Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Supervixen schreef:Tennan, lees de openingspost.
Tja ik wilde het niet noemen, want het is toch een soort van taboe op bokt, maar inderdaad een scherper bit? En dan bijvoorbeeld een pelham met dubbele teugel. Als hij hem dan smeert kun je de tweede teugel erbij pakken en hem rustig op de rem zitten.
Slofteugel lijkt me wat enger om te gebruiken voor een paard die er zo hard vandoor gaat.
petitparis schreef:ik denk dat de methode van nouvel de juiste is, maar dat je er veiligheidshalve een sterker bit of slof moet bijnemen om te voorkomen dat je telkens de controle volledig kwijt bent.
rien10 schreef:woepsie90 schreef:. En wandelen op het strand, niet rijden. Heel vaak zodat jullie beide die herrinering (bijna) vergeten.
Succes x
En er dan als een vaatdoek achteraan wapperen? Lijkt me totaal geen goed plan.
rien10 schreef:Nee. Dat staat nergens maar dat risico zou ik niet durven nemen.
xChanelx schreef:Lastig zo'n enthousiaste IJsco die ervoor zorgt dat het jou te spannend wordt...
Als je er nu even niet meer op durft, is dan eens wandelen een optie? Lekker samen het strand op, allebei uitwaaien en geen angst voor gek gedoe. Ook nog eens alleen in stap, dus het risico geminimaliseerd.
Als je er weer op gaat, stap dan inderdaad alleen, net zolang tot het voor jou oké voelt.
Een andere optie is wisselen met je rijmaatje, als diegene een braaf paard heeft en dat een zekere ruiter is. Als jullie dan blijven stappen en je ziet dat het goed gaat, durf je misschien de volgende keer wel.
Het is begrijpelijk dat je spanning hebt nu, dus probeer op zoveel mogelijk verschillende manieren je vertrouwen terug te krijgen.
Supervixen schreef:Tennan, lees de openingspost.
Tja ik wilde het niet noemen, want het is toch een soort van taboe op bokt, maar inderdaad een scherper bit? En dan bijvoorbeeld een pelham met dubbele teugel. Als hij hem dan smeert kun je de tweede teugel erbij pakken en hem rustig op de rem zitten.
Slofteugel lijkt me wat enger om te gebruiken voor een paard die er zo hard vandoor gaat.
xChanelx schreef:Ik ben niet per definitie tegen een scherper bit of hulpteugels, maar ik vraag me af of dit de oplossing gaat zijn. TS geeft aan bang te zijn zodra ze het strand opgaan, omdat haar paard er dan vandoor gaat.
Een oplossing als die Gypsy (paard extra laten rennen) vind ik bijvoorbeeld een mooie oplossing, als je een zekere ruiter bent.
Iemand die zeker is, maar het paard niet kan houden, zou ik anders benaderen dan iemand als TS die aangeeft dat ze eigenlijk niet meer durft.
De vraag die ik lees, is naast het "hoe stop ik mijn paard/zorg ik ervoor dat hij niet er vandoor gaat" ook een stuk "hoe krijg ik mijn vertrouwen terug in mijn paard, als we buiten gaan rijden?"
Hoe zijn de hulpen gewoonlijk bevestigd, TS? Is hij zacht in de mond, wendbaar en scherp aan je been?
Anders kun je hier nog heel veel halen.
Als je het strand oprijdt en hij gaat er vandoor, is hij dan direct afgesloten van alle hulpen?
Ik weet niet hoe de omgeving eruit ziet, maar anders zou ik ervoor kiezen om te blijven stappen tot op het strand zelf en daar misschien zelfs een aantal voltes te rijden in een drafje, steeds richting een 'stop', bijvoorbeeld richting de zee.
Je moet het gewenste zo makkelijk mogelijk maken en het ongewenste het moeilijkst en vervelendst.
MarlindeRooz schreef:Wie zegt dat dit pesten is van het paard? Het kan ook zijn dat het paard de onzekerheid van de ruiter over neemt. En paarden zijn vluchtdieren dus rennen is een heel logisch gevolg.
Ik zou serieus les nemen, eerst grondwerk. Dan kan diegene jullie inschatten, en dan kan je altijd nog naar het strand toe.
kwita schreef:Ik heb zo ook een pony gehad....die had het zelfde type ruiter op zijn rug als de jouwe, en deed dat met het zelfde doel. Tot ik het zo beu was dat ik hem het verplicht heb laten doen tot hij niet meer kon en wilde, het zweet liep er in straaltjes af zo vaak. Het dier heeft het nooit meer een keer geprobeerd, toen ontdekte hij mijn angst voor sloten.....en zo stond hij er een hele middag in op een koude zure wintersedag.
Geloof me al valt heel bokt nu over me heen soms moet je ze gewoon aftroeven op de zwakste plek, jou zwakkeplek want ze weten heel goed wat ze doen.
Dit klinkt vreselijk bot maar als hij van crossen houdt doet hij dat uitsluitend op jouw bevel!
probeer eerst met anderen samen te rijden en dan toch weer alleen opstap te gaan al dan wel of niet met een scherper bit en of hulpteugels.