta op best een grote pensionstal.

Denk dat dingen die voor sommige normaal zijn voor andere dit niet zo is.

Wij hebben ook regels maar ook fatsoenregels.

Op het erf rustig rijden

Stal open van 8 tot 22
Zaterdag van 8 tot 20
Zondag van 8 tot 18
Eerder of later terug komen van concours weekend weg of weet ik veel wat even melden

Alles netjes houden dmv vegen en opruimen

Rijden gaat voor longeren

Longeren binnen of buiten in overleg met de rijdende ruiters

1 les per bak

Wij hebben in beide stallen een planbord waar de lessen op staan vermeld

Daarop vermeld je ook als je paard binnen moet blijven of minder hooi moet (dit meld je eerst persoonlijk) of weet ik veel wat.

Rekening houden met elkaar

Verplicht cap

Na de springlessen de spullen opruimen

Mest uit de bak halen

Verder de normale bakregels navolgen

Voerbeleid is voor de stal eigenaar dus niet als je paard met onbeperkt hooi in zijn stal staat je hem in de paddock zet met een bult hooi.

Paspoorten in de kluis bij de eigenaar

Kruiwagens worden 1x per dag geleegd

Niets aan de boxen hangen

Verder alles in overleg.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 21:02

geen hoeven krabben maar wel even vegen als je klaar bent en de mest even opruimen.
geen volle kruiwagens gevuld met kuil leeggooien voor een beetje mest.. is niet voor niks gevuld met kuil.
volle kruiwagen even legen.
niet losgooien in de rijbanen
geen paarden in de longeercirkels laten staan als je weg gaat... dat kan ik wei of paddock.
hekken sluiten
auto's niet op het gazon parkeren of rijden. (doen mensen ook.. diepe sporen soms..)
paarden in eigen weidestukken zetten niet zomaar naast vreemde paarden.. (mensen gehad die zo hun merrie naast een hengst zetten... zonder te kijken..

verder beetje respect voor elkaar en anderen.

Appelmoose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 09:46

Misschien de belangrijkste regel is dat de regels voor iedereen gelden. Geen uitzonderingen en een consequente stalhouder die ingrijpt als de regels toch worden geschonden.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 09:51

Appelmoose schreef:
Misschien de belangrijkste regel is dat de regels voor iedereen gelden. Geen uitzonderingen en een consequente stalhouder die ingrijpt als de regels toch worden geschonden.

Mijn oude baas schond zelf bijna alle regels, want zij had er personeel voor.
Hoeven nooit uitkrabben na het rijden, stront in de bak laten liggen, in de stal roken etc. Maar owee als een ander het vergat..

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 11:19

Appelmoose schreef:

Inderdaad! Al zal dat niet meevallen.
Heb een aantal regels gehoord waar ik het totaal niet mee eens ben.
Ik vraag me ook heel erg af hoe dat in de praktijk gaat. Zij zijn bv erg van natuurlijk bekappen. Maar kan je mij verbieden ijzers te gebruiken (zelf heb ik ze dan ook niet, maar het idee)? Of een bepaalde bekapper of dierenarts te nemen?

Ik krijg een beetje het "je doet het zoals ik het wil" gevoel, maar het is en blijft mijn paard. Is dat op meer stalen zo? Op mijn oude stallen mocht je gewoon doen en laten wat je wilde op dierenmishandeling na. Maar niemand die zich bemoeide met je ijzers, bit, zadel, manier van rijden oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 11:41

eilleen333 schreef:
Jessica007 schreef:
Wat ik zelf graag als regel zou willen is dat de mest en haren na het poetsen gelijk opgeruimd moeten worden. Nu is het vaak zo dat er pas wordt geveegd als degene helemaal klaar is. Maar onderwijl dat zij dan aan het rijden zijn loop ik telkens door hun troep heen en weer. Dus eerst vegen en dan rijden :)

Dat zou inderdaad de regel worden, maar dan wel dat je de kruiwagen of emmer met zooi even mag laten staan. De mesthoop zit achter de stallen, en ik laat mijn paard niet onbeheerd vast staan. Maar een kruiwagen die dan eind van de dag geleegd wordt kan prima bedenk ik me net.

De binnenbak is 12x20. Met meerdere rijden lukt wel, maar longerend niet meer helaas.

In een baan van 12x20 kun je nog niet met 1 persoon rijden...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 11:45

vonneke schreef:
eilleen333 schreef:

De binnenbak is 12x20. Met meerdere rijden lukt wel, maar longerend niet meer helaas.

In een baan van 12x20 kun je nog niet met 1 persoon rijden...

Dat komt wel duidelijk in de advertentie te staan, dat hij klein is. Dus als mensen dat niet zien zitten kunnen ze of uitwijken naar de buitenbak, of ze zouden een alternatief moeten zoeken met een grotere binnenbak.

Met paddock paradise verwacht men ook niet zozeer de fanatieke ruiters te trekken die elke dag fanatiek trainen denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 11:45

eilleen333 schreef:
Appelmoose schreef:

Inderdaad! Al zal dat niet meevallen.
Heb een aantal regels gehoord waar ik het totaal niet mee eens ben.
Ik vraag me ook heel erg af hoe dat in de praktijk gaat. Zij zijn bv erg van natuurlijk bekappen. Maar kan je mij verbieden ijzers te gebruiken (zelf heb ik ze dan ook niet, maar het idee)? Of een bepaalde bekapper of dierenarts te nemen?

Ik krijg een beetje het "je doet het zoals ik het wil" gevoel, maar het is en blijft mijn paard. Is dat op meer stalen zo? Op mijn oude stallen mocht je gewoon doen en laten wat je wilde op dierenmishandeling na. Maar niemand die zich bemoeide met je ijzers, bit, zadel, manier van rijden oid.

ik ken meerdere (sport)stallen waar je paard niet in de groep mag lopen als het achter ijzers heeft. Heel begrijpelijk ook want als hij daarmee een ander een klap tegen de knieen geeft is het leed niet te overzien.

Maar verder bepaal je volgens mij wie je als smid of veearts neemt...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 11:48

eilleen333 schreef:
Bedankt voor de tips tot zo ver!!

Ik heb wat stallingsovereenkomsten van andere bedrijven opgezocht, en daar ook al een hoop nuttigs uitgehaald. Het is even de vraag of de plannen van de stalhouder realistisch zijn.

- Zo willen ze bv volpension aanbieden, en vrijwel alle paarden staan in een groep in een paddock paradise. Maar hoe regel je dan dat elk paard toch 1 of 2 keer per dag zijn brokjes krijgt? Daar ben je dan toch eindeloos mee bezig?
- Er komen in totaal een stuk of 15 pensionklanten. Met 1 kleine binnenbak, een normale buitenbak met goede bodem en licht, een roundpenn en fantastische uitrijdmogelijkheden. Maar met regen op zondagmiddag kan je maar met 1-2 mensen in de binnenbak. Hoe zorg je dat niet altijd dezelfde de (binnen)bak bezet houdt?

Ken meerdere stallen die voeren zoals op het plaatje. Alle paarden worden een emmer omgehangen met hun portie in, kunnen ze ook niet van elkaar gaan stelen als hun portie op is. Kost je de tijd van de emmers omhangen en weer afhalen, paarden wennen hier heel snel aan.

Afbeelding

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 11:48

vonneke schreef:
ik ken meerdere (sport)stallen waar je paard niet in de groep mag lopen als het achter ijzers heeft. Heel begrijpelijk ook want als hij daarmee een ander een klap tegen de knieen geeft is het leed niet te overzien.

Maar verder bepaal je volgens mij wie je als smid of veearts neemt...

Oké, ik ken dat zelf inderdaad niet, maar ik heb altijd bij boertjes gestaan. Die zijn vaak wat makkelijker zullen we maar zeggen, haha!

Ik ken wel regels over dat bepaalde instructeurs niet welkom zijn en onze vorige stalhouder had een hekel aan dierenartsen an sich, dus die was altijd nukkig als er eentje op het erf liep.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 11:50

Die emmers worden nu inderdaad ook wel gebruikt. Ik vind het zelf wel arbeidsintensief. Net zoals dekens wisselen voor iedereen. Maar als de stal het graag wil doen hou ik ze niet tegen natuurlijk.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 12:39

Ik sta op een kleinschalige manege, met een stuk of 20 pensionpaarden en 40 paarden in totaal.

Regels bij ons:
- mest opruimen op het erf en in de bak (direct, dus niet pas als je klaar bent met rijden)
- geen spullen in de stalgangen laten liggen
- als je de manen van je paard geknipt hebt oid even vegen (verder zijn ze wbt vegen niet streng, je hoeft ook de hoeven niet op stal te krabben)
- roken alleen onder de luifel van de kantine
- honden mogen mee mits aangelijnd of zeer goed onder appèl (zo loopt de zeer brave en rustige hond van een instructeur bijvoorbeeld los). Als het rustig is wordt het loslopen van andere honden ook gedoogd
- longeren alleen in de longeerkraal
- losgooien alleen in de paddocks
- les aangeven op de kalender, manegelessen hebben voorrang. Nu hebben wij een binnenbak en twee buitenbakken dus er kunnen twee lessen tegelijk plaatsvinden en dan is er nog een bak vrij om in te rijden. Bij een instructeur van buitenaf betaal je 5 euro bakgeld.
- meerijden bij manegelessen mag niet, tenzij het zeer slecht weer is en de instructeur vooraf toestemming geeft (of je er voor betaalt en echt mee rijdt in de les) (buitenbak is altijd goed te rijden)
- bij een privéles in rijden mag, maar max twee ruiters extra er bij en vraag het even aan de ruiter die les heeft (komt eigenlijk nooit voor, wederom door de hoeveelheid rijbakken)
- cap op tijdens het rijden, op hele terrein verplicht. Tijdens springlessen ook bodyprotector verplicht (niet als je zelfstandig gaat springen)
- geen paarden op het gazon naast de kantine
- nooit paarden alleen achterlaten op de wei of in de paddock als je jouw paard weghaalt. Ook niet voor heel even.

Denk dat dat de belangrijkste regels wel zijn.
We hebben wel openingstijden maar alle pensionklanten hebben een sleutel waarmee ze op het terrein kunnen komen, de binnenbak in kunnen en bij de wc's kunnen komen. Dus de openingstijden zijn eigenlijk alleen van belang voor bijrijders. Elke dag om 8 uur op z'n laatst open (meestal eerder maar sowieso om 8 uur). Doordeweeks tot 22.30, zaterdag tot 18 en zondag tot 17. Maar er zijn in het weekend vrijwel altijd nog mensen 's avonds, dus in de praktijk kan een bijrijder dan ook meestal wel komen.

Zhads

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 12:42

Op de manege is de regel om na elke les te vegen. Dit om het schoon te houden en het staat netter.

Met mezelf heb ik de regel om in ieder geval de boxdeur van mijn paard dicht te doen, ik moet er niet aan denken dat een paard losbreekt en zich bezeerd aan een slot oid.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 12:53

Citaat:
nooit paarden alleen achterlaten op de wei of in de paddock als je jouw paard weghaalt. Ook niet voor heel even.

Hoe ga je dat uitvoeren in de praktijk en wat is de gedachte erachter ?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 12:55

Peetstap schreef:
Citaat:
nooit paarden alleen achterlaten op de wei of in de paddock als je jouw paard weghaalt. Ook niet voor heel even.

Hier blijven sommige paarden wel alleen, maar eentje niet omdat die serieus door de omheining zou kunnen knallen. Die staat nu met 1 maatje. Dat bekijk je per individu denk ik. Maar straks zijn de groepen groter en is de kans dat er eentje alleen achter blijft vrij klein.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 13:22

Ik denk vooral dat je goed moet nadenken over het formuleren van regels en het aantal regels. Formuleer de regels positief. Zeg wat je wil en niet wat je niet wil. Beter enkele goede regels dan 20 regels waarvan enkele niet worden nageleefd. Mbt verzorgsters heb ik nog geen afspraken voorbij zien komen. Daarom werk ik dat deel iets beter uit...

- Je gaat respectvol en volgens de NH filosofie om met je paard (in een padock paradise / NH stal mag je dit verwachten vind ik => Je rijstijl + omgangsstijl met je paard moet passen binnen het geheel. Uiteraard moet een bit kunnen + mag een dressuurles niet verboden worden maar dit moet passen binnen het geheel)

- Je gaat respectvol om met alle mensen op stal. Pesten etc... wordt niet getolereerd...

- Je zorgt er voor dat je paard de nodige medische zorgen krijgt (inenting, hoefsmid, ...)

- Je ruimt alle materiaal (eigen materiaal + materiaal van de stal) netjes op na gebruik en je laat de poetsplaats netjes achter

- Je respecteert de openingstijden ...

- Enkel de staleigenaar of een persoon die hier uitdrukkelijk toestemming voor heeft gekregen mag de paarden voederen (hooi + krachtvoer geven). (Pensionklanten mogen uiteraard hun eigen paard extra voeding geven. De paarden van andere klanten mag je geen eten geven. Tenzij je hiervoor toestemming hebt gekregen.)

- Dit is het voederschema van het bedrijf: XXX Andere manieren van voederen moeten worden besproken met de staleigenaar. Indien de extra noden arbeidsintensief zijn kan er een extra bijdrage worden afgesproken.

- -16 jarigen zijn enkel welkom wanneer er een volwassen begeleider aanwezig is 18+

- Er is een kleine piste aanwezig waarin je met max 2 personen kan rijden. In het geval van regenweer kan er niet worden gegarandeerd dat hierin kan worden gereden. Bij drukte verwachten wij dat je rekening houdt met andere pensionklanten die ook willen rijden. Rij bijvoorbeeld maximum 45 minuten.

- Vreemde mensen mogen niet zonder de eigenaar van een pensionpaard bij de paarden komen. Definitie van eigenaar van een paard = het gezin van de ruiter van het paard. In het geval van een externe verzorgster/halve stal gelden volgende regels:
* Onder toezicht van een pensionklant (+ 18 jaar) van een paard is iedereen zonder registratie welkom. Om de rust te garanderen voor de andere pensionklanten en paarden mogen dit niet meer dan 4 extra personen (exclusief gezinsleden/externe verzorgsters) per keer zijn. Grotere groepen (verjaardagsfeestjes en/of familiefeestjes/andere gelegenheden) moeten op voorhand worden gemeld aan de staleigenaar. De andere pensionklanten worden hiervan op de hoogte gebracht. Een grote groep mag worden geweigerd door de staleigenaar indien hij/zij denkt dat het voor te veel onrust zorgt of na een vorige negatieve ervaring.
* Wanneer een externe verzorgster zonder toezicht van de eigenaar met een pensionpaard aan de slag gaat, moet deze gekend en geregistreerd staan bij de staleigenaar.
* Een externe verzorgster mag geen andere mensen meenemen naar haar verzorgpaard/halve stal tenzij het zijn/haar ouders of partner of kinderen zijn. Uiteraard mag de pensionklant er voor kiezen om twee vriendinnen als verzorgster te nemen. In dat geval moeten er twee mensen worden geregistreerd als externe verzorgster.
* Indien een verzorgster -16 jaar is moet er steeds toezicht worden gehouden door een meerderjarige 18+. Deze toezichthouder moet gekend zijn bij de stalhouder en geregistreerd staan als toezichthouder van een -16 jarige persoon.
* Elk pensionpaard mag maximum 3 externe verzorgsters hebben. Mits extra motivatie en een geldige reden kan hiervan worden afgeweken.
* Bij het niet respecteren van de regels van de stal en de regels m.b.t het zijn van een externe verzorgster/halve stal kan de staleigenaar de verzorgster / halve stal weigeren op het terrein.
[Deze regels zijn er om elke pensionklant het recht te geven om in alle rust van zijn/haar paard te genieten en de veiligheid op stal te garanderen]

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 13:52

Peetstap schreef:
Citaat:

Gedachte erachter is dat een paard in paniek kan raken als het alleen achterblijft en zo zichzelf kan bezeren. Praktijk is dat je dus het andere paard ook meeneemt. Dat kan of door alleen twee paarden mee te nemen of door iemand te vragen even mee te lopen. Lijkt mij niet zo ingewikkeld eerlijk gezegd. Als ze in de paddock staan moet je in het weekend zelf je paard binnenhalen, dan kan je gewoon zien hoeveel paarden er nog staan. Op het weiland komt het in de praktijk alleen voor als de paarden door slecht weer plots het land af moeten (staan 24/7 op het land). Dan wordt via whatsapp gecommuniceerd wie welke paarden binnen haalt en zorg je er gewoon voor dat je een extra touwtje meeneemt voor het geval dat.
Lukt altijd en het voorkomt ongelukken.

Edit: ze staan in groepen, dus je zorgt er voor dat er niet één van de groep alleen blijft. Als de paarden op aparte stukjes staan of met één maatje werkt het natuurlijk anders.