BE rijbewijs, wat is slim?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: BE rijbewijs, wat is slim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 10:58

Ik zou ook gewoon BE halen. Je leert rijden met begeleiding, dat is als beginnende bestuurder wel fijn denk ik, en je word er nooit dommer van.
Daarbij is ts nog jong en je weet niet wat de toekomst gaat brengen. Met zaken als verhuizen, vakantie of werk kan het ook handig zijn om je BE te hebben.

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-17 11:12

Beau_Myrthe schreef:
Vanaf je 18de mag je inderdaad je BE gaan halen. En als je geen moeite had met je B is het prima te doen! :)

Geen moeite met het B rijbewijs gehad. Heb rond de 40 lessen gehad maar dit ook omdat ik mijn theorie-examen niet meteen kon maken vanwege de lange wachttijden (wel in een keer gehaald). Bijzondere verrichtingen en mijn praktijk examen ook in een keer gehaald.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 11:40

Ik ben ondanks dat het niet perse nodig was wel voor mijn BE gegaan. Ik ben ook beginnend bestuurder zonder enige ervaring met aanhangers, en wilde dus niet riskeren om zonder ervaring met mijn paard (een levend wezen dus) op pad te gaan. Heb er zeker geen spijt van :)

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 19:30

Ik zou ook voor de zekerheid wel je BE halen.

Ik heb vorig jaar ook mijn BE gehaald, omdat ik eigenlijk niet wil hoeven nakijken hoe zwaar de trailer exact is i.c.m. de auto. Ik heb geen eigen combinatie dus ben afhankelijk van trailers die ik kan lenen/huren. Met BE rijbewijs weet ik zeker dat ik overal mee kan rijden (als de auto het trekt uiteraard). Daarnaast vond ik de lessen nuttig, leer je goed achteruit rijden en inparkeren :)

Densij2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 23:42

Zoals al eerder gezegt is mag je met je B rijbewijs met een combi van maximaal 3500 kg rijden en gaat het daar bij niet om het daad werkelijke gewicht van de auto en trailer maar het theoretische gewicht.

Mijn trailer mag bijv. maximaal 2400 kg zijn dus gaan ze er bij controle van uit dat hij dat gewicht is (je auto moet ook 2400 kg kunnen trekken officieel).
Wil je een combinatie hebben die onder de 3500 kg is, moet je waarschijnlijk de trailer laten terug keuren. Als je hem leent zal dat waarschijnlijk niet ideaal zijn.

Ik heb zelf na dat ik een half jaar mijn B had mijn E gehaald. Heb er super veel aan gehad wat betreft hoeken afsnijden, achteruit rijden, uitzwaaien achterkant, controleren van je trailer, het anders gebruiken van je spiegels, etc. Zou het echt aanraden!

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 03:27

Ik heb zelf jaren later pas mijn BE rijbewijs gehaald. Voor beide is wat te zeggen. Ik moet zeggen dat ik een dagcursus gedaan heb en daar niet zo heel veel in geleerd heb. Meeste leer je toch zelf op de weg. Ik heb toen ik net mijn trailer had wel 2 uur les genomen zodat ik achteruit kon rijden en de belangrijkste aandachtspunten hebben we toen behandeld. Ik voelde me toen zeker genoeg om de weg op te gaan. Voordeel is dat ik daarna lekker op mijn eigen tempo kon oefenen. Dat achteruit rijden is toch iets dat je mij niet perse in 4 uur leert :') Slagingskans is daardoor wel groter. Ik was anders nooit geslaagd die dag denk ik. Als je je BE rijbewijs wel eerst wil halen, zou ik geen dagcursus doen. Dat is te kort als je nog geen ervaring hebt. En het is wel handig dat je dan al een trailer hebt staan zodat je tussen de lessen zelf nog wat kunt oefenen.

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 03:44

dittaswart schreef:
Ik heb zelf jaren later pas mijn BE rijbewijs gehaald. Voor beide is wat te zeggen. Ik moet zeggen dat ik een dagcursus gedaan heb en daar niet zo heel veel in geleerd heb. Meeste leer je toch zelf op de weg. Ik heb toen ik net mijn trailer had wel 2 uur les genomen zodat ik achteruit kon rijden en de belangrijkste aandachtspunten hebben we toen behandeld. Ik voelde me toen zeker genoeg om de weg op te gaan. Voordeel is dat ik daarna lekker op mijn eigen tempo kon oefenen. Dat achteruit rijden is toch iets dat je mij niet perse in 4 uur leert :') Slagingskans is daardoor wel groter. Ik was anders nooit geslaagd die dag denk ik. Als je je BE rijbewijs wel eerst wil halen, zou ik geen dagcursus doen. Dat is te kort als je nog geen ervaring hebt. En het is wel handig dat je dan al een trailer hebt staan zodat je tussen de lessen zelf nog wat kunt oefenen.

Thanks for sharing!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 09:58

Ik heb, toendertijd (wordt ik al zo oud?! :P), aan mijn rijinstructeur gevraagd (b rijbewijs) of hij me ook een les kon laten rijden/uitleggen met aanhanger, omdat ik met paardentrailer wou gaan rijden.

Dus mocht ik in de lesauto rijden toen hij z'n caravan uit stalling ging halen. Alles goed uitgelegd en paar keer achteruit steken geoefend. En ook nadruk op paardentrailer.

Eenmaal m'n B (zo gehaald natuurlijk) ben ik dus meteen met trailer op pad gegaan. Die combi mocht (gehuurde 1.5 paards met paps Grand Scenic toen, later eigen 1.5 paards en eigen pajero pinin).
Ik heb geen enkel probleem met het rijden van aanhangers. Heb ook met dingen gereden die eigenlijk niet mochten (lege autoambulances bijv, of twee paards trailers met een pony erin etc)

Ondanks dat ik m'n E wel wil halen, nog steeds, heb ik het nog niet gedaan.

Maarja in de toekomst wil ik toch echt een trailer achter de 3.5ton bus dus ik moet nu echt wel haha.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 10:24

dittaswart schreef:
Voordeel is dat ik daarna lekker op mijn eigen tempo kon oefenen. Dat achteruit rijden is toch iets dat je mij niet perse in 4 uur leert Slagingskans is daardoor wel groter. Ik was anders nooit geslaagd die dag denk ik.

Maar het examen is meer dan achteruit rijden en als ze zakken is het vaker op het vooruit rijden dan op het achteruit rijden

Toydoll schreef:
Ik heb geen enkel probleem met het rijden van aanhangers. Heb ook met dingen gereden die eigenlijk niet mochten (lege autoambulances bijv, of twee paards trailers met een pony erin etc)

Dat is natuurlijk heel cool en stoer maar heb je er weleens over nagedacht wat je dat gaat kosten als er iets gebeurd? Ik ben een keer aangereden door een brommerrijder zonder rijbewijs en alleen mijn (gelukkig voor hem) materiele schade was bijna €9000,- die hij uit eigen zak mocht betalen. Gelukkig voor hem hoefde ik niet met de ambulance mee anders was daar zo nog €800 bij gekomen, zonder het juiste rijbewijs ben je namelijk niet verzekerd.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 11:05

Tja Polly, precies het deel wat je van mij quote, staat compleet los van dit topic (nutteloze informatie dus). Mijn verzekering zegt trouwens het daar ook niet helemaal mee eens te zijn, maar dat is dan altijd nog mijn probleem en niet de jouwe ;)

En ik raad ook nergens aan 'zonder rijbewijs' te rijden

Het enige wat ik zeg:
Ik heb geen E maar rij beter met aanhanger dan bekenden die wel E hebben, ik moet meestal voor ze keren omdat zij dat niet kunnen. Dus zoveel zegt dat E nu ook weer niet.

En met 1 paard heb je eigenlijk geen E nodig, de meeste combinaties kunnen prima voor 1.5 paards

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 22:54

Toydoll schreef:
Tja Polly, precies het deel wat je van mij quote, staat compleet los van dit topic (nutteloze informatie dus). Mijn verzekering zegt trouwens het daar ook niet helemaal mee eens te zijn, maar dat is dan altijd nog mijn probleem en niet de jouwe ;)

En ik raad ook nergens aan 'zonder rijbewijs' te rijden

Het enige wat ik zeg:
Ik heb geen E maar rij beter met aanhanger dan bekenden die wel E hebben, ik moet meestal voor ze keren omdat zij dat niet kunnen. Dus zoveel zegt dat E nu ook weer niet.

En met 1 paard heb je eigenlijk geen E nodig, de meeste combinaties kunnen prima voor 1.5 paards

Nou, vergis je niet, er zijn bosjes auto's die niet voor een 1,5-paards mogen als de chauffeur alleen B-rijbewijs heeft. Vrijwel alle busjes en alle grotere 4x4's zijn te zwaar.

Voor TS: er eigenlijk maar één reden om geen B-E te halen: als je van plan bent om C-E te gaan halen, dan heb je automatisch ook je B-E......