Handschoenen, waarom wel of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 19:55

Ik reed eerst ook altijd zonder, maar nu altijd met, als ik dan weer een keer zonder rijdt voelt het ook meteen zo raar, maar net wat je gewend bent. Hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor handschoenen je gebruikt, ik heb nogal snel last van bevriesende handen en heb in de winter nu heerlijke dikke handschoenen van HV Polo, gaan al een hele tijd mee. Zomer's heb ik Roeckl of Ariat.

Paard2014

Re: Handschoenen, waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 20:08

Rij altijd zonder handschoenen..alleen als het heeeel koud is doe ik ze aan voor de kou.

Vind ook dat je minder gevoel heb als je met handschoenen rijd dus hier eigenlijk altijd zonder

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 20:18

Ik reed altijd zonder, totdat ik een keer ook flinke blaren kreeg van de teugels. Sindsdien rijd ik altijd met handschoenen :) Voor de winter heb ik lekker warme, maar in de zomer is dat veel te heet dus heb ik van die goedkope dingen van de Welkoop. Die rijden echt zo fijn, serieus; niet te heet en genoeg grip enzo :j

xdandelion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 23:21

Ik rijd eigenlijk altijd zonder handschoenen. Heb het gevoel dat ik mijn teugels dan net wat beter vast kan houden en alles beter kan voelen. Ik rijd alleen heel soms als het echt heel koud is met handschoenen.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 23:40

Ik rijd altijd met handschoenen, ook in de zomer.
Ik heb een gevoelige huid en krijg anders super veel last van mijn vingers, ookal rijd ik met heel weinig druk. Daarnaast heb ik met handschoenen sowieso ook meer grip. En zonder handschoenen voel ik me bloot!

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 00:28

Ik rij met handschoenen moet soms druk geven op me teugels om hem toch even nagevelijk te maken maar mij. Paard is ook graag een stiekeme teugel pikker dat ik soms daar door ook blaren van heb dus nooit meer zonder ook niet in de zomer.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 00:34

Meestal zonder. In de winter wil ik er nog weleens aandoen. Maar voor mij is het niet prettig. Heb weinig grip en ben m'n gevoel met het paard kwijt. Dus als het kan zonder.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 00:34

Altijd met. Hoe warm dan ook.

Ben een keer gevallen en de teugels sneden door mijn handen. Heb mijn vingers toen zwaar verbrand.
Het deed zoveel pijn dat het alleen maar dragelijk was als ik mijn hand in koud water hield.
En nat washandje warmde te snel op. Heb die nacht dus ook niet kunnen slapen.

Zelfs grondwerk doe ik met handschoenen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 00:36

Ik rijd alleen met handschoenen als mijn handen koud worden.
Meestal dus pas op de terugweg van een bosrit tegen de tijd dat ik aan het uitstappen ben, maar als het heel koud is, dan ook al op de heenweg.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 01:12

Bijna altijd met, ook in de zomer.
Ik heb nogal poezelige handjes geloof ik, haha.
Snel schrale huid en ook gauw blaren als ponylief 1x in de teugels gaat hangen.

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 01:20

Het ligt er bij mij aan welke teugels ik gebruik. De complete antislip rubberen teugels vind ik zelf erg hard en daar gebruik ik altijd handschoenen bij om blaren te voorkomen. Bij teugels met stops heb ik dat niet dus kunnen de handschoenen uit blijven. Tenzij het koud 8s natuurlijk :Y)

mojo100

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 01:33

Hier ook zonder handschoenen ivm zweethanden en met blote handen heb ik beter grip 8)7

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 01:42

Ik rij op een manege, vroeger altijd zonder gereden, 2 jaar niet gereden en daarna eigenlijk altijd met, na de eerste proefles waarbij ik dusdanige blaren had aan beide handen dat ik de teugels niet meer tussen de juiste vingers kon houden door de pijn. Toevallig deze week weer eens gereden zonder handschoenen (zaten in andere jas :+ ) en nu gelukkig geen blaren. Heb dus kennelijk toch wat eelt op de vingers gekregen in de loop der tijd :)

Ik heb voor het hele jaar dezelfde handschoenen en ze zijn altijd de goede temperatuur. Ze hebben aan de bovenkant wafelstructuur stof waardoor in de winter een lekker luchtisolatielaagje vormt, en in de zomer de warmte weg kan. Onderkant is suède en dus nog veel gevoel met het paard/teugel

KatooG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 02:11

Blaren zijn zeer simpel uit te leggen: Iemand die begint gitaar te spelen zal zijn vingers waarschijnlijk open spelen, iemand die altijd sneakers draagt en dan een week met rijlaarzen rondloopt zal ook overal blaren hebben, dus zoals eerder al gezegd gaat het over eelt en geen druk :)

Ik rij altijd met handschoenen omdat het fijner voelt voor mij en omdat ik om de een of andere reden er beter aan denk om mijn handen juist te houden. Ik geloof trouwens ook niet dat je minder contact hebt met handschoenen, natuurlijk wel letterlijk maar uiteindelijk voelen je vingers je paard en als je echt actief bezig bent met de druk die je uitoefent en hoe je dat doet zou je je paard ook goed moeten kunnen aanvoelen met een stofje rond je vingers. Dus in mijn ogen maakt het niet uit of je ze draagt, juist wat je zelf leuk vindt. :)

juliusceasar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 09:45

Ik rij meestal met handschoenen, behalve als ik op buitenring ga met een van mijn verzorgpaarden. Ik heb dan wel altijd handschoenen mee omdat ze soms om wilt draaien en terug naar huis wilt gaan, ik moet wel altijd oppassen want haar verleden is niet bepaald rooskleurig. En als ik les heb rij ik sws met handschoenen omdat het toch wel wat fijner is met alleen maar eigenwijze Fjordjes. Dan moet je soms behoorlijk druk op de teugels zetten en met blote handen is dat (vind ik) niet bepaald aangenaam.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 10:07

Ik rij zelden met handschoenen: op wedstrijd en bij een koude buitenrit. Maar longeren doe ik wel met handschoenen, een longe die door je handen schuurt zijn echte brandwonden!

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 10:15

Als ik rijd doe ik dat meestal met handschoendjes, een keer mee begonnen en niet mee opgehouden. Ik vind het wel lekker zitten, en het geeft me ook meer grip.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 10:32

Ik rij en longeer altijd met handschoenen aan.
Sinds ik een x aantal jaren terug in de lus vd longeerlijn ben blijven hangen met me middenvinger heb ik ze altijd aan.
Had ik ze toen niet aan lag me vinger eraf.
Voor mij dus een stukje veiligheid.

Ik gebruik het liefst die van roeckl of br, in de winter gebruik ik dezelfde als in de zomer.
Laatst bijgewerkt door JenniferU op 19-02-17 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 10:32

Ik rij zowel winters als zomers met handschoentjes omdat mijn handen zeer blaargevoelig zijn. De teugel hoeft maar een cm te verschuiven tussen mijn vi gers en ik heb al een blaar. Dus niet omdat ik met te veel druk rij of de teugels te stevig vast hou maar omdat mijn huid gewoon heel gevoelig is. Met uitmesten heb ik dit ook. Een volle kruiwagen en ik heb al blaren ook met vegen idem dito. Daarom heb ik altijd handschoentjes aan

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 10:46

Ik heb voorheen altijd gereden met handschoenen omdat de teugels die ik in handen kreeg bij de verschillende (spring)stallen meestal van die harde stoffen dingen waren met stops. Genoeg dingen om blaren mee te kweken.

Paard dat ik afgelopen 3 jaar gereden heb had hele fijne soepele leren teugels aan het kopstuk hangen. Heerlijk om zonder handschoenen te rijden.....tot we in de zomer terecht kwamen en we beide gingen zweten.....gleden de teugels gigantisch door mijn vingers. Toch maar weer met handschoenen gaan rijden. -O-

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 11:04

Ik rij met handschoenen, stuk fijner, ik rijd ook met antislip teugels dus handjes liggen ook vrij snel open als paardlief gaat trekken

Indent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:21

Ik rijd altijd met handschoenen omdat ik heel snel last krijg van zere plekken door de teugels. En natuurlijk is het fijn met de kou.

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:48

Ik rij eigenlijk liever zonder handschoenen en ook altijd gedaan. Toen ik echter mijn paard kocht en dus bijna dagelijks ging rijden werd de huid op mijn handen zo dun (niet echt blaren maar meer afgesleten huid door de vele wrijving) dat ik wel handschoenen moest gaan dragen door de gevoeligheid. Ik heb ze dan ook echt alleen met het rijden aan en daarna meteen weer uit, rot dingen :P

brianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 16:27

Ik rij altijd met handschoenen. Ik krijg anders blaren. Op warme dagen baal ik wel ervan.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 16:30

Het liefst met handschoenen, zonder krijg ik heel snel blaren. Heb de laatste jaren eigenlijk alleen Roeckl handschoenen gehad, vind ze erg fijn.