Paard gaat er van tussen op het strand.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 14:48

Correctie stang helpt goed hiervoor. En een goeie timing van jou. Want tussen langs het water rijden en de duinen in vliegen zit nog wel wat tijd. Waarschijnlijk heeft hij wel signalen gegeven maar jij ze niet opgepakt. Niet (te veel) kleppen met je vriendin. Koppie erbij en een beetje aan het werk zetten. Uitrijdekentje en martingaal zijn ook bruikbare tips die gelijk werken.

AlwaysH

Re: Paard gaat er van tussen op het strand.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 15:08

Hier ook geen fan van het extra zwaar op gaan tuigen (om het zo even te noemen) met scherper bit, dubbele teugel, neusdruk of hulpteugel oid. Maar als je IJsco dit als routine gaat doen en er een herhaaldelijk trucje van maakt, is dat misschien wel handig. Misschien ziet hij dan in dat je je niet laat sollen en stopt hij er dan mee. Het valt idg te proberen, al snap ik het heel goed als je een andere oplossing zoekt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 16:00

Eens met AlwaysH. Wij hebben het onze hooligan afgeleerd door een innige band met hem te krijgen en er eventjes tijdelijk een slof aan te hangen buiten. Daarna met stang gereden buiten vanuit het mennen en daarna gewoon dubbel gebroken amalgaan bitje van Sprenger waar hij het nog steeds super op doet.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 16:08

Ook met de rest eens, een hulpteugel of zwaarder bit erin zou mijn mening zijn. Dit is inderdaad levensgevaarlijk voor jou maar ook het paard. Als je nu de truuc doorbreekt door een keer goed in te werken op een manier dat het hem tegen houdt zal hij het de volgende keer wel laten. Ik vraag me wel af of jij hier dan de juiste ruiter voor bent, want wat doe jij als hij gaat rennen? Denk je dat je zelf in staat bent om door je angst heen na te denken en te corrigeren? Ik vraag het niet om je de grond in te boren hoor, maar een oprechte vraag. Als je antwoord daar nee op is, kijk eens of je een handige ruiter kan vinden die dit probleem wilt aan pakken (wie weet doet hij het niet bij haar?).
Ik zou zelf voor een slof kiezen en deze aan de zijkant van je Singel bevestigen. Martingaal kan werken maar heb zelf een tijdje een fjord gereden die met z'n kop tussen z'n benen keihard ging dus dan helpt die niet.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 16:09

Slofteugel!. Slofteugel heeft imo ogen nul dressuurmatige waarde, maar voor dit soort dingen vaak een goede oplossing.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 16:21

Wordt er niet vanuit het paard zijn standpunt bekeken hier? Wat gebeurt er in zijn hoofd waardoor hij denkt dat rennen een goed idee is?

Ipv symptoombestrijding zoals zwaarder sterker tuig zou ik naar de oorzaak zoeken. Dat hij zijn nek op slot zeg zegt al dat er iets mis is in zijn koppie.
Als het een spelletje is, ondeugend oid, (wat ik me niet kan voorstellen omdat zijn nek op slot zit, zulke aangespannen spieren tijdens een spelletje is een beetje raar toch?) zou ik eerst aan de basis werken, de verstandhouding tussen jullie. En wandelen op het strand, niet rijden. Heel vaak zodat jullie beide die herrinering (bijna) vergeten.

Succes x

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 16:31

Supervixen schreef:
Tennan, lees de openingspost.

Tja ik wilde het niet noemen, want het is toch een soort van taboe op bokt, maar inderdaad een scherper bit? En dan bijvoorbeeld een pelham met dubbele teugel. Als hij hem dan smeert kun je de tweede teugel erbij pakken en hem rustig op de rem zitten.

Slofteugel lijkt me wat enger om te gebruiken voor een paard die er zo hard vandoor gaat.

In de openingspost staat dat het paard niet reageert op 'omtrekken'. Dat is de one rein stop dus niet. Veel mensen denken dat het betekent dat je gewoon heel hard aan een teugel trekt, maar dat is onjuist.
Aan een goede one rein stop gaat veel oefening vooraf waardoor je paard als het ware in een reflex gaat reageren op de hulp.
In plaats van te zeggen 'Tennan, lees de openingspost.' had je dus ook kunnen zeggen 'Tennan, wat is een one rein stop?'. Dat klinkt een stuk vriendelijker. :)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 16:58

Misschien is er iemand die een paar keer met jouw pony naar het strand wil om wat extra te oefenen. Iemand die handig en zeker is. En dan weer zelf met begeleiding en de tips die al gegeven zijn.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 17:02

De eerst volgende keren alleen gaan stappen op strand, evt klein stukje hele rustige draf met een paard voor je zodat hij niet direct weg kan racen.
Voordat hij sterk wordt of tempo verhoogt weer terug nemen naar stap en belonen.
Probeer aan een wat langere teugel te stappen zodat hij ook echt kan ontspannen in stap en zich niet op gaat lopen winden.
Schiet hij toch weg, gelijk op de kleine volte stil zetten, zo snel mogelijk reageren.

Zo alles weer rustig opbouwen en niet te snel willen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 17:13

Ik voel ook meer voor een slof of scherper bit. Beginnen met een stapritje klinkt goed, maar voor t zelfde geld word je pown daar helemaal gek van. Dat kun je zelf waarschijnlijk het beste inschatten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 17:15

ik denk dat de methode van nouvel de juiste is, maar dat je er veiligheidshalve een sterker bit of slof moet bijnemen om te voorkomen dat je telkens de controle volledig kwijt bent.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 17:17

petitparis schreef:
ik denk dat de methode van nouvel de juiste is, maar dat je er veiligheidshalve een sterker bit of slof moet bijnemen om te voorkomen dat je telkens de controle volledig kwijt bent.

Als je geen controle kunt houden op je gewone bit zal je inderdaad iets duidelijkers moeten proberen, want je moet wel invloed hebben.

De manier die ik omschreef werkt echt voor de meeste paarden, als je paard makkelijk de zee in gaat kun je ook rustig door het water gaan draven bij een vlakke zee, dat kost meer energie en dus blijven ze rustiger.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 17:23

idd ik kan mijn EV alleen maar door het water of het mulle zand controleren. De stukken tussenin ben ik eraan voor de moeite, heel jammer, maar dat betekent geen strandritjes meer voor ons. Die stress hoeft niet voor mij.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 17:27

woepsie90 schreef:
. En wandelen op het strand, niet rijden. Heel vaak zodat jullie beide die herrinering (bijna) vergeten.

Succes x

En er dan als een vaatdoek achteraan wapperen? Lijkt me totaal geen goed plan.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 17:31

rien10 schreef:
woepsie90 schreef:
. En wandelen op het strand, niet rijden. Heel vaak zodat jullie beide die herrinering (bijna) vergeten.

Succes x

En er dan als een vaatdoek achteraan wapperen? Lijkt me totaal geen goed plan.

Gaat hij ook rennen als ze ernaast loopt dan? Had ik nergens gelezen. Als dat het geval is moet er echt eerst wat anders gebeuren en veranderen voordat je er weer op gaat, toch?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 17:37

Nee. Dat staat nergens maar dat risico zou ik niet durven nemen.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 17:46

rien10 schreef:
Nee. Dat staat nergens maar dat risico zou ik niet durven nemen.

Maar de meeste willen wel het risico nemen door met een sterker bit en bijteugels erop te gaan? Als een paard echt, ik bedoel écht wil gaan, dan gaat hij toch wel. Ze blijven vaak wel gedreven worden door hun instincten, dat kan bv ook zijn wanneer hij zijn ruiter niet vertrouwd en terug wil naar een betrouwbare plek. Meer metaal of dwang haalt de mogelijkheid op rennen nooit helemaal weg, geeft de ruiter misschien wel meer zekerheid. Maar ik denk niet dat het paard het strand (weer) leuk(er) gaat vinden als hij voortaan strenger (pijnlijker...) bereden gaat worden.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 17:50

Heeft ie geen pijn?
Dat hij er onderuit probeert te rennen?

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 18:03

Ik herken je verhaal gedeeltelijk Ik heb zelf ook een Ijs die zichzelf ook enorm sterk kan maken. Ben nog nooit op het strand geweest maar liep tegen wat dingetjes aan in de bak. Ze proberen wat te vertellen.. in mijn geval geeft die van mij aan dat hij de andere kant op makkelijker vind ( hij breekt uit maar tot nu toe gaat hij nog niet rennen maar is wel lastig als je duidelijke hulpen geeft voor links en paardje schiet op het laatste moment naar rechts)
Wat hier lijkt te helpen is een zweepje je hoeft hem niet te slaan maar gewoon naar de kant waarnaar hij toe uitbreekt even wapperen bij zijn hoofd. Dat helpt hier 9 van de 10 keer prima maar als ik eventjes niet 100% oplet of mijn zweepje niet goed vast heb.. tja dan piept hij er tussen uit. Overgens als hij het dan goed doet dan is hij ook gelijk klaar met de volte op die kant, hij doet het namelijk bij voltes, voorheen ook bij hek maar dat is met zweepjes mehode haast geheel verdwenen. Ik snap dat die van jou geen rem en geen stuur heeft ? Mischien dat als je weer een beetje wat stuur hebt dan kan je hem gewoon rechtuit op het strand door laten galloperen tot dat jij het dan genoeg vind ( bij voorkeur als hij flink moe is en het al wat eerder zat was)

Al snap ik het geheel als je dit niet probeerd.. die van mij is .. klein slank en heeft een enorm lief koppie daardoor onderschat je ze soms.... maar ze weten precies hoe ze die nek moeten gebruiken x0x En hij snapt het wijken etc nog niet maar hij kan enorm hard over de schouder wegdraven hier hahaha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 18:04

Mijn haflinger heeft dit in haar jongere jaren ook een tijdje gedaan, nou ha-ha heel leuk maar we zijn dus wel met zn 2en gevallen waarbij ze half over me heen is gerold. Wat ik heb gedaan?
Ik heb, jawel, er een slofteugel omgehangen. Bij het volgende grapje heb ik haar op de rem getrokken en dat was de laatste keer dat ze het gedaan heeft.

Ijslander12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 18:40

xChanelx schreef:
Lastig zo'n enthousiaste IJsco die ervoor zorgt dat het jou te spannend wordt...

Als je er nu even niet meer op durft, is dan eens wandelen een optie? Lekker samen het strand op, allebei uitwaaien en geen angst voor gek gedoe. Ook nog eens alleen in stap, dus het risico geminimaliseerd.

Als je er weer op gaat, stap dan inderdaad alleen, net zolang tot het voor jou oké voelt.
Een andere optie is wisselen met je rijmaatje, als diegene een braaf paard heeft en dat een zekere ruiter is. Als jullie dan blijven stappen en je ziet dat het goed gaat, durf je misschien de volgende keer wel.

Het is begrijpelijk dat je spanning hebt nu, dus probeer op zoveel mogelijk verschillende manieren je vertrouwen terug te krijgen. :(:)

Bedankt, wandelen is inderdaad een goed plan en dat gaan we ook zeker weer oppakken.
Mijn rijmaatje is mijn moeder, en die durft er absoluut niet op :')
Ik probeer wat meer realistisch te denken en aangezien hij er in stap nog nooit vandoor is gegaan, moet ik er niet van uit gaan dat hij dat nu wel gaat doen.
Een stapritje zit er dan misschien wel in..

Ijslander12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 18:42

Supervixen schreef:
Tennan, lees de openingspost.

Tja ik wilde het niet noemen, want het is toch een soort van taboe op bokt, maar inderdaad een scherper bit? En dan bijvoorbeeld een pelham met dubbele teugel. Als hij hem dan smeert kun je de tweede teugel erbij pakken en hem rustig op de rem zitten.

Slofteugel lijkt me wat enger om te gebruiken voor een paard die er zo hard vandoor gaat.

Dit stond inderdaad ook op mijn lijstje, maar durfde ik inderdaad niet te noemen vanwege het ''taboe''
Echter wil ik eerst kijken of er een andere oplossing is i.p.v een hulpteugel of strenger bit :)

Ijslander12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 18:44

xChanelx schreef:
Ik ben niet per definitie tegen een scherper bit of hulpteugels, maar ik vraag me af of dit de oplossing gaat zijn. TS geeft aan bang te zijn zodra ze het strand opgaan, omdat haar paard er dan vandoor gaat.

Een oplossing als die Gypsy (paard extra laten rennen) vind ik bijvoorbeeld een mooie oplossing, als je een zekere ruiter bent.
Iemand die zeker is, maar het paard niet kan houden, zou ik anders benaderen dan iemand als TS die aangeeft dat ze eigenlijk niet meer durft.

De vraag die ik lees, is naast het "hoe stop ik mijn paard/zorg ik ervoor dat hij niet er vandoor gaat" ook een stuk "hoe krijg ik mijn vertrouwen terug in mijn paard, als we buiten gaan rijden?"

Hoe zijn de hulpen gewoonlijk bevestigd, TS? Is hij zacht in de mond, wendbaar en scherp aan je been?
Anders kun je hier nog heel veel halen.

Als je het strand oprijdt en hij gaat er vandoor, is hij dan direct afgesloten van alle hulpen?
Ik weet niet hoe de omgeving eruit ziet, maar anders zou ik ervoor kiezen om te blijven stappen tot op het strand zelf en daar misschien zelfs een aantal voltes te rijden in een drafje, steeds richting een 'stop', bijvoorbeeld richting de zee.

Je moet het gewenste zo makkelijk mogelijk maken en het ongewenste het moeilijkst en vervelendst.

Hij is goed aan de hulpen, ik rijd hem grotendeels op stem en dat doet hij super.
Echter als hij het in zijn koppie krijgt zet hij echt zijn hals vast en kan ik met mijn volle gewicht aan een teugel hangen, zonder effect.
Ook op stem reageren kan ik dan wel vergeten.

Draven op een volte kan, maar dan trekt hij waarschijnlijk wel weer naar de duinen, als hij er zijn zinnen eenmaal op gezet heeft kan ik niks meer inbrengen.

Ijslander12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 18:46

MarlindeRooz schreef:
Wie zegt dat dit pesten is van het paard? Het kan ook zijn dat het paard de onzekerheid van de ruiter over neemt. En paarden zijn vluchtdieren dus rennen is een heel logisch gevolg. :j

Ik zou serieus les nemen, eerst grondwerk. Dan kan diegene jullie inschatten, en dan kan je altijd nog naar het strand toe.

Lessen doen we zeker :j
Een onzeker paard is hij alleen absoluut niet, hij is juist wat aan de dominante kant, erg zelfverzekerd en laat zich niet gek maken.
Daarom denk ik dat het een truukje is, als hij mijn onzekerheid over zou nemen zou hij denk ik niet iedere keer gericht op de duinen af gaan, maar ook rechtuit.

Ijslander12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 18:48

kwita schreef:
Ik heb zo ook een pony gehad....die had het zelfde type ruiter op zijn rug als de jouwe, en deed dat met het zelfde doel. Tot ik het zo beu was dat ik hem het verplicht heb laten doen tot hij niet meer kon en wilde, het zweet liep er in straaltjes af zo vaak. Het dier heeft het nooit meer een keer geprobeerd, toen ontdekte hij mijn angst voor sloten.....en zo stond hij er een hele middag in op een koude zure wintersedag.
Geloof me al valt heel bokt nu over me heen soms moet je ze gewoon aftroeven op de zwakste plek, jou zwakkeplek want ze weten heel goed wat ze doen.

Dit klinkt vreselijk bot maar als hij van crossen houdt doet hij dat uitsluitend op jouw bevel!

probeer eerst met anderen samen te rijden en dan toch weer alleen opstap te gaan al dan wel of niet met een scherper bit en of hulpteugels.

Hem uit laat rennen is absoluut geen optie.
Zoals eerder genoemd zijn die duinen hartstikke gevaarlijk, hij zal een steil stuk oprennen en daarachter in een dal vallen, moet er niet aan denken...