Zeer geïrriteerde gepensioeneerde merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 17:47

Hé wat rot, denk je wat leuks te doen.

Nu is het wel zo dat dieren een ander idee van leuk hebben dan wij.
Mijn paarden vinden mij nog altijd het allerleukst wanneer ik eten geef of ze kriebel op plekjes waar ze jeuk hebben. Ze staan niet te springen om te wandelen oid, hoor. :P

Het zou misschien wel goed voor haar zijn om af en toe wat te bewegen. Je zou het eventueel nog met een hoofdstel kunnen proberen, dan heb je wat meer te vertellen.

Maar misschien kun je ook aan ervaren paardenmensen vragen je te helpen om duidelijker te communiceren met haar en steviger in je schoenen te staan.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 17:50

Gypsy schreef:
Hé wat rot, denk je wat leuks te doen.

Nu is het wel zo dat dieren een ander idee van leuk hebben dan wij.
Mijn paarden vinden mij nog altijd het allerleukst wanneer ik eten geef of ze kriebel op plekjes waar ze jeuk hebben. Ze staan niet te springen om te wandelen oid, hoor. :P

Het zou misschien wel goed voor haar zijn om af en toe wat te bewegen. Je zou het eventueel nog met een hoofdstel kunnen proberen, dan heb je wat meer te vertellen.

Maar misschien kun je ook aan ervaren paardenmensen vragen je te helpen om duidelijker te communiceren met haar en steviger in je schoenen te staan.

Dankjewel voor je serieuze reactie.
Ik heb meteen daarna ook via de groepsapp verteld wat er gebeurd was en vroeg of iemand me wilde laten zien hoe ik met haar om moet gaan. Ze kennen haar natuurlijk langer dan ik.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 17:52

Even voor de duidelijkheid: ik heb niks tegen de eigenaar of de boerderij. Het is een prima man en de dieren worden goed verzorgd, hebben veel ruimte, de mensen zijn aardig en er hangt een goede sfeer!

Ben alleen echt verbaasd en wist niet wat te doen. Wil graag die pony wat beweging geven en dat rondje polder uiteindelijk met haar doen.

We hebben na deze gebeurtenis nog vrolijk met elkaar staan praten. Absoluut geen haat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 17:56

ach ja, paardenmensen hier he.. die krijg je er gratis bij :+
Gypsy heeft gelijk, hulp vragen lijkt mij het beste. Zodat je zelf kunt zien wat je moet doen, en wanneer je het moet doen. Timing en de mate van indruk maken is alles.
Persoonlijk had ik het paard 30 meter in de achteruit gezet :') maar of dat veilig is bij die pony dat kunnen wij niet zien vanaf hier. Hulp vragen dus!

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 18:02

VivaLaVida schreef:
ach ja, paardenmensen hier he.. die krijg je er gratis bij :+
Gypsy heeft gelijk, hulp vragen lijkt mij het beste. Zodat je zelf kunt zien wat je moet doen, en wanneer je het moet doen. Timing en de mate van indruk maken is alles.
Persoonlijk had ik het paard 30 meter in de achteruit gezet :') maar of dat veilig is bij die pony dat kunnen wij niet zien vanaf hier. Hulp vragen dus!

:=

Ik denk dat ik het inderdaad in de hoek van hulp moet zoeken. Ik heb al aan collega's gevraagd of ze de volgende keer mee willen. En hier op bokt heb ik ook wel wat goede adviezen gekregen gelukkig :).

Siers83

Re: Zeer geïrriteerde gepensioeneerde merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 18:11

Je zegt dat de pony hb is? Dan ga je toch geen rondje wandelen met zon beestje?!

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 18:17

Er werd om gevraagd. De collega en zus van de eigenaar die dit vroeg is in mijn ogen wel wijs genoeg om te kunnen overwegen of een rondje maken goed is of niet. Ze zorgen goed voor het dier, zouden het nooit laten lopen als dit slecht voor haar zou zijn.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 18:21

Er zijn misschien mensen die vallen over de toon van mijn bericht. Dit heeft te maken met mijn verbazing en ook wel teleurstelling. Beetje wat Gypsi al zei: 'Denk je wat leuks te doen...' :=

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 18:37

Siersma schreef:
Je zegt dat de pony hb is? Dan ga je toch geen rondje wandelen met zon beestje?!

daar wil ik even op reageren:

Allereerst wil ik dat je weet dat het niet aanvallnd is bedoeld.

waarom zou je niet kunnen wandelen met een hoefbevangen pony? ik heb een shetlander gehad die aan alle hoeven bevangen was, ik heb hem zo gekregen.
mijn pony stond wel op een klein weitje met vriendje, mijn pony heb ik wel gelongeerd en voor de kar gedaan, ik heb wel met mijn pony gewandeld. (uiteraard in stap, en op het zand een stukje draven. verharde wegen heb ik wel vermeden) Ben ik nu in de fout?

naar mijn mening doet beweging bij een bevangen geweeste pony juist goed.

ik had mijn bevangen pony meegenomen naar het strand, wat heeft hij genoten van onze langere wandeling! lekker gek heeft hij ook gedaan :)

beweging doet juist goed, maar natuurlijk in mate. is ook afhankelijk hoever hij/zij met hoefbevangen is. is het heel erg of is het de mildere vorm?

ik neem aan dat deze pony hoefbevangen is geweest en nu dus geen pijn heeft.

Ts:

ik zelf had de pony ook in de achteruit gezet, heb ik ook bij mijn verzorgpaard gedaan. hij liep ineens ook over mij heen, hij was me lekker een periode aan het uitproberen.
iedere keer dat hij mij aan de kant drukte of me meesleurde, heb ik hem in de achteruit gezet. niet met slaan of schoppen, een voudig terug laten lopen met een brul erachteraan (en wat ik nog doe is een kleine snelle tik op zijn borst met mijn rug van mijn hand).
zodra hij een paar meter terug gelopen is, heb ik hem beloond.
dit heb ik een paar keer moeten doen, daarna was het al veel beter. ik hoef maar een klein tikje op zijn borst te geven en hij weet wat hij moet doen en dat hij in de fout is geweest. maar zodra ik mijn gewenste resultaat heb, beloon ik hem wel :)

maar natuurlijk kan ik inderdaad ook niets zien vanuit een beeldscherm, vraag liever even hulp :) dan weet je hoe je met deze pony om moet gaan.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 19:00

Haha ik kan er eigenlijk wel om lachen achteraf. Ik met een blij hoofd die pony wat beweging geven. Word ik eerst een end in de rondte gezwiept, dan 30 meter meegesleurd, verbaas ik me over de omgang met de pony, kom thuis, op de een of andere manier helemaal van mijn a propo, lucht ik mijn hart, krijg ik een paar boze bokkers over me heen (gelukkig ook goede adviezen), lekker :D.

Ik probeer te stoppen met roken. Maar nu steek ik toch echt even een sigaretje op.
Damn... :=

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 19:00

Je doet die pony zo te lezen geen plezier met je goedbedoelde aandacht.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 19:07

Arashah schreef:
ik zelf had de pony ook in de achteruit gezet, heb ik ook bij mijn verzorgpaard gedaan. hij liep ineens ook over mij heen, hij was me lekker een periode aan het uitproberen.
iedere keer dat hij mij aan de kant drukte of me meesleurde, heb ik hem in de achteruit gezet. niet met slaan of schoppen, een voudig terug laten lopen met een brul erachteraan (en wat ik nog doe is een kleine snelle tik op zijn borst met mijn rug van mijn hand).
zodra hij een paar meter terug gelopen is, heb ik hem beloond.
dit heb ik een paar keer moeten doen, daarna was het al veel beter. ik hoef maar een klein tikje op zijn borst te geven en hij weet wat hij moet doen en dat hij in de fout is geweest. maar zodra ik mijn gewenste resultaat heb, beloon ik hem wel :)

maar natuurlijk kan ik inderdaad ook niets zien vanuit een beeldscherm, vraag liever even hulp :) dan weet je hoe je met deze pony om moet gaan.

In zijn achteruit zetten is inderdaad een optie en daarin consequent zijn en het goede gedrag belonen. Denk wel dat de eigenaar als ik dit zomaar zou doen wel zou schrikken, uit mijn verhaal blijkt wel dat de eigenaar niet zo van het corrigeren is. Ik zou dit alleen kunnen doen in overleg. Maar dan kom je weer op het punt: is een oudje, gepensioeneerd, uitgeleerd blijkbaar ook. Ik persoonlijk vind dat je een paard van 20 nog wel iets kan leren. Maar goed, ik wacht even af of een van mijn collega's me gaat helpen. Ik verwacht van wel hoor. Verder hou ik jou advies en die van de anderen daarnaast in mijn achterhoofd.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 19:10

Qimm schreef:

Om heel eerlijk te zijn, dat idee heb ik eigenlijk ook. Maar ze moet toch een beetje verzorgd worden en wat beweging voor haar is ook wel lekker, zeker omdat hierom is gevraagd. Dus al doe ik haar geen plezier. De pony helemaal geen aandacht geven is niet echt een optie. Hoefjes moeten toch gedaan worden. En ik zelf vind dat af en toe de grote klitten uit haar manen en staart halen en een borsteltje eroverheen wel hoort bij de verzorging. Ook al beleeft de pony er geen plezier aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 19:11

je kunt elk paard van welke leeftijd dan ook wat leren. Het gaat namelijk om omgang en lichaamstaal.
Maar als achteruit zetten al niet mag, dan heeft het weinig zin. Of je doet het gelijk goed, of je doet het niet, want als je het half doet geef je zo'n pony alleen maar meer ergernis en onduidelijkheid.
Consequent zijn.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 19:16

MentjesMusic schreef:
Haha ik kan er eigenlijk wel om lachen achteraf. Ik met een blij hoofd die pony wat beweging geven. Word ik eerst een end in de rondte gezwiept, dan 30 meter meegesleurd, verbaas ik me over de omgang met de pony, kom thuis, op de een of andere manier helemaal van mijn a propo, lucht ik mijn hart, krijg ik een paar boze bokkers over me heen (gelukkig ook goede adviezen), lekker :D.

Ik probeer te stoppen met roken. Maar nu steek ik toch echt even een sigaretje op.
Damn... :=

ik kan dit gevoel heel goed begrijpen :') met dit gevoel heb ik op donnerdag gelopen _O-

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 19:16

Ik sta echt versteld van de chagrijnige reacties hier. TS probeert die pony even een leuk verzetje te geven. Dat pakt niet goed uit, pony vindt poetsen niet leuk, loopt over haar heen en gaat staan grazen. Ik denk dat als die hoefbevangenheid niet had meegespeeld, TS daar een stuk relaxter mee was omgegaan. Maar nu, alweer in het belang van de pony, wil ze dat dier daar weg hebben. En opeens worden hier de ideeën van TS over leiderschap haar aangerekend, terwijl in menig ander topic die ideeën je door de goegemeente zowat door de strot worden geduwd.

TS, ik vind dat je super goed omgaat met de reacties hier. Laat lekker van je afglijden. Je weet dat je het beste wilde voor het dier.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 19:19

Ik heb ooit bij een ouder man paard gereden, ik werd er gek.

Ik heb daar zijn jonge 4 jarige zadelmak gemaakt. Hij had dat dier door en door verwend.
Die man liep op een drafje naast zijn paard om haar naar de wei te brengen.
Ja daag, ik niet. Dus dan corrigeerde ik haar. Daar was madam niet van gediend dus wilde dan happen, of omhoog komen of los trekken.
Dus corrigeerde ik dat weer.
Maar ik beloonde ook als ze wel braaf was. Zodat ze duidelijk verschil kon merken in meewerken is een stuk fijner.

Onder het zadel was dat net zo.
Ze vond de galop echt bijzonder moeilijk en liefst bokte ze dan de vies bij het aanspringen of als ik haar wat langer door wilde galopperen. Maar deed ze het goed dan beloonde ik haar en kreeg ze ook wel eens een snoepje, die veel vraat deed alles voor een snoepje. En zo ging ook al snel die galop best goed.

Maar van die man werd ik echt gek.
Ik mocht haar niet op de plek zetten, maar belonen, zeker met een snoepje, was ook maar onnodig.
Dus hoe dat paard in godsnaam moest leren wat er nu van haar verwacht werd weet ik ook niet, ben er uiteindelijk gestopt met rijden.

Dus staat "jou" merrie ook bij o'n eigenwijze man, dan zul je die eerst op moeten voeden alvorens het paard. Dat gaat dus niet. Dus allemaal verspilde moeite wat je dan doet.
Wil je toch vaker wandelen. Dan zou ik een hoofdstel in doen, dan heb je toch wat meer te vertellen.
En nu ben je voorbereid. Dus hup meteen vanaf de eerste seconde ga je streng zijn. Strenger dan je eigenlijk zou willen.
Pas als wandelen diverse keren goed is gegaan kun je kijken of je minder streng kunt zijn.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 19:20

MentjesMusic schreef:
Qimm schreef:

Om heel eerlijk te zijn, dat idee heb ik eigenlijk ook. Maar ze moet toch een beetje verzorgd worden en wat beweging voor haar is ook wel lekker, zeker omdat hierom is gevraagd. Dus al doe ik haar geen plezier. De pony helemaal geen aandacht geven is niet echt een optie. Hoefjes moeten toch gedaan worden. En ik zelf vind dat af en toe de grote klitten uit haar manen en staart halen en een borsteltje eroverheen wel hoort bij de verzorging. Ook al beleeft de pony er geen plezier aan.

Tja, zeker als die pony niet vanalles móet (behalve lekker van pensioen genieten) zou ik het verzorgen lekker vlot doen zodat je haar er niet te lang mee plaagt. En als ze verder aan wandelen niet veel boodschap heeft (als ze verder gewoon buiten komt kan ze naar behoefte ook gewoon zelf lopen) zou ik er niet mee aan het 'ruziemaken' gaan uit principe.

My 2 cents

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 19:21

MentjesMusic schreef:
Het is duidelijk dat deze pony als boerderijdier is behandeld, wat ze feitelijk ook is natuurlijk. En niet als paard zoals wij 'paardenmeisjes' dat doen. Een ruiter is als het even kan toch de 'baas'. Heeft de leiding. Bepaalt in grote lijnen, rekeninghoudend met het paard wat er gebeurt.
Maar in dit geval is de pony gewoon echt de baas en wordt er geen aandacht besteed aan de verhoudingen en haar gedrag.

Dit wil ik er ff uit halen....ik denk dat de meeste pony's die zogenaamd als boerderijdier behandeld worden veel duidelijker krijgen wat er van ze verwacht wordt dan door de paardenmeisjes die denken dat ze een paard als paard behandelen en hem vervolgens vertrutten....
Ik bepaal bij mijn paard niet in grote lijnen wat er gebeurt, ik bepaal gewoon wat er gebeurt. Eerst goedschiks, zo niet, dan maar kwaadschiks. Maar wat ik wil, gebeurt wel.
Maar als je er vanuit gaat dat jij in grote lijnen bepaalt wat er gebeurt, en als het je niet aanstaat een stappenplan moet maken om te zorgen dat het paard naar je luistert, denk ik dat het probleem bij jou ligt, en niet bij het paard.

Valdesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 19:22

Om eerlijk te zijn zou ik het gewoon laten gaan. Ik zou hier zelf geen energie instoppen.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 19:49

VivaLaVida schreef:
je kunt elk paard van welke leeftijd dan ook wat leren. Het gaat namelijk om omgang en lichaamstaal.
Maar als achteruit zetten al niet mag, dan heeft het weinig zin. Of je doet het gelijk goed, of je doet het niet, want als je het half doet geef je zo'n pony alleen maar meer ergernis en onduidelijkheid.
Consequent zijn.

Als een van mijn collega's me laat zien hoe het moet kan het zomaar zijn dat ze met dezelfde tip komen, in zijn achteruit zetten +:)+ . In dat geval zou het geen probleem zijn. Ben het er mee eens dat als je een paard wat aanleert dat je het goed moet doen en consequent moet zijn.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 19:58

Jacquel schreef:
Ik sta echt versteld van de chagrijnige reacties hier. TS probeert die pony even een leuk verzetje te geven. Dat pakt niet goed uit, pony vindt poetsen niet leuk, loopt over haar heen en gaat staan grazen. Ik denk dat als die hoefbevangenheid niet had meegespeeld, TS daar een stuk relaxter mee was omgegaan. Maar nu, alweer in het belang van de pony, wil ze dat dier daar weg hebben. En opeens worden hier de ideeën van TS over leiderschap haar aangerekend, terwijl in menig ander topic die ideeën je door de goegemeente zowat door de strot worden geduwd.

TS, ik vind dat je super goed omgaat met de reacties hier. Laat lekker van je afglijden. Je weet dat je het beste wilde voor het dier.

Dankjewel Jacquel. Ik was zelf ook onaangenaam verrast door de reacties hier :o. Jij begrijpt me in ieder geval en dat is fijn! +:)+ Ik hebben besloten niet (meer) in te gaan op chagrijnige reacties. Ik heb goede adviezen gekregen: overleggen met eigenaar, in zijn achteruit zetten, hoofdstel om doen, hulp vragen, of loslaten.

Ik wacht de reacties van mijn collega's even af. Als we inderdaad samen een keer met die pony gaan lopen dient de oplossing zich wellicht aan. Als het dan hetzelfde blijft en we komen niet verder moet ik me af gaan vragen of ik er mee door wil gaan of dat ik het alleen hou bij de basis verzorging zoals mesten, voeren, schoonmaken, hoefjes en poetsen. Als ik besluit dat ik er wel energie in wil steken zou ik in overleg met de eigenaar kunnen gaan en dan eventueel een van de bovenstaande adviezen opvolgen.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 20:07

bruintje123 schreef:
Ik heb ooit bij een ouder man paard gereden, ik werd er gek.

Ik heb daar zijn jonge 4 jarige zadelmak gemaakt. Hij had dat dier door en door verwend.
Die man liep op een drafje naast zijn paard om haar naar de wei te brengen.
Ja daag, ik niet. Dus dan corrigeerde ik haar. Daar was madam niet van gediend dus wilde dan happen, of omhoog komen of los trekken.
Dus corrigeerde ik dat weer.
Maar ik beloonde ook als ze wel braaf was. Zodat ze duidelijk verschil kon merken in meewerken is een stuk fijner.

Onder het zadel was dat net zo.
Ze vond de galop echt bijzonder moeilijk en liefst bokte ze dan de vies bij het aanspringen of als ik haar wat langer door wilde galopperen. Maar deed ze het goed dan beloonde ik haar en kreeg ze ook wel eens een snoepje, die veel vraat deed alles voor een snoepje. En zo ging ook al snel die galop best goed.

Maar van die man werd ik echt gek.
Ik mocht haar niet op de plek zetten, maar belonen, zeker met een snoepje, was ook maar onnodig.
Dus hoe dat paard in godsnaam moest leren wat er nu van haar verwacht werd weet ik ook niet, ben er uiteindelijk gestopt met rijden.

Dus staat "jou" merrie ook bij o'n eigenwijze man, dan zul je die eerst op moeten voeden alvorens het paard. Dat gaat dus niet. Dus allemaal verspilde moeite wat je dan doet.
Wil je toch vaker wandelen. Dan zou ik een hoofdstel in doen, dan heb je toch wat meer te vertellen.
En nu ben je voorbereid. Dus hup meteen vanaf de eerste seconde ga je streng zijn. Strenger dan je eigenlijk zou willen.
Pas als wandelen diverse keren goed is gegaan kun je kijken of je minder streng kunt zijn.

Ja dat is toch lastig als de eigenaar van een paard andere ideeën heeft terwijl jij er mee moet rijden of lopen. Ik snap wel dat je er mee bent gestopt. Ik weet ook helemaal niet zeker of ik hiermee doorga. Verzorging wel natuurlijk, maar ik bedoel de rondjes erf en polder.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 20:14

Les van vandaag: Gewoon niet meer mee wandelen en 1x per week even een snel borsteltje overheen :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 20:22

Als je in de buurt woont mag je hier wel een rondje wandelen met een eigenwijs welsh monster wat bij sommige mensen precies dit gedrag ook vertoont. Dan leer ik je hoe je het oplost.