Sneeuw op komst, ijzers, hoe naar buiten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 19:30

jobamara schreef:
Omdat de sneeuw stapelt onder de hoeven echt levensgevaarlijk zonder bv sneeuwringen de vaste werken echt super, voor de liefhebbers ik heb er nog liggen. moet je wel de smid laten komen om het onder het ijzer te plaatsen.

Maar deze tip heb ik ooit opgeslagen en zou zeker ook kunnen werken
[BEH] Gevoelige zolen

Wat ik ook wel eens deed is opvullen met zacht isolatiemateriaal en daarna ducktape of sporttape erover heen om het vast te zetten, is wel gladder dus niet op ijs alleen in sneeuw .

Ik vind deze wel erg interessant, bedankt voor de link! Nou heeft mijn paard gelukkig geen ijzers, maar als dat toch ooit een keer nodig zou zijn dan vind ik dit wel een mooie oplossing voor het sneeuwprobleem wat met ijzers ontstaat.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 20:34

GabberGill schreef:
roxiie schreef:
Ik trek mijn paarden tennissokken/sportsokken aan als er sneeuw ligt en ze toch even naar buiten moeten.

Ik ben blij dat ik niet de enige ben :P

Mn moeder zei het dus ik dacht ga even googlen. Hoe hoog doen jullie ze?

Vandaag na een uur had ze al klompjes. Vind ik gevaarlijkkkkk. Maar een week binnen kan ook niet.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 23:18

Ik kan mij niet voorstellen dat sokken zouden blijven zitten, worden die niet zo nat en zwaar dat ze afzakken/vallen? Voor een kort stukje, okay, maar hier lopen ze door sneeuw, modder, water enz.

Mijn paard heeft sinds gisteren de losse sneeuwringen in en ze zaten er vanavond nog goed in. Maandag komt toevallig de hoefsmid, dus dan laat ik er toch maar meteen de vaste sneeuwringen in zetten.
Beide werken tegen de klompen, de "vaste" wel beter dan de "losse".

Voor de beeldvorming;
Sneeuwringen/rubbers vernageld onder het ijzer;
Afbeelding

De losse tijdelijke sneeuwring;
Afbeelding

Kermis

Re: Sneeuw op komst, ijzers, hoe naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 23:24

Hier kan het pad naar de paddock ook erg glad worden. Wij doen in een vorstperiode gewoon stro van de mesthoop over het pad zodat we de paarden veilig kunnen buitenzetten

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 23:31

ik strooi en veeg llesweg .. alshet echt niet kan word het de binnenbak om laten ploegen... dan slepen we hem wel weer na de vorst wel een nadeel met van die gravers.. dikke gaten atijd.. en de hoefslagkering is ook leuk om op de knagen net als de deur.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 23:33

GDG schreef:
jobamara schreef:
Omdat de sneeuw stapelt onder de hoeven echt levensgevaarlijk zonder bv sneeuwringen de vaste werken echt super, voor de liefhebbers ik heb er nog liggen. moet je wel de smid laten komen om het onder het ijzer te plaatsen.

Maar deze tip heb ik ooit opgeslagen en zou zeker ook kunnen werken
[BEH] Gevoelige zolen

Wat ik ook wel eens deed is opvullen met zacht isolatiemateriaal en daarna ducktape of sporttape erover heen om het vast te zetten, is wel gladder dus niet op ijs alleen in sneeuw .

Ik vind deze wel erg interessant, bedankt voor de link! Nou heeft mijn paard gelukkig geen ijzers, maar als dat toch ooit een keer nodig zou zijn dan vind ik dit wel een mooie oplossing voor het sneeuwprobleem wat met ijzers ontstaat.

Niks te danken Ik ben gisteren aan het werk gegaan ermee, het mengen is hmmm een beetje een kliederboel en moet je volgens de echte uitvinder ervan veel oefenen om handig in te worden.
Maarrrr het werkt super paardje met ijzers lekker in de sneeuw gelopen zonder klompen.
Wel heb ik na het inbrengen vd silicone wat vlas erop gestrooid en daarna zo"n zelf plakkende bandage erover(hoef ingepakt zeg maar. Vanochtend bandage eraf en de voet die goed gelukt was is super.

Succes het werkt echt

Sneeuwringen zowel de vaste als degene die je met een ttang inbrengt zijn ook super geen klompen.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 00:02

Anoniem schreef:
die sneeuwringen, werken die ook voor klompen onder de hoef?

de mijne staat 24/7 buiten, sinds 2 maand heeft ie beslag voor. (ivm blessure.)
hij had vandaag wat klompjes in zijn hoef.
glijden doet ie niet echt en met dit weer heeft ie lekker vrij op de wei...

Bij de mijne toen wel, alleen als veel los zand zich mengt met sneeuw wilde het nog wel eens ophopen. maar kreeg het er dan wel sneller uit

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 02:30

jobamara schreef:
GDG schreef:

Niks te danken Ik ben gisteren aan het werk gegaan ermee, het mengen is hmmm een beetje een kliederboel en moet je volgens de echte uitvinder ervan veel oefenen om handig in te worden.
Maarrrr het werkt super paardje met ijzers lekker in de sneeuw gelopen zonder klompen.
Wel heb ik na het inbrengen vd silicone wat vlas erop gestrooid en daarna zo"n zelf plakkende bandage erover(hoef ingepakt zeg maar. Vanochtend bandage eraf en de voet die goed gelukt was is super.

Succes het werkt echt

Sneeuwringen zowel de vaste als degene die je met een ttang inbrengt zijn ook super geen klompen.

Haha, het is ook altijd wat met die paarden :') . Ik hoop het zelf nooit nodig te hebben, maar ik heb het wel opgeslagen, gewoon voor het geval dat :) .

hummer14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 04:57

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 05:37

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 10:42

hummer14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 10:45

Anoniem schreef:
hummer14 schreef:
Kijk even in mijn onderschrift, is nog steeds beschikbaar.
http://www.bokt.nl/markt/ad/434583/ter- ... met-ijzers

Ik zou zelf geen voorkeur geven aan iets wat zo afsluit.

Je kan het er s'morgens opdoen, en s'avonds er weer afhalen. En is daarna gewoon weer bruikbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 10:46

Mijn paard staat 24/7 buiten.
Dan is t wat anders, voor stal idd wel ideaal!!

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 10:55

Ik heb voor die van mij hoefschoenen gekocht die over ijzers heen kunnen. Daarmee kon ik dan ook voorzichtig onder het zadel stappen en draven in de bak (wel eerst bak slepen voor het ging vriezen en sneeuwen). Dat werkte prima.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 11:05

Anoniem schreef:
Mijn paard staat 24/7 buiten.
Dan is t wat anders, voor stal idd wel ideaal!!

Het is juist voor 24/7 buiten perfect. Het blijft zitten, voorkomt sneeuwklompen en zodra het niet meer nodig is, haal je het weg en kun je het later eventueel weer gebruiken. De zool is ook beschermd tegen de ijsknoesten die we volgende week geheid gaan krijgen.
Om andere redenen heeft ons paard ook een tijdje met iets soortgelijks rond gelopen, de zoolkwaliteit heeft daar niet onder geleden. Het is maar tijdelijk, met het nederlandse weer zal het er geen maand aan een stuk onder hoeven te zitten.

Wildgrounds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 18:02

sphinxie schreef:
Ik heb voor die van mij hoefschoenen gekocht die over ijzers heen kunnen. Daarmee kon ik dan ook voorzichtig onder het zadel stappen en draven in de bak (wel eerst bak slepen voor het ging vriezen en sneeuwen). Dat werkte prima.

Wat zijn dat voor hoefschoenen?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 18:04

zodra de boel bevroren is, paar kruiwagens zand uitrijden richting paddock/buiten plek..
als de boel weer ontdooit zit je dan wel met een paar kruiwagens 'modder'... maar dat is een kwestie van een goede bezem, een schep en een kruiwagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 18:18

Waarom ijzer gewoon niet afhalen?
Vooral bij paarden die op rust staan zie ik niet het nut van ijzers en doet vaak eerder kwaad dan goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 18:51

De mijne staat op speciaal beslag.
Hopenlijk is het nu gewoon klaar met de sneeuw en gaan we gewoon naar de lente,haha.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 21:11

Tobbes schreef:
Waarom ijzer gewoon niet afhalen?
Vooral bij paarden die op rust staan zie ik niet het nut van ijzers en doet vaak eerder kwaad dan goed.

:O

Omdat niet elk paard dat door de sneeuw moet op rust staat.
Voor die 3 dagen per jaar dat er sneeuw ligt haal ik mijn ijzers er niet af, sokken voldoen prima.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 21:12

Wij zijn vandaag met de ijzel en de menpaarden weg geweest. De eigenaar had er sneeuwringen in gedaan en ook 'platte' kalkoenen. Paarden hadden heel goed grip!! Terwijl de karren wel afentoe wat gleden.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 21:20

Wildgrounds schreef:
Probleem is dat de paddock al modder is (zwarte grond) en de bestraatte paddock word uiteraard glad, evenals het pad ernaar toe.

Sneeuwringen helpen tegen de sneeuw maar niet tegen de gladheid.

Sokken, en maakt het dan nog uit wat voor sokken?

Mijn hoefsmid traint dravers. Heeft sneeuwbeslag en gaat overal heen met ze zit ook een speciaal puntje op het ijzer. Je kan er zelfs de ijsbaan mee op. Zou er toch eens naar informeren.