Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
BMHP schreef:Er zijn een hoop halve verhalen in omloop.
In het gerefereerde topic wordt ook enten onterecht aangehaalt,
ook nog de voedselveiligheid (de kapstok waar de NVWA alles aan ophangt).
Het feit is dat de regel voor de Benelux niet geld voor grensoverschreiding met Duitsland
kamsel schreef:Rina, we hebben uitgebreid contact gehad met de NVWA en je paard mag niet de grens over zonder gezondheidsverklaring. Of je weiland nu half in Duitsland ligt, je op je paard zit, je naast je paard loopt of je paard in een trailer of vrachtwagen vervoerd.
AbbyBlues schreef:Gisteren heb ik een heerlijke rit gereden en ben hierbij in Duitsland terecht gekomen (ik woon vrij dicht bij de grens). Ik heb hier eigenlijk nooit zo bij stil gestaan, maar moet ik aan bepaalde regels voldoen om in Duitsland te mogen rijden?
Azmay schreef:Je hebt een gezondheidsverklaring van het NVWA en beide paspoorten (van jouw en het paard) nodig voor grensoverschreidend verkeer. In NRW heb je ook nog een Reitplakette und Reitkennzeichen nodig.Bijzonder dat het nog zo vaag is blijkbaar. Had verwacht dat daar toch wel een duidelijk verhaal over zou zijn.
Yvette01 schreef:Antwoord op je vragen vindt je in de toeristische informatie van R&M.
http://www.ruiterenenmennen.nl/C100-Reg ... sland.html
Officieel heb je, ook wanneer je onder het zadel de Duitse grens passeer, een gezondheidsverklaring nodig.
Deze hoor je samen met je eigen paspoort en het paardenpaspoort bij controle te kunnen tonen.
Momenteel doen er geruchten de ronde over een verplicht Menbewijs voor Duitsland. Dit berust echter niet op een wettelijke verplichting. Het is slechts een raadgevend advies van de Duitse sportfederatie.
Een men-of koetsiersbewijs is dus, net als in Nederland. niet wettelijk verplicht.