Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
aeolusnr1 schreef:rook , geur , ijzer , ik besla ook warm, en idd een paard die dat niet kent schrikt daar wel eens van, maar na heel korte tijd kan en mag dit echt geen enkel probleem meer opleveren.
Zeker bij vrij regelmatig mennen is het plaatsen van een ijzertje zeer zeker de allerbeste oplossing.
Ook hier is het probleem niet bij het paard te zoeken maar bij de manier van omgaan en de manier van beleren van het paard, dus het probleem zit bij de mens.
Caroline52 schreef:Fijn dat dat voor jouw pony werkt maar het ene paard is het andere niet in de zomer groeien hoeven harden misschien dat het dan wel weer zonder kan maar nu blijkbaars niet alleen maar fijn dat ts dan naar een oplossing opzoek gaat ipv de hoeven weg slijten...

of dat ooit vriendjes worden?? Runa schreef:IJzers op stenen geeft doorgaans niet veel wrijving, waardoor dat bij spelen en rennen nog wel eens een glijpartij wil worden. Dat hoeft niet, natuurlijk, maar ik wordt zelf al een beetje nerveus bij het idee.
Citaat:Al die anti ijzer mensenpfff
Ik zou eens proberen koud te beslaan ! Misschien helpt het! En als alles is uitgesloten en hij het gewoon doet om te klieren zou ik hem even goed corrigeren. Is ie helemaal gek geworden
Citaat:Met hoefschoenen geen ervaringen. Ik zou ook bang zijn voor plekjes in de kroonrand enzo
Citaat:Dat heeft niets met anti ijzer te maken. Er kan nou eenmaal weinig ruimte zijn. Mijn smid doet het daarom dus ook liever niet.
Citaat:Dat snapte ik, er waren een paar reacties van ik ben anti ijzer dus... Moest ik wel om lachen haha
Er zijn vele goede tips gegeven voor ander alternatief!

Kabayo schreef:Al die anti ijzer mensenpfff
Ik zou eens proberen koud te beslaan ! Misschien helpt het! En als alles is uitgesloten en hij het gewoon doet om te klieren zou ik hem even goed corrigeren. Is ie helemaal gek geworden
Met hoefschoenen geen ervaringen. Ik zou ook bang zijn voor plekjes in de kroonrand enzo
bente_sat schreef:Lieve bokkers ik zit een beetje in een dilemma en ik dacht misschien hebben jullie nog ideeën of oplossingen.
Ik heb al vanaf mijn 8e mijn shetlander en hij was altijd erg braaf bij de hoefsmid. Nu ben ik inmiddels 20 en pas al een hele tijd niet meer op hem natuurlijk, vandaar dat ik hem beleerd heb voor de sulky. Hij is hier heel fanatiek in en doet het graag. We gaan dan ook vaak naar buiten en ik zou graag ook wat langere tochtjes maken. Maar nu zit ik al een tijd met een probleem.
Doordat hij meerdere malen per week op de straat loopt (hij wordt ook nog gereden en gaan dan vaak ook naar buiten) worden zijn hoefjes steeds korter. Nu zou de oplossing natuurlijk zijn om er ijzertjes onder te slaan maar dit vindt hij zelf niet zo'n goed plan. Zodra de hoefsmid het ijzer alleen al wil passen gaat hij de lucht in en blijft dit continu doen. Hij blijft maar steigeren waardoor het voor de smid gewoon onmogelijk is om er ijzers onder te zetten. Hij stond tot vorig jaar in de winter op een bestraat stuk met inloopstal en nog een zandstuk maar toen waren zijn hoeven zo kort geworden dat er ijzers onder moesten, toen wilde de smid het niet doen tenzij hij platgespoten was. Dit hebben we toen gedaan maar dit ga ik natuurlijk niet elke keer doen.
Heeft iemand zo iets wel eens meegemaakt of een manier om hem aan het beslaan te laten wennen?
Ik ben op dit moment maar aan het kijken of het misschien mogelijk is om hoefschoenen aan te schaffen maar dit lijkt mij ook niet echt ideaal.
Maartje1990 schreef:Nou hier men ik al jaren zeer regelmatig en dat doe ik blootsvoets. Dus mennen met ijzer is zeer zeker niet de beste optie (voor vele andere redenen) en absoluut onnodig. Waarom een pony door een hoop stress laten gaan als je het ook anders, makkelijker en beter kunt oplossen?
Maartje1990 schreef:Brainless: je hebt duidelijk mijn andere berichten niet gelezen. Als bescherming nodig is, vooral doen! Maar neem dan een hoefschoen, geen hoefijzer (dat is namelijk absoluut niet de beste optie). En in mijn laatste zin bedoel ik ook niet dat het paard blootsvoets moet blijven, maar dat er dan een hoefschoen moet komen (maar dat was uit dat bericht indd niet helemaal duidelijk).
let's agree to disagree