Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Iriscope schreef:Als je ECHT consequent bent en het NOOIT toe staat en ALTIJD afstraft dan heb je dit er zo uit.
Ik heb zoveel stages gelopen waar van die onopgevoede paarden rondliepen, die dreigden, hapten en schraapten op de poetsplaats en ik heb er nooit een gezien waar ik het niet binnen 1-2 weken eruit had.
In het begin is het misschien irritant om te blijven straffen, maar hoe langer je het volhoudt, hoe minder het gedrag wordt. Bijten is bij mij gewoon een tik op de neus en een flinke ook. Ik ben niet bang dat hij kopschuw wordt, een paard weet echt wel het verschil tussen ongewenst gedrag en onnodig een tik verkopen en wordt in de natuur ook op zijn plaats gezet als hij zoiets doet.
Ik neem aan dat hij wel reageert als je een brul geeft of een flinke nee roept? Is hij erg schrikkerig?
Voor schrapen gebruik ik meestal een duidelijke nee en als ze netjes stil staan zonder even te schrapen even belonen met je stem en een kriebel.
Keywoord is hier om consequent te zijn en het nooit toe te staan. Niet als je een goede dag hebt, niet als je een slechte dag hebt, niet als hij niet in zn vel zit, als het regent, de zon schijnt, je haast hebt. Nee is gewoon ALTIJD nee. Als je dit volhoudt heb je het er echt zo uit, maar je moet vooral zelf heel attent zijn en ervoor zorgen dat je het er nooit tussendoor laat schieten.
Vergeet ook niet om positief gedrag te belonen. Schraapt hij normaal gesproken na 2 minuten? Beloon hem dan als hij 1 minuut netjes stil staat zonder te schrapen. Vanuit hier rek je het op, tot het naar 3 minuten gaat en uiteindelijk gewoon ophoudt. Hoelang dit proces is hangt af van hoe consequent jij bent en hoe snel je paard leert.
Zolang een actie altijd dezelfde reactie geeft, leren ze het snel genoeg.
Dus goed gedrag = belonen alsof ze de OS hebben gewonnen voor je. Slecht gedrag is een duidelijke NEE en als ze echt te ver gaan (dus als het gevaarlijk wordt, been optillen in je gezicht, bijten, of dreigen, dan op de plaats zetten met een tik, mag ook best in de zij zijn) Paarden in de natuurlijk schoppen en bijten elkaar en doen elkaar echt pijn, een tikje in de zij met je hand gaan ze echt niet dood aan)
Koper schreef:Mensen kunnen wel zeggen: geef dat paard een tik. Maar dat is dubbel oneerlijk. Eerst het gedrag uitlokken met verkeerd management en als het paard dan als gevolg daarvan reageert als een PAARD nog afstraffen ook.
Ik vind het zielig voor het dier. Niet penny-sielugh. Maar wel het soort paardenmensen-en-mensen-met-paarden-zielig.

Iriscope schreef:Je paard kent heel duidelijk zijn plek niet. Daar moet je eerst mee beginnen.
Hoe is hij als je met hem loopt aan het halster. Als jij stopt, stopt hij dan of loopt hij over je heen?
En wat doe je als hij over je heen loopt of gewoon doorloopt?
Zou je graag komen helpen, zo jammer dat het te ver weg is!
Jennyj01 schreef:Tikken, brullen, nooit meer toestaan. Allemaal leuk en vast effectief. Alleen gaan we voorbij aan het paard. Het dier wil contact. Schreeuwt om contact. Het maakt hem niet meer uit in welke vorm, positief of negatief. Neem als je bij hem komt even een kwartiertje om hem eens lekker te knuffelen en kroelen. Beetje wandelen op het erf. Worteltjes voeren. Grazen aan de hand. Quality time voor je paard. En dan is tijd om de dagelijkse routine op te pakken. En dan is stil ook stil. Een rustig maar duidelijk nee en hem wegduwen. Als brullen en slaan zou helpen was je probleem nu al over.
aeolusnr1 schreef:Je zegt van jezelf dat je ervaring genoeg hebt.
Dit probleem heb je ondertussen al verschillende jaren, je zegt nu zelfs dat je denkt dat jouw paard nu eenmaal zo is en dat je je er dus maar bij neer moet leggen, je denkt dus het is zo is en zal dus ook zo blijven. Dit is een verkeerde gedachte, heeft ook niks met hengstengedrag te maken.
Ik ben echt heel zeker dat ook al bij een eerste training aangetoond kan worden dat dit echt wel veranderd kan worden, en als er dan gewoon verder consequent verder getraind wordt is dit op "no time" zeg maar een week of 2weken helemaal opgelost.
Dit is met een zekerheid van wel 100% geen twijfel mogelijk.
Dit gedrag corrigeren is zelfs niet eens heel moeilijk, je moet gewoon duidelijke afspraken met je paard maken meer is dat niet.
), en sindsdien gaat ie makkelijk achteruit en... bijt ie niet meer. Is kwestie van leiderschap: een paard dat achteruitwijkt voor jou, is lager in rang, en die zal niet bijten. hwn schreef:Probleem met een tik: een hengst (of ex-hengst in dit geval) zal er snel een spelletje van maken: happen en snel hoofd wegtrekken voor de tik, ofwel krijg je een kopschuw paard. Hier heb ik een (nog steeds) hengst die ook lang happerig geweest is.
Bij hem is de knop omgegaan toen ik met Natural Horsemanship begon en meer bepaald met paard doen achteruitgaan zonder druk (ik mocht enkel wiebelen met het leidtouw). Het kwartje viel niet, heb toen toch maar es uitgehaald met het uiteinde van het touw (want mijn arm was inmiddels half lam van het wiebelen), en sindsdien gaat ie makkelijk achteruit en... bijt ie niet meer. Is kwestie van leiderschap: een paard dat achteruitwijkt voor jou, is lager in rang, en die zal niet bijten.
hwn schreef:Probleem met een tik: een hengst (of ex-hengst in dit geval) zal er snel een spelletje van maken: happen en snel hoofd wegtrekken voor de tik, ofwel krijg je een kopschuw paard. Hier heb ik een (nog steeds) hengst die ook lang happerig geweest is.
Bij hem is de knop omgegaan toen ik met Natural Horsemanship begon en meer bepaald met paard doen achteruitgaan zonder druk (ik mocht enkel wiebelen met het leidtouw). Het kwartje viel niet, heb toen toch maar es uitgehaald met het uiteinde van het touw (want mijn arm was inmiddels half lam van het wiebelen), en sindsdien gaat ie makkelijk achteruit en... bijt ie niet meer. Is kwestie van leiderschap: een paard dat achteruitwijkt voor jou, is lager in rang, en die zal niet bijten.

Little_Gift schreef:Dat is toch echt zo'n zéver hé die hengstengedrag/hengstenmanieren-praat! Kan me daar mateloos aan irriteren. Happen, schrapen, ongewenst gedrag vertonen heeft niets te maken met hengst zijn of geweest zijn maar enkel en alleen met niet correct opgevoed zijn.
Hengsten kunnen prima niet happen, niet schrapen, niet brullen.
Koper schreef:IncelloAndMe schreef:
Nee eigenlijk niet, hij is gewoon lang hengst geweest en heeft de manieren niet echt afgeleerd, zoals je wel vaker ziet. Paard krijgt 24/7 hooi en 's morgens en 's avonds een handje onderhoudsmengeling omdat hij anders zichzelf letterlijk mank slaat als hij ziet dat de anderen eten krijgen en hij niet. Hij staat in de zomer meer dan 12u per dag buiten, nu is dit nog iets minder maar hij staat alleszins niet constant in zijn stal ofzo. Hij staat buiten met verschillende stalgenoten maar nooit echt samen, altijd met een draad tussen. Samen is niet toegestaan bij ons tenzij in overleg maar niemand wilt dit echt in verband met slaan enzo.
Hij kan dus nooit echt spelen met een ander paard. Dat is wel één van de basisbehoeftes van een paard, en vooral van jonge ruinen. Het is heel logisch dat hij al die energie dan inschakelt op het moment dat hij wel fysiek contact heeft met iemand. En die iemand ben jij.
Beste wat je voor dit paard kunt doen is hem verhuizen naar een stalling waar de paarden in de groep staan. Liefst een stalling met een stalhouder en stalgenoten met veel ervaring, die je wat kunnen begeleiden. Uit je andere topic maak ik op dat je nog jong en onervaren bent. En ook dat je vader "moeilijk" doet. Hopelijk lukt het je om hem te overtuigen. Succes!
IncelloAndMe schreef:Maar 'hengstengedrag' is nu eenmaal een verzamelnaam voor de dingen die mijn paard doet. Vandaar dat ik het ook zo noem. Ik wil hier verder toch helemaal niet mee zeggen dat geen enkele hengst manieren heeft?
SuperAssie schreef:Hoe verklaar je dan dat mijn paard hetzelfde gedrag vertoont?
Hij staat 24/7 buiten in een kudde van 21(dus genoeg speel/kroel maatjes en meer dan genoeg beweging en voer), maar toch bijt hij in alles dat hij vind, hapt naar iedereen(wordt absoluut niet uit de hand gevoerd), pakt alles vast, staat continue te schrapen als hij even 2 seconden alleen is etc.