Paard gooit hoofd omhoog bij omdoen hoofdstel...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Re: Paard gooit hoofd omhoog bij omdoen hoofdstel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 20:47

Graag gedaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 20:49

Laat eens een osteopaat komen en de atlas(wervels achter de oren) checken. Als dat niet goed zit, vind een paard dat ook niet prettig en willen ze liever daar geen druk op hebben, wat een hoofdstel dus wel doet.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 20:53

Joolien schreef:
Laat eens een osteopaat komen en de atlas(wervels achter de oren) checken. Als dat niet goed zit, vind een paard dat ook niet prettig en willen ze liever daar geen druk op hebben, wat een hoofdstel dus wel doet.

Daar had ik zelf nog niet bij stilgestaan inderdaad, dankjewel! Zal het even onthouden voor als we een afspraak maken! :)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 20:53

Friesfanaat schreef:
Oei, deze moest ik even 3 keer lezen :')

Hoe heb je dat wijken voor druk aangeleerd als je dag uit zou kunnen leggen? Wil deze manier ook wel proberen namelijk!

Als je dan gelijk een stemcommando erbij aanleert dan pakt ze over een tijdje zelf het bit.
Ik houd het hoofdstel vast voor z'n snuffert, vraag 'mondje' en hij pakt het bit zelf.
Daarna volgt het snoepje.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 20:55

Ik leer jonge paarden ook altijd eerst zakken op de hand op de nek, dan heb je dat probleem eigenlijk niet.
In iedergeval ook even op blinde wolfstandjes laten controlleren en zelf aftasten of de nek niet gevoelig is.
Paarden die erg in het tuigtype staan hebben nog wel eens veel spanning op de borst en daarmee ook spanning op de nek, vaak hangt dat ook weer samen met gevoeligheid op de singel.
Dat kun je zelf los masseren.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 21:01

Bij ons is het opgelost door een andere neusriem, Nu doet ze de mond al open als je het hoofdstel voor haar houd.

Lessa_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 22:43

misschien helpt t ook om het hoofd te strelen met het halster/hoofdstel en niet altijd omdoen. dat het niet altijd betekent dat het echt om moet zeg maar

Irene_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 10:39

De meeste tips zijn al gegeven, maar wat lekkers geven, nadat je het bit in hebt als beloning en evt honing of stroop op het bit smeren is denk ik wel een praktische tip. Bij mijn eerste paard was dit een tijdje de enige manier. Soms haalde ik daarbij het bit ook nog aan een kant los, dan ging het nog wat gemakkelijker.
Succes en hopelijk is het snel opgelost.