Pony beter laten verharen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ashleytjuhh

Re: Pony beter laten verharen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 18:48

Ik gebruik gewone zonnebloem olie van de lidl klein scheutje per dag en ze verharen er goed op

xdandelion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 19:08

Lijnzaadolie! Bij mijn shetjes duurde het altijd heel lang voordat ze gingen verharen. En het verharen zelf duurde ook heel lang. Met elke dag een scheutje lijnzaadolie door hun biks ging het een stuk sneller!

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 19:17

Wij hebben een ijslanderkruising gehad die ook moeilijk uit de vacht kwam. Er zijn al wat tips gegeven over supplementen, maar wat wij deden wat gewoon kijken of hij het warm kreeg. Je zegt dat hij pas in september uit de vacht komt, dan is het echt een optie om te scheren. Wij wachten meestal tot het een graadje of 20-25 was en hij begon te zweten. Dan gewoon scheermachine erover. Misschien niet ideaal, maar die pony van ons was daar altijd zo blij mee. Meestal was dat bij ons ergens in mei/juni.

Dylana_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 15:36

Hoooi, Je kan hem laten zweten! Er bv een uurtje mee te longeren, Of echt 2,5 wandelen? Als de vacht nat is laat het sneller los!
Nog een tip:
Je kan het ook voorzichtig plukken..
En veel poetsen! Dat helpt ook daardoor gaan de haren los zitten!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 19:11

LaniFlexZ schreef:
Hoooi, Je kan hem laten zweten! Er bv een uurtje mee te longeren, Of echt 2,5 wandelen? Als de vacht nat is laat het sneller los!
Nog een tip:
Je kan het ook voorzichtig plukken..
En veel poetsen! Dat helpt ook daardoor gaan de haren los zitten!

Laten zweten... Ben je wel helemaal helder

marlefeenstr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 20:15

Ik heb tijdens mijn studie geleerd dat als je eerst met je paard gaat werken en daarna gaat manen trekken het paard er minder van voelt omdat de haren makkelijker los laten. Ik kan me wel voorstellen dat een paard ook beter verhaard na het werken. Helemaal zweten zal niet nodig zijn denk ik. Al is dat niet zo moeilijk met een dikke vacht.

Ik vind het best logisch dat de haren na het rijden beter los laten. Ik ga zeker kijken of het zin heeft om na het rijden/longeren/ander werk nog een keer te poetsen

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 23:21

Ik heb nu ook lijnzaadolie gehaald van de ej,maar ik snap niet hoe je dat ml ding moet gebruiken. Ik was vergeten om uitleg te vragen.

@Lani, mijn pony zweette zich de pleuris met zijn vacht tijdens de les en daar gaat het niet los van zitten. Hij is nu geschoren, dus zal geen problemen hebben met de zomervacht. Mijn jaarling die ga ik niet aan het werk zetten.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 23:25

Je moet erin knijpen, dan komt de olie omhoog :D ik begreep het eerst ook niet haha

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 23:33

Heeft hij geen cushing?
Mijn pony zag er net zo uit...ook pas heel laat en langzaam verharen.

Zeboki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 23:40

Denk dat een goede vit/min. kuur hier beter is dan welke olie dan ook. Bv. van De Groene Os.
Hoogwaardig en goedkoper dan al het andere spul. Slechte haren is niet 100% hoog in immuunsysteem waardoor verharing niet tijdig inzet. Kijk eens naar het ruw verteerbaar eiwit in je hooi ;)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 23:44

TerraHowrse schreef:
Je moet erin knijpen, dan komt de olie omhoog :D ik begreep het eerst ook niet haha

Ik snap jou nog niet....

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 23:55

Mrie, dat was een reactie op mij. Ik vroeg of iemand wist hoe die lijnzaadolie in dat ml gedeelte te krijgen.
Bedankt voor je hulp Terrahowrse.

@Zeboki je kan in mijn geval nog wel eens gelijk hebben ook. Mijn jaarling heeft vorig jaar heel lang gekwakkeld met zijn gezondheid. Het gaat nu de betere kant op.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 11:19

mrie schreef:
Ik snap jou nog niet....

Ik snap jou ook niet.... _O-

Ik reageerde idd op Fennadev :P

SophieKn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:36

Lijnzaadolie helpt wel, en goede voeding helpt ook. Gezonde paarden zitten meestal beter in hun haar is mijn ervaring

marlefeenstr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 23:52

Ik heb voor mijn verjaardag zo'n honden borstel gekregen. Ik ben benieuwd hoe het verharen zal verlopen. Ik hoop goed en dat we volgend jaar helemaal niet meer hoeven te scheren

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 00:06

Misschien eens een reinigingskuurtje? Wil ook wel eens helpen. Ik heb de mijne wegens een andere reden sedochol gegeven in december en ze verharen allemaal stevig momenteel :j .

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 00:20

Wij geven sedochol bij. Hebben dat ooit een,keertje moeten geven omdat hij ziek geweest is. Hielp enorm goed toen. Sindsdien gaven wij dat elk jaar en hij verhaarde Super en veel sneller. Kan je bij de apotheek kopen.
Je moet maar eens opzoeken. ondersteunt ook de spijsvertering enzo en zorgt voor een mooie vacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 00:29

Em... is het niet normaal dat ze nu nog niet (hard) verharen? Mijn friezen beginnen nu net een klein beetje, nog niet echt noemenswaardig.. Mijn shet denkt dat hij op de noordpool woont, maar dat is niet helemaal eerlijk want hij heeft ppid.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 00:34

Shanna schreef:
Em... is het niet normaal dat ze nu nog niet (hard) verharen? Mijn friezen beginnen nu net een klein beetje, nog niet echt noemenswaardig.. Mijn shet denkt dat hij op de noordpool woont, maar dat is niet helemaal eerlijk want hij heeft ppid.

Nee hoor, mijn Friezen verharen nog helemaal niet, shet begint nu een heel klein beetje.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 11:10

Hangt van paard op paard af, hier maakt het mij zoveel niet uit wanneer ze verharen maar ze zijn allemaal begin januari begonnen behalve mijn jongste. Anderen beginnen pas in februari en nog andere in maart. Hangt van dier op dier af maar soms gebeurt het dat ze slecht verharen omdat je vanbinnen iets moet ondersteunen om ze een handje te helpen :).

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 11:38

Mijne zijn van april tot en met augustus bezig en maken dus alweer wintervacht aan voordat ze klaar zijn. :+
De jaarling zijn vacht glanst nu wel van de lijnzaad olie.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 11:48

TerraHowrse schreef:

Wel eerst dop eraf halen volgens mij :)

Werkt okk super bij mijn merrie van bijna 23 jaar.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 11:51

JoyceLa schreef:
TerraHowrse schreef:

Wel eerst dop eraf halen volgens mij :)

Werkt okk super bij mijn merrie van bijna 23 jaar.

uiteindelijk bleek dat ze bovenin de fles kneep ipv onderin :=

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 13:15

Ssst, anders kom ik zo blond over :')

Maar vandaag is bij mijn haarbal Jorie toch echt de verharing begonnen *\o/*

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 13:16

Fennadev schreef:
Ssst, anders kom ik zo blond over :')

Maar vandaag is bij mijn haarbal Jorie toch echt de verharing begonnen *\o/*

_O- sorry
zou trouwens ook echt een actie voor mij geweest zijn hoor _O-

Hier nog maar een klein beetje bij alleen de Shet. Maar ze heeft er wel heel veel jeuk van :(:)