Paard valt aan bij longeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 00:01

@Nikkidekerf Ik kende hem niet. Komt over als een showerige Cesar Milan van de paardenwereld. Iemand die extreme gevallen behandeld.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 04-03-17 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 00:02

Helemaal met je eens hoor "Kuggur".
Diegenen hier die er hier anders over spreken weten echt niet hoe gevaarlijk een paard wel kan zijn.
Zoals in het filmpje , zo zijn er idd niet veel, maar opletten en voorkomen en vooral heel consequent zijn en blijven is een garantie op een rustig en blij meewerkend paard.

Kuggur schreef:
In het filmpje is sprake van ingeslepen gedrag, je hebt gelijk als je het over voorkomen van dit gedrag hebt.
Daar is dat een allang gepasseerd station.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 00:03

aeolusnr1 schreef:
Diegenen hier die er hier anders over spreken weten echt niet hoe gevaarlijk een paard wel kan zijn.

Diegene die er anders over denken, denken er misschien gewoon anders over. Dat is ook nog een mogelijkheid, vind je niet? In plaats van meteen iemands kennis of ervaring af te doen :roll:

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 00:04

Nikki, Jij vindt die methode dus niet goed, omdat het paard hier niets fout doet? Nou, als bij TS het paard wél aanvalt, vindt je het dan nog niet kunnen?
Ik heb niet het hele filmpje gekeken, maar moet zeggen dat wát ik zag ook echt enorm overdreven was. Maargoed, een paard mag zijn plek wel leren kennen als het echt aanvalt. En opjagen kan in mijn ogen gerust (slaan niet, pas als hij nog door het opjagen heen aanvalt)

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 00:05

Niet dat ik het aanraad om dit zonder begeleiding te doen voor de TS, dat gedeelte is weggevallen blijkbaar op de grens tussen Nl en B.

Maar Nikki, als je dit als walgelijk ervaart dan begrijp ik niet wat jij bij een Belgische trainer die exact zulke methodes hanteert, gezellig aan het fotograferen bent en welke hij op zijn Facebook zet met alle romantiek eromheen van de ranch.

Daar sta je blijkbaar wel achter? Niet met twee maten gaan meten hè, dit is wel degelijk duidelijk horsemanship, net als daar gebeurt. Maar jij zal het wel beter kunnen inschatten uiteraard.
Laatst bijgewerkt door Willemina_L op 04-03-17 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

aeolusnr1

ik krijg heel vaak probleempaarden bij mij gebracht, om het probleem dan op te lossen, ik weet echt wel waar ik over spreek

Anoniem

KittyDylan schreef:
Nikki, Jij vindt die methode dus niet goed, omdat het paard hier niets fout doet? Nou, als bij TS het paard wél aanvalt, vindt je het dan nog niet kunnen?
Ik heb niet het hele filmpje gekeken, maar moet zeggen dat wát ik zag ook echt enorm overdreven was. Maargoed, een paard mag zijn plek wel leren kennen als het echt aanvalt. En opjagen kan in mijn ogen gerust (slaan niet, pas als hij nog door het opjagen heen aanvalt)

Ik vind de methode uit het filmpje niet goed, omdat het paard op 'random' momenten fysiek wordt gestraft. Er zit geen leercurve in. Behalve angst en pijn.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 00:08

Ik weet prima hoe gevaarlijk een situatie kan worden wanneer de mens fouten maakt.
Alweer, ik denk oprecht dat het paard hier om wat voor rede dan ook gebruik maakt van de situatie en ervaring van de TS. Helaas is er bij gebrek aan achtergrondinformatie niet te zeggen wat er evt. Fout zou kunnen zijn, we kunnen nu echter alleen speculeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 00:08

Willemina_L schreef:
Maar Nikki, als je dit als walgelijk ervaart dan begrijp ik niet wat jij bij een Belgische trainer die exact zulke methodes hanteert, gezellig aan het fotograferen bent en welke hij op zijn Facebook zet met alle romantiek eromheen van de ranch.

Daar sta je blijkbaar wel achter? Niet met twee maten gaan meten hè, dit is wel degelijk duidelijk horsemanship, net als daar gebeurt. Maar jij zal het wel beter kunnen inschatten uiteraard.

Zozo, gáát het even? Wat een vervelende en persoonlijke aanval. Je gaat je boekje te buiten door mij zo persoonlijk aan te vliegen, dit gaat echt te ver. :n

Overigens, hoewel ik hier natuurlijk helemaal niet op zou HOEVEN reageren, ter verduidelijking: ik heb helemaal niet bij een ranch in België gefotografeerd? Een stalgenoot van mij heeft een paard gekocht, die nu bij mijn paard in de kudde staat. Daar ik geregeld de camera mee heb naar stal, komen de paarden van stalgenoten ook eens op de kiek. Die foto is gedeeld door de oud-eigenaar van dit paard (ik dénk dat je die bedoelt). Ik ben nooit daar geweest, en heb geen idee van hoe de paarden behandeld worden, dus wil mij daar helemaal niet over uitlaten. Dat kan ik namelijk niet?

Al zou ik waar dan ook fotograferen - ik krijg niet altijd mee hoe paarden opgeleid worden, of hoe er met paarden wordt omgegaan. Ik kan methodes sterk afkeuren of voorkeuren voor bepaalde methodes hebben, maar ik kan niet al mijn klanten onder de loep leggen en kijken hoe zij hun paarden behandelen en of mij dat wel of niet aan staat. Als ik op het moment dat ik ergens ben, iets zal zien wat ik naar mishandeling vindt neigen, zal ik daar zeker wat van zeggen. Jouw berichtje stuit mij daarom wel tegen de borst. Je maakt hier iets heel naars, persoonlijks van, zonder enig idee te hebben van mijn ideeën hierover of aanpak. Dat is echt ontzettend laag en onnodig.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-03-17 00:14, in het totaal 2 keer bewerkt

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 00:11

aeolusnr1 schreef:
ik krijg heel vaak probleempaarden bij mij gebracht, om het probleem dan op te lossen, ik weet echt wel waar ik over spreek

Precies, ik zie dagelijks de problemen tussen mensen en hun paarden.
Ik ben wel voor het consequent afstraffen maar pas als alle andere oorzaken zijn uitgesloten.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 00:21

uiteraard daar heb je natuurlijk gelijk in.
Maar geloof me vrij, dat filmpje is een voorbeeld hoe een paard kan zijn, dit is uiteraard een uitzondering , en de achtergronden en voorliggende problemen zullen vast en zeker uitvoerig besproken geweest zijn, daar twijfel ik echt niet aan. Dit is echt een top trainer zoals er weinig rondlopen, en wat het show gehalte van zijn filmpjes betreft het is idd heel commercieel gericht. Maar die trainer zal echt ook zo zacht zijn als een lammetje wanneer dit kan.
En het paard in de film is zeker ook niet in de fout, die heeft enkel geleerd dat dit soort reageren hem iets opleverde, als de mens bij aanvang een correcte belering had gedaan dan zou heel dit probleem er nooit geweest zijn. En dat is bijna altijd zo, de fout moet je zoeken bij de mens en niet bij het paard.

HopeMyDay schreef:
aeolusnr1 schreef:

Precies, ik zie dagelijks de problemen tussen mensen en hun paarden.
Ik ben wel voor het consequent afstraffen maar pas als alle andere oorzaken zijn uitgesloten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 00:22

Jij mag het een toptrainer vinden, maar ik mag het de naam trainer en training niet eens waard vinden :o En dat zegt dan NIETS over mijn ervaring of kennis ('niet weten hoe gevaarlijk een paard kan zijn'). Dat zegt gewoon dat mensen soms anders over dingen kunnen denken...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-03-17 00:23, in het totaal 1 keer bewerkt

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 00:23

Ik zeg niets over t filmpje, dat is iemand die echt wel de andere oorzaken uitsluit voor hij gaat handelen.
Ik heb het meer over het algemeen, niet zomaar beginnen als je niets zeker weet.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 00:23

NikkiDeKerf schreef:
Willemina_L schreef:

Zozo, gáát het even? Wat een vervelende en persoonlijke aanval. Je gaat je boekje te buiten door mij zo persoonlijk aan te vliegen, dit gaat echt te ver. :n

Overigens, hoewel ik hier natuurlijk helemaal niet op zou HOEVEN reageren, ter verduidelijking: ik heb helemaal niet bij een ranch in België gefotografeerd? Een stalgenoot van mij heeft een paard gekocht, die nu bij mijn paard in de kudde staat. Daar ik geregeld de camera mee heb naar stal, komen de paarden van stalgenoten ook eens op de kiek. Die foto is gedeeld door de oud-eigenaar van dit paard (ik dénk dat je die bedoelt). Ik ben nooit daar geweest, en heb geen idee van hoe de paarden behandeld worden, dus wil mij daar helemaal niet over uitlaten. Dat kan ik namelijk niet?

Al zou ik waar dan ook fotograferen - ik krijg niet altijd mee hoe paarden opgeleid worden, of hoe er met paarden wordt omgegaan. Ik kan methodes sterk afkeuren of voorkeuren voor bepaalde methodes hebben, maar ik kan niet al mijn klanten onder de loep leggen en kijken hoe zij hun paarden behandelen en of mij dat wel of niet aan staat. Als ik op het moment dat ik ergens ben, iets zal zien wat ik naar mishandeling vindt neigen, zal ik daar zeker wat van zeggen. Jouw berichtje stuit mij daarom wel tegen de borst. Je maakt hier iets heel naars, persoonlijks van, zonder enig idee te hebben van mijn ideeën hierover of aanpak. Dat is echt ontzettend laag en onnodig.

Dit is dan wel heel misleidend op de Facebook pagina van deze ranch in Schilde. Jullie beider naam gedeeld op meerdere foto's als een soort van samenwerking. En dat zul je moeten toegeven, dan lijkt het zonneklaar dat je daar klant bent of tenminste achter het bedrijf staat waar je duidelijk mee geassocieerd wordt. Kijk ook maar naar de tekst in meerdere talen...

Maar mijn excuses voor het misverstand dan, dat was niet de bedoeling. Ik wilde je niet beledigen. Maar kijk wel even uit waar je naam voor gebruikt wordt dan. Nogmaals, excuses voor het misverstand! Hoop dat je daar niet wakker van ligt. :o

Om topic, TS neem capabele hulp bij dit probleem in de hand en zorg dat je niet gewond raakt!
Laatst bijgewerkt door Willemina_L op 04-03-17 00:26, in het totaal 1 keer bewerkt

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 00:24

blijf maar dromen dan

NikkiDeKerf schreef:
Jij mag het een toptrainer vinden, maar ik mag het de naam trainer en training niet eens waard vinden :o

paulinebes

Re: Paard valt aan bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 00:35

willemina-L : ik vind je erg makkelijk oordelen. Je zet het allemaal erg makkelijk op bokt terwijl je niet weet hoe het zit v.w.b.. Nikki en de Ranch. Dat siert jou niet. Eerst vragen bij Nikki hoe het zit en dan pas "oordelen" op bokt. En dan nog de vraag of dat nodig is. Wat is jouw doel met iemand publiekelijk aan te vallen. Daarnaast denk ik dat dat er verschil is in wat je fotografeert.. stukje kunst waarin je het paard op z'n best uit laat komen, of je mening over trainingsmethoden en wat wel en wat niet kan. In mijn ogen heeft dit niets met elkaar te maken. Ook kan je pas een oordeel hebben als je dagelijks vele maanden aanwezig bent geweest bij de opleiding van een paard.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 00:39

nog tip voor goede trainer...: Marijke Groos.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 00:46

TS, een arabier is misschien een vlug en sensibel paardje, maar het is zeker niet normaal dat ze zo druk zijn dat je er niets mee kan beginnen. Ik denk dat je echt op zoek moet naar passende hulp. Niet alleen voor het longeren maar dus ook met rijden.

Ik kan je niet echt iemand aanrijden met de informatie die je geeft. Het is maar net wat je wil, wat je past en welke omgeving je zit. Maar het is zeker de moeite om dat voor jezelf uit te zoeken.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 00:48

paulinebes schreef:
willemina-L : ik vind je erg makkelijk oordelen. Je zet het allemaal erg makkelijk op bokt terwijl je niet weet hoe het zit v.w.b.. Nikki en de Ranch. Dat siert jou niet. Eerst vragen bij Nikki hoe het zit en dan pas "oordelen" op bokt. En dan nog de vraag of dat nodig is. Wat is jouw doel met iemand publiekelijk aan te vallen. Daarnaast denk ik dat dat er verschil is in wat je fotografeert.. stukje kunst waarin je het paard op z'n best uit laat komen, of je mening over trainingsmethoden en wat wel en wat niet kan. In mijn ogen heeft dit niets met elkaar te maken. Ook kan je pas een oordeel hebben als je dagelijks vele maanden aanwezig bent geweest bij de opleiding van een paard.

Dan moet je zelf maar oordelen als je de Facebook pagina ziet en de foto's van Nikki met de naam van de ranch samen erop. Dat lijkt toch echt op samenwerking!

En ik ben meer dan maandenlang betrokken geweest en nog bij de ranch en werkwijze met de paarden. Ik sta erachter en ja, dat is inderdaad op veel vlakken hetzelfde als Anderson. Maar goed, ik heb mijn excuses al aangeboden aan Nikki. En de tip is dan wel om als onafhankelijke fotograaf niet zomaar je naam te delen in dit geval. Onbeholpen mensen als ik krijgen dan een verkeerde indruk van iemand...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 01:01

Als ik ooit om ongevraagd openbaar advies verlegen zit, weet ik waar ik moet zijn.. Bokt ;)

Ik ontkracht helemaal geen samenwerking. Ik ben heel blij en dankbaar voor de mooie tekst die door deze ranch geschreven is, over mijn fotografie. Ik zou het best wel waarderen als je ophoudt met mij woorden in de mond te leggen of dingen in te vullen voor mij. Het enige wat ik zeg is dat ik er nooit ben geweest, aangezien jij daar stellig van overtuigd leek. En dus niet kan en wil oordelen over werkwijzes. Dat kan ik bij klanten waar ik wél geweest ben al niet. Dat staat namelijk ook vaak los van mijn werk. Nogmaals, als ik tijdens mijn werk iets zie wat mijn inziens naar mishandeling neigt, zal ik de eerste zijn daar iets van te zeggen op dat moment. Maar ik kan en wil niet al mijn klanten en wat zij in hun eigen tijd doen, onder de loep nemen en afzetten tegen mijn ideeën over dingen. Ik vind het vreemd hierop aangesproken te worden.

Ik vind het uitermate onprettig dat jij mij zo spontaan aanvalt en dit blijft doen. Dit heeft niets meer met het topic te maken. Er is echt geen enkele reden om zo out of the blue iets zo persoonlijk te maken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-03-17 01:05, in het totaal 3 keer bewerkt

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 01:01

Welke weg je ook kiest: zoek er hulp bij. De juiste begeleiding hierbij is een must.
Ga hier niet zelf mee lopen aanklooien, daar is een paard net even te groot voor enzo :+
Echt, ga op zoek naar iemand die je hier bij kan helpen.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 01:08

Karioka schreef:
Hoi
Mijn paard is 11 en valt aan bij het longeren.
Vanaf dat ik de zweep vastpak, legt hij zijn oren naar achteren, komt hij naar mij gelopen en probeert hij mij te bijten of draait hij zich om en slaat met zijn achterbenen naar mij.
Ook als hij los staat in de bak en ik neem de zweep om hem te laten lopen doet hij dit.
Dit is heel irritant want hij is een Arabier en is dus altijd heel druk.
Als ik hem alleen in de bak of op de wei zet loopt hij niet, de enige manier om zij energie kwijt te raken is hem op de wei zetten met een paard dat wel veel loopt.
Dan loopt hij wel.
Vooral in de winter is dit een probleem want telkens als ik wil rijden is hij veel te druk en heb ik hem niet onder controle.
Is er iemand die weet wat je hieraan kan doen?

Zeker ook een hele mooie zwarte arabier?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 01:09

Ts is 14 en haar paard dominant over haar.
Om welke reden ook, aanvallen of de kont draaien als aanval mag nooit.
En daar zal ts toch echt goede hulp bij nodig hebben.
En ja dat een paard dan eens een goed gemikte klap krijgt lig ik ook niet zozeer wakker van, beter dan andersom.
Dat arabieren druk zijn, ja ligt er aan met wat je vergelijkt. Wel met de gemiddelde manegepony.
Maar niet zozeer met het gemiddelde sportpaard.
Dus ts, is er niemand op stal die je wil helpen?
Of een oudere instructeur/trice, dus geen vriendinnetje van 15 ( dat we op bokt zo vaak zien en zich dan instructie nomen)

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 02:03

Ik heb dit probleem ook gehad met mijn paard dit heb ik opgelost door hem te gaan longeren met een halster tauwtje inplaats van een zweep. Dit komt minder bedrijgend over voor het paard en ze reageren er ook rustiger op.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 02:52

Die kreeg van mij lange haver...