regels in Duitsland

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 20:46

In dit topic staat een foto van een stukje dat in de Her en der heeft gestaan, waarin expliciet gesteld wordt dat recreatieritten die de grens overgaan gezien worden als grensoverschrijdend verkeer: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=163&t=1891295

Intussen zoek ik verder waar ik dat van die boetes ohz gelezen heb.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 21:25

Er zijn een hoop halve verhalen in omloop.

In het gerefereerde topic wordt ook enten onterecht aangehaalt,
ook nog de voedselveiligheid (de kapstok waar de NVWA alles aan ophangt).

Het feit is dat de regel voor de Benelux niet geld voor grensoverschreiding met Duitsland

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 21:45

BMHP schreef:
Er zijn een hoop halve verhalen in omloop.

In het gerefereerde topic wordt ook enten onterecht aangehaalt,
ook nog de voedselveiligheid (de kapstok waar de NVWA alles aan ophangt).

Het feit is dat de regel voor de Benelux niet geld voor grensoverschreiding met Duitsland

Klopt, dat artikel is volgens mij gebaseerd op een hoop van horen zeggen en via via, ik woon vlakbij Groesbeek en niemand kent ook de mensen die in Groesbeek gecontroleerd zijn. Het enige verhaal wat ik ken is dat iemand met paard op de trailer is gecontroleerd bij Beek (Montferland) omdat ze stukje over Duitsland ging.

Ik heb zelf bij de NVWA geinformeerd, en ze horen ook bij ruiters te controleren of ze beschikken over een gezondheidsverklaring.

kamsel

Re: regels in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 22:07

Delphi je hebt helemaal gelijk. Verhalen worden enorm opgeblazen.

Rina, we hebben uitgebreid contact gehad met de NVWA en je paard mag niet de grens over zonder gezondheidsverklaring. Of je weiland nu half in Duitsland ligt, je op je paard zit, je naast je paard loopt of je paard in een trailer of vrachtwagen vervoerd.

Bij gewone grenscontroles wordt er niet op gecontroleerd, normale agenten zullen er ook niet op controleren, maar als de NVWA aan de grens staat dan heb je pech. Nu is de kans vrij nihil, zeker als je in het bos rijdt, maar het mag officieel niet.

Azmay

Re: regels in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 22:11

Echt duidelijk is het me nog niet, moet je nu zo'n kenteken hebben of is een verklaring van mijn dierenarts ook goed?

Bijzonder dat het nog zo vaag is blijkbaar. Had verwacht dat daar toch wel een duidelijk verhaal over zou zijn.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 22:19

kamsel schreef:
Rina, we hebben uitgebreid contact gehad met de NVWA en je paard mag niet de grens over zonder gezondheidsverklaring. Of je weiland nu half in Duitsland ligt, je op je paard zit, je naast je paard loopt of je paard in een trailer of vrachtwagen vervoerd.

ik hoef de grens niet meer over. Heb alleen nog maar 3 grasmaaiers |(

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 22:23

AbbyBlues schreef:
Gisteren heb ik een heerlijke rit gereden en ben hierbij in Duitsland terecht gekomen (ik woon vrij dicht bij de grens). Ik heb hier eigenlijk nooit zo bij stil gestaan, maar moet ik aan bepaalde regels voldoen om in Duitsland te mogen rijden?

Azmay schreef:
Bijzonder dat het nog zo vaag is blijkbaar. Had verwacht dat daar toch wel een duidelijk verhaal over zou zijn.
Je hebt een gezondheidsverklaring van het NVWA en beide paspoorten (van jouw en het paard) nodig voor grensoverschreidend verkeer. In NRW heb je ook nog een Reitplakette und Reitkennzeichen nodig.

https://www.kreis-kleve.de/de/dienstlei ... nnzeichen/

Yvette01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 22:34

Antwoord op je vragen vindt je in de toeristische informatie van R&M.

http://www.ruiterenenmennen.nl/C100-Reg ... sland.html

Officieel heb je, ook wanneer je onder het zadel de Duitse grens passeer, een gezondheidsverklaring nodig.
Deze hoor je samen met je eigen paspoort en het paardenpaspoort bij controle te kunnen tonen.

Momenteel doen er geruchten de ronde over een verplicht Menbewijs voor Duitsland. Dit berust echter niet op een wettelijke verplichting. Het is slechts een raadgevend advies van de Duitse sportfederatie.
Een men-of koetsiersbewijs is dus, net als in Nederland. niet wettelijk verplicht.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 22:37

Ik woon in Duitsland net over de grens en het bos is in Nederland.. ik ga bijna wekelijks de grens over maar nooit problemen mee gehad..
Hier ook de amtlicher Tierarzt over de vloer gehad en zij knepen ook n oogje dicht wat dat betreft..
Ook met de trailer ga ik iedere 14 dagen de grens over.. meestal zonder paard om hooi te halen maar ben echt nog nooit gecontroleerd ofzo..
Ik weet wel dat het een risico is.. en ik denk dat ze op grote concoursen ook vast zullen controleren.. maar hier bij de kleine grensovergangen enz maak ik me niet zo'n zorgen

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 22:47

Yvette01 schreef:
Antwoord op je vragen vindt je in de toeristische informatie van R&M.

http://www.ruiterenenmennen.nl/C100-Reg ... sland.html

Officieel heb je, ook wanneer je onder het zadel de Duitse grens passeer, een gezondheidsverklaring nodig.
Deze hoor je samen met je eigen paspoort en het paardenpaspoort bij controle te kunnen tonen.

Momenteel doen er geruchten de ronde over een verplicht Menbewijs voor Duitsland. Dit berust echter niet op een wettelijke verplichting. Het is slechts een raadgevend advies van de Duitse sportfederatie.
Een men-of koetsiersbewijs is dus, net als in Nederland. niet wettelijk verplicht.

Stukje uit de link:
1.Gezondheidsverklaring;
Officieel moet je bij het oversteken van de grens een gezondheidsverklaring voor je paard van de VWA (Voedsel en Waren-Autoriteit) bij je hebben.
Dit is behoorlijk kostbaar, echter in bepaalde gevallen is een dagpas aan te vragen bij een zogenaamde Kreis van het gebied waar je gaat rijden. Dit scheelt in de kosten.

Dat laatste is weer onjuist, misschien voor Duitsland acceptabel maar niet voor de NVWA!